قرنیز سرامیکی چیست؟ انواع قرنیز سرامیکی

 عکس زیبا از قرنیز سرامیکی چیست؟ انواع قرنیز سرامیکی
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

یکی از کوچک‌ترین و در عین حال مهم‌ترین عناصر تکمیلی در طراحی فضای داخلی ساختمان‌ها، قرنیز‌ها هستند که در پایین‌ترین قسمت دیوار و در حد فاصل کف و دیوار نصب می‌شوند. استفاده از قرنیز‌ها در دکوراسیون داخلی، دارای مزایای فراوانی مانند مراقبت از دیوار‌ها در برابر آسیب‌های احتمالی بوده و هم چنین، در زیبایی و افزایش هماهنگی محیط نیز مؤثر می‌باشد. امروزه، قرنیز‌ها در انواع مختلف و با ویژگی‌های متنوع تهیه و تولید می‌شوند. در این مطلب، شما را با مفهوم قرنیز سرامیکی، انواع و مزایای آن آشنا خواهیم کرد.

قرنیز سرامیکی چیست؟

همان طور که گفته شد، استفاده از قرنیز‌ سرامیکی، یکی از راهکار‌های مؤثر به منظور بهبود ظاهر و تزیین کف سرامیک است که می‌توان از آن، در موارد حفاظتی و یا اصلاحی نیز استفاده کرد. قرنیز‌های سرامیکی، یکی از لوازم جانبی چوب و پارکت بوده و در دو نوع لعاب دار و بدون لعاب تولید و به عنوان قرنیز برش خورده، مورد استفاده قرار می‌گیرند. قرنیز سرامیکی، اغلب از جنس سرامیک، سنگ طبیعی، موزائیک و مواد مخصوص پوشش کف سرامیک بوده و به شکل نیم دایره، چهار گوش، مستطیل و یا اشکال دیگر تولید می‌شود. از قرنیز سرامیکی، برای تزئین امتداد دیوار و مرز بین سرامیک و دیوار استفاده شده و موجب جلوگیری از ورود هر گونه آب و رطوبت به سطح پایین سرامیک خواهد شد. در نتیجه، از استحکام و مقاومت سرامیک نیز محافظت کرده و موجب ماندگاری و طول عمر بیشتر آن می‌شود. امروزه بسیاری از افراد، استفاده از قرنیز سرامیکی را ترجیح داده و انواع مختلف آن را در دکوراسیون داخلی منازل و محل کار خود به کار می‌برند.

انواع قرنیز سرامیکی

قرنیز‌های سرامیکی در انواع مختلف ساخته و روانه بازار مصرف می‌شوند که تمامی آن‌ها، همان خصوصیات و ویژگی‌های سرامیک را دارند. در ادامه، انواع مختلف قرنیز سرامیکی را نام می‌بریم:

قرنیز سرامیکی طرح چوب

یکی از رایج‌ترین و جالب‌ترین نوع قرنیز‌های سرامیکی، قرنیز طرح چوب است که با استفاده از روکش چوب تولید می‌شود. استفاده از قرنیز سرامیکی طرح چوب، بر خلاف قرنیز‌های دیگر که تنها در محیط‌هایی با کفپوش سنگ یا سرامیک کاربرد دارند، در انواع فضا‌ها قابل استفاده و اجرا می‌باشد.

قرنیز سرامیکی طرح سنگ

یکی دیگر از انواع پر طرفدار و رایج قرنیز‌ سرامیکی، قرنیز طرح سنگ است که برای استفاده در فضا‌هایی با کفپوش سنگی و سرامیکی بسیار مناسب و کاربردی می‌باشد. قرنیز‌های سرامیکی طرح سنگ، دارای ظاهری بسیار طبیعی بوده و به راحتی با کفپوش‌های سنگی یا سرامیکی هماهنگ شده و هارمونی پیدا می‌کنند.

انواع قرنیز سرامیکی

قرنیز سرامیکی طرح فانتزی

از انواع دیگر قرنیز‌های سرامیکی، می‌توان به قرنیز‌هایی با طرح فانتزی اشاره کرد که شامل انواع قرنیز‌ها با ظاهری متفاوت و رنگ‌های خاص می‌باشد. از قرنیز‌های سرامیکی طرح فانتزی، می‌توان در فضا‌هایی که با سبک فانتزی هماهنگ باشند، استفاده کرد و به کمک رنگ‌های فانتزی، آن‌ها را از یکنواختی خارج کرده و رنگ جدیدی به محیط اضافه نمود. در این شرایط، قرنیز سرامیکی توجه افراد را به خود جلب کرده و به عنوان یک عنصر خاص دیده خواهد شد.

