واکس پارکت چیست؟ مزایای براق‌کننده پارکت

 عکس زیبا از واکس پارکت چیست؟ مزایای براق‌کننده پارکت
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۱۶ فروردین ۱۴۰۳

یکی از روش‌های موجود برای ایجاد ظرافت و زیبایی در دکوراسیون داخلی، استفاده از کفپوش‌های چوبی و پارکت است. در این میان، یکی از چالش‌ها و مشکلات موجود، کدر شدن این محصولات پس از گذشت زمان است. هر چند میزان کدر شدن و تاری پارکت چوبی، با توجه به میزان رفت و آمد و استفاده‌ای که از محصول می‌شود، متفاوت است. یکی از راهکار‌های موجود برای رفع این مشکل، استفاده از واکس پارکت یا براق‌کننده است. انجام این روش، به براق شدن و شفافیت دوباره پارکت کمک فراوانی خواهد کرد. در این مطلب، شما را با مفهوم واکس پارکت، مزایا و انواع مختلف آن آشنا می‌کنیم.

واکس پارکت چیست؟

واکس پارکت، نوعی ماده حفاظتی است که بر روی پارکت‌های چوبی استفاده شده و شامل ترکیبات مختلف مانند روغن‌ها، شمع‌ها و مواد شیمیایی می‌باشد. هدف از انجام این روش، حفظ، بهبود و افزایش طول عمر پارکت چوبی و درخشندگی و شفافیت آن است. واکس پارکت، از جمله لوازم جانبی چوب و پارکت بوده و با ایجاد یک لایه حفاظتی روی سطح پارکت، از هر گونه خراش، آسیب‌های روزمره، نفوذ رطوبت و مواد آلوده مانند آب، چای، رنگ و غیره جلوگیری کرده و براقی و شفافیت خاصی به آن اضافه می‌کند. لازم است بدانید، واکس پارکت چوبی با واکس پارکت لمینت، متفاوت بوده و نمی‌توان از آن برای براق کردن لمینت استفاده کرد. زیرا، طراحی واکس پارکت و مواد به کار رفته در آن به گونه‌ای است که، به درون پارکت چوبی نفوذ کرده و موجب براقی و شفافیت آن می‌شود.

انواع واکس پارکت چوبی

امروزه واکس پارکت، در برند‌ها و انواع مختلفی تولید و روانه بازار مصرف می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت، دو نوع واکس پارکت موجود است که نوع اول، به شکل موم یا خمیر جامد می‌باشد. این نوع واکس پارکت، دارای موم بیشتر و حلال کمتری است و با ایجاد قوام ضخیمی بر روی سطح پارکت، می‌توان آن را روی پارکت پخش کرد. به این ترتیب، نیاز به انجام مجدد و لایه‌های بیشتر نخواهد بود. نوع دوم، به شکل موم مایع بوده که حلال بیشتری دارد. این نوع واکس پارکت، به دلیل ایجاد قوام نازک‌تر، نیاز به انجام مجدد و لایه‌های بیشتری برای محافظت کامل از پارکت چوبی دارد.

واکس براق‌کننده لمینت چیست؟

لمینت، نوعی کف پوش است که دارای مقاومت بیشتری در مقایسه با پارکت چوبی است. واکس‌های استفاده شده در لمینت‌ها نیز، با واکس پارکت متفاوت بوده و در درز‌ها و شیار‌های آن نفوذ می‌کند. واکس براق‌کننده لمینت، تنها به شکل مایع بوده و به عنوان لایه محافظ نیز محسوب خواهد شد. از آن جایی که لایه پلی اورتان موجود روی تمامی پارکت لمینت‌ها، بر اثر استفاده مداوم ساییده شده و از بین می‌رود، لازم است پس از مدتی استفاده، از واکس براق‌کننده لمینت استفاده کرد، تا زیبایی و شفافیت دوباره‌ای به پارکت لمینت‌ها داده شود. به این ترتیب، واکس براق کننده تمامی سطح پارکت لمینت را پوشانده و به دلیل نداشتن رنگ، موجب آشکار شدن گره‌ها و نقوش چوب شده و زیبایی پارکت لمینت‌ها را چندین برابر می‌کند. استفاده از واکس پارکت لمینت، موجب شفافیت و جلا دادن به سطح پارکت لمینت شده و به ضد آب شدن آن نیز کمک خواهد کرد.

واکس براق‌کننده لمینت چیست؟

نکات مهم برای خرید واکس پارکت لمینت

لازم است در زمان انتخاب و خرید واکس پارکت لمینت، به نکات مهمی دقت کنید تا خریدی مناسب داشته باشید. برخی از این نکات، شامل موارد زیر می‌باشد:

· اولین نکته، دقت در نوع واکس لمینت خریداری شده است. لازم است بدانید، واکسی که انتخاب کرده‌اید مخصوص لمینت است یا پارکت چوبی؟

· دقت در متراژ محیط و خرید واکس لمینت بر اساس آن نیز، از نکات مهم دیگری است که لازم است به آن دقت کنید. روی تمامی بسته‌های واکس لمینت، عددی بر اساس متر مربع نوشته شده است. این عدد نشان دهنده این است که، هر بسته از واکس برای چه متراژی کافی است. به طور مثال، در صورتی که روی بسته واکس لمینت عدد ۵۰ متر متر مربع نوشته شده باشد، به این معنی است که برای استفاده در محیط ۱۵۰ متری، باید سه بسته از آن را خریداری نمایید.

· لازم است به روش استفاده و مدت زمان خشک شدن واکس که بر روی بسته آن درج شده است نیز دقت کنید.

