رادیاتور قرنیزی چیست؟ مزایا و معایب انواع رادیاتور قرنیزی

 عکس زیبا از رادیاتور قرنیزی چیست؟ مزایا و معایب انواع رادیاتور قرنیزی
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

امروزه بسیاری از سیستم‌های گرمایشی، به راحتی در تمام بخش‌های خانه و در قسمت پایین دیوار نصب شده و کاربرد‌های مختلفی دارند. یکی از این موارد، رادیاتور‌های قرنیزی هستند که با وجود مصرف بالای برق، هم چنان عملکرد خوبی در گرم کردن منازل و سایر محیط‌ها دارند. در این مطلب، شما را با مفهوم رادیاتور قرنیزی، انواع مختلف آن و مزایا و معایب استفاده از این نوع رادیاتور آشنا می‌کنیم.

رادیاتور قرنیزی چیست؟

همان طور که گفته شد، رادیاتور قرنیزی یکی از دستگاه‌های بسیار رایج و کاربردی، به منظور تأمین گرمایش مورد نیاز محیط است که از آن، در تکمیل دکوراسیون داخلی و تزیینات ساختمان استفاده می‌شود. توان خروجی این نوع رادیاتور بسیار بالا بوده و نوعی طراحی خاص با منحنی فیزیکی دارد. جنس رادیاتور قرنیزی، از مس و آلومینیوم است و به همین دلیل، گرما را به خوبی به محیط انتقال می‌دهد. علاوه بر این، در برابر آسیب‌های محیطی مختلف نیز از دستگاه مراقبت می‌کند. رادیاتور قرنیزی، دارای سیستمی کارآمد و در عین حال ساده است که در ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری کاربرد داشته و با ظاهری شبیه به قرنیز، کاربری گرمایشی نیز دارد.

این نوع از رادیاتور، محصولی جدید در صنعت تأسیسات بوده که بر اساس قابلیت‌ها، شکل ظاهری، بازدهی بالا و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، توانسته نظر بسیاری از فعالان صنعت ساختمان‌سازی و مشتریان خانگی را به خود جلب کند. سیستم گرمایشی موجود در رادیاتور قرنیزی نیز، دارای ساده‌ترین عملکرد جهت انتقال حرارت بوده و هیچ پیچیدگی ندارد. از طرفی، به دلیل راندمان بالا، امکان استفاده از این محصول با کمترین تجهیزات و شرایط نیز فراهم شده است.

رادیاتور‌های قرنیزی، با انرژی تجدید‌پذیر مانند انرژی خورشیدی یا آبگرمکن‌های خورشیدی کار کرده و از آن جایی که، استفاده از منابع تجدید‌پذیر مانند انرژی گرمایی، پمپ‌های خورشیدی و غیره، نیازمند داشتن رادیاتور‌های بزرگ با سطح حرارتی بالا می‌باشد، طراحی رادیاتور قرنیزی نیز به گونه‌ای است که، امکان فعالیت با این منابع انرژی را داشته باشد. به این ترتیب می‌توان گفت، رادیاتور قرنیزی نوعی رادیاتور مستقل بوده و جایگزین مناسبی برای رادیاتور‌های قدیمی محسوب می‌شود. استفاده از این نوع رادیاتور، به دلیل فناوری و تکنولوژی‌های به کار رفته در آن، از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه‌تر بوده و عملکرد مناسبی دارد.

چگونگی عملکرد رادیاتور قرنیزی نیز، با استفاده از آب گرم قرار گرفته در موتور خانه ساختمان صورت می‌گیرد. این آب گرم، توسط یک پمپ، در سیستم لوله کشی موجود در قرنیز‌ها فرستاده شده و گرما تولید می‌شود. گرما، به هوای محیط انتقال داده شده و در صورت سرد شدن آب، از طریق لوله‌ها به موتورخانه بر می‌گردد. در نهایت، رادیاتور قرنیزی دوباره تغذیه شده و فرآیند گرمایش ادامه پیدا می‌کند.

