معرفی انواع پیچ های مناسب در ترمووود - مازوپارکت

 عکس زیبا از معرفی انواع پیچ های مناسب در ترمووود - مازوپارکت
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۲۸ آ‌ذر ۱۴۰۲

برای نصب ترمووود به عنوان کفپوش یا نما باید از انواع پیچ های مناسب استفاده کرد. هدف نهایی این است که ترمووود به صورت اصولی به سطح زیرین بچسبد و بتواند دوام بالا در طول مدت را تضمین کند. بسته به جنس متریال زیرسازی به پیچ ترمووود مناسب نیاز است. این پیچ براساس اندازه و جنس به انواع مختلف تقسیم می‌شود که شناخت هر کدام می‌تواند‌ به نصاب کمک کند تا از پیچ مناسب در فرآیند نصب ترمووود استفاده کند. در ادامه به انواع پیچ و انتخاب پیچ مناسب برای نصب ترمووود اشاره می‌کنیم. با این مقاله از وبسایت «مازو پارکت» همراه ما باشید.

انواع پیچ ترمووود

استفاده از پیچ مناسب در ترمووود باعث افزایش کیفیت نصب و دوام طولانی مدت آن می‌شود. به همین منظور در ادامه انواع پیچ های مناسب در ترمووود را معرفی می‌کنیم:

پیچ ترمووود استیل

پیچ استیل ضد زنگ را باید بهترین گزینه جهت نصب چوب ترمووود دانست. این پیچ در برابر رطوبت و اسدی مقاومت بالایی دارد و می‌تواند‌ به ویژه در محیط‌های مرطوب و خورنده بهترین گزینه ممکن باشد. همانطور که پیچ استیل استحکام بالایی دارد، هزینه خرید آن نیز بالاست؛ به طوری که برای پروژه‌ها با متراژ بالا می‌تواند‌ هزینه نصب چوب ترمووود را افزایش دهد؛ اما مزایای این پیچ می‌تواند‌ هزینه بالا را توجیه کنند. پیچ استیل را می‌توان برای نصب چوب ترمووود در فضای داخل و خارج استفاده کرد.

پیچ ترمووود گالوانیزه

پیچ گالوانیزه از انواع پیچ ترمووود محسوب می‌شود. این پیج به اندازه نوع استیل استحکام ندارد، اما به دلیل قیمت کمتر گزینه مقرون به صرفه‌تری محسوب می‌شود. به همین دلیل است پیچ گالوانیزه نسبت به پیچ‌های دیگر مصرف بیشتری دارد. پیچ گالوانیزه در برابر رطوبت و خوردگی مقاوم است، اما نه به اندازه پیچ استیل! همچنین استحکام بالای پیچ استیل را ارائه نمی‌دهد. از پیچ گالوانیزه می‌تواند‌ در محیط‌های مرطوب و شرجی به ویژه در نصب ترمووود در بالکن و تراس استفاده کرد.

پیچ ترمووود رنگی

آخرین نوع از انواع پیچ‌های ترمووود، پیچ رنگی است که از آهن معمولی ساخته می‌شود. این پیچ بعد از ساخت در طی مراحل رنگ آمیزی کوره‌ای قرار می‌گیرد تا رنگ مورد نظر چوب ترمووود را ایجاد کند. پیچ ترمووود رنگی معمولاً در رنگ‌های مشکی، قهوه‌ای، کرمی یا شیری تولید می‌شود. مصرف این پیچ بسیار بالاست، زیرا استحکام زیادی دارد و به دلیل قیمت پایین می‌تواند‌ هزینه‌های نصب را کاهش دهد؛ اما مستعد زنگ زندگی و خوردگی است و برای فضای مرطوب مناسب نخواهد بود.

انتخاب پیچ مناسب برای نصب ترمووود

انتخاب پیچ مناسب برای نصب ترمووود

بهترین پیچ در فرآیند آماده سازی ترمووود باید علاوه برای استحکام بالا بتواند در برابر رطوبت نیز مقاومت کند؛ بنابراین پیچ‌های استیل و گالوانیزه انتخاب بهتری برای مناطق مرطوب هستند. اگر چوب ترمووود در مناطق با آب و هوای گرم و خشک نصب می‌شود، پیچ رنگی می‌تواند‌ گزینه خوبی باشد. توصیه می‌شود پیچ هم رنگ چوب ترمووود باشد، زیرا هم زیبایی آن دوچندان می‌شود و هم تفاوت رنگی ایجاد نخواهد شد. استفاده از رنگ مناسب می‌تواند‌ مقاومت زنگ زدگی پیچ را نیز افزایش دهد. در نقاطی که پیچ ترمووود غیر استاندارد نصب شده باشد، چوب از همان نقطه به دلیل زنگ زدگی پیچ شروع به سیاه شدن و پوسیدگی می‌کند.

