پارکت دیواری چیست؟ انواع، کاربرد و مزایا

 عکس زیبا از پارکت دیواری چیست؟ انواع، کاربرد و مزایا
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

از آن جایی که، تناسب و هارمونی اجزای دکوراسیون در هر محیطی بسیار مهم است، از این رو، بسیاری از معماران و طراحان داخلی، به منظور ایجاد یا افزایش هماهنگی میان کف، دیوار‌ها، مبلمان و غیره از نظرات و‌ایده‌های نوین استقبال می‌کنند. تزئین و پوشش دیوار‌ها با پارکت دیواری نیز، یکی از‌ایده‌ها و طرح‌های جدید است که امروزه، بسیار رایج و پر طرفدار می‌باشد. استفاده از پارکت دیواری، فضای داخلی ساختمان را پاکیزه‌تر، طبیعی‌تر و هماهنگ‌تر خواهد کرد. در این مطلب، شما را با پارکت دیواری، انواع و مزایای استفاده از آن آشنا می‌کنیم.

پارکت دیواری چیست؟

پارکت دیواری، یکی از انواع مختلف پارکت‌های چوبی یا پارکت لمینت است که به جای استفاده در کف ساختمان، بر روی دیوار‌ها نصب می شود. به عبارت دیگر، این نوع پارکت‌ها به عنوان دیوارپوش استفاده شده و علاوه بر ایجاد زیبایی در محیط منزل یا محیط کار، کمک بزرگی به حفظ دیوار‌ها در برابر عوامل و خطرات محیطی کرده و به عنوان یک لایه محافظ، بر روی دیوار عمل می‌کند. با نصب پارکت‌های دیواری و یا استفاده از پارکت‌های چوبی و لمینت به عنوان دیوارپوش، دیگر نگران سایش و فشار بر دیوار نبوده و تا مدت طولانی از آن بهره ببرید.

انواع پارکت دیواری کدام است؟

پارکت لمینت دیواری، بر اساس مواد اولیه مورد استفاده در تولید، دارای انواع مختلفی است که در ادامه، هر کدام را بررسی خواهیم کرد:

پارکت چوبی

یکی از انواع پارکت‌های دیواری، پارکت‌های چوبی هستند که از گونه‌های مختلف چوب، مانند درختان برگ ریز بلوط، راش، افرا، گیلاس، ممرز، لیمو ترش و غیره ساخته می‌شوند. هر کدام از این چوب‌ها نیز، از نظر نوع بافت و رنگ، میزان مقاومت در برابر سایش و رطوبت و بسیاری موارد دیگر، با یکدیگر تفاوت دارند. به دلیل تعداد زیاد گره در بافت گیاهان مخروطی، از آن‌ها در ساخت پارکت چوبی دیواری استفاده نمی‌شود. پارکت‌های چوبی نیز در نوع خود، به دو دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

· پارکت تمام چوب: این نوع پارکت چوبی دیواری، بهترین و مناسب‌ترین نوع پارکت‌های چوبی دیواری از نظر شکل ظاهری بوده و دارای جنس ۱۰۰ درصد چوب می‌باشد.

· پارکت چوبی مهندسی شده: این نوع پارکت چوبی دیواری، چند لایه بوده که لایه رویی آن، از جنس چوب سخت و لایه زیری، از جنس تولیداتی بر پایه چوب است. به طور مثال، تخته فیبر با چگالی بالا، پارکت لمینت و غیره

کاربرد‌های پارکت دیواری

پارکت لمینت

یکی دیگر از انواع پارکت‌های دیواری، پارکت لمینت‌ها هستند که نوعی کفپوش چند لایه از چوب فشرده، به همراه چند لایه ترکیبی دیگر می‌باشند. این لایه‌ها، در طی فرآیند لایه‌سازی یا لمینیشن به یکدیگر متصل شده و محکم می‌شوند. طراحی لمینت‌ها به گونه ای است که، دارای دوام و کیفیت عالی بوده و هم چنین مقرون به صرفه نیز می‌باشد. در برخی موارد، از انواع پارکت لمینت روی دیوار، به عنوان دیوارپوش نیز استفاده می‌شود.

