راهنمای جامع خرید پارکت چوبی

 عکس زیبا از راهنمای جامع خرید پارکت چوبی
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

راهنمای خرید پارکت چوبی

راهنمای مهم برای خرید پارکت چوبی به عنوان یکی از بهترین ابزارها برای زیباسازی دکوراسیون داخلی موضوع ما در این بخش می باشد، استفاده از پارکت معمولا در روند ساخت و ساز ساختمان های نو و همچنین بازسازی ساختمان ها استفاده میشود. شرکت مازو پارکت با نام تجاری البرز پارکت به عنوان قدیمی ترین تولید کننده پارکت در ایران (با نام قدیم پارکت کشوری و در گذشته های دور BW) شما را به خوانده این مقاله دعوت میکند.

پارکت چوبی چیست؟

جذابیت پارکت چوبی در دکوراسیون داخلی پارکت چوبی به تکه های چوبی صیقل شده گفته می شود که به اندازه های برابر برش خورده و به وسیله چسب یا زیر سازی فوم به زمین نصب می شود. حال این محصول می تواند چند لایه (engineered-wood-flooring) و یا یکپارچه (Solid) باشد.

در گذشته بیشتر از پارکت هایی استفاده می شده که در اشکال کوچک به صورت موزاییکی در کنار هم قرار می گرفتند استفاده میشد؛ اما در این سالها بازار مصرف پارکت به سمت سایزهای بلند و الواری سوق پیدا کرده که همین موضوع سبب پیدایش پارکت های مهندسی با طول بلند شد.

منظور از پارکت های الواری طول بالای 200 سانتی متر و عرض بیش از 12 سانتیمتر است. به جرات می توان گفت پارکت های مهندسی شده نسل جدید پارکت های چوبی هستند که در این زمینه البرز پارکت، پارکت های مهندسی شده تولیدی را با رنگهای خاص اروپایی به بازار عرضه می­کند.

نکاتی که برای خرید پارکت چوبی باید بدانید

راهنمای انتخاب هوشمندانه پارکت چوبی قبل از خرید پارکت چوبی، باید راجع ساختمانتان یک سری اطلاعات داشته باشید. به عنوان مثال گرمایش از کف دارید یا خیر، رنگ مبلمانتان مشخص هست یا نه، پارکت مهندسی شده با ضخامت مفید 3 و یا 5 میل را می پسندید یا پارکت یکپارچه با ضخامت مفید 15 میل. البته فرق این دو مدل از نظر دفعات ساب است.

انتخاب رنگ پارکت

رنگ یکی از شاخص های مهم در خرید پارکت چوبی است. این مسئله در دو فرم قابل بررسی است. یک، پارکت با رنگ طبیعی مثلا بلوط رنگ عسلی دارد و یا پارکت ون رنگ روشن (کرم ) دارد. دوم، پارکت های همرنگی شده یعنی یک طیف رنگی به پارکت اضافه شده. مثلا رنگ پارکت چوب بلوط را می­توان به گردویی تغییر داد.

همچنین رنگ پارکت راش را می توان به طوسی یا وایت واش تبدیل کرد. امروزه رنگهای گیاهی طیف های بسیار متنوعی را به بازار عرضه اند که در حقیقت کار معماران را در طراحی آسان کرده است. رنگ­های تیره مانند مشکی نیز جایگاه خود را در رنگ پارکت پیدا کرده است. این رنگ­ها در فضاهای بزرگ و پرنور، وزن خاصی به مکان می­بخشند. علاوه بر رنگ، درصد براقیت یا مات بودن نیز قابل انتخاب است. البته در بازار امروز،لاک مات جایگاه ویژه ایی بین افرادی که به خرید پارکت چوبی فکر می کنند پیدا کرده است. شرکت البرز پارکت در چند سال اخیر رنگهای با کیفیت اروپایی را در پروژه های خود بکار می برد.

نوع چوب

پارکت ها از انواع چوب بلوط، گنجشک زبان، آلبالو، راش، گردو، افرا، ساج و ونگ ساخته می شوند. قبل از خرید پارکت چوبی باید ویژگی های چوب های مختلف را بدانید.

