لاک زدن پارکت چیست؟ مزایا و معایب لاک پارکت

 عکس زیبا از لاک زدن پارکت چیست؟ مزایا و معایب لاک پارکت
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۰۷ اسفند ۱۴۰۲

یکی از مسائل مهم در زمینه استفاده از پارکت‌ها، حفظ زیبایی و شفافیت آن‌ها می‌باشد. به همین منظور، یکی از راهکار‌های قدیمی و بسیار رایج در این زمینه، لاک زدن پارکت است تا سطح آن، همیشه براق و زیبا بماند. انجام این کار، با استفاده از چند تکنیک و ابزار صورت گرفته و پس از یک بار استفاده از لاک کفپوش، تا مدت زیادی نیاز به انجام مجدد نخواهد بود. در این مطلب، شما را با مفهوم لاک پارکت، انواع مختلف، مزایا و بسیاری از موارد دیگر آشنا می‌کنیم.

لاک پارکت چیست؟

لاک پارکت نوعی حلال است، که مانند یک پوشش محافظ برای پارکت‌ها طراحی و تولید شده است. این محصول، ظاهری شبیه به الکل داشته و برای محافظت و شفافیت پارکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. لاک پارکت، از جنس پلی اورتان بوده و به صورت یک لایه شفاف بر روی سطح پارکت ریخته می‌شود. این لایه نازک، پس از خشک شدن، سطح پارکت چوبی را کاملاً پوشش داده و علاوه بر براق شدن آن، موجب افزایش زیبایی کفپوش پارکت نیز می‌شود. نکته مهم در زمینه استفاده از لاک پارکت، دقت در انتخاب یک لاک پارکت با کیفیت است. به این ترتیب، دوام کفپوش پارکت نیز بالا رفته و پس از یک بار استفاده، تا مدت زیادی نیاز به انجام مجدد این کار نخواهید داشت.

انواع لاک پارکت

انواع لاک پارکت

لاک پارکت‌ها دارای انواع مختلفی هستند، که هر کدام در موارد خاصی کاربرد دارند. در ادامه، به بررسی هر کدام از انواع لاک پارکت‌ها می‌پردازیم:

لاک پارکت اکریلیک

اکریلیک نوعی پلیمر بوده و لاک پارکت اکریلیکی نیز، یک پوشش پلیمری محسوب می‌شود. لاک پارکت اکریلیک مانع از تغییر رنگ پارکت‌ها شده و کیفیت بسیار بالایی دارد. از مزایای استفاده از لاک پارکت اکریلیکی، می‌توان به مقاومت در برابر ساییدگی و خراشیدگی و در نتیجه، حفظ کیفیت دکوراسیون اشاره کرد. لاک پارکت اکریلیکی با داشتن کیفیت بالا، دارای قیمت بیشتری نسبت به انواع دیگر بوده و به همین دلیل، در متراژ‌های کوچک از این نوع لاک مخصوص پارکت استفاده می‌شود. در غیر این صورت، هزینه زیادی برای انجام لاک پارکت، به کارفرما تحمیل خواهد شد.

لاک پارکت نیتروسلولز

نوع دیگری از لاک پارکت‌ها از جنس نیتروسلولز بوده که دارای ویژگی‌ مهمی مانند، مقاومت در برابر ساییدگی و خراشیدگی می‌باشند. نکته مهم در مورد استفاده از لاک پارکت‌های نیتروسلولزی این است که، به دلیل آتش‌زا بودن این نوع لاک پارکت، لازم است با دقت و احتیاط، اقدام به انجام لاک زدن پارکت نمود.

لاک پارکت بر پایه آب

این نوع لاک پارکت بر پایه آب بوده و دارای قیمت کمتری نسبت به لاک پارکت اکریلیک است. لاک پارکت بر پایه آب، دارای کبفیت بالا و دوام زیاد است و تا مدت زمان ۵ سال، نیاز به انجام مجدد لاک زدن پارکت نخواهید داشت. از دیگر مزایای استفاده از لاک پارکت بر پایه آب، می‌توان به خشک شدن سریع، کم بودن میزان مواد سمی و راحتی تهیه آن اشاره کرد. این نوع لاک پارکت‌ها، به دلیل قیمت مقرون به صرفه، برای استفاده در متراژ‌های بزرگ‌تر مناسب می‌باشند.

مزایای استفاده از لاک پارکت

استفاده از لاک مخصوص پارکت در کفپوش‌ها، دارای مزایای فراوانی است که در ادامه، به بررسی هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم:

زیبایی کف

همان طور که گفتیم، با لاک زدن پارکت، می‌توان زیبایی و درخشندگی کفپوش‌ها را افزایش داد و موجب زیبایی دو چندان آن‌ها شد. لاک پارکت‌ها در انواع مختلف مات و براق در فروشگاه های لوازم جانبی چوب و پارکت موجودند که افراد، با توجه به سلیقه خود، یکی از آن‌ها را انتخاب خواهند کرد. نوع لاک پارکت مات، نور خورشید را به میزان کمی انعکاس داده و در مقابل، لاک پارکت براق، موجب انعکاس نور بیشتری خواهد شد.

افزایش کیفیت پارکت

یکی دیگر از مزایای استفاده از لاک پارکت، افزایش کیفیت کفپوش‌ها است. از آن جایی که پارکت، نقش مهمی در دکوراسیون محیط داشته و به عنوان کفپوش، در معرض تماس مستقیم با افراد می‌باشد، امکان آسیب و تخریب آن نیز زیاد است. استفاده از لاک پارکت به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت، ساییدگی و خراشیدگی، موجب افزایش کیفیت کفپوش‌ها نیز خواهد شد.