پارکت بامبو

نوع دیگری از پارکت‌های دیواری، پارکت چوبی بامبو است که گونه‌ای جدید و دوستدار محیط زیست می‌باشد. هر چند پارکت‌های بامبو، از نوعی گیاه علفی با رشد سریع ساخته می‌شوند، با این حال در دسته پارکت‌های چوبی قرار دارند. استفاده از پارکت دیواری بامبو، به دلیل داشتن مزایای فراوان، جایگزین مناسبی برای سایر محصولات چوبی است. این نوع پارکت دیواری، یکی از مقاوم‌ترین و با دوام‌ترین دیوارپوش‌ها بوده که در برابر رطوبت، مقاومت بالایی دارد. از دیگر مزایای استفاده از پارکت دیواری بامبو، می‌توان به ماندگاری و انعطاف‌پذیری بالا، کیفیت و مقاومت بالا در مقابل ضربه، تجدید‌پذیر بودن و سازگاری با محیط زیست و غیره اشاره کرد.

کاربرد‌های پارکت دیواری

همان طور که گفته شد، پارکت‌های دیواری، به دلیل داشتن مزایا و ویژگی‌های مثبت فراوان، در محیط‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه، برخی از مهم‌ترین کاربرد‌های پارکت دیواری را بررسی خواهیم کرد:

استفاده از پارکت دیواری در اتاق خواب

از جمله موارد کاربرد پارکت لمینت دیواری، در دکوراسیون داخلی اتاق خواب است. از این رو لازم است، انتخاب طرح و رنگ آن با دقت بالایی انتخاب شود، تا آرامش خاصی به محیط ببخشد. بهتر است برای زیبا‌تر شدن محیط و ایجاد فضایی مدرن، تنها یک دیوار را با پارکت دیواری پوشاند که در این شرایط، اغلب دیوار پشت تخت، بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای انجام این کار است.

استفاده از پارکت دیواری در سالن پذیرایی

از دیگر موارد کاربرد پارکت دیواری، می‌توان به استفاده از آن در سالن پذیرایی اشاره کرد. لازم است در زمان انتخاب پوشش مناسب برای سالن پذیرایی، به تناسب و هماهنگی گزینه‌های مورد نظر با چیدمان کلی محیط دقت نمایید. هر چند پارکت‌های چوبی، برای تمامی سالن‌های پذیرایی با سبک معماری‌های مختلف مانند کلاسیک و مدرن مناسب می‌باشند. به طور مثال، می‌توان در محیط‌های مدرن، از پارکت دیواری برای پوشش دیوار و از کفپوش‌ها برای کف استفاده کرد و مبلمان‌های سفید و پرده‌های تک رنگ نیز در کنار آن به کار برد. استفاده از پارکت‌های دیواری لمینت نیز، برای سالن پذیرایی کلاسیک بسیار مناسب بوده و کاربرد‌های فراوانی دارد. می‌توان در این محیط‌ها در کنار دیوار‌های دارای دیوارپوش، از مبلمان‌های استیل و پرده‌های سلطنتی نیز استفاده کرد.

استفاده از پارکت دیواری در محیط کار

نوع دیگری از کاربرد‌های پارکت دیواری، استفاده از آن در محل کار افراد است. به کار بردن پارکت دیواری در پوشش دیوار‌های دفاتر کار، علاوه بر زیبایی ظاهری، قابلیت شستشو و تمیز کردن بسیار راحت را نیز داشته و بر خلاف کاغذ دیواری یا رنگ، می‌توان با استفاده از یک دستمال نم دار، سطح آن را در مدت بسیار کمی تمیز کرد. از دیگر مزیت‌های استفاده از پارکت دیواری در پوشش دیوار‌های دفاتر کار، نصب آسان آن بوده که در کمترین زمان ممکن انجام خواهد شد. لازم است، تنها چند ساعت زمان برای این کار اختصاص داده و بدون نیاز به تخریب یا آماده‌سازی زیر ساخت‌ها، تمامی تایل‌های چوبی را به راحتی نصب کنید.

استفاده از پارکت دیواری در سالن کنفرانس

از آن جایی که پارکت دیواری، بر خلاف سایر دیوارپوش‌ها عایق مناسبی در برابر صدا و حرارت نیز می‌باشد، می‌توان از آن‌ها، برای عایق‌سازی سالن‌های کنفرانس و اتاق جلسات استفاده کرد. به منظور افزایش درجه عایق بودن نیز، می‌توان از مواد عایق در زمان نصب نیز استفاده کرد.