ویژگی قرنیز سرامیکی چیست؟

هر چند انتخاب بهترین نوع قرنیز سرامیکی، به سلیقه و نوع نیاز مصرفی افراد بستگی دارد، با این حال لازم است در هنگام انتخاب و خرید قرنیز سرامیکی، به ویژگی‌ها و خصوصیات این نوع قرنیز دقت کرده و با توجه به آن‌ها، قرنیز مناسب را انتخاب و خریداری نمایید. برخی از این ویژگی‌ها، شامل موارد زیر می‌باشند:

· طرح و الگوی قرنیز سرامیکی: قرنیز‌های سرامیکی، با داشتن طرح‌ها و نقش‌های زیبا و رنگارنگ، به سرامیک‌های کف محیط جلوه بیشتری داده و زیبایی آن‌ها را چندین برابر می‌کنند.

· جنس قرنیز سرامیکی: قرنیز‌های سرامیکی، با داشتن متریال با کیفیت در تولید و ماندگاری و دوام طولانی مدت، می‌توانند بهترین گزینه برای انتخاب افراد باشند.

· رنگ قرنیز سرامیکی: قرنیز‌های سرامیکی با داشتن انواع مختلفی از رنگ و طرح، می‌توانند با دیگر موارد دکوراسیون محیط هماهنگ شوند.

· مقاومت قرنیز سرامیکی: تمامی انواع قرنیز‌های سرامیکی، به دلیل نوع متریال مورد استفاده در تولید، دارای مقاومت بالا در برابر هر گونه رطوبت، آب و خوردگی هستند.

· اندازه قرنیز سرامیکی: قرنیز سرامیکی در انواع مختلف و با ابعاد و اندازه‌های متنوع تولید شده و با اندازه سرامیک کف منزل یا هر محیط دیگری متناسب خواهد شد.

· قیمت قرنیز سرامیکی: قرنیز‌های سرامیکی با توجه به ابعاد و متریال مصرفی، دارای قیمت‌های متفاوتی هستند که لازم است افراد در زمان خرید، قرنیز سرامیکی متناسب با بودجه خود را انتخاب و خریداری نمایند.

مزایا و معایب قرنیز‌های سرامیکی

قرنیز‌های سرامیکی دارای مزایا و معایب مختلفی نیز می‌باشند که در ادامه، برخی از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

تنوع طرح و رنگ قرنیز‌های سرامیکی

یکی از مزایای قرنیز سرامیکی، تنوع طرح و رنگ آن است که با توجه به لعاب دار بودن یا نبودن آن، متفاوت می‌باشد. به عبارت دیگر، روکش لعاب قرار گرفته بر روی سطح قرنیز سرامیکی، در رنگ‌های مختلف موجود بوده و در سالیان اخیر، طرفداران زیادی را برای استفاده در دکوراسیون داخلی منزل یا محیط اداری به خود جلب کرده است. هر چند در حال حاضر، قرنیز سرامیکی ساده، بیشترین میزان تولید قرنیز‌های سرامیکی را تشکیل داده است با این حال، در برخی موارد که افراد تمایل به استفاده از قرنیز‌های طرح دار دارند، بهترین گزینه، استفاده از قرنیز‌های سرامیکی با طرح‌های هندسی و یا کلاسیک است.

براق بودن سطح قرنیز‌های سرامیکی

یکی دیگر از مزایای قرنیز‌ سرامیکی، سطح صیقلی و براق آن‌ها می‌باشد که در نتیجه، منجر به افزایش توجه و رضایت افراد در زمان خرید قرنیز سرامیکی خواهد شد. به دلیل استفاده از سرامیک به عنوان کفپوش در اغلب خانه‌های ایرانی، انتخاب قرنیز سرامیکی نیز، موجب براقیت و شفاف شدن بیشتر فضای خانه خواهد شد.

