انواع پارکت چوبی از چه نوع درخت طبیعی تولید می‌شود؟

 عکس زیبا از انواع پارکت چوبی از چه نوع درخت طبیعی تولید می‌شود؟
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۰۴ آبان ۱۴۰۲

صدها نوع درخت در جهان وجود دارند که رایج‌ترین آنها اغلب برای بسیاری از مصارف از جمله ساخت خانه، کفپوش، مبلمان و صنایع دستی استفاده می‌شوند؛ اما برخی از درختان هستند که چوب آنها به طور خاص برای پارکت استفاده می‌شوند. مقایسه انواع پارکت چوبی از نظر نوع درخت می‌تواند به شما کمک کند که چوب مناسب را انتخاب کنید. هر کدام از این چوب‌ها ویژگی‌های مخصوص به خود دارند و از نظر دوام، زیبایی و قیمت با یکدیگر متفاوت هستند. در مقاله دیگری از وبسایت «مازو پارکت» به طور کامل در مورد نوع درختانی که در ساخت پارکت چوبی استفاده می‌شوند، صحبت خواهیم کرد.

پارکت از چه ماده‌ای ساخته می‌شود؟

کفپوش پارکت از چوب طبیعی ساخته می‌شود. چوب مورد استفاده می‌تواند انواع چوب‌های سخت از جمله بلوط، گردو، راش، گیلاس، افرا و غیره باشد. این چوب‌های سخت به دلیل دوام، جذابیت‌های ظاهری و توانایی مقاومت در برابر ضربه و فشار در طول زمان به عنوان چوب‌های رایج در تولید پارکت انتخاب شده‌اند. تکه‌های چوب طبیعی را به اشکال مختلف مانند مربع، مستطیل یا مثلث برش می‌دهند. سپس در الگوهای مختلف مانند نقش‌های شاه ماهی یا الگوهای آجرکاری چیده می‌شوند تا طرح خاصی را ایجاد کنند.

انواع پارکت چوبی از چه نوع درختی تولید می‌شوند؟

انتخاب چوب برای کفپوش پارکت به عواملی مانند بودجه، سبک طراحی داخلی، دوام و نیازهای مربوط به نگهداری بستگی دارد. در ادامه به مقایسه انواع پارکت چوبی می‌پردازیم:

1- چوب بلوط

بلوط تا حد زیادی رایج‌ترین نوع چوبی است که برای پارکت استفاده می‌شود. بلوط جدا از اینکه یکی از مقرون به صرفه‌ترین انواع چوب است، دوام بالایی نیز دارد. بلوط با درجه سختی 1290 جانکا (مقیاس درجه بندی سختی) به خوبی می‌تواند در برابر رفت و آمد مقاومت کند. سختی به میزان مقاومت چوب در برابر فرورفتگی و خراش بستگی دارد و همچنین میزان انبساط و انقباض چوب تحت تغییرات دما و رطوبت را نشان می‌دهد.

بلوط در واقع سخت‌ترین نوع درخت نیست. انواع بسیار سخت‌تری مانند درخت گردو نیز وجود دارند که درجه سختی آن 3680 است. سختی زیادی به معنای ایده آل بودن نیست! کار با چوب‌های بسیار سخت برای برش و پردازش بسیار دشوار خواهد بود؛ بنابراین هزینه نصب پارکت چوبی بلوط بالاتر می‌رود. سنباده کاری و پرداخت مجدد نیز هزینه بیشتری در پی خواهد داشت. یک چوب یا سختی مانند بلوط به چند دلیل زیر ایده آل است:

· مقرون به صرفه‌تر است، زیرا کار با آن آسان خواهد بود.

· پارکت را می‌توان به راحتی بازسازی کرد تا دوباره جدید به نظر برسد.

· به اندازه کافی در برابر انبساط و انقباض مقاوم است (پایداری ابعادی خوب).

· به اندازه کافی در برابر فرورفتگی و خراش مقاوم است.

الگوی دانه‌ای چوب بلوط به پنهان کردن فرورفتگی‌ها و خراش‌ها کمک می‌کند. به همین دلایل بلوط برای مناطق پرتردد ایده آل است. زیبایی ظاهر بلوط تقریباً با هر سبکی از دکوراسیون و مبلمان به خوبی هماهنگ خواهد بود. درحقیقت، کفپوش بلوط را باید استاندارد طلایی پارکت در نظر بگیریم.

دو نوع کفپوش بلوط وجود دارند که شامل بلوط قرمز و بلوط سفید هستند. آنها فقط کمی از نظر رنگ، دانه بندی و سختی با هم تفاوت دارند. در غیر این صورت، ویژگی‌های ساختاری هر دو نوع بلوط یکسان هستند. بلوط قرمز بیشتر رنگ مایل به قرمز دارد و بلوط سفید طیفی از رنگ‌های طلایی تا قهوه‌ای را شامل می‌شود.