در اینجا به ویژگی های برخی از آنها اشاره می کنیم:

● چوب درخت افرا

چوب افرا گونه های زیادی دارد و در اکثر نقاط جهان یافت می شود. این چوب به دلیل رنگ روشن و شاد خود شناخته شده است. برای ایجاد هماهنگی در خانه استفاده می شود. در واقع رنگ این چوب از سفید تا قهوه ای روشن و حتی قهوه ای مایل به قرمز متغیر است.

اگر قصد خرید پارکت چوبی را دارید، چوب درخت افرا گزینه بسیار خوبی است.

● اقاقیا

این درخت از خانواده بقولات است و در 20 گونه در جهان یافت می شود. چوب این درخت سنگین و سخت است. قدرت و استحکام آن بسیار بیشتر از درخت بلوط است. اگر به خرید پارکت چوبی اقاقیا فکر میکنید باید بدانید که پارکت ساخته شده با این چوب در عین انعطاف پذیری به راحتی ترک نمی خورد. همچنین در برابر سخت ترین آب و هوا و رطوبت مقاوم است.

● راش

چوب راش حس استحکام، شفافیت و نظم را منتقل می کند. این چوب از زرد روشن تا صورتی مایل به قهوه ای متغیر است. وقتی این چوب در معرض بخار قرار می گیرد قرمز می شود.

چوب راش رگه های برجسته ای دارد و جلوه زیبایی به پارکت می دهد. اما این چوب به سرعت لک می شود و بخار باعث تاب برداشتن آن می شود. بنابراین پیش از خرید پارکت چوبی که از راش درست شده است، تمامی این نکات را در نظر بگیرید.

● درخت زبان گنجشک

چوب این درخت استحکام خوبی دارد و در برابر رطوبت مقاوم است. از آنجایی که این چوب برای رنگ آمیزی مناسب است، کاربردهای تزئینی دارد. درخت زبان گنجشک به دلیل استحکام و دوام چوبی‌ای که دارد، یکی از بهترین گزینه ها برای خرید پارکت چوبی است.

● درخت آلبالو

چوب آلبالو ساختاری متراکم و یکپارچه با منافذ بسیار کوچک دارد. رنگ آن از زرد تا قهوه ای مایل به قرمز متغیر است.

در گذشته از این چوب برای ساخت مبلمان استفاده می شد. امروزه افرادی که به خرید پارکت چوبی آلبالو فکر میکنند، از آن برای تولید روکش و منبت چوبی استفاده می کنند.

این چوب یکی از مناسب ترین چوب ها برای تولید پارکت می باشد.

● درخت گردو

چوب گردو برای سال ها محبوب ترین گزینه برای خرید پارکت چوبی در بین مردم بوده است. رنگ قسمت داخلی تنه درخت از قهوه ای تیره تا بنفش تیره متغیر است و رنگ قسمت بیرونی و زیر پوست ساقه درخت قهوه ای مایل به خاکستری و زرد روشن است.

چوب گردو یکی از زیباترین و نرم ترین چوب ها برای تولید مبلمان و یکی از بهترین گزینه ها برای خرید پارکت چوبی است.

● درخت بلوط

چوب این درخت دارای رنگ های قهوه ای یا تیره و قهوه ای روشن و رگه های نرم و لطیف است. چوب این درخت در برابر رطوبت بسیار مقاوم است. چگالی و انعطاف پذیری بالایی دارد. بنابراین اگر در محیط های مرطوب زندگی می کنید، چوب بلوط بهترین گزینه برای خرید پارکت چوبی است.

انواع پرداخت (جلا)

تمام پارکت ها، چه تک تکه و چه مهندسی شده، با روکش ها و پرداخت های متفاوت، از نمونه های سنتی گرفته تا مد روز، تهیه می شوند.

پارکت های چوبی به صورت خام یا پیش ساخته موجود می باشد. معمولا پارکت های خام ابتدا توسط متخصصین در اتاق مورد نظر نصب می شوند و سپس براق و سپس صیقل می شوند.

