کلاس سایش پارکت لمینت چیست؟ مقاومت و دوام لمینت

 عکس زیبا از کلاس سایش پارکت لمینت چیست؟ مقاومت و دوام لمینت
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۱۶ فروردین ۱۴۰۳

یکی از نکات مهم در هنگام خرید پارکت لمینت، دقت در ضریب سایشی یا کلاس سایش پارکت لمینت است، که این اصطلاح رایج، برای تعیین میزان سختی پارکت در بربر خط و خش به کار می‌رود. کلاس سایش پارکت لمینت، با درجه‌بندی AC شناخته شده که در صورت نبود آن، لازم است اقدامات مربوط به نگهداری پارکت لمینت مانند پولیش زدن و غیره انجام شود. مقاومت و دوام پارکت لمینت نیز، یکی از موارد مهم در زمان انتخاب این محصول است که دانستن آن، ذهن افراد زیادی را به خود مشغول کرده است. در این مطلب، شما را با انواع درجه‌بندی کلاس سایش پارکت لمینت، مزایای آن، انواع پارکت لمینت دارای کلاس بالای سایش و بسیاری موارد دیگر، آشنا می‌کنیم.

کلاس سایش یا ضریب سایشی پارکت چیست؟

همان طور که گفته شد، ضریب سایش یا کلاس سایش پارکت لمینت، میزان مقاومت سطح پارکت در برابر هر گونه سایش و خراشیدگی است. این درجه، نوعی استاندارد بین‌المللی بوده و در همه جای دنیا، به یک اندازه سنجیده خواهد شد. مقاومت پارکت‌ها از ۱ تا ۵ متغیر بوده که پارکت با درجه یک، کمترین مقاومت و پارکت درجه ۵، بیشترین مقاومت را در برابر سایش دارد. تعیین این میزان از سایش، به شرایط محل مصرف پارکت بستگی دارد. به طور مثال، در اماکن شلوغ و پر تردد، لازم است از پارکتی با درجه سایش ۴ یا ۵ استفاده کرد.

درجه‌بندی AC چیست؟

درجه‌بندی سایش پارکت لمینت، توسط سازمان تولید‌کنندگان پارکت لمینت در اروپا مشخص شده و به شکل یک استاندارد جهانی برای تولید محصول، تبدیل شده است. اصطلاح AC به معنای میزان مقاومت سایشی و یا استاندارد سایشی است، که برای سنجش مقاومت و دوام پارکت لمینت به کار می‌رود. به عبارت دیگر، این اصطلاح نشان دهنده این است که، تایل‌ها تا چه اندازه در زمان تردد بر پارکت دوام دارند. همان طور که گفته شد، درجه‌بندی AC با استفاده از اعداد ۱ تا ۵ مشخص شده و به هر پارکت اختصاص داده می‌شود. بر این اساس، درجه ۱ برای مکان‌های خلوت و کم تردد و درجه ،۵ برای مکان‌های شلوغ کاربرد دارد.

مزایای کفپوش‌های مقاوم در برابر سایش

مزایای کفپوش‌های مقاوم در برابر سایش

استفاده از پارکت لمینت‌های دارای ضریب سایش مناسب، مزایای فراوانی دارد که در ادامه، به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

· ضریب سایش مناسب در کفپوش‌ها، موجب ماندگاری جذابیت پارکت لمینت می‌شود.

· در صورت انتخاب و خرید پارکت لمینت دارای ضریب سایش مناسب، دیگر نیازی به صرف وقت و هزینه برای انجام برخی اقدامات مانند، تعمیر یا تعویض به دلیل فرسودگی و غیره نخواهید بود.

