نحوه نصب و مراقبت از پارکت چوبی

 عکس زیبا از نحوه نصب و مراقبت از پارکت چوبی
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

نصب پارکت چوبی

پارکت چوبی به مربع‌های چوبی کوچکی گفته میشود که عمدتا از چوب بلوط، گردو، لیمو، و گیلاس تولید میشوند. پس از ورود پارکت چوبی به بازار ایران اکثریت خانه‌ها شروع به نصب پارکت چوبی و استفاده از آن‌‌ها کردند. پارکت‌های چوبی در بازار ایران از رنگ‌ها، کیفیت، و طرح‌های مختلفی برخوردارند. یکی از دلایلی که استفاده از موزاییک و سرامیک در بازار ایران پس از ورود پارکت کاهش یافت این است که نصب پارکت چوبی و شست و شوی آن راحت‌ تر است.

قبل از نصب پارکت چوبی به چه نکاتی دقت کنیم؟

نصب پارکت چوبی: مراحل کلیدی برای نصب موفق

  1. قبل هر چیز باید جهت نصب پارکت چوبی را تعیین کنیم که خود این کار نیاز به تخصص دارد و بهتر است از افراد خبره استفاده کنید.

  2. بهتر است برای اتاق های مربعی نور را مدنظر قرار دهیم و پارکت را در جهت نور یا به عبارت دیگر عمود بر نور نصب کنیم.

  3. در اتاق های مستطیل شکل که نور در دیوارهای طولی قرار دارد، بهتر است پارکت ها را در جهت طول اتاق قرار دهیم و نور را مد نظر قرار ندهیم.

  4. طویل ترین دیوار که نسبت به بقیه صاف تر باشد را به عنوان دیوار تراز یا مرجع استفاده میکنیم.

  5. نبایستی پارکت ها را کامل به دیوار بچسبانید. بلکه حداقل ۸ میلی متر از دیوار فاصله داشته باشند.

  6. پارکت ها در بسته بندی بعضی کمپانی ها بصورت زبانه های راست و چپ تقسیم میشوند و بعضی دیگر چپ و راست در بسته بندی های جدا هستند. پس بایستی برای بعضی نصب ها مثل شطرنجی و جناغی به تنظیم چپ و راست زبانه هر پارکت توجه شود یا فقط زبانه های راست را انتخاب کنید و همچنین می توانید پارکت های بدون زبانه خریداری کنید.

  7. پترن نصب پارکت چوبی به چندین روش اجرا میشود، چيدمان آجري، چيدمان ترکیبی، چيدمان شطرنجی، چيدمان جناغي از روش های مرسوم چیدن آن ها است.

  8. بهتر است ۱۰ درصد بیشتر از متراژ، پارکت خریداری فرمایید تا پس از نصب پارکت چوبی، ابتدا و انتهای کار کم نیاید.

پارکت چوبی، یکی از فاکتورهای زیبائی و لوکس بودن اماکن زندگی بوده و اغلب به لحاظ طبیعی بودن، عمر طولانی و نرخ مناسبش از طرف بسیاری از مشتریان بر سایر کفپوش ها اولویت دارد.

برای ماندگاری شیک پارکت مانند روز نخست، ملزم به نظافت کردن مداوم پارکت‌ها و مراقبت از آنها با مواد لازم می‌باشد.

بهتر است ابتدا از پارکت ها گردگیری شود و تمام گرد و غبار از روی پارکت ها با جارو برقی برداشته شود. نکته بسیار بسیار مهم اینکه از خراشیده شدن پارکتها در هنگام نظافت با جاروبرقی مطمئن شوید و حتما از فرچه های مخصوص پارکت استفاده کنید.

در آغاز نظافت کردن پارکت ها، بایستی نخستین گامتان زدودن گرد و غبار بوده باشد. قبل از آغاز به پاک کردن جهت حصول اطمینان از موجود نبودن هیچگونه لایه گردو غبار روی پارکت می توانید با کمک جاروبرقی شروع به گردگیری کنید.

