پارکت های چوب طبیعی چیست؟

 عکس زیبا از پارکت های چوب طبیعی چیست؟
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۱۱ آبان ۱۴۰۲

اگر در حال بررسی انواع کفپوش هستید، ممکن است به چالش بخورید! بدین دلیل که با یک نگاه کوتاه به بازار کفپوش‌های چوبی با طیف گسترده‌ای محصولات از جمله پارکت، لمینت، چوب مهندسی شده و سایر موارد روبرو می‌شوید. در این بین ممکن است از خود بپرسید: «پارکت های چوب طبیعی چیست؟» کفپوش پارکت یک انتخاب کلاسیک است که هرگز از مد نمی‌افتد. این کفپوش می‌تواند نقطه کانونی فضای داخلی باشد و محیطی گرم برای خانواده‌ها ایجاد کند. با این حال، در این مقاله از وبسایت «مازو پارکت» به طور کامل در مورد پارکت های چوب طبیعی چیست؟ صحبت می‌کنیم.

پارکت چوب طبیعی به کفپوش‌هایی گفته می‌شود که از قطعات چوب طبیعی ساخته شده‌اند. این نوع کفپوش از گونه‌های مختلف چوب از جمله بلوط، راش، وین، ماهون، گردو و سایر موارد تولید می‌شود که هر کدام طرح‌ها، رنگ‌ها و بافت‌های منحصر به خود را دارند.

پارکت چوبی طبیعی محصولی کلاسیک محسوب می‌شود که می‌تواند زیبایی یک اتاق را افزایش دهد. به دلیل دوام و ماندگاری طولانی، این نوع پارکت سال‌ها قابل استفاده خواهد بود. پارکت چوب طبیعی یک کفپوش لوکس و مجلل محسوب می‌شود که قیمت آن بسته به نوع چوب متفاوت است. با این حال، گران‌ترین کفپوش بازار محسوب می‌شود.

پارکت های چوبی

ویژگی‌های پارکت‌های چوب طبیعی چیست؟

اکنون که پاسخ سؤال پارکت‌های چوب طبیعی چیست را یافتید، باید ویژگی‌های این پارکت‌ها را نیز بدانید. پارکت‌های چوب طبیعی دارای ویژگی‌های مخصوص به خود هستند. از جمله مهم‌ترین این ویژگی‌ها، ظاهر کلاسیک آن‌ها است.

با استفاده از پارکت‌های چوب طبیعی می‌توانید دکوراسیونی به سبک کلاسیک و بسیار جذاب را برای فضای مورد نظر خود طراحی کنید. پارکت‌های چوب طبیعی چون از طبیعت برداشته می‌شوند، با محیط زیست سازگار بوده و آسیبی به آن وارد نمی‌کنند.

این پارکت‌ها مقاومت بسیار بالایی دارند. مقاومت بالا در کنار وزن بسیار سبک آن‌ها،‌ی پارکت‌های چوبی طبیعی را به بهترین گزینه برای پوشاندن کف و سطوح تبدیل کرده است. یکی دیگر از ویژگی‌های پارکت‌های چوب طبیعی این است که چوب مورد استفاده در این پارکت‌ها به شدت نسبت به رطوبت و دما حساس بوده و در مقابل این دو عامل واکنش نشان می‌دهند.

کاهش و یا افزایش دما می‌تواند باعث انقباض و انبساط چوب‌ها شده و منجر به ایجاد شکاف‌ها و درز‌هایی شود. یک ویژگی دیگر پارکت‌های چوب طبیعی قابلیت بازسازی آن‌ها است. چنانچه در اثر موارد مختلف قسمتی از پارکت شما آسیب دیده باشد، به راحتی می‌توانید آن قسمت را تعویض کنید.

مزایای پارکت های چوب طبیعی

دانه‌های چوب طبیعی در پارکت چوبی به طور محکم در کنار هم قرار گرفته‌اند، بنابراین این کفپوش نه تنها بادوام است، بلکه عایق عالی گرما و سرماست. بدین معنا که پارکت شما در زمستان کف پاهای شما را گرم می‌کند و در تابستان به شما خنکی می‌بخشد.

سبک هندسی پارکت چوبی با طرح‌های خیره کننده جهت دستیابی به ظاهری کلاسیک و تقریباً سلطنتی ایجاد می‌شود. این طرح‌ها می‌توانند مدرن و کلاسیک باشند، بنابراین برای هر نوع سبک طراحی داخلی مناسب هستند. پارکت چوب طبیعی همچنین به ملک شما ارزش می‌افزاید و در زمان فروش نظر خریدار را به خود جلب می‌کند.