انواع پارکت چوبی منزل

2- چوب افرا

در ادامه مقایسه انواع پارکت چوبی به سراغ چوب افرا می‌رویم. گونه‌های زیادی از درخت افرا وجود دارند که با هم متفاوت هستند. به همین دلیل پارکت چوبی افرا از نظر قیمت، کیفیت، سختی و الگوی دانه بندی طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود. چوب افرا معمولاً الگوی دانه‌‌ای چرخشی دارد، اما در برخی از چوب‌های افرا الگو می‌تواند دانه‌ای برجسته باشد.

پارکت چوبی افرا با درجه سختی جانکا 1450 اغلب از چوب بلوط سخت‌تر است. افرا با درجه سختی بالاتر در سالن‌های بولینگ استفاده می‌شود، زیرا در برابر فرورفتگی و خراش بسیار مقاوم است. رنگ طبیعی افرا روشن بژ، خرمایی یا خاکستری است. این چوب برای به دلیل طرح دانه‌ای خاص و رنگش اغلب برای سبک‌های طراحی داخلی مدرن و معاصر استفاده می‌شود.

3- چوب راش

چوب راش نوعی چوب سخت است که از درختان راش به دست می‌آید که در مناطق مختلف معتدل و نیمه گرمسیری در سراسر جهان رشد می‌کند. این چوب به دلیل استحکام، سختی و ظاهر جذابی که دارد، بسیار پرطرفدار است. چوب راش معمولاً به رنگ کرم و رنگ قهوه‌ای موجود است. پارکت چوبی راش به دلیل استحکام و سختی بالا شناخته می‌شود، به همین دلیل مقاومت خوبی در برابر ضربه دارد.

کار با چوب راش نسبتاً آسان است، زیرا می‌توان آن را به راحتی ماشین کاری و سنباده کاری کرد و شکل داد. چوب راش مستعد حمله حشرات، پوسیدگی و رطوبت است، بنابراین قبل از هرگونه استفاده تجاری باید پردازش شود. این چوب به طور گسترده در بازار موجود است و به عنوان یک گزینه نسبتاً مقرون به صرفه از چوب سخت در نظر گرفته می‌شود. راش به عنوان جایگزینی برای سایر چوب‌های سخت گران قیمت مانند افرا استفاده می‌شود.

انواع پارکت چوبی در خانه

4- چوب گیلاس

پارکت چوبی گیلاس یک چوب نرم محسوب می‌شود، اما کار با آن سخت است. چوب نرم به این معناست که بیشتر در معرض فرورفتگی و خراش قرار دارد. این چوب بیشتر برای مناطق کم تردد مانند اتاق خواب مناسب است. با این حال ثبات ابعادی خوبی دارد و با انقباض و انبساط ناشی از دما و رطوبت مشکل چندانی ندارد. جذابیت کفپوش چوبی گیلاس به رنگ طبیعی زیبا و الگوی دانه‌‌ای منحصر به فردش است. گیلاس به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز عمیق است.

سطح چوب گیلاس به نور حساس است که باعث تیره شدن آن می‌شود. توصیه می‌شود اگر چوب نور مستقیم آفتاب است، یک فرش یا گلیم را روی آن بیاندازید. با این حال، همه انواع کفپوش‌های چوبی به درجات مختلفی حساس به نور هستند و پس از گذشت زمان، رنگ آنها با قرار گرفتن در معرض نور تغییر می‌کند. برخی از پارکت‌‌های چوبی گیلاس روشن‌تر و برخی تیره‌تر می‌شوند؛ بنابراین مهم نیست که چه نوع چوبی را برای پارکت انتخاب می‌کنید.

5- چوب گردو

چوب گردو نوعی چوب سخت است که از درخت گردو به دست می‌آید و عمدتاً در مناطقی با آب و هوای معتدل یافت می‌شود. از این چوب با سختی جانکا 1010 در ساخت پارکت استفاده می‌شود. اگرچه این نوع چوب‌ها نرم‌تر هستند و برای فضاها با تردد کم استفاده می‌شوند، اما زیبایی ظاهری آن مثال زدنی است. چوب گردو بسته به قسمت درخت می‌تواند تنوع رنگی و دانه بندی مختلفی داشته باشد.

رنگ‌های پارکت چوبی گردو گران قیمت است که سختی آن برابر با جانکا 1010 است. از قهوه‌ای روشن تا تیره متفاوت هستند. گردو یک چوب بسیار بادوام است و در رطوبت و گرما تاب بر نمی‌دارد. همچنین پارکت‌های ساخته شده از چوب در برابر حمله قارچ‌ها بسیار مقاوم هستند. همچنین گردوی آمریکایی را نباید با گردوی برزیلی که نوع بسیار سخت‌تری از چوب است، اشتباه گرفت.

