رنگ ترمووود چیست؟ بهترین رنگ ترمووود کدام است؟

 عکس زیبا از رنگ ترمووود چیست؟ بهترین رنگ ترمووود کدام است؟
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۱۷ اسفند ۱۴۰۲

ترمووود یکی از بهترین، با دوام‌ترین و مقاوم‌ترین چوب‌هایی است که در مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته‌ای که در مورد استفاده از چوب‌های ترمووود باید بدانید این است که باید با رنگ ترمووود روی این چوب‌ها یک لایه محافظتی ایجاد کرد تا عمر و دوام آن‌ها طولانی‌تر شود. رنگ مخصوص ترمووود با ایجاد یک لایه محافظتی روی چوب‌های ترمو باعث می‌شود تا به مرور زمان چوب‌ها تغییر رنگ ندهند و همچنین دوام این چوب در برابر اشعه‌های مضری همچون UV طولانی‌تر شود. در این مطلب قصد داریم به شما توضیح دهیم که رنگ ترمووود چیست و بهترین رنگی که می‌توان از آن استفاده کرد کدام است. بنابراین اگر مایل هستید در این باره به اطلاعات مفیدی دست یابید ما را تا پایان مطلب همراهی کنید.

رنگ ترمووود

.چوب ترمووود از الیاف طبیعی ساخته شده، بنابراین برای این که در برابر شرایط هوایی مختلف، از خود مقاومت نشان دهند نیاز به رنگ کردن دارند. این چوب‌ها در حال طبیعی مقاومت زیاد و دوام طولانی دارند اما عوامل طبیعی همچون اشعه‌های مضر نور خورشید می‌تواند باعث شود تا رنگ چوب و پارکت از بین رود و ترمووود زیبایی خود را از دست دهد. همچنین رطوبت هم باعث می‌شود تا کپک و قارچ روی چوب ظاهر شود و با تکثیر آن‌ها، بافت چوب آسیب ببیند. به همین دلیل این چوب‌ها را با استفاده از رنگ ترمووود مقاوم می‌سازند تا هم در برابر اشعه UV و هم رطوبت ایمن شود. برای رنگ‌آمیزی چوب‌های ترموود از رنگ‌هایی استفاده می‌شود که مخصوص این کار است. این رنگ‌ها تنوع بسیار زیادی دارند و به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند که در ادامه هر یک از آن‌ها را به طور جداگانه توضیح می‌دهیم.

انواع رنگ چوب ترمووود

به صورت کلی رنگ ترمووود به دو نوع رنگ بر پایه روغن و رنگ بر پایه آب تقسیم می‌شود که هر کدام از آن‌ها برای شرایط خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند:

رنگ ترمووود بر پایه آب

رنگ‌ های ترمووود بر پایه آب می‌توانند تا عمق ۳ میلی‌متری از چوب نفوذ کنند. در واقع این رنگ‌ها با این مقدار نفوذ باعث ایجاد یک لایه محافظتی روی ترموود‌ها شده و در مقابل آسیب‌های محیطی و همچنین اشعه مضر نور خورشید از ترمووود محافظت می‌کند. رنگ ‌های ترمووود بر پایه آب خود به ۲۰ رنگ مختلف دسته‌بندی می‌شوند که می‌تواند انواع سلیقه‌ها را پوشش دهد.

یکی از مزایای رنگ ترمووود بر پایه آب این است که لایه اضافه‌تری روی سطح چوب ایجاد نمی‌کند. رنگ‌های بر پایه آب بیشتر برای رنگ‌آمیزی ترموود‌هایی کاربرد دارد که در نمای ساختمان‌ها، آلاچیق، پرگولا و متریال فضای باز استفاده می‌شود.

بهترین رنگ مخصوص چوب ترمووود

رنگ‌های بر پایه روغن

این نوع از رنگ‌ های ترمووود نفوذ‌پذیری بیشتری نسبت به رنگ بر پایه آب دارد. رنگ‌های بر پایه روغن هیچ رنگی از خود ندارند، بنابراین رنگی به چوب اضافه نمی‌کنند. به دلیل نفوذ بیشتر به عمق ترمووود از این رنگ‌ها بیشتر در رنگ‌آمیزی چوب‌های ترموودی استفاده می‌شود که در معرض ساییدگی قرار دارند مانند کفپوش‌ها. همچنین ترموود‌هایی که در معرض رطوبت و آب و هوا بیشتر قرار می‌گیرند، رنگ ترموود بر پایه روغن می‌تواند مناسب‌تر باشد.