نصب پارکت لمینت روی دیوار چگونه است؟

نصب پارکت لمینت روی دیوار چگونه است؟

همان طور که گفته شد، پارکت دیواری شامل نوار‌ها و تایل‌هایی با عرض‌های مختلف هستند که در کنار هم، قابلیت اتصال دارند. برای نصب این تایل‌ها از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود، که لازم است با توجه به سبک و نوع طرح مورد نظر، یکی از انواع روش‌های مختلف مانند روش آجری یا خشتی را انتخاب و اجرا کرد.

رایج‌ترین روش برای نصب پارکت دیواری، روش نصب افقی تایل‌ها است که تناسب بالایی با کف خواهد داشت. در روش دیگر نیز، از نصب تایل‌ها به صورت عمودی استفاده می‌شود که با توجه به نوع دکوراسیون و کفپوش محیط، انتخاب و اجرا خواهد شد. به همین دلیل، به منظور نصب پارکت دیواری، علاوه بر دقت در طرح و رعایت استاندارد‌های لازم برای چیدمان تایل‌ها، باید به شرایط محیطی نیز توجه کافی داشت. به طور مثال، در صورتی که اتاق دارای سقف کوتاهی باشد، لازم است تایل‌ها به شکل عمودی نصب شده تا ارتفاع دیوار‌ها کمی بیشتر از اندازه واقعی نشان داده شوند. علاوه براین موارد، لازم است به رنگ پارکت دیواری نیز در زمان نصب دقت کنید، تا متناسب با نوع نورپردازی محیط، بهترین انتخاب را داشته باشید.

بهتر است برای نصب درست و اصولی پارکت‌های دیواری، از فوم‌های سایلنت و عایق نیز استفاده کرد. این کار دو مزیت دارد که یکی از آن‌ها، جلوگیری از رسیدن رطوبت به تایل‌ها بوده و دیگری، جلوگیری از رد شدن امواج صدا به آن سمت دیوار می‌باشد. نصب پارکت‌های دیواری بر خلاف رنگ‌آمیزی دیوار، نیازمند صرف هزینه زیاد یا زمان طولانی نبوده و به همین دلیل، استفاده از این نوع پارکت لمینت روی دیوار، مورد توجه بسیاری از طراحان قرار گرفته است.

مزایای پارکت دیواری

استفاده از پارکت دیواری در دکوراسیون داخلی، مزیت‌ها و ویژگی‌های مثبت فراوانی دارد، که شامل موارد زیر می‌باشد:

· محافظت از دیوار در مقابل آسیب‌های محیطی

· افزایش میزان تناسب و هماهنگی با کف، مبلمان و دکوراسیون

· ایجاد آرامش و راحتی در فضا

· نصب آسان و سریع

· عایق صوتی و حرارتی

· قابلیت شستشو و نظافت آسان

· دوام و ماندگاری طولانی

· مقاومت در برابر اشتعال

· مقاومت در برابر رطوبت

· قابلیت نگهداری آسان

جمع‌بندی

در این مطلب تلاش کردیم، تا شما را با انواع پارکت‌های چوبی، روش‌های نصب و مزایای استفاده از آن در دکوراسیون داخلی محیط‌های مختلف آشنا کنیم. پیشنهاد ما به شما برای انتخاب و خریدی موفق، مراجعه به سایت‌های مختلف فروش این محصولات، مانند سایت مازوپارکت است. کارشناسان فروش و متخصصان در زمینه فروش انواع پارکت دیواری در این مرکز، به شما برای خریدی آسان کمک خواهند کرد.

سؤالات متداول

نصب پارکت دیواری چگونه است؟

به طور کلی، نصب پارکت دیواری از نصب روی کف آسان‌تر بوده و با روش‌های مختلفی انجام می‌شود.

پارکت دیواری بامبو چه مزایایی دارد؟

پارکت بامبو، یکی از مقاوم‌ترین نوع پارکت‌های دیواری است که دارای مزایای فراوانی مانند مقاومت در برابر ضربه و رطوبت، ماندگاری و دوام بالا، تجدید‌پذیر بودن و سازگاری با محیط زیست می‌باشد.

پارکت دیواری چیست؟

پارکت دیواری نوعی پارکت چوبی یا لمینت است که از آن، به عنوان دیوارپوش به جای پوشش کف استفاده می‌شود.


  • پارکت دیواری
  • مازو پارکت
  • پارکت