برخی دیگر از مزایای مهم پارکت چوب طبیعی عبارتند از:

· پارکت چوب طبیعی زیبایی بی‌انتها دارد که به هر فضایی گرما و شخصیت می‌بخشد. این چوب در انواع چوب عرضه می‌شود که هر کدام با الگوها و رنگ‌های منحصر به ‌فرد خود، ظاهری سفارشی و پیچیده را به شما می‌دهند.

· پارکت چوب طبیعی فوق العاده بادوام است و می‌تواند ترافیک سنگین پا (تردد بالا) را تحمل کند. همین امر باعث شده است تا این پارکت برای فضاهای مسکونی و تجاری مناسب باشد. با نگهداری و مراقبت مناسب تا 100 سال قابل استفاده است.

· بر خلاف بسیاری از انواع دیگر کفپوش‌ها، پارکت چوب طبیعی را می‌توان چندین بار سمباده زد و صاف کرد. این توانایی برای تجدید سطح به افزایش طول عمر و حفظ ظاهر اصلی پارکت کمک می‌کند.

· پارکت چوب طبیعی را می‌توان در الگوها و طرح‌‌های مختلف مانند شاه ماهی، شورون و سبد بافی سفارش داد؛ بنابراین دست خریداران برای انتخاب طرح مورد نظرشان برای تطبیق با سبک دکوراسیون داخلی باز است.

· چوب به عنوان یک منبع تجدید پذیر در مقایسه با مواد مصنوعی، محصول پایدارتری محسوب می‌شود. بدین معنا که چوب استفاده شده در پارکت را می‌توان دوباره به طبیعت بازگرداند، بدون اینکه اثر نامطلوبی برای طبیعت داشته باشد.

· چوب طبیعی گرد و غبار، مواد حساسیت‌زا یا مواد شیمیایی مضر را به دام نمی‌اندازد؛ بنابراین، پارکت چوبی پارکت چوبی گزینه‌ای سالم برای عدم حساسیت به آلرژن‌هاست. کیفیت خوب هوای داخل محیطی شادتر را فراهم می‌کند.

اگر قصد خرید پارکت چوبی بلوط را دارید کلیک کرده و از قیمت های این نوع پارکت مطلع شوید.

انواع پارکت های چوب طبیعی

معایب پارکت های چوب طبیعی

پارکت چوب طبیعی در معرض خراش، فرورفتگی و آسیب ناشی از رطوبت است. برای حفظ زیبایی و یکپارچگی آن، مراقبت منظم از جمله تمیز کردن اصولی و استفاده از پدهای محافظ در زیر پایه مبلمان برای جلوگیری از خراش ضروری است. علاوه بر این، برای جلوگیری از تاب برداشتن و کمانش چوب، اجتناب از رطوبت بیش از حد ضروری است؛ بنابراین توصیه می‌شود این نوع کفپوش را با تمیزکننده‌های مخصوص چوب طبیعی تمیز کنید.

برخی دیگر از معایب مهم پارکت چوب طبیعی عبارتند از:

· چوب طبیعی مستعد آسیب ناشی از رطوبت است. قرار گرفتن بیش از حد در معرض آب می‌تواند باعث تاب خوردگی و تورم چوب شود؛ بنابراین پارکت جوی طبیعی برای مناطق مرطوبت مانند حمام مناسب نیست.

· پارکت چوب طبیعی هم از نظر متریال و هم هزینه نصب گران‌تر از سایر گزینه‌های کفپوش است. گونه‌های چوبی با کیفیت بالا و الگوهای پیچیده می‌توانند هزینه کلی پروژه کف سازی را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

· قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور مستقیم خورشید می‌تواند باعث کم رنگ شدن و تغییر رنگ پارکت چوب طبیعی شود؛ بنابراین بهتر است پارکت را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.

· نصب پارکت چوب طبیعی به ویژه برای الگوهای پیچیده نیاز به مهارت ماهر و تخصص دارد. نصب نادرست می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند سطوح ناهموار، شکاف یا کمانش شود که طول عمر و ظاهر کفپوش را به خطر می‌اندازد.