انواع ضریب سایشی پارکت لمینت

همان طور که گفته شد، میزان ضریب سایش پارکت لمینت‌ها، بر اساس عملکرد آن‌ها در برابر سایش، ضربه، حرارت، رطوبت، لک، ساییدگی و خراشیدگی درجه‌بندی می‌شود. در ادامه، به بررسی هر کدام از درجات مختلف کلاس سایش پارکت لمینت می‌پردازیم:

کلاس سایش AC۱

این کلاس سایش، پایین‌ترین درجه از میزان مقاومت در برابر سایش ناشی از موارد گفته شده است که کاربرد مسکونی دارد. از پارکت لمینت‌هایی با این درجه سایش، برای فضا‌های کم تردد، مانند اتاق خواب استفاده شده که یکی از ارزان‌ترین نوع پارکت‌ها نیز می‌باشند.

کلاس سایش AC۲

همان طور که می‌دانید، با افزایش درجه کلاس سایش پارکت لمینت‌ها، مقاومت آن‌ها نیز در برابر هرگونه سایش و خراشیدگی بیشتر خواهد شد. این پارکت‌ها، دارای کاربری مسکونی بوده و بهتر است در اتاق‌های پذیرایی استفاده شوند.

کلاس سایش AC۳

این نوع از پارکت لمینت‌ها با درجه سایش ۳، مقاومت مطلوبی در برابر ساییدگی یا خراشیدگی داشته و برای محیط‌هایی با تردد معمولی، مانند دفاتر اداری، منازل و غیره کاربرد دارد. نمونه‌ای از بهترین پارکت لمینت‌ها با این درجه از سایش، پارکت لمینت‌یشیل است.

کلاس سایش AC۴

به طور کلی، تمامی پارکت لمینت‌ها از درجه ۳ به بعد، دارای‌ایده‌آل‌ترین سطح مقاومت بوده و به همین دلیل، می‌توان از آن‌ها برای اماکن عمومی، مانند کتابخانه، بوتک، کافه و غیره استفاده کرد. بهترین نوع پارکت با این درجه از کلاس سایش، پارکت لمینت لیزارد است.

کلاس سایش AC۵

این نوع پارکت لمینت‌ها، از مقاوم‌ترین کفپوش‌ها بوده و برای مکان‌های پر تردد و شلوغ، مانند لابی هتل‌ها، لابی برج‌های مسکونی و غیره کاربرد دارند. بهترین پارکت لمینت با این درجه از سایش، پارکت ۱۲ میل فوم دار است.

دلایل عدم محبوبیت لمینت AC۵

همان طور که گفته شد، پارکت لمینت‌هایی با ضریب سایش ۵، مقاومت سایشی بالایی داشته و بهترین نوع پارکت لمینت است. با این حال، به دلیل برخی معایب و نقاط ضعف، نمی‌توان از آن برای پوشش کف منازل استفاده کرد. دلیل این امر آن است که، پارکت لمینت‌های AC۵ ،با وجود تمام مزایا مانند مقاومت بالا در برابر سایش و خراش، دارای فشردگی بالایی در قسمت لایه پوششی خود هستند. این فشردگی، موجب ایجاد بافت زمخت و زبری شده که موجب می‌شود، راه رفتن و تردد روی آن‌ها موجب زخمی شدن کف پا و آسیب‌های جدی دیگری شود. از دلایل دیگر برای عدم محبوبیت این نوع پارکت لمینت‌ها، هزینه بالا برای خرید تایل‌های آن‌ها می‌باشد. به دلیل این موارد، واردات این نوع پارکت لمینت به ایران ممنوع شده و در حال حاضر، محصولی با این عنوان، در بازار مصرف وجود ندارد.

چگونگی تعیین ضریب اصطکاک سایشی لمینت

چگونگی تعیین ضریب اصطکاک سایشی لمینت

همان طور که می‌دانید، ضریب سایشی یا کلاس سایش، همان درجه تعیین‌کننده مقاومت پارکت چوبی یا لمینت در برابر حرارت، رطوبت، سایش و لک است. هر چقدر این درجه بیشتر بوده و پارکت، ضریب سایشی بیشتری داشته باشد، به همان اندازه در برابر عوامل مخرب گفته شده، مقاوم‌تر است. تعیین ضریب سایشی پارکت لمینت نیز، با استفاده از عنصر آلومینیوم‌تری اکسید انجام شده که هر اندازه میزان این عنصر در پارکت لمینت بیشتر باشد، ضریب سایشی و مقاومت محصول نیز بالا‌تر خواهد رفت.