نگهداری آسان

از آن جایی که لاک پارکت، مانع نشستن گرد و غبار می‌شود، برای شستشو، نیازی به مواد خاص نداشته و تنها با یک دستمال نم دار، تمیز خواهد شد.

عمر طولانی

مهم‌ترین مزیت و ویژگی لاک پارکت، قابلیت ماندگاری بالا و طول عمر مفید زیاد آن است. این امر، به دلیل نفوذ ناپذیری و مقاومت لاک پارکت‌ها در برابر هر گونه رطوبت، ساییدگی، خراشیدگی و غیره بوده که میزان خرابی کفپوش را، تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

مزایای استفاده از لاک پارکت

معایب استفاده از لاک پارکت

از آن جایی که لاک زدن پارکت‌ها، موجب براق شدن و شفافیت ظاهری کفپوش‌ها خواهند شد، ممکن است هر گونه خرابی، مانند خراش یا ایرادات دیگر را به وضوح نشان دهند.

نحوه لاک زدن پارکت چگونه است؟

مرحله اول در لاک زدن پارکت، تمیز کردن آن است. در صورتی که پارکت نیاز به تعمیر داشته باشد، لازم است ابتدا تعمیرات انجام شده و سپس، اقدام به تمیز کردن آن نمود. به عبارت دیگر، باید تمامی گرد و غبار و آلودگی‌ها از روی سطح پارکت پاک شوند. مرحله دوم، سنباده زدن و چرب کردن پارکت است. سپس، ۳ لایه از دو نوع مختلف لاک پارکت را با هم ترکیب کرده و با استفاده از ابزار مخصوص لاک زدن پارکت، مانند غلطک و قلم مو، شروع به پخش کردن مواد کنید. لازم است دقت و احتیاط کافی در این مرحله داشته تا تمامی سطح پارکت به مواد لاک آغشته شود. در نهایت، سطحی صاف و براق داشته که پس از گذشت ۲ ساعت، خشک شده و بعد از ۱۰ ساعت، قابلیت شستشو دارد.

تفاوت لاک پارکت با رزین پارکت

رزین پارکت نیز نوعی روغن است، که برای استفاده در پارکت و لمینت کاربرد دارد. با وجود تمام شباهت‌های این محصول با لاک پارکت، تفاوت‌هایی نیز وجود دارد که در ادامه، به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

· لاک پارکت در مقایسه با رزین، سطح پارکت را براق‌تر و شفاف‌تر می‌کند. به عبارت دیگر، تأثیر رزین در پارکت، به صورت مات بوده ولی در لاک پارکت سطوح براق خواهند شد.

· رزین پارکت به عنوان نوعی روغن، از لایه‌های بیرونی و درونی پارکت محافظت کرده ولی لاک پارکت، اغلب از لایه‌های بیرونی محافظت می‌کند.

· لاک پارکت در مقایسه با رزین، مقاومت بیشتری در مقابل رطوبت و عوامل مخرب دیگر داشته ولی رزین‌ها، در برابر رطوبت و آب، آسیب‌پذیر می‌باشند.

· رزین‌ها نسبت به لاک پارکت، مقاومت بیشتری در برابر خراشیدگی و ساییدگی دارند.

· لاک پارکت به نسبت رزین‌، دارای طول عمر بیشتر و دوام بالا‌تری بوده و رزین، نیاز به استفاده مجدد و ترمیم خواهد داشت.

نکات مهم بعد از لاک زدن پارکت

لازم است پس از لاک زدن پارکت، تا مدت زمان مشخصی، از هر گونه خراش دور نگه داشته شده که در صورت داشتن حیوان خانگی، بهتر است به این موضوع دقت زیادی کنید. زمان خشک شدن لاک پارکت، پس از ۱ ساعت بوده و زمان شستشو، پس از ۸ ساعت می‌باشد.

در این مطلب متوجه شدید که، لاک زدن پارکت موجب براق شدن آن شده و علاوه بر این، مقاومت کفپوش را در مقابل برخی از عوامل محیطی، مانند آب و رطوبت افزایش می‌دهد. لاک پارکت دارای انواع مختلفی نیز می‌باشد که افراد می‌توانند، با در نظر گرفتن شرایط و هم چنین سلیقه فردی، بهترین نوع لاک پارکت را انتخاب و استفاده نمایند.

نتیجه‌گیری

مجموعه‌های مختلفی در سراسر کشور وجود دارند، که به عنوان نمایندگی فروش شرکت‌های تولید‌کننده محصولات چوبی، خدمات متنوعی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. شرکت مازوپارکت نیز، یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های تولید‌کننده پارکت و محصولات چوبی دکوراسیون است که افراد می‌توانند، برای آشنایی با محصولات و خدمات این شرکت، به سایت مازوپارکت مراجعه نمایند.

سؤالات متداول

آیا لاک پارکت، خراشیدگی‌های موجود بر روی پارکت را از بین می‌برد؟

بله، لاک پارکت مانند پولیش عمل کرده و خراشیدگی‌های سطحی را برطرف خواهد کرد.

زمان خشک شدن لاک پارکت چقدر است؟

۱ ساعت زمان برای خشک شدن لاک پارکت کافی است. لازم است در طول این مدت، از تردد روی کفپوش و یا ایجاد هر گونه خراشیدگی جلوگیری کنید.

لاک پارکت چه اثری بر روی رنگ کفپوش دارد؟

لاک پارکت‌ها ذرات چربی روی سطوح کفپوش را پاکسازی کرده و موجب وضوح و زیبایی بیشتر آن خواهند شد.


  • مازو پارکت
  • پارکت