در این بین تنها یک نکته وجود دارد که بایست بدان دقت کنید: عدم خراشیدگی پارکتها. بدین منظور از تنظیم شدن جارو در جهت زمین اطمینان حاصل کنید. روش کنترل دیگر، برگرداندن دسته جاروبرقی به بالا و مطمئن شدن از بیرون بودن فرچه های جارو میباشد. اگر بیرون نبوده باشد تنظیم کردن آن به حالت صحیح و تامین گردگیری فرچه ها لازم است. بجای جاروبرقی میتوانید از کفشهای قابل شستشو نیز استفاده کنید.

ابزار های لازم برای نصب پارکت چوبی پیش از نصب پارکت لازم است ابزارها به درستی آماده شوند. توجه داشته باشید در هر یک از مراحل نحوه نصب پارکت چوبی به ابزارهایی اشاره می شود که دسترسی به آنها ارتباط مستقیمی با تمیزی نتیجه نهایی کار دارد. از جمله ابزار مورد نیاز برای نصب پارکت چوبی می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

• لوازم کفسابی سطوح ناصاف

• رطوبت سنج دیجیتال

• چکش پلاستیکی

• کاردک

• گیره نصب

• وسایل اندازه گیری

• اره دستی

• اره مویی

• قرنیز

نحوه نصب پارکت چوبی

نصب پارکت چوبی: مراحل کلیدی برای نصب موفق

۱. آماده سازی کف اتاق

پیش از نصب پارکت چوبی باید کف اتاق را کاملا تمیز کنید، هرگونه رنگ، چسب، گرد و غبار را به طور کامل از سطح زمین پاک کنید. پس از تمیز کردن کف، صبر کنید تا کاملا خشک شود.

این امکان وجود دارد که کف اتاق شامل پستی و بلندی باشد. برای نصب پارکت چوبی باید سطح زمین صاف باشد. با استفاده از مواد موجود مانند سیمان و گچ سطح زمین را کاملا صاف کنید. کف اتاق باید پارکت را کاملاً بپوشاند و هیچ قسمتی از کف با فاصله از پارکت قرار نگیرد.

۲. زیرسازی پارکت چوبی

پس از نظافت کف و قبل از نصب پارکت چوبی باید مرحله زیرسازی انجام شود. در این مرحله می توان از نایلون، فوم معمولی و فوم سایلنت استفاده کرد. برای کفپوش پارکت استفاده از فوم سایلنت 2 میلی متری ترجیح داده می شود.

فوم سایلنت به عنوان عایق حرارتی و عایق صوتی برای پارکت عمل می کند تا از صداهای ناجور هنگام راه رفتن روی پارکت جلوگیری کند و از شل شدن و لرزش پارکت جلوگیری کند.

پیش از نصب پارکت چوبی، رول فوم سایلنت 2 میلی متری را روی زمین پخش کنید، به طوری که تمام کف اتاق را بپوشاند و هیچ قسمتی از کف بدون رول فوم سایلنت باقی نماند.

متاسفانه در ایران به دلیل هزینه ای که برای کفپوش پارکت لازم است این مرحله نادیده گرفته می شود و به همین دلیل هنگام قدم زدن در ساختمان های چند طبقه حس ناخوشایندی به ما دست می دهد.

۳. نصب کفپوش پارکت چوبی

در این مرحله از نصب پارکت چوبی، قطعات پارکت را از لبه اتاق کنار هم بچینید، تا زمانی که کفپوش تمام نشده است، آنها را به کف و فوم سایلنت نچسبانید.

بعد از چیدمان نیمی از کفپوش های اتاق، هر کدام از پازل ها را بردارید و زیر آن را چسب سرد قرار دهید و دوباره سر جای خود قرار دهید.

اگر در انتهای اتاق، به کفی کوچکتر از اندازه استاندارد نیاز است، می توانید پازل های پارکت را با اره برقی برش دهید. در نهایت با استفاده از یک غلتک نرم چندین بار روی زمین بروید تا پارکت کاملاً به زمین متصل شود.

پس از نصب پارکت چوبی تا زمانی که چسب کاملا خشک نشده روی پارکت راه نروید، زیرا باعث تکان خوردن کفپوش و به هم خوردن نظم آن می شود.

