پارکت لمینت یا کفپوش چوبی کدام را انتخاب کنیم؟

 عکس زیبا از پارکت لمینت یا کفپوش چوبی کدام را انتخاب کنیم؟
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۰۹ آبان ۱۴۰۲

در حالی که کفپوش چوبی و پارکت لمینت ممکن است شبیه به هم باشند، تقریباً از هر جنبه‌ای مانند هزینه، نگهداری، طول عمر، نصب و زیبایی با یکدیگر متفاوت هستند. برای هر کدام متفاوت است. کفپوش چوبی از چوب طبیعی ساخته شده است و عمر طولانی دارد؛ اما هزینه خرید و نصب آن بالاست. از طرفی، پارکت لمینت نسبت به کفپوش چوبی عمر کوتاه‌تری دارد، ولی قیمتش کمتر از کفپوش چوبی است. اگر قصد خرید کفپوش مناسب را برای فضا زندگی و کار دارید، ما در این مقاله از وبسایت «مازو پارکت» در مورد تفاوت کفپوش چوبی و پارکت لمینت بیان می‌کنیم.

پارکت لمینت یا کفپوش کدام بهتر است؟

ساختن خانه رویایی شما هرگز آسان نیست، زیرا انتخاب‌های زیادی وجود دارد؛ اما وقتی نوبت به کفپوش می‌رسد، انتخاب بین پارکت لمینت و کفپوش چوبی همیشه مورد سوال است. هر دوی این کفپوش‌ها می‌توانند فضای زندگی و کار شما را متحول کنند، اما تفاوت‌هایی بین این دو وجود دارند. پارکت لمینت یک چوب مصنوعی محسوب می‌شود، در حالی که کفپوش چوبی از چوب طبیعی ساخته خواهد شد.

تفاوت کفپوش پارکت لمینت و پارکت چوبی

در فرآیند نصب نیز تفاو‌ت‌هایی وجود دارد، به طوری که پارکت لمینت به راحتی روی هم قرار می‌گیرند، در حالی که کفپوش چوبی باید در جای خود میخکوب شود. در ظاهر آنها نیز تفاوت‌هایی دیده می‌شوند. کفپوش‌های چوبی ظاهری طبیعی چوب را نمایان می‌کند، در حالی که پارکت لمینت تقلیدی از ظاهر چوب است. با این حال، جزئیات بیشتری را در مورد تفاوت کفپوش چوبی و پارکت لمینت بیان می‌کنیم.

جهت مشاهده انواع پارکت لمینت در سایت مازو پارکت کلیک کنید.

تفاوت کفپوش پارکت لمینت و پارکت چوبی

کفپوش چوبی پارکت لمینت
متریال چوب طبیعی چند لایه از HDF، پلیمر و چسب
ضد آب مقاوم پایین در برابر رطوبت مناسب فضاها با رطوبت کم
ماندگاری عالی، اگرچه به اندازه لمینت مقاوم در برابر خش نیست. مقاومت عالی در برابر خراش و ساییدگی
فضای مناسب فضای نشیمن، پذیرایی، اتاق خواب، راهرو، فضای غذاخوری، دفترخانه آشپزخانه، راهرو، نشیمن، پذیرایی فضای غذاخوری، اتاق خواب
عایق عالی، اگرچه با گرمایش از کف سازگار نیست. عالی است و برای گرمایش از کف مناسب است.
ظاهر زیبا، جذاب، احساس گرم و طبیعی زیبا، اما تقلیدی از چوب طبیعی
قیمت گران قیمت ارزان‌تر از کفپوش چوبی

با بررسی تفاوت کفپوش چوبی و پارکت لمینت بهتر می‌توانید نیازهای خود را بررسی کنید. در ادامه به تفاوت‌های اصلی این نوع کفپوش اشاره می‌کنیم:

تفاوت کفپوش چوبی و پارکت لمینت از نظر متریال ساخت

پارکت لمینت با استفاده از چندین لایه چوب مصنوعی از تخته فیبر با چگالی (HDF) و ترکیب با چسب و مواد پلیمری ساخته می‌شود. ضخامت تخته‌های پارکت 6 تا 12 میلی‌متر است. لایه رویی پارکت شباهت زیادی به چوب طبیعی دارد.