انواع رادیاتور قرنیزی

رادیاتور قرنیزی، در انواع مختلف و با کارکرد‌ها و قابلیت‌های متفاوت، تولید و روانه بازار مصرف می‌شود. در ادامه، انواع رادیاتور قرنیزی را معرفی خواهیم کرد:

رادیاتور قرنیزی الکترونیکی

یکی از انواع مختلف رادیاتور قرنیزی، رادیاتور الکترونیکی است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، محیط را گرم می‌کند. طراحی این نوع رادیاتور قرنیزی به گونه‌ای است که، فاقد مخزن و بویلر بوده و به شکل مستقل کار می‌کند. این رادیاتور قرنیزی، قابلیت اتصال به پنل برق اصلی خانه را نیز داشته و به این شکل، انرژی مورد نیاز خود را تأمین می‌کند.

نحوه عملکرد رادیاتور قرنیزی الکترونیکی نیز به گونه‌ای است که، با روشن شدن ترموستات رادیاتور، هوای سرد نزدیک زمین به داخل کشیده شده و سپس، از کنار پره‌های فلزی موجود در کابل‌های مخصوص عبور خواهد کرد. به این ترتیب، هوای سرد گرم شده وگرمای ایجاد شده، به محیط انتقال داده می‌شود.

انواع رادیاتور قرنیزی

رادیاتور قرنیزی هیدرونیک

نوع دیگری از رادیاتور‌های قرنیزی، رادیاتور‌های هیدرونیک هستند که درآن، برای به جریان درآوردن آب داغ از لوله‌های مسی استفاده می‌شود. به این ترتیب، مسیر عبور به شکلی طولانی تنظیم شده تا بتواند گرمای لازم را برای محیط فراهم کند. پره‌های مسی موجود در شبکه داخلی رادیاتور نیز، به انتقال گرمای آب کمک کرده و در صورتی که آب گرم از لوله‌ها عبور کند، این پره‌ها نیز گرم شده و هوای محیط را نیز گرم خواهند کرد.

مزایا و معایب رادیاتور‌های قرنیزی

رادیاتور قرنیزی نیز مانند سایر سیستم‌های گرمایشی موجود، دارای مزایا و معایب مختلفی است که در ادامه به بررسی هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم:

مزایا

· استفاده از رادیاتور قرنیزی در ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی بسیار رایج و کاربردی است.

· رادیاتور قرنیزی، جایگزین مناسبی برای اسپلیت، فن کویل، رادیاتور‌های معمولی و غیره است.

· استفاده از رادیاتور قرنیزی به ایجاد سیستم گرمایشی مناسب در فضا کمک کرده و به دلیل تنوع بالا در طراحی و شکل ظاهری، به تأمین گرمایش محیط‌های مختلف نیز کمک خواهد کرد.

· سیستم گرمایشی موجود در رادیاتور قرنیزی، دارای طراحی ساده و کاربردی بوده و پیچیدگی خاصی ندارد.

· استفاده از رادیاتور قرنیزی با انرژی‌های تجدید‌پذیر مانند انرژی خورشید امکان‌پذیر است.

· گرمایش ایجاد شده توسط رادیاتور قرنیزی، به شکل یکنواخت در تمام نقاط می‌باشد.

· رادیاتور‌های قرنیزی امکان نصب بر روی دیوار را نیز داشته و به همین دلیل، میزان دسترسی به این دستگاه بسیار بالا می‌باشد. به این ترتیب در زمان لازم، تعمیرات به راحتی انجام خواهد شد.

· استفاده از رادیاتور قرنیزی بر خلاف سایر رادیاتور‌های معمولی، نیاز به فضای خاصی ندارد.

· رادیاتور‌های قرنیزی تولید شده برای تأمین گرمایش امکان نورپردازی نیز دارند.

· استفاده از رادیاتور‌های قرنیزی، هزینه‌های مربوط به لوله کشی‌های اولیه در ساختمان را نیز کاهش می‌دهد.

