تفاوت پارکت چوبی و پارکت لمینت چیست؟

 عکس زیبا از تفاوت پارکت چوبی و پارکت لمینت چیست؟
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۰۵ بهمن ۱۴۰۲

تفاوت پارکت چوبی و پارکت لمینت چیست؟ مقایسه کامل

نمی‌دانید باید کدام پارکت را برای فضای داخلی خود خریداری کنید؟ هنگامی که به بهبود ظاهر و کیفیت دکوراسیون داخلی خود فکر می‌کنید باید انواع کفپوش‌های موجود در بازار را بشناسید. ممکن است فکر کنید که کفپوش اصلا مهم نیست و این تنها بخش کوچکی از دکوراسیون داخلی است، اما بدون پارکت مناسب نمی‌توانید زیبایی فضای خود را دوچندان کنید. از میان تمامی انواع کفپوش، پارکت چوبی و پارکت لمینت محبوبیت زیادی دارند. به همین دلیل ما در این بررسی از مقاله «مازو پارکت» در مورد تفاوت پارکت چوبی و پارکت لمینت صحبت می‌کنیم.

پارکت چوبی چیست؟

پارکت چوبی از چوب طبیعی ساخته شده است و عملاً تمام چوب محسوب می‌شود. این پارکت به دلیل جذابیت، ظاهر گرم و زیبایی طبیعی چوب ارزش زیادی دارد. پارکت چوبی از گونه‌های مختلف چوب ساخته می‌شود که هر کدام طرح‌ها و رنگ‌های منحصر به فرد خود را ارائه می‌دهند. گونه‌های محبوب چوب شامل بلوط، افرا، گیلاس و گردو هستند. پارکت چوبی را می‌توان با روش‌های مختلفی مانند روغن به پایان رساند تا دوام بیشتری داشته باشد و چوب در برابر سایش و پارگی محافظت شود.

کفپوش لمینت چیست؟

پارکت لمینت نوعی از محصولات کفپوش مصنوعی است که برای شبیه سازی ظاهر چوب طبیعی طراحی شده است. این پارکت از چندین لایه تشکیل شده که از طریق فرآیندی لمینت به نام با هم ترکیب می‌شوند. پارکت لمینت از چهار لایه از جمله لایه سایش، لایه طرح‌دار، لایه هسته (تخته فیبر با چگالی بالا یا HDF) و لایه زیرین تشکیل شده است. پارکت لمینت به دلیل مقرون به صرفه بودن، سهولت نصب (اغلب با استفاده از سیستم کلیک و قفل) و دوام بالا شناخته می‌شود. این پارکت انتخاب محبوب برای مناطق با تردد زیاد است.

تفاوت پارکت چوبی و پارکت لمینت

تنها شباهت بین پارکت چوبی و پارکت لمینت این است که هر دو شبیه چوب هستند. حتی این شباهت با تفاوت‌های خاص خود همراه است؛ هر دو ماده زمانی که از فاصله دور دیده می‌شوند مانند چوب به نظر می‌رسند. پارکت ‌چوبی در هر فاصله دور یا نزدیک مانند چوب طبیعی به نظر می‌رسد، اما هر چه نزدیکتر به پارکت لمینت نگاه کنید، ظاهر طبیعی چوب را نشان نمی‌دهد. کفپوش چوبی و لمینت فقط چند شباهت جزئی دیگر دارند: هر دو سخت هستند و هر دو نسبتاً بادوام هستند؛ اما چوب جامد و پارکت لمینت تفاوت بیشتری نسبت به یکدیگر دارند که در ادامه بسته به ویژگی‌های مختلف به این تفاوت‌ها اشاره می‌کنیم:

تفاوت پارکت چوبی و پارکت لمینت از نظر ظاهر

پارکت چوبی یک ماده طبیعی بسیار جذاب و درجه یک است که اعتبار غیر قابل انکاری به فضای داخل می‌دهد. حتی گونه‌های ارزان‌تر از پارکت چوبی واقعی (بلوط قرمز یا سفید) معمولاً جذاب‌تر از گونه‌های مصنوعی لمینت هستند. از فاصله دور، پارکت لمینت با کیفیت می‌تواند بسیار شبیه به چوب واقعی باشد؛ اما با بررسی دقیق، به راحتی می‌توان دریافت که پارکت لمینت، چوب واقعی نیست.

تخته‌های لمینت الگوهای خاصی را تکرار می‌کنند. لمینت‌های جدیدتر و باکیفیت‌تر، الگوی تکرار تصادفی‌تری دارند و بافت دانه‌ای چوب طبیعی را تقلید می‌کنند. در حالی که هر دو پارکت چوبی و پارکت لمینت جذاب هستند و از فاصله دور شبیه چوب به نظر می‌رسند، فقط پارکت چوبی طبیعی از نمای نزدیک شبیه چوب به نظر می‌رسد و در این مورد گزینه بهتری است.