در پایان مجددا یادآور می شویم، لطفا نصب پارکت چوبی را به افراد حرفه ای بسپارید و از انجام آن به تنهایی و بدون متخصص خودداری کنید.

روش های نصب پارکت چوبی بر اساس شرایط محیط و سبک دکوراسیون، تایل ها را می توان در کنار طرح ها و مدل های متنوع اجرا کرد. به طور کلی چندین مدل متداول برای نصب پارکت چوبی وجود دارد که عبارتند از:

• نصب آجر:

در این مدل نصب، چیدمان کاشی ها شبیه به کاشی های آجری در کنار هم می باشد. درست مثل دیوارهای آجری!

• نحوه نصب پارکت جناقی:

در این روش کاشی لمینت و پارکت چوبی باید به صورت زیگزاگ به هم متصل شوند.

• نصب خطی:

ساده ترین روش نصب خطی است. کاشی ها به موازات یکدیگر روی یک خط قرار می گیرند.

• نصب هفت و هشت:

همانطور که از نام این مدل مشخص است کاشی ها در کنار هم به صورت هفت و هشتی فارسی چیده شده اند.

روش صحیح مراقبت از پارکت

راهنمای مراقبت و نگهداری از پارکت چوبی

بعد از اتمام نصب پارکت چوبی، نوبت به پاک کردنشان می‌رسد، عمل پاک کردن برای همه پارکت‌ها یک روند بسیار حساس بوده و در حین انجام این عمل می‌بایست بسیار با دقت رفتار شود.

پیش از نصب پارکت چوبی باید مواد درست برای پارکت هایتان انتخاب کنید. امروزه مواد آماده بسیار زیادی برای این کار تولید شده است که شامل محصولات نظافتی و مراقبتی خاص می باشد.

نکته بسیار مهم استفاده کمتر از آب یا محصولات مایع است با این هدف که پارکت کمتر در معرض رطوبت قرار گیرد. دستمال های فیبری برای این کار بسیار مناسب اند. برای سطوح پارکت ها که احتمال آسیب دیدنشان به لحاظ مواد شیمیائی سخت وجود دارد ملزم به پاک شدن با نظافت کننده ها ی ویژه تولید شده جهت اینکار میباشد.

اگر برای نظافت خواهان استفاده از مواد شیمیائی نیستید می توانید صابون عرب (ژل و یا مایع) را با یک فنجان سرکه مخلوط کرده و استفاده کنید. با این مخلوط طبیعی، پارکتهایتان به ظاهر و نمایی براق و نورانی دست پیدا میکند.

مورد مهمی که پس از نصب پارکت چوبی می بایست به آن دقت کنید تماس سطوح پارکت با مایعات میباشد. معروض ماندن سطوح پارکت ها به مایعات، برآمدگی ایجاد کرده و بعد از مدتی شروع به پوسیدگی میکند.

برای ممانعت از این مورد که به صورت مداوم پیش می اید، عمل پاک کردن را با دستمال مرطوب و یا پارچه های فیبری ویژه انجام دهید و از معروض نماندن بیش از حد سطوح به مایعات اطمینان حاصل کنید.

در صورت ریختن هر گونه مایعات، سس و نوشیدنی ها به روی پارکت ، سریعا آن را خشک نمایید. اگر مایع ریخته شده، رژ لب، لاک و مرکب و مواد چسبنده که تمیز کردن آن آسان نمی باشد، جهت پاک کردن آن مقداری ماده نظافتی ویژه پارکت را به روی دستمال مرطوبی ریخته و آن را پاک کنید. سپس با یک دستمال مرطوب خشک تمیزی نهایی را انجام دهید.

همچنین بهتر است برای جلوگیری از خراشیدن پایه های مبل و صندلی پس از نصب پارکت چوبی، زیر پایه ها نمد بچسبانید که بهترین گزینه برای این کار است.

برای نصب آسان و مطمئن میتوانید از خدمات مازو پارکت استفاده کرده و بهترین نصب را برای منزل خود انجام دهید.


  • پارکت چوبی
  • مازو پارکت
  • پارکت