معایب

· یکی از معایب موجود در رادیاتور‌های قرنیزی، دقت و تمرکز این سیستم گرمایشی بر گرمای دیوار‌های داخلی ساختمان است. از آن جایی که گرما از راه همرفت کار خود را آغاز می‌کند، هوای سرد محیط بیرون از پنجره به داخل محیط نفوذ کرده و از طریق دریچه، به رادیاتور قرنیزی منتقل می‌شود. در نتیجه، باله‌های موجود در رادیاتور گرم شده و هوای گرم از رادیاتور به محیط منتقل می‌شود. به همین دلیل، رادیاتور‌های قرنیزی در گرمایش دیوار‌های خارجی نقشی ندارند.

مزایا و معایب رادیاتور‌های قرنیزی

· یکی دیگر از معایب رادیاتور قرنیزی، هزینه بالای آن بوده که به دلیل وابسته بودن عملکرد رادیاتور به نیروی برق می‌باشد. در صورت انتخاب رادیاتور قرنیزی و استفاده از آن برای تأمین گرمایش خانه، لازم است هزینه زیادی را برای برق مصرفی خود پرداخت نمایید.

· از دیگر معایب رادیاتور قرنیزی، می‌توان به محدود شدن استفاده از وسایل خانه اشاره کرد. از آن جایی که این رادیاتور‌ها با طراحی داخلی خانه ترکیب می‌شوند، در اغلب موارد برای افراد قابل مشاهده نبوده و گرمای ایجاد شده توسط آن‌ها، موجب وارد شدن آسیب‌های فراوان به وسایل خانه خواهد شد.

· انبساط در رادیاتور‌های قرنیزی نیز از دیگر معایب این نوع رادیاتور‌ها بوده که به دلیل ویژگی‌های فیزیکی آب و گرمایش اتفاق می‌افتد. به این صورت که، زمانی که آب به میزان لازم داغ شده و به رادیاتور منتقل شود، حجم بیشتری را اشغال خواهد کرد. آب بازگشتی از رادیاتور‌های قرنیزی، به یک منبع هوای فشرده انتقال داده شده و فشار، به میزان لازم افزایش پیدا خواهد کرد.

خرید قرنیز مناسب برای رادیاتور در خانه

لازم است قبل از انتخاب و خرید رادیاتور قرنیزی مناسب برای محیط مورد نظر، ابتدا قرنیز چوبی مناسب برای نصب این نوع رادیاتور را خریداری نمایید. برای این کار، می‌توانید با مراجعه به فروشگاه‌های تولید‌کننده قرنیز و لوازم جانبی چوب و پارکت و یا بازدید از سایت، لیست محصولات را مشاهده کرده و با مشاوره کارشناسان و متخصصین در این زمینه، قرنیز مناسب برای رادیاتور در خانه را انتخاب و خریداری نمایید.

مازو پارکت و خرید رادیاتور قرنیزی

جمع‌بندی

در این مطلب تلاش کردیم، تا شما را با مفهوم رادیاتور قرنیزی، انواع مختلف و ویژگی‌ها و مزایای استفاده از این نوع سیستم گرمایشی آشنا کنیم. حال دیگر می‌دانید، این نوع سیستم گرمایشی به راحتی در تمام نقاط منزل قابل نصب بوده و به دلیل داشتن مزایای فراوان مانند عملکرد بالا و ایجاد گرمای مطلوب در محیط، بسیار کاربردی و پر طرفدار می‌باشد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات و آشنایی با موارد بیشتر در این زمینه، به سایت مازوپارکت مراجعه نمایید.

سؤالات متداول

آیا امکان نصب رادیاتور قرنیزی توسط افراد غیر متخصص وجود دارد؟

خیر، لازم است این نوع رادیاتور، توسط نصابان شرکت و یا افراد متخصص در این زمینه نصب و راه‌اندازی شود تا کمترین اشتباه و نشتی در سیستم به وجود نیاید.

آیا رادیاتور‌های قرنیزی روی دیوار‌های خاصی قابل نصب هستند؟

خیر، این نوع رادیاتور‌ها، قابلیت نصب روی هر دیوار و سطحی را دارند.


  • رادیاتور قرنیزی
  • مازو پارکت
  • پارکت