تفاوت پارکت چوبی و پارکت لمینت از نظر دوام و نگهداری

تفاوت پارکت چوبی و پارکت لمینت از نظر مقاومت در برابر آب و حرارت

پارکت چوبی برای مناطق مرطوب توصیه نمی‌شود. پارکت چوبی می‌توانند در اثر آب آسیب ببینند. شما می‌توانید کف‌پوش‌های چوبی را روی سیستم‌های گرمایش تابشی نصب کنید، اما توجه داشته باشید که گرم کردن چوب می‌تواند باعث جمع شدن تخته‌ها و باز شدن درزها شود. لمینت در برابر آب و لکه بسیار مقاوم است، اما نفوذ آب به اتصالات بین تخته‌ها می‌تواند باعث متورم شدن لبه‌ها و هسته تخته فیبر شود.

پارکت لمینت در مناطق مرطوب مانند حمام توصیه نمی‌شود. این پارکت مقاومت حرارتی کافی ندارد که می‌توان آن را روی سیستم‌های گرمایش تابشی نصب کرد. نه پارکت لمینت و نه پارکت ‌چوبی برای مکان‌های مرطوب مناسب نیستند؛ اما پارکت لمینت نسبت به پارکت چوبی در برابر حرارت مقاومت‌تر است.

تفاوت پارکت چوبی و پارکت لمینت از نظر مراقبت و نظافت

تمیز کردن پارکت چوبی ساده است. شما تنها با جارو کردن یا جاروبرقی و استفاده از دستمال مرطوب می‌توانید این کفپوش را تمیز کنید. کفپوش‌های چوبی امروزی عمدتاً از پیش ساخته می‌شوند، بنابراین هرگز نیازی به پولیش یا واکس زدن ندارند. پارکت لمینت به راحتی با جارو تمیز می‌شود. تمیز کردن باید با یک دستمال مرطوب انجام شود. از آب زیاد خودداری کنید و هرگز با بخارشوی تمیز نکنید. مراقبت از پارکت چوبی و لمینت هر دو به یک میزان آسان است.

تفاوت پارکت چوبی و پارکت لمینت از نظر دوام و نگهداری

پارکت چوبی می‌تواند مادام العمر یا حتی بیشتر دوام بیاورد. با این حال، شرایط غیرمعمول مانند ترکیدن لوله و ریختن آب پارکت برای مدت زمان زیاد باعث خرابی آن می‌شود. پارکت چوبی بسته به سایش و مراقبت، احتمالاً باید به طور دوره‌ای پوشش داده شود یا دوباره تکمیل شود. آب بندی مجدد دوره‌ای توصیه می‌شود و زمانی که آسیب شدید شد، می‌توان کف را سمباده زد و دوباره پرداخت کرد. این کار باید توسط متخصصان انجام شود زیرا تعداد محدودی می‌توان یک کف پارکت چوبی را دوباره سنباده زد. اکثر کف‌ها پس از سه یا چهار سنباده فرسوده می‌شوند، بنابراین در انتخاب این روش احتیاط کنید.

پارکت لمینت مقاومت نسبتاً خوبی در برابر آسیب ناشی از ضربه دارد. اگر جسمی به اندازه کافی سنگین باشد و با نیروی کافی به لمینت برخورد کند، کف آن کنده یا فرو رود. خطراتی که طول عمر لمینت را کوتاه می‌کنند شامل نفوذ آب، خراش ناشی از پایه‌های صندلی و حتی اشعه ماوراء بنفش خورشید هستند. پارکت لمینت را نمی‌توان بازسازی یا سمباده زد. هنگامی که پارکت لمینت خراب می‌شود، تخته‌ها را می‌توان به صورت جداگانه تعویض کرد. از نظر دوام، پارکت چوبی گزینه بهتری است، اما در مورد تعمیر و نگهداری، پارکت چوبی و لمینت تقریباً برابر هستند.

تفاوت پارکت چوبی و پارکت لمینت از نظر نصب و راه اندازی

نصب پارکت چوبی برای افراد غیر حرفه‌ای دشوار است. استفاده از ابزارهای خاص مانند میخکوب، منگنه یا چسب مورد نیاز است. کف‌های ناتمام باید پس از نصب تخته‌ها سمباده و تکمیل شوند. سنباده کاری و تکمیل کار حرفه‌ای است. پارکت چوبی از پیش آماده شده پس از نصب نیازی به تکمیل ندارد. نصب پارکت لمینت بسیار آسان است و به همین دلیل برای افرادی که خود را انجام می‌دهند مورد علاقه است. تایل‌های لمینت در لبه‌ها به هم می‌چسبند و نیازی به بست یا چسب نیست، زیرا این کفپوشی است که روی یک لایه نازک از کفی فوم شناور است. به طور کلی، پارکت تمام چوبی برای نصب به ابزار و تجربه بیشتری نیاز دارد.