از طرفی پارکت های از پیش پرداخت شده نیازی به صافکاری ندارند. این پارکت ها بسیار بهتر از پارکت های خام هستند، زیرا می توانید ببینید که در نهایت پارکت خانه شما چگونه خواهد بود.

اگر از پارکت های خام استفاده می کنید باید برای نصب پارکت ها از متخصص کمک بگیرید. در چنین مواردی، متخصص کف صیقلی را سمباده می زند و سپس پارکت را برای پرداخت آماده می کند. در پایان کار باید پارکت کاملا جلا داده شود. بنابراین اگر قصد خرید پارکت چوبی خام برای منزل خود را دارید، به روند کار توجه کامل داشته باشید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

پیش از خرید پارکت چوبی باید با پرداخت های زیر آشنا شوید:

● موم

استفاده از موم در تکمیل پارکت در نهایت یک پارکت نسبتاً سفت و محکم می دهد. صیقل دادن چوب با استفاده از موم پس از سنباده زدن رنگی زیبا و زیبا به آن می بخشد که سال ها ماندگاری دارد. این نوع پرداخت نیاز به مراقبت و نگهداری زیادی دارد. موم ضد لکه یا آب نیست. با این حال، این نوع پرداخت طرفداران زیادی دارد.

● روغن جلا داده شده

در این نوع پرداخت که معمولاً در کارخانه انجام می شود، دو یا سه لایه روغن روی سطح پارکت قرار می دهند. اگر پارکت را برای محیط شلوغ می خواهید، خرید پارکت چوبی که با روغن جلا داده شده بهترین گزینه شما است.

● لاک الکل

در این نوع پولیش کف چند بار با لاک الکل صیقلی می شود. در انتها کفپوش دارای روکشی است که از نفوذ آب و رطوبت و همچنین لکه شدن محافظت می کند.

● تغییر رنگ دادن

گاهی اوقات در کارخانه چوبی که برای ساخت پارکت استفاده می شود را سفید می کنند تا به پارکت رنگ روشنی بدهد. در این صورت رنگ چوب سفید می شود. این باعث می شود که طرح و دانه بندی تخته های چوب بهتر دیده شود. پارکت های روشن و سفید اتاق را روشن می کند.

● رنگی

در این نوع پرداخت، پارکت ها در رنگ های مختلف عرضه می شوند. به عنوان مثال، می توانید آن را خاکستری یا حتی سیاه کنید. البته معمولا از این نوع پرداخت برای بازسازی پارکت ها استفاده می شود.

● با استفاده از برس

در این روش با استفاده از برس رنگ ابتدا دانه چوب را رنگ می کنند. سپس دو لایه لاک روی آن می زنند تا بافت چوب براق و درخشان شود. اگر به زیبا کردن دکوراسیون خانه اهمیت میدهید، خرید پارکت چوبی که با استفاده از برس پرداخت شده بهترین گزینه شما است.

● پرداخت شیاردار

این نوع پرداخت معمولاً برای پارکت های مهندسی شده استفاده می شود و به پارکت جلوه ای طبیعی می بخشد. در این روش لبه های تخته ها برش خورده و اریب می شوند. این نوع پرداخت بسیار محبوب است و باید در کارخانه انجام شود.

ضخامت پارکت

جدا از دوام و پایداری، ضخامت نیز یکی دیگر از مواردی است که در انتخاب باید به آن توجه کرد. برای خرید پارکت چوبی ضخامت های مختلفی وجود دارند که هر کدام برای مصارف خاصی مناسب است.

پارکت هایی با ضخامت 8 میلی متر اغلب برای محیط های مسکونی و پارکت های 12 میلی متری اغلب برای محیط های اداری یا تجاری به دلیل ترافیک بیشتر استفاده می شود. البته ضخامت پارکت علاوه بر نوع کاربری بستگی به وضعیت کف دارد. برای محیط هایی با کفپوش ضعیف، باید به خرید پارکت چوبی ضخیم تر فکر کنید.


  • پارکت چوبی
  • مازو پارکت
  • پارکت