معرفی انواع پارکت‌های لمینت با کلاس بالای سایش

برخی از مقاوم‌ترین پارکت لمینت‌ها با درجه سایش بالا، شامل موارد زیر می‌باشد:

· پارکت آلتون طوسی: این نوع از پارکت لمینت‌ها، با استفاده از جدید‌ترین تجهیزات تولید شده و به دلیل مغزی اچ دی اف به کار رفته در ساخت آن، دارای مقاومت و استحکام فراوانی می‌باشد. این نوع مغزی‌ها، موجب طول عمر بالای کفپوش‌های آلتون شده و به دلیل داشتن انعطاف بالا، ترک و شکستگی نیز در آن‌ها ایجاد نخواهد شد. وجود این مزایا و هم چنین مقاومت در برابر رطوبت، امکان تمیز کردن آسان و بدون خرابی این نوع پارکت‌ها را فراهم کرده است.

· پارکت استارلند: این نوع پارکت لمینت، به دلیل تولید با دستگاه‌های مدرن و مجهز آلمانی، دارای کیفیت و دوام بالایی بوده و تمامی استاندارد‌های بین‌المللی را دارد. پارکت استارلند، به دلیل داشتن درجه بالای کلاس سایش، در مکان‌های شلوغ و پر تردد کاربرد داشته و می‌توان از آن، برای دفاتر اداری یا کفپوش منازل استفاده کرد. ویژگی‌هایی مانند، مقاومت در برابر ضربه و خراشیدگی، رطوبت و لکه موجب شده این پارکت لمینت، در بین خریداران محبوب و پر طرفدار باشد.

· پارکت رولکس: یکی دیگر از پارکت لمینت‌های دارای ضریب سایش بالا، پارکت رولکس است که محصولی درجه یک و ساخته شده در ایران می‌باشد. این نوع کفپوش‌ها، علاوه بر زیبایی، دارای کیفیت و دوام بالایی نیز بوده و در عین حال، بسیار مقرون به صرفه نیز می‌باشند.

امضای محتوا

پارکت لمینت‌ها، نوعی کفپوش زیبا و کاربردی برای پوشش مکان‌های مختلفی هستند که ممکن است در اثر برخی عوامل، مانند آفتاب زدگی دچار تغییر شکل شوند. استفاده از یک پارکت لمینت با ضریب سایش بالا، مقاومت محصول را در برابر هر گونه عامل مخرب افزایش داده و به این ترتیب، ضروری است در هنگام خرید پارکت، به درجه سایش آن دقت کرد.

نتیجه‌گیری

در این مطلب تلاش کردیم، تا شما را مفهوم ضریب سایش یا کلاس سایش در پارکت لمینت و انواع درجه‌بندی آن آشناکنیم. ‌امیدواریم با داشتن اطلاعات ارائه شده، انتخاب درستی داشته تا طرح و رنگ پارکت انتخابی، با کیفیت و ماندگاری بالایی حفظ شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید به سایت مازوپارکت مراجعه نمایید.

سؤالات متداول

پر کاربرد‌ترین درجه ضریب سایش پارکت لمینت کدام است؟

پارکت‌هایی با درجه ضریب سایشی ۴ و ۵، پر کاربرد‌ترین پارکت لمینت‌ها بوده و در محیط‌های پر ترددو شلوغ مسکونی و اداری کاربرد دارد.

ضریب سایش یا کلاس سایش در پارکت لمینت به چه معناست؟

این اصطلاح، به معنی میزان مقاومت در برابر عوامل مخرب، مانند ساییدگی، خراشیدگی و رطوبت می‌باشد.


  • پارکت لمینت
  • مازو پارکت
  • پارکت