راهنمای انتخاب و نصب پارکت چوبی بلوط

 عکس زیبا از راهنمای انتخاب و نصب پارکت چوبی بلوط
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۱۵ آ‌ذر ۱۴۰۲

نصب پارکت چوبی بلوط همواره یکی از گزینه‌های پرطرفدار در میان پارکت‌های چوبی بوده و هست. در واقع پارکت چوبی بلوط گزینه‌ای مناسب برای افرادی است که به دنبال ظاهر و کیفیت بالاتر هستند و می‌توانند هزینه بالاتر پرداخت کنند و مراقبت‌های بیشتر و دقیق‌تری انجام دهند. نصب پارکت چوبی بلوط در یک خانه جدید یا در زمان بازسازی می‌تواند‌ فضای زندگی یا کار شما را به کلی دگرگون کند. بدون شک، نصب پارکت مرحله تازه‌ای از ارتباط شما با فضای داخلی را رقم خواهد زد که در آن زیبایی و اصالت حرف نخست را می‌زنند. گرمایی دل انگیزی که از کفپوش به فضا ساطع می‌شود، احساس خوب و مثبتی را در فضا پخش می‌کند. اگر می‌خواهید در مورد شرایط نحوه نصب صحیح پارکت چوبی اطلاعات خود را کامل کنید، با این مقاله از وبسایت «مازو پارکت» همراه باشید.

نحوه انتخاب بهترین پارکت چوبی بلوط

انتخاب پارکت چوبی بلوط شامل در نظر گرفتن چندین فاکتور کلیدی برای اطمینان از انتخاب مناسب‌ترین گزینه برای نیازها و ترجیحات شخصی است. قبل از نصب پارکت چوبی بلوط ابتدا در ادامه به چند نکته مهم در انتخاب پارکت چوبی بلوط اشاره می‌کنیم:

گرید بلوط: چوب بلوط گریدهای مختلفی دارد که هر کدام ویژگی‌ها و ظاهر منحصر به فردی خود را ارائه می‌دهند. گریدی را انتخاب کنید که کیفیت بالا و ظاهر مورد نیاز شما ارائه دهد.

پرداخت نهایی: در مورد پرداخت چوب بلوط تحقیق کنید. پرداخت به ظاهری نهایی چوب اشاره دارد که اغلب با روغن یا لاک تکمیل می‌شود. روغن معمولاً ظاهر چوب را زیباتر و عمر آن افزایش می‌دهد.

تن رنگی: پارکت بلوط در رنگ‌های روشن تا تیره به فروش می‌رسد. رنگ را براساس سبک دکوراسیون خانه خود انتخاب کنید تا بتوانید فضای هارمونیک و زیبا برای محیط زندگی خود ایجاد کنید.

عرض و طول: عرض و طول ایده آل تخته‌های پارکت را بر اساس اندازه اتاق و ترجیحات طراحی خود تعیین کنید. تخته‌های پهن‌تر می‌توانند ظاهری مدرن‌تر ایجاد کنند، در حالی که تخته‌های باریک‌تر ظاهری روستایی به فضا اضافه می‌بخشند.

دوام و نگهداری: دوام و نیازهای نگهداری پارکت بلوط را ارزیابی کنید. پارکتی را انتخاب کنید که در برابر سایش، خط و خش و رطوبت مقاوم باشد. همچنین پارکت به نگهداری کمی نیاز داشته باشد.

قیمت چوب: پارکت چوبی نسبت به لمینت و چوب مهندسی شده محصولی گران قیمت است، بنابراین باید بودجه کافی برای آن در نظر بگیرید. هزینه‌های شامل به غیر از خرید پارکت، شامل نصب و نگهداری نیز می‌شود.

استفاده از پارکت چوبی بلوط

مراحل نصب پارکت چوبی بلوط

پارکت باید قبل از چیدمان با دمای محیطی که در آن نصب می‌شود، سازگار شود. تخته‌های پارکت را از بسته بندی خود خارج کنید و بگذارید دمای محیط باقی بمانند. آنها را 48 ساعت در مرکز اتاقی که می‌خواهید کفپوش را در آن نصب کنید، قرار دهید. دمای اتاق باید تقریباً 20 درجه سانتیگراد (حداقل 15 درجه سانتیگراد) و رطوبت نسبی باید تقریباً 30 تا 65 درصد باشد. سپس کفپوش‌های قدیمی را حذف کرد. کفپوش قدیمی می‌تواند‌ چوبی یا سرامیک باشد. پس فرقی نمی‌کند چه نوع کفپوشی دارید، حذف آن اولین مرحله از نصب پارکت چوبی بلوط است. سپس وسایل مورد نیاز را تهیه کنید.