مزایا و معایب قرنیز‌های سرامیکی

مقاومت در برابر رطوبت

از دیگر مزایای قرنیز سرامیکی، می‌توان به ضد آب بودن و مقاومت بالا در محیط‌های مرطوب اشاره کرد. علاوه بر این مورد، قرنیز‌های سرامیکی بر خلاف قرنیز چوبی، جذب آلودگی نداشته و در صورت بروز نیز به آسانی برطرف خواهد شد. به این ترتیب، توصیه می‌شود از قرنیز سرامیکی برای محیط‌های مرطوب مانند آشپزخانه استفاده شود.

نصب پیچیده قرنیز‌های سرامیکی

یکی از معایب این نوع قرنیز‌ها، مراحل نصب تقریباً پیچیده به دلیل وزن بالا می‌باشد. نصب قرنیز‌های سرامیکی بر خلاف سایر قرنیز‌ها، با استفاده از چسب و میخ نبوده و با انجام دوغاب صورت می‌گیرد. استفاده از دوغاب مراحل نصب را پیچیده‌تر و طولانی‌تر کرده و به هم ریختگی‌هایی نیز به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل می‌توان گفت، نصب قرنیز سرامیکی سخت‌ترین مراحل نصب را در میان قرنیز‌ها داشته و به همان میزان، قیمت نصب قرنیز سرامیکی نیز متغیر می‌باشد.

عدم انعطاف‌پذیری قرنیز‌های سرامیکی

یکی دیگر از ویژگی‌های منفی و معایب قرنیز‌های سرامیکی، عدم انعطاف‌پذیر بودن آن‌ها می‌باشد و به همین دلیل، در صورت کوچک‌ترین برخورد، آسیب‌های سطحی و یا ترک خوردگی در آن صورت می‌گیرد. این ویژگی، هم چنین موجب کاهش طول عمر قرنیز سرامیکی در فضا‌هایی با احتمال برخورد بالا نیز خواهد شد.

شکننده بودن قرنیز‌های سرامیکی

از دیگر معایب قرنیز‌های سرامیکی، می‌توان به شکننده بودن آن‌ها اشاره کرد. به عبارت دیگر می‌توان گفت، این نوع قرنیز‌ها، سطوح بسیار سخت و غیر منعطفی هستند که در زمان برخورد‌ها و خطرات محیطی، به سرعت دچار شکنندگی و ترک خواهند شد. وجود این معضل در میان قرنیز‌های سرامیکی، در زمان نصب و پس از آن نیز مشکلاتی را برای افراد ایجاد خواهد کرد.

وزن قرنیز‌های سرامیکی

از دیگر موارد مهم در زمینه معایب قرنیز‌های سرامیکی، می‌توان به وزن آن اشاره کرد. به طور کلی سرامیک‌ها، در مقایسه با سایر متریال ساختمانی، نوعی از قرنیز با وزن بالا هستند که این عامل، در فرآیند نصب نیز تأثیرگذار بوده و مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

جمع‌بندی

در این مطلب تلاش کردیم، تا شما را با مفهوم قرنیز سرامیکی، انواع مختلف و مزایا و معایب این نوع قرنیز آشنا کنیم. حال دیگر می‌دانید، قرنیز‌های سرامیکی به دلیل داشتن مزایای فراوانی مانند ضد آب بودن، در بسیاری از اماکن مسکونی و تجاری کاربرد دارد. هر چند وجود برخی معایب نیز در کنار این مزایا، موجب می‌شود خریدار با تردید مواجه شود. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با موارد دیگر در این زمینه، به سایت مازوپارکت مراجعه نمایید.

مازو پارکت و خرید قرنیز سرامیکی

سؤالات متداول

هزینه نصب قرنیز سرامیکی چقدر است؟

به طور کلی، هزینه نصب قرنیز سرامیکی، به عوامل مختلفی مانند مواد مصرفی مانند چسب یا ملات برای چسباندن، متراژ محیط، در دسترس بودن محل انجام کار و بسیاری موارد دیگر بستگی داشته و متغیر می‌باشد.

ویژگی‌های قرنیز سرامیکی چیست؟

قرنیز سرامیکی، دارای ویژگی‌ها و خصوصیات مختلفی مانند تنوع طرح و رنگ، مقاومت در برابر رطوبت، جنس و متریال با کیفیت و غیره می‌باشد.


  • قرنیز سرامیکی
  • مازو پارکت
  • پارکت