انواع پارکت چوبی بلوط

6- چوب ون

در ادامه مقایسه انواع پارکت چوبی به سراغ چوب ون می‌رویم. ون درختی است که به طور گسترده در سراسر ایالات متحده و سایر مناطق دنیا رشد می‌کند. پارکت چوبی ون نسبت به بلوط ارزان‌تر است، اما شباهت‌هایی دارد که آن را جایگزین خوبی نسبت بلوط می‌کند. سختی این چوب مانند بلوط است و تردد زیادی مناسب خواهد بود. کار با چوب ون برای نصب پارکت رنگ آمیزی و پرداخت مجدد خوب است.

چوب ون الگوی دانه‌ای منحصر به فردی دارد که با بلوط قابل مقایسه است. رنگ‌های این چوب در تناژهای روشن سفید، زرد، خرمایی و قهوه‌ای موجود هستند. چوب ون همچنین در نتیجه پیری طبیعی و با گذشت زمان حالتی گرم و طلایی پیدا می‌کند؛ مانند تمام کفپوش‌های چوبی سخت، می‌توان آن را بارها سنباده زد تا ظاهری تازه و جدید پیدا کند.

7- چوب بامبو

از حدود سال 2000، پارکت چوبی بامبو به طور فزاینده‌ای به عنوان یک رقیب برای چوب‌های سخت به بازار معرفی شده است. بامبو از نظر فنی یک نوع علف است، نه یک چوب سخت! بامبو بیشتر در چین تولید می‌شود. برخی از گونه‌ها به اندازه یک متر در روز رشد می‌کنند. با توجه به تنوع زیاد گونه‌ها و استانداردهای ساخت، کفپوش بامبو از نظر کیفیت بسیار متفاوت است. باید مراقب محصولات ارزان قیمت بامبو بود که معمولاً دوام زیادی ندارند.

بسیاری از بامبوهای موجود کیفیت خوبی دارند و درجه سختی آنها 1650 جانکا است. بامبوی باکیفیت می‌تواند بادوام‌ و سخت‌تر از بلوط قرمز باشد، اما زیبایی بلوط را ندارد. این چوب با انواع سبک‌های طراحی داخلی از جمله کلاسیک و مدرن سازگاری دارد، اما عموماً با سبک‌های مدیترانه‌ای و ساحلی همخوانی بیشتر دارد. همچنین پارکت بامبو را می‌توان تنها دو یا سه بار بازسازی کرد.

بررسی مقاومت و سختی پارکت‌های چوبی

نوع چوب پارکت هنگام بررسی استحکام و سختی پارکت‌های چوبی مهم است، اما عوامل متعددی در تعیین دوام و عملکرد کفپوش نقش دارند. برای مثال، گونه‌های مختلف چوب سختی و استحکام متفاوتی دارند. گونه‌های چوب سخت مانند بلوط، افرا و راش به دلیل دوام و توانایی مقاومت در برابر سایش و خراش مشهور هستند.

انواع پارکت چوبی زیبا

نوع پرداخت و پوشش اعمال شده بر روی پارکت چوبی می‌تواند به طور قابل توجهی بر استحکام و دوام آن تأثیر بگذارد. روکش باکیفیت مانند پلی اورتان، یک لایه محافظ ایجاد می‌کند که مقاومت چوب را در برابر خراش، لکه و رطوبت افزایش می‌دهد. در نهایت، رتبه بندی جانکا (Janka) می‌تواند میزان سختی و مقاومت چوبی را مشخص کند. در جدول زیر می‌توانید رتبه جانکا را برای مقایسه انواع پارکت چوبی مشاهده کنید:

نوع چوب میزان سختی جانکا
بامبو 1650
افرا 1450
بلوط سفید 1360
ون 1320
راش 1300
بلوط قرمز 1290
گردو 1010

کلام آخر

گزینه‌های زیادی برای انتخاب چوب مناسب برای کفپوش وجود دارد که می‌تواند سردرگم کننده باشد. با این حال، در میان انواع چوب‌های سخت، بلوط قرمز به دلیل کیفیت و قیمت خوبش هنوز هم محبوب‌ترین گزینه بازار است؛ اما این امکان را دارید را تا هر نوع چوب دیگری را مطابق با مقدار بودجه و نیازهای مربوط به سبک دکوراسیون خود انتخاب کنید. برای کسب اطلاعات جهت خرید و نصب پارکت چوبی با مشاوران ما در مازو پارکت تماس بگیرید.


  • پارکت چوبی
  • مازو پارکت
  • پارکت