وسایل مورد نیاز برای نصب پارکت چوبی بلوط

● وسایل برنده مثل اره یا چاقو تیز

● وسایل لازم برای اندازه گیری مثل متر و گونیا

● چکش پلاستیکی به همراه پد ضربه گیر

● نوار چسب پهن و عایق

● پارکت لمینت آرتا و درزگیر و قرنیز

● فوم برای نصب با ضخامت استاندارد

● ورق نایلونی با ضخامت استاندارد

● وسایل ایمنی مانند عینک و ماسک

اکنون زمان نصب پارکت چوبی بلوط فرا رسیده است. مراحل زیر را دنبال کنید:

آماده سازی کف زیرین

برای داشتن یک پارکت چوبی زیبا، یکنواخت و با دوام، لازم است قبل از شروع به نصب، کف زیرین را آماده کنید. ابتدا باید کف زیرین خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که ساختار آن سالم است و هیچ گونه آسیب قابل توجهی از آب یا کپک ندارد. محدودیتی برای هر نوع کف چوبی در مورد رطوبت وجود دارد. به عنوان یک قاعده کلی، رطوبت زیر کف نباید بیش از 10 تا 12 درصد باشد. در نهایت، مطمئن شوید که کف زیرین شما تمیز است و هیچ اثری از کفپوش‌های قدیمی، کثیفی، آب، چسب، زباله یا سایر موارد ندارد.

مراحل نصب پارکت چوبی بلوط

نصب پارکت چوبی بلوط

قبل از نصب پارکت بلوط باید از یک بالشتک مناسب جاذب صدا استفاده کنید. این کار نه تنها صدا را در خانه طبقه پایین کاهش می‌دهد، بلکه صدای پا را در خود خانه نیز کم می‌کند. علاوه بر این، می‌توان از بالشتک صوتی برای جبران ناهموار کف زیرین استفاده کرد و حداکثر ثبات و راحتی را در حین راه رفتن فراهم کرد.

اگر مساحت کف بیشتر از 10 متر باشد، باید درز انبساط ایجاد کنید. درز انبساط به فاصله بین دیوار و کفپوش اشاره دارد تا رطوبت دیوار به پارکت نفوذ نکند. همچنین ایجاد این اتصالات بین دو اتاق مجاور در درگاه‌ها، راهروها و اتاق‌های با زوایای زیاد حائز اهمیت است. برای شروع نصب پارکت چوبی بلوط مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. اتاق یا فضای مورد نظر خود را به دقت اندازه گیری کنید.

  2. هر الگوی پارکت از جمله طرح سبد، شورون، شاه ماهی یا سبک دیگر را مطابق با الگو بچینید.

  3. دستورالعمل‌های سازنده در مورد نحوه استفاده از چسب پارکت را دنبال کنید.

  4. از یک گوشه اتاق شروع کنید. برای محکم کردن ردیف اول تخته‌ها از چسب استفاده کنید.

  5. ردیف به ردیف کار کنید و حواستان باشد که تخته‌های پارکت در محل خود به درستی قرار بگیرند.

  6. از یک تراز استفاده کنید تا مطمئن شوید که کل کف یکنواخت و مسطح است.

  7. هر گونه چسب اضافی را بردارید و کف را به طور کامل تمیز کنید تا هرگونه زباله یا گرد و غبار پاک شود.

نصب تخته‌های پارکت چوبی بلوط

مزایا و معایب نصب پارکت چوبی بلوط

نصب پارکت چوبی بلوط همواره یکی از گزینه‌های پرطرفدار در میان پارکت‌های چوبی بوده و هست. در واقع پارکت چوبی بلوط گزینه‌ای مناسب برای افرادی است که به دنبال ظاهر و کیفیت بالاتر هستند و می‌توانند هزینه بالاتر پرداخت کنند و مراقبت‌های بیشتر و دقیق‌تری انجام دهند.