بهترین رنگ مخصوص چوب ترمووود

اگر به دنبال خرید بهترین رنگ ترمووود هستید باید حتماً ویژگی‌های مهم آن را در نظر بگیرید. بهترین رنگ ترمووود رنگی است که ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

• مقاومت بالا در برابر انواع شرایط جوی مانند هوای گرم و سرد، رطوبت، اشعه نور خورشید و غیره داشته باشد.

• مهار رنگ زدگی در سرپیچ یا پرچ داشته باشد.

• در برابر جلبک‌ها، قارچ و یا هر گونه پوسیدگی مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

• از چوبی ترمویی که با رنگ ترمووود پوشش داده شده بتوان در فضای باز هم استفاده کرد.

• قابل استفاده روی پی وی سی‌های سخت و یا فلز‌های گالوانیزه فضای بیرونی هم باشد.

قیمت رنگ چوب ترمووود

قیمت رنگ‌ های ترمووود به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی توان یک قیمت ثابت برای آن در نظر گرفت. به عنوان مثال اینکه رنگ بر پایه روغن باشد یا بر پایه آب تأثیر زیادی روی قیمت آن دارد. معمولاً رنگ ترمووود بر پایه آب چون از طیف رنگی متنوعی برخوردار است قیمت بیشتری دارد. همچنین عوامل دیگری همچون برند و کشور سازنده رنگ ترمووود، حجم و سایز بسته‌بندی رنگ و غیره روی قیمت آن مؤثر است.

مراحل رنگ کردن چوب ترمووود

برای رنگ‌آمیزی چوب‌های ترموود با استفاده از رنگ ترموود ابتدا باید سطح چوب را کاملاً خشک کنید و اگر گرد و غباری روی آن وجود دارد را تمیز کنید. محلی که قرار است در آن رنگ‌آمیزی ترمووود را انجام دهید باید عاری از هر گونه گرد و غبار باشد در غیر این صورت رنگ‌آمیزی با رنگ ترمووود بی‌کیفیت انجام می‌شود. اگر می‌خواهید سطح ترمووود کاملاً یکنواخت و یک دست رنگ‌آمیزی شود، باید فرایند رنگ‌آمیزی را در یک محیط کاملا متعادل انجام دهید.

قبل از استفاده از رنگ ترمووود ابتدا آن را خیلی خوب مخلوط کنید تا هم رنگ دانه‌ها پخش شوند و هم حلال‌ها با هم بهتر مخلوط شوند. همچنین می‌توانید برای این که پیگمنت ها و حلال و رنگ دانه‌ها با یک دیگر مخلوط و یک دست شوند، از یک همزن چوبی استفاده کنید. حالا وقت آن رسیده که چوب را با استفاده از رنگ چوب ترمو به خوبی رتگ‌آمیزی کنید که در ادامه این مراحل را توضیح می‌دهیم:

مراحل رنگ کردن چوب ترمووود

مرحله اول

ابتدا ترمووود‌ها را در حوضچه‌هایی که در آن ماده BASE یا همان پایه قرار داده شده غوطه ور سازید. سپس آن را به مدت ۲۴ ساعت در گوشه‌ای قرار دهید تا خشک شود.

مرحله دوم

حالا می‌توانید ترمووود را با استفاده از رنگ ترمووود که به سلیقه مشتری است، رنگ‌آمیزی کنید. این کار را باید به وسیله براش انجام دهید. پس از رنگ‌آمیزی به آن ۲۴ ساعت زمان دهید تا خشک شود.

مرحله سوم

پس از خشک شدن رنگ ترمووود ماده تاپ کات را روی آن اسپری کنید تا فرایند رنگ‌آمیزی به اتمام برسد.

جمع ‌بندی

ما در این مطلب به معرفی رنگ ترمووود پرداختیم و شما را با انواع این رنگ‌ها آشنا کردیم. رنگ‌ های ترمووود در برند‌های مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. شما می‌توانید انواع رنگ چوب ترمو را در بهترین برند‌های روز دنیا در مازوپارکت برای خود تهیه کنید. چنان چه قصد دارید اطلاعات بیشتری از چوب‌های ترمو و رنگ مخصوص ترمووود به دست‌آورید می‌توانید به بخش‌های دیگر سایت مازوپارکت مراجعه کنید.


  • رنگ ترمووود
  • مازو پارکت
  • پارکت