· دقت کنید که واحد محاسبه واکس لمینت، بر اساس لیتر است و اغلب به شکل گالن‌های ۴ لیتری در بازار موجود می‌باشد.

روش اجرای واکس لمینت و براق‌کننده پارکت چوبی چیست؟

· لازم است قبل از اجرای واکس پارکت لمینت و واکس براق‌کننده پارکت چوبی، ابتدا تمامی وسایل قرار گرفته روی آن‌ها را به محل دیگری منتقل کرده تا واکس براق‌کننده، به طور یکسان و تمیز بر روی تمامی سطح پارکت و لمینت اجرا شود.

· بهتر است پارکت چوبی یا لمینت را جارو کرده تا از هرگونه کثیفی و زباله پاک شود. در غیر این صورت، تمامی آشغال‌ها یا آلودگی‌ها روی زمین به واکس چسبیده و جدا کردن آن غیر ممکن خواهد بود.

· در این مرحله، تی تمیزی را برداشته و کف را از هر گونه غبار و خاک تمیز کنید. در صورتی که گرد و غبار موجود بر روی پارکت یا لمینت به خوبی پاک نشود، پس اززدن واکس براق‌کننده، تمامی آن‌ها آشکار خواهند شد.

· در صورت وجود هر گونه لکه بر روی پارکت یا لمینت، لازم است آن را به طور کامل پاک کنید. در غیر این صورت، پس از انجام فرآیند واکس زدن، برطرف کردن لکه‌ها غیر ممکن است.

· در این مرحله، واکس خریداری شده را با یک تی و یا دستمال تمیز بر روی پارکت بمالید. دقت کنید، همه واکس در کل محیط و در یک مرحله اجرا شود. لازم است ضخامت اجرای واکس پارکت یا لمینت در همه جای کف به طور یکسان باشد.

· پس از پایان اجرای واکس براق‌کننده پارکت و لمینت، به مدت ۳ تا ۴ سعات از تردد و رفت و آمد بر روی آن خودداری کنید و دقت کنید هیچ گرد و خاکی در طول مدت خشک شدن واکس بر روی پارکت نچسبد.

· تا ۲۴ ساعت، از قرار دادن هر گونه وسایل و اجسام سنگین بر روی پارکت یا لمینت خودداری کرده تا زمانی که مطمئن شوید لایه‌های زیرین واکس نیز به خوبی خشک شده‌اند.

· از آن جایی که واکس براق‌کننده پارکت و لمینت حاوی مواد شیمیایی است، بهتر است حین اجرای آن، به تهویه هوا نیز دقت شود. لازم است برای تهویه بهتر، پنجره‌ها را باز کرده و پس از اتمام کار، آن‌ها را ببندید.

واکس لمینت و پارکت چوبی را از کجا تهیه کنیم؟

واکس لمینت و پارکت چوبی را از کجا تهیه کنیم؟

یکی از موارد مهم که در زیبایی و طول عمر پارکت یا لمینت نیز بسیار مؤثر است، دقت در کیفیت محصول خریداری شده برای براق کردن پارکت یا لمینت است. از این رو توصیه می‌شود، واکس براق‌کننده پارکت یا لمینت را از نمایندگی‌های معتبر برند مورد نظرتان خریداری کنید. لازم است بدانید، برخی از شرکت‌های تولید‌کننده پارکت‌های چوبی و لمینت، واکس مخصوص این محصولات را نیز تولید کرده‌اند و افراد می‌توانند واکسی متناسب با محصول خود خریداری و استفاده نمایند. به همین دلیل، بهتر است از واکس براق‌کننده پارکت و لمینت مخصوص همان برند استفاده نمایید.

جمع‌بندی

در این مطلب، اطلاعاتی را در مورد مفهوم واکس پارکت و واکس براق‌کننده لمینت و هم چنین انوع آن، در اختیار شما قرار دادیم. حال دیگر می‌دانید، استفاده از واکس براق‌کننده راهکاری مطمئن برای براقی و شفافیت دوباره پارکت چوبی و لمینت است. با انجام این کار و رعایت نکات گفته شده، معایب پارکت‌ها به حداقل رسیده و با ایجاد لایه محافظ توسط واکس، می‌توان به مدت طولانی از پارکت یا لمینت استفاده کرد.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با موارد بیشتر در این زمینه، به سایت مازوپارکت مراجعه کنید و علاوه بر استفاده از موارد گفته شده، با محصولات مختلف این شرکت نیز آشنا شده و خریدی موفق را تجربه نمایید.

سؤالات متداول

مزایای استفاده از واکس براق‌کننده برای پارکت و لمینت چیست؟

استفاده از واکس براق‌کننده در پارکت و لمینت، موجب مقاومت بیشتر پارکت‌ها در برابر لکه‌ها شده و لایه‌های زیرین پارکت را نیز حفظ می‌کند. علاوه بر این، استفاده از واکس پارکت موجب زیبایی بیشتر پارکت شده و طول عمر آن را نیز افزایش خواهد داد.

واکس پارکت از چه موادی تشکیل شده است؟

این نوع واکس، شامل حلال‌ها، مواد روغنی، مواد شیمیایی و مقداری موم طبیعی مانند موم زنبور است.

واکس براق‌کننده پارکت یا لمینت درچند نوع وجود دارد؟

این واکس دارای دو نوع مختلف جامد و مایع است که هر کدام، با توجه به مواد استفاده شده در آن‌ها، نیاز به استفاده مجدد دارند.


  • واکس پارکت
  • مازو پارکت
  • پارکت