مزایای نصب پارکت چوبی بلوط

دلیل انتخاب این چوب برای پارکت لمینت, به مزایای زیاد آن مربوط می‌شود که به شرح زیر است:

• چوب بلوط جزء چوب‌های بسیار با دوام و مقاوم در برابر ضربه و فرسایش محسوب می‌شود و به همین دلیل استفاده از این نوع چوب به عنوان کفپوش, باعث می‌شود که مقاومت بالایی برای استفاده طولانی مدت داشته باشد.

• بافت و طرح چوب بلوط بسیار زیبا و جذاب است و با رگه‌های چوب بلوطی که دارد, ظاهری گرم و طبیعی به محیط خانه می‌بخشد. این جذابیت ظاهری پارکت چوبی بلوط, با دکوراسیون داخلی هماهنگی بالایی دارد و می‌تواند بر زیبایی آن می‌افزاید.

• یکی دیگر از مزیت‌های نصب پارکت چوبی بلوط این است که بلوط در مقایسه با سایر چوب‌ها, مقاومت بیشتری در برابر حشرات و انواع قارچ‌ها دارد و برای نگهداری از آن نیازی به صرف هزینه‌های اضافی نخواهد بود.

• چوب بلوط رنگ پذیری بالایی دارد و می‌توان به راحتی آن را رنگ آمیزی کرد. این مزیت باعث می‌شود, هر زمان که خواستید, پارکت چوبی خود را بدون نگرانی و با کمترین هزینه رنگ کنید.

• از آنجایی که درخت بلوط گونه‌های زیادی دارد, می‌توان تنوع رنگ و طرح زیادی در این نوع پارکت چوبی مشاهده کرد و بر حسب سلیقه و دکوراسیون منزل از میان آن‌ها دست به انتخاب زد.

• با توجه به اینکه پارکت چوبی بلوط, در رنگ و طرح متنوعی در بازار وجود دارد, می‌توان پارکت را در قیمت‌های متفاوت و متنوعی نیز پیدا کرد و خریداری نمود.

معایب نصب پارکت چوبی بلوط

مهم‌ترین مواردی که می‌توان به عنوان معایب انتخاب این پارکت چوبی بیان کرد به شرح زیر است:

• چوب بلوط در زمره چوب‌های گرانقیمت قرار دارد و برای نصب آن باید هزینه بیشتری پرداخت کرد

• پارکت چوبی در برابر رطوبت و آب آسیب‌پذیر است و نباید از آن در مکان‌های مرطوب استفاده کرد

• برای حفظ کیفیت و ظاهر پارکت‌های چوبی بلوط، به تمیز کردن مرتب با استفاده از محصولات مراقبتی خاص نیاز است

• نصب پارکت چوبی بلوط نسبت به سایر پارکت‌ها کمی دشوارتر است و به مهارت و تخصص نیاز دارد

عوامل موثر بر هزینه نصب پارکت چوبی بلوط

هزینه نصب پارکت چوبی بلوط نیز مانند سایر انواع پارکت‌ها, به عوامل زیادی بستگی دارد. از جمله:

• مساحت فضای نصب

هزینه نصب پارکت لمینت بر اساس متر مربع محاسبه می‌شود و بر همین اساس, هزینه نصب در فضاهای بزرگتر بیشتر خواهد بود. همچنین در فضای بزرگ, نصاب می‌تواند از ابزار آلات و تکنیک‌های نصب سریع استفاده کند. در حالی که در فضاهای کوچک محدودیت حرکت و دسترسی وجود دارد که همین موضوع موجب افزایش زمان و هزینه نصب می‌شود

• شکل هندسی محل نصب

وجود ستون‌ها و موانع در فضا و نامنظم و زاویه‌دار بودن محل نصب, باعث نیاز بیشتر به برش و اتصالات و در نتیجه بالا رفتن هزینه نصب پارکت چوبی بلوط می‌شود.

• هزینه‌های مربوط به زیرسازی

اگر سطح زیرین صاف نباشد, به زیرسازی نیاز دارد که شامل پر کردن ناهمواری ها، اجرای عایق صوتی و حرارتی و… می‌شود. این اقدامات, نیاز به پرداخت هزینه بیشتر دارد.

• مهارت و تجربه نصاب

هرچه تجربه و مهارت نصابان بیشتر باشد, از طرفی کار را سریع‌تر و با کیفیت بهتر انجام می‌دهند و از طرف دیگر, هزینه بیشتری دریافت می‌کنند. نصابان مبتدی که تجربه کمتری در این زمینه دارند, کیفیت کار پایین‌تر دارند و معمولا هزینه کمتری دریافت می‌کنند.