با نگاهی به انواع پیچ‌های مناسب در ترمووود می‌توان متوجه شد که بازار مملوء از انواع پیچ ایرانی و خارجی است. پیشنهاد می‌کنیم از پیچ‌های چینی بی‌کیفیت دوری کنید و پیچ‌های ایرانی و خراجی از کشورهای شناخته شده مانند ژاپن و آلمان را تهیه کنید. همه پیچ‌های ترمووود تولید داخل معمولاً استانداردهای مربوطه را رعایت می‌کنند و می‌توانند گزینه مقرون به صرفه‌تری باشند. برای اطمینان از مقاومت در برابر زنگ زدگی، توصیه می‌کنیم از تست سالت استفاده کنید. به این صورت که یک پیچ را داخل آب و نمک قرار دهید و بگذارید سه روز به حال خود بماند. اگر پیچ زنگ بزند، بی‌کیفیت است.

بهترین نوع پیچ ترمووود از لحاظ اندازه طولی باید پنج برابر چوب باشد. این اندازه از پیچ تضمین می‌کند که پیچ به خوبی توانسته درگیری و استحکام لازم را ایجاد کند. در این شرایط بهتر است برای سوراخ کاری الوار ترمووود از مته‌های مخصوص استفاده کرد. همچنین هنگام محکم کردن پیچ ترمووود باید از پیچ بندها با قابلیت تنظیم بهره برد. این امکان نیز وجود دارد که چوب را در گام نخست خزینه کرد و سپس پیچ را محکم در محل قرار داد. این روش یک مزیت عمده دارد، به این صورت گل پیچ ترمووود بیش از اندازه داخل چوب نمی‌رود و باعث ترک خوردگی آن نمی‌شود.

پیچ ترمووود و روش نصب

پیچ ترمووود و روش نصب

نصب پارکت چوبی ترموود در محل کاری تخصصی است و به سه روش مختلف انجام می‌شود. انتخاب روش مناسب به محل نصب، نوع قطعات و هزینه وابسته است. همچنین روش نصب می‌تواند‌ نوع پیچ را مشخص کند. به طور کلی، سه روش در نصب چوب ترمووود استفاده می‌شود که عبارتند از:

  1. نصب ترموود با زیرسازی پروفیل و پیچ نمایان

  2. نصب ترموود با زیرسازی و اتصالات غیر نمایان کلیپس

  3. نصب بدون زیرسازی با اتصالات قفلی زیری پلاستیکی

برای دو روش اول باید از پیچ استفاده شود، اما روش سوم نیاز به پیچ ندارد. از پیچ استیل در روش زیرسازی با پروفیل استفاده خواهد شد. این پیچ معمولاً در ابعاد 3.8×4.8 میلی‌متر انتخاب می‌شود. پیچ در این روش نصب نمایان است و باید از لبه کار ۳۰ میلی‌متر فاصله داشته باشد. با توجه به اینکه می‌توان متناسب با رنگ چوب از پیچ‌های تیره و روشن استفاده کرد، اما رنگ آمیزی پیچ می‌تواند‌ گزینه مناسب‌تری باشد.

در اجرای کفپوش ترمووود با زیرسازی و اتصالات غیر نمایان کلیپس نیز از اتصالات پروفیکس (کلیپس گالوانیزه یا پلاستیکی) استفاده می‌شود. این اتصالات با پیچ به زیرسازی متصل می‌شوند. پیچ مورد استفاده در این روش می‌تواند‌ استیل، گالوانیزه یا رنگی باشد. همچنین نوع زیرسازی نیز می‌تواند‌ روش نصب را مشخص کند. برای اکثریت زیرسازی‌ها از جمله سیمانی، سرامیک و چوب از پروفیل استفاده می‌شود. گاهی اوقات هم بسته شرایط از چسب پارکت در نصب ترمووود استفاده می‌شود.

کلام آخر

با انتخاب پیچ مناسب برای نصب ترمووود می‌توانید فرآیند نصب اصولی و باکیفیتی داشته باشید. با این حال، نصب چوب ترمووود باید توسط متخصصان انجام شود تا دوام تضمین شود. متخصصان از پیچ‌ها مناسب برای نوع زیرسازی مورد نظر استفاده می‌کنند تا چوب ترمووود به صورت تراز و مستحکم در محل نصب شود. برای استفاده از خدمات نصب کفپوش و خرید لوازم جانبی پارکت با مشاوران ما مازو پارکت تماس بگیرید.

سوالات متداول

انواع پیچ ترمووود چیست؟

از پیچ‌های استیل، گالوانیزه و رنگی می‌توان برای نصب کفپوش ترمووود استفاده کرد.

چطور بهترین پیچ ترمووود را انتخاب کنیم؟

انتخاب پیچ مناسب به شرایط آب و هوایی، محل نصب (آشپزخانه یا اتاق خواب) و مقدار بودجه بستگی دارد.


  • ترمووود
  • مازو پارکت
  • پارکت