کفپوش چوبی یک ماده طبیعی است که از چوب‌های نرم مانند کاج یا چوب‌های سخت مانند بلوط ساخته می‌شود؛ بنابراین به خوبی شخصیت، زیبایی و طبیعت واقعی چوب را منعکس می‌کند. کفپوش چوبی عیوب طبیعی و زیبای چوب مانند گره و رگه‌ها را نشان می‌دهد. خرید پارکت چوبی بلوط توصیه می‌شود، زیرا بلوط رایج‌ترین و محبوب‌ترین نوع چوب طبیعی در ساخت کفپوش است، اگرچه چوب‌های دیگری مانند راش و گردو نیز در دسترس هستند.

تفاوت کفپوش چوبی و پارکت لمینت از نظر ظاهر و راحتی

پارکت لمینت از فاصله دور دقیقاً شبیه کفپوش‌های چوبی به نظر می‌رسد. با این حال، بازرسی دقیق نشان می‌دهد که لمینت یک کپی از چوب واقعی است. کفپوش لمینت به دلیل کفی نرم و لطیف برای راه رفتن روی راحت است. کفپوش چوبی از چوب طبیعی ساخته شده است.

پارکت لمینت و پارکت چوبی برای خانه

برخی از عیوب ظاهری کفپوش‌های چوبی اصلاح نمی‌شوند تا ظاهر چوب واقعی را نشان دهند. به همین دلیل، راه رفتن روی این نوع کفپوش‌ها ممکن است خیلی راحت نباشد؛ بنابراین پهن کردن فرش یا گلیم گزینه خوبی خواهد بود. با این حال، اگر راحتی بیشتر می‌خواهید، از شرکتی که کفپوش را از آن خریداری می‌کنید، بخواهید که سطح چوب طبیعی را اصلاح کنند تا نرم شود.

تفاوت کفپوش چوبی و پارکت لمینت در نصب

تخته‌های پارکت لمینت بر خلاف کفپوش‌های چوبی سطح صافی دارند. تخته‌ها با لبه‌هایی ساخته می‌شوند که به هم چسبیده و نیازی به میخ یا چسب در هنگام نصب را از بین می‌برند؛ بنابراین پارکت لمینت به راحتی نصب می‌شود، حتی برای افرادی که خیلی فنی نیستند. پس تخته‌ها پهلو به پهلوی هم قرار می‌گیرند. همچنین سطح زیرین پارکت لمینت نیاز به چسب مخصوص دارد.

کفپوش چوبی یک اتصال زبانه و شیار برای نگه داشتن تخته‌ها در کنار هم دارد. نصاب میخ‌ها را از طریق اتصالات می‌کوبند تا تخته‌ها را به کف زیرین بچسبانند. اگر می‌خواهید کفپوش شما برای مدت طولانی دوام بیاورد، به یک متخصص کارکشته برای نصب نیاز دارید. در این حالت، معمولاً نصب پارکت لمینت راحت‌تر است و زمان کمتری را به خود اختصاص می‌دهد. در نتیجه، هزینه نصب نیز کاهش پیدا می‌کند. در زمان نصب کفپوش به قیمت لوازم جانبی پارکت نیز توجه داشته باشید.

تفاوت کفپوش پارکت لمینت و پارکت چوبی از نظر متریال

تفاوت کفپوش چوبی و پارکت لمینت از نظر جذب رطوبت

پارکت لمینت تا زمانی که درزها در زمان نصب محکم بسته شده شوند، در برابر آب مقاوم خواهد بود. پارکت لمینت برای فضاهایی با رطوبت بالا مانند حمام توصیه نمی‌شود. با این حال، می‌توانید پارکت لمینت را روی سیستم‌های گرمایش از کف نیز نصب کنید. کفپوش‌های چوبی برای کلیه مناطقی که رطوبت زیادی دارند، توصیه نمی‌شود.