• نوع و کیفیت پارکت

همانطور که اشاره شد, پارکت‌ها در طرح و رنگ و کیفیت متنوعی در بازار وجود دارند. طرح و کیفیت پارکت‌ها نیز یکی از عوامل موثر در هزینه نصب پارکت چوبی بلوط هستند. پارکت‌های ضخیم‌تر یا پارکت‌هایی که به اتصالات خاصی نیاز دارند, به مهارت و همچین هزینه بیشتری نیاز دارند.

نکات مهم برای حفظ و نگهداری پارکت چوبی بلوط

بعد از نصب پارکت چوبی بلوط نوبت به مراقبت‌های بعد از نصب می‌رسد. برای حفظ ظاهر و کیفیت پارکت چوبی بلوط باید شرایط نگهداری مناسب را در نظر بگیرید. برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از نور خورشید، از پرداخت‌ها با قابلیت ضد UV استفاده کنید. همچنین توصیه می‌کنیم از روغن پارکت برای زیبایی، درخشندگی و تغذیه پارکت با مواد مغذی استفاده کنید.

جارو کردن منظم برای از بین بردن زباله‌هایی که ممکن است پارکت را زشت نشان دهند و همچنین استفاده از پاک کننده توصیه شده توسط تولید کنندگان را در نظر بگیرید. در ادامه به نکات مهم در حفظ و نگهداری پارکت چوبی بلوط اشاره می‌کنیم:

● به طور منظم کف را با جاروبرقی تمیز کنید تا کثیفی و زباله‌ها از بین بروند. از یک جارو برقی با موهای نرم استفاده کنید.

● برای جلوگیری از نفوذ آب یا مایعات که می‌تواند منجر به تاب برداشتن و آسیب به پارکت شود، فوراً مایعات را از روی پارکت پاک کنید.

● پدهای نمدی یا لاستیکی را به پایه‌های مبلمان بچسبانید تا هنگام جابجایی یا چیدمان مجدد وسایل از خراشیدگی و فرورفتگی پارکت جلوگیری شود.

● از پادری در ورودی منزل استفاده کنید تا کثیفی زیر کفش‌ها را به دام بیندازند تا از کشیدن شدن سنگ ریزه‌ها زیر کفش روی پارکت جلوگیری شود.

● به طور دوره‌ای کف را با یک شوینده مخصوص چوب بلوط تمیز کنید تا درخشندگی و ظاهر زیبای خود را حفظ کند.

● از استفاده از مواد شیمیایی تمیز کننده خشن، پاک کننده‌های ساینده یا محصولات مبتنی بر موم که می‌توانند به پوشش چوب آسیب برسانند، خودداری کنید.

● پارکت را برای هر گونه آسیب یا سایش مانند خراش، فرورفتگی یا شکاف بین تخته‌ها بررسی کنید. برای جلوگیری از آسیب بیشتر، هر مشکلی را سریعاً رفع کنید.

نصب صحیح پارکت چوبی بلوط

کلام آخر

نصب پارکت چوبی بلوط را توضیح دادیم، اکنون می‌توانید مراحل نصب را به خوبی بشناسید. نصب کفپوش کار تخصصی است که باید توسط تکنسین‌ها انجام شود. پس بعد از خرید پارکت چوبی بلوط بهتر از خدمات نصب بهره مند شوید. با درک نحوه نصب صحیح پارکت چوبی می‌توانید شرایط نصب باکیفیت را تشخیص دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت پارکت چوبی با نصب با مشاوران ما در مازو پارکت تماس بگیرید.

سوالات متداول

چگونه می‌توان پارکت چوبی بلوط را انتخاب و به درستی نصب کرد؟

پارکت چوبی بلوط از نظر کیفیت، رنگ، نحوه ساخت و اعتبار سازنده انتخاب کنید. شرایط نصب را نیز بهتر است بر عهده متخصصان بگذارید.

مراحل مهم نصب پارکت چوبی بلوط چیست؟

مراحل نصب شامل حذف کفپوش‌های قدیمی، ترمیم کف زیرین، نصب پارکت و تمیزکاری نهایی است.


  • پارکت چوبی
  • مازو پارکت
  • پارکت