پارکت های چوب طبیعی بلوط راش

انواع پارکت های چوب طبیعی

پارکت چوب طبیعی یکی از اجزای کلیدی دکوراسیون داخلی است. انتخاب گونه‌های چوبی برای استفاده در پارکت چوبی هم یک انتخاب برای زیبایی‌ و هم کاربرد است. گاهی اوقات این انتخاب تحت تأثیر محدودیت‌های فنی از جمله رطوبت، تردد افراد، گرمایش از کف و غیره قرار می‌گیرد. در ادامه به انواع چوب مورد استفاده در ساخت پارکت چوبی اشاره می‌کنیم:

· بلوط: بلوط به دلیل دوام و زیبایی طبیعی انتخابی محبوبی برای پارکت چوبی است. این چوب در انواع بلوط قرمز و بلوط سفید موجود است و در دانه بندی و طرح‌های مختلف ارائه می‌شود.

· گردو: گردو به دلیل رنگ‌های غنی، تیره و دانه بندی ظریفش شناخته می‌شود. به همین دلیل گزینه‌ای لوکس برای کفپوش پارکت چوبی است که به فضا گرما و زیبایی می‌بخشد.

· افرا: افرا چوبی بادوام و با رنگ روشن است که می‌تواند به فضا ظاهری تمیز و معاصر بدهد. این زیبایی به دلیل الگوهای دانه بندی ظریف است. همچنین افراد در برابر سایش و پارگی مقاوم است.

· وین: وین چوبی مستحکم و بادوام با رنگ روشن، کرمی و دانه بندی متمایز است. این چوب به دلیل توانایی خود در از بین بردن لکه‌ها به خوبی شناخته می‌شود. همچنین قیمت پارکت چوبی وین مناسب است.

· راش: راش معمولاً رنگ روشن و کم رنگی دارد که به آن ظاهری زیبا بخشیده است. این چوب برای سبک‌های طراحی داخلی مدرن و مینیمالیست ترجیح داده می‌شود. چوب راش به دلیل سختی و دوامش معروف است.

جهت مشاهده و خرید پارکت چوبی راش از مازو پارکت کلیک کنید.

پارکت های چوب بلوط

چگونه پارکت های چوب طبیعی را بهتر نگهداری کنیم؟

علاوه بر دانستن پاسخ سؤال پارکت‌های چوب طبیعی چیست؟ بهتر است شرایط نگهداری از این پارکت‌ها را نیز بدانید. برای نگهداری پارکت‌های چوب طبیعی باید موارد و نکات مهمی را به یاد داشته باشیم. برای نظافت و تمیز کردن پارکت چوبی می‌توانید از تی یا اسفنج مرطوب استفاده کنید. دقت داشته باشید بعد از کشیدن تی یا اسفنج مرطوب، بلافاصله باید به وسیله پارچه‌ای خشک رطوبت موجود بر روی سطح پارکت را خشک کنید.

بهتر است برای تمیز کردن پارکت چوب طبیعی از مواد شوینده مانند مایع سفید‌کننده، صابون‌ها و سایر مواد شیمیایی استفاده نکنید. برای براقیت و یا ضد عفونی کردن پارکت چوب طبیعی باید از مواد مخصوص و یا اسپری‌های مخصوص چوب استفاده کنید.

کلام آخر

پارکت های چوب طبیعی چیست؟ باید بگوییم که پارکت چوبی یک سرمایه گذاری عالی است، زیرا کیفیت و زیبایی با هم ارائه می‌دهد. الگوی دانه بندی چوب به فضا شخصیت می‌بخشد و در عین حال محیطی گرم و دوستانه ایجاد می‌کند. پارکت چوبی را می‌توانید در هر فضایی از منزل یا محل کار خود نصب کنید. برای خرید و نصب پارکت چوبی طبیعی می‌توانید از مشاوران ما در مازو پارکت مشاوره بگیرید.

سؤالات متداول

چرا پارکت‌های چوب طبیعی مورد توجه قرار می‌گیرند؟

به دلیل اینکه مواد اولیه پارکت چوبی از طبیعت گرفته شده است و انسان‌ها همیشه به دنبال راهی برای پیوند با طبیعت هستند.

مهمترین مزیت استفاده از پارکت‌های چوب طبیعی چیست؟

مهمترین مزیت استفاده از پارکت‌های چوبی دوام پارکت‌های چوبی طبیعی است.

مهمترین معایب استفاده از پارکت‌های چوب طبیعی چیست؟

شاید مهمترین ایراد پارکت چوبی، قیمت بالا، حمله حشرات، شرایط نگهداری و مراقبت خاص از آن‌ها باشد.


  • پارکت چوبی
  • مازو پارکت
  • پارکت