گرمای ناشی از سیستم‌های گرمایشی از کف ممکن است اثرات مضر طولانی‌ مدتی روی چوب داشته باشد و باعث ترک خوردن چوب و باز شدن درزها شوند. لمینت در مناطق با رطوبت کم بهتر از کفپوش چوبی عمل می‌کند، زیرا برخی لایه بالایی و لایه زیرین پارکت کاملا ضد آب هستند. برای مناطق با رطوبت بالا پیشنهاد می‌شود که از کفپوش‌های دیگر مانند وینیل، کاشی و پرسلاین استفاده کنید.

تفاوت کفپوش چوبی و پارکت لمینت از لحاظ خراشیدگی

هنگامی که کفپوش‌های چوبی به درستی نگهداری شوند، برای چندین دهه و حتی تا 100 سال دوام می‌آورند. با این حال، چوب طبیعی تحت عوامل مختلفی از جمله کشیدن مبلمان خراش بر می‌دارد؛ اما بازسازی کفپوش‌های چوبی آسان است و تنها با سمباده زدن می‌توان کفپوش را احیا کرد.

پارکت لمینت برای مقاومت در برابر سایش و پارگی ساخته شده است. سطح محافظ پارکت هرگونه فرورفتگی و مقاومت در برابر خراش را دفع می‌کند؛ بنابراین، پارکت لمینت برای خانه‌هایی که در آن تردد افراد بیشتر است و کودکان و حیوانات خانگی حضور دارند، گزینه بهتری است. با این حال، پارکت لمینت به اندازه کفپوش چوبی عمر طولانی ندارد. متوسط طول عمر کفپوش لمینت در صورت نگهداری مناسب بین 15 تا 25 سال تخمین زده می‌شود.

تفاوت کفپوش پارکت لمینت و پارکت چوبی برای منزل

تفاوت کفپوش چوبی و پارکت لمینت از نظر قیمت

شکی نیست که کفپوش چوبی به دلیل استفاده از چوب طبیعی قیمت بیشتری نسبت به پارکت دارد. اگر هم بودجه کمی دارید، پارکت لمینت گزینه بهتری است. همچنین هزینه نهایی شامل هزینه خرید و نصب خواهد بود. شما با خرید کفپوش چوبی یا پارکت لمینت، هزینه‌ای بابت نصب نیز پرداخت می‌کنید.

کلام آخر

پارکت یا کفپوش چوبی؟ باید بگوییم که اگر اصالت برای شما مهم است، چوب طبیعی گزینه بهتری خواهد بود. کفپوش چوبی از چوب طبیعی ساخته می‌شود، بنابراین احساس واقعی یک چوب را زیر پاهای خود خواهید داشت؛ بنابراین کسانی که مشکلی در بودجه خود ندارند و لوکس بودن فضای زندگی برای آنها مهم‌تر است، باید کفپوش چوبی را انتخاب کنند. با این حال، پارکت لمینت همچنان می‌تواند زیبایی را به فضای خانه ارائه دهد. پارکت مقاومت بالایی در برابر خراش دارد و به دلیل قیمت کم، گزینه خوبی برای اکثریت افراد جامعه است. با بررسی تفاوت کفپوش چوبی و پارکت لمینت می‌توانید محصول مناسب فضای زندگی و کار خود را تهیه کنید. با این حال، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید، نصب و بررسی قیمت پارکت چوبی با مشاوران ما در مازو پارکت تماس بگیرید.

سوالات متداول

برای کدام قسمت‌های خانه می‌توان از پارکت لمینت به جای کفپوش چوبی استفاده کرد؟

از هر دو محصول می‌توان در همه جای خانه به غیر از حمام استفاده کرد. در فضاهایی که رطوبت کمی وجود دارند مانند آشپزخانه، پارکت لمینت گزینه بهتری است.

برای گرمایش کف پارکت لمینت مناسب‌تر است یا کفپوش چوبی؟

پارکت لمینت گزینه بهترین نسبت به کفپوش چوبی است.


  • پارکت چوبی
  • مازو پارکت
  • پارکت