تفاوت پارکت چوبی و پارکت لمینت از نظر هزینه

پارکت چوبی گزینه گران‌تری است، زیرا از چوب طبیعی در ساخت آن استفاده می‌شود. گونه‌های چوب مانند راش قیمت‌های بالاتری نیز دارند. پارکت لمینت ارزان‌تر از پارکت چوبی طبیعی است. لایه‌های سایش ضخیم‌تر چیزی است که محصولات بهتر و گران‌تری را متمایز می‌کند. پارکت لمینت را می‌توان با کسری از هزینه پارکت چوبی خریداری کرد. اگر خودتان کفپوش را نصب کنید، پس انداز بیشتر می‌شود.

تفاوت پارکت چوبی و پارکت لمینت از نظر ظاهر

تفاوت پارکت چوبی و پارکت لمینت از نظر طول عمر

پارکت چوبی می‌توانند با مراقبت و پرداخت مناسب تا 50 یا حتی 100 سال دوام بیاورند. کفپوش‌های لمینت به طور متوسط حدود 15 تا 25 سال عمر می‌کنند. لمینت نسبت به پارکت چوبی عمر بسیار کمتری دارد. پارکت ‌چوبی را می‌توان چندین بار قبل از نیاز به تعویض، بازسازی کرد. به طور کلی، کفپوش‌های چوبی می‌توانند از چهار تا شش برابر بیشتر از کفپوش‌های لمینت دوام بیاورند.

تفاوت پارکت چوبی و پارکت لمینت از نظر راحتی و صدا

سیستم‌های گرمایش تابشی را می‌توان در زیر پارکت چوبی نصب کرد، اما به طور طبیعی احساس گرمای بیشتری در زیر پا نسبت به لمینت دارد. پارکت لمینت معمولاً تا حدودی نرم است، زیرا روی یک لایه فوم نصب می‌شود؛ اما به عنوان یک کف شناور، گاهی اوقات می‌تواند زیر پا خم شود، مگر اینکه کف زیرین کاملاً صاف باشد. لایه سایش پلاستیک سخت می‌تواند صدای ضربه‌های پاشنه کفش و ناخن‌های پای حیوانات خانگی را منتقل کند. پارکت لمینت را می‌توان روی سیستم‌های گرمایش تابشی نصب کرد تا کفی گرم‌تر و دنج‌تر ایجاد کند.

کلام آخر

اگر اصالت، ارزش و دوام مواردی هستند که برای شما از همه مهمتر تلقی می‌شوند، پارکت چوبی را انتخاب کنید؛ اما پارکت لمینت می‌تواند گزینه مناسبی باشد، در صورتی که بودجه شما محدود است. پارکت لمینت هرگز به اندازه پارکت تمام چوب ارزش واقعی ندارد، اما می‌تواند گزینه خوبی برای فضاهای مسکونی، اداری یا تجاری باشد. اگر هدف شما افزودن ارزش بلندمدت به دکوراسیون داخلی است، پارکت چوبی بهترین سرمایه گذاری است. با این حال، با درک مقایسه پارکت چوبی با پارکت لمینت بهتر می‌توانید گزینه مناسب را انتخاب کنید.

سوالات متداول

پارکت چوبی یا لمینت؛ کدام دوام بیشتری دارد؟

پارکت چوبی معمولاً دوام بیشتری نسبت لمینت دارد، اگرچه گاهی اوقات نیاز به بازسازی خواهد داشت. همچنین تعمیر پارکت چوبی اغلب با کمی سنباده زدن و لکه‌گیری آسان‌تر است، در حالی که لمینت آسیب دیده ممکن است نیاز به تعویض کلی داشته باشد.

پارکت چوبی یا لمینت؛ کدام یک هزینه کمتری دارد؟

هزینه پارکت چوبی همیشه بیشتر از لمینت است؛ اما بسته به مدت زمانی که در خانه خود زندگی می‌کنید، ممکن است در دراز مدت در هزینه خود صرفه جویی کنید، زیرا چوب‌های سخت طول عمر بسیار بیشتری دارند.

آیا می‌توان تفاوت بین لمینت و پارکت چوبی را از نظر ظاهر تشخیص داد؟

پارکت لمینت دارای الگوی تکراری است در حالی که پارکت چوبی منحصر به فرد هستند.


  • پارکت چوبی
  • مازو پارکت
  • پارکت