پارکت چوب طبیعی | کامل ترین اطلاعات و جدیدترین ایده ها

 عکس زیبا از پارکت چوب طبیعی | کامل ترین اطلاعات و جدیدترین ایده ها
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۰۴ آ‌ذر ۱۴۰۲

پارکت چوب طبیعی | کامل ترین اطلاعات و جدیدترین ایده ها

پارکت از کلمه فرانسوی «Parqueterie» به معنای محفظه کوچک گرفته شده است. این اصطلاح دلالت بر قطعات چوبی تزئینی در یک الگوی پیچیده دارد. پارکت چوب طبیعی از یک سبک طراحی ظریف و طرح‌دار پیروی می‌کند که از الگوهای هندسی ساخته شده از پانل‌های چوبی متعدد پیروی می‌کند. پارکت ساخته شده از چوب طبیعی یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین انواع کفپوش محسوب می‌شود. با انتخاب زیباترین پارکت چوب طبیعی می‌توانید فضای داخلی خود به شکلی منحصر به فرد زینت ببخشید و از کفپوش خود برای سال‌های متمادی استفاده کنید. در این مقاله از وبسایت «مازو پارکت» به طور کامل در مورد جدیدترین پارکت چوب طبیعی صحبت می‌کنیم.

تاریخچه پارکت چوب طبیعی

پارکت چوب طبیعی تاریخچه‌ای قدیمی و سلطنتی دارد که از قرن شانزدهم فرانسه شروع می‌شود. صنعتگران ماهر پانل‌های چوبی به هم پیوسته را به اشکال هندسی می‌چیدند تا جایگزین کفپوش‌های سنگی یا مرمری شوند. کفپوش‌های پارکت با وزن بسیار کمتر از سنگ یا مرمر، نصب راحت و دوام بالا را تضمین می‌کردند. پادشاه لوئی چهاردهم، کف‌های مرمر اتاق‌های کاخ ورسای را با طرحی که امروزه به عنوان «پارکت دو ورسای» شناخته می‌شود، جایگزین کرد. از آن زمان، پارکت چوب طبیعی مترادف با ظرافت، اعتبار و تجمل بوده است.

پارکت چوب طبیعی بلوط

پارکت چوبی طبیعی چیست؟

همانطور که در نامش پیداست، پارکت چوبی طبیعی از چوب طبیعی ساخته شده است. نوع چوب می‌توان بلوط، راش، گردو و سایر چوب‌های سخت باشند. پارکت چوبی طبیعی به صورت لایه‌ای تولید نمی‌شود، بلکه یک تکه چوب جامد است. هیچ گونه چسب یا مواد شیمیایی در کفپوش چوبی طبیعی وجود ندارد. پارکت را می‌توان در هر اتاقی از خانه استفاده کرد. وقتی افراد وارد خانه شما می‌شوند، پارکت به عنوان اولین عنصر از خانه تاثیر فوق العاده‌ خود را روی آن می‌گذارد.

پارکت اغلب در الگوهای پیچیده‌ای مانند بافت شاه ماهی، شورون یا سبدی تولید می‌شود تا به فضا لوکس بودن را ببخشد. پارکت چوب طبیعی علیرغم ظرافت و جذابیت بی‌انتهایش، نیاز به نگهداری منظم دارد. هنگامی که جدیدترین پارکت چوب طبیعی را انتخاب کنید، می‌تواند به هر فضای داخلی گرما و شخصیتی منحصر به فرد بیفزاید و جذابیت و ارزش کلی ملک را افزایش دهد.

انواع سبک طراحی پارکت چوب طبیعی

وقتی صحبت از پارکت چوب طبیعی می‌شود، نمی‌توان سبک و دوام یک کفپوش چوبی را نادیده گرفت. طرح‌های هندسی پارکت شیک ظاهری جاودانه به فضا می‌دهند. با این حال، جدیدترین پارکت چوب طبیعی در طرح‌های زیر ارائه می‌شوند:

1- پارکت شاه ماهی

طرح شاه ماهی از صفحات چوبی با طول مساوی تشکیل شده ا که به صورت مستطیل‌هایی با زوایای مسطح 90 درجه بریده شده است. انتهای هر تخته طوری قرار می‌گیرد که کناره پانل دیگری را لمس کند. این نوع چیدمان یک طرح زیبا و پایدار را تشکیل می‌دهد که حرکت هر تخته را محدود می‌کند، زیرا تخته‌ها به طور محکم در کنار هم قرار می‌گیرند.

انواع پارکت چوب طبیعی

2- پارکت شورون

مانند طرح شاه ماهی، طول تخته‌های چوب در پارکت شورون برابر است. با این حال، انتهای آن به صورت زاویه‌ای بریده می‌شود، بنابراین وقتی انتهای بالایی یک تخته روی تخته دیگری قرار می‌گیرد، یک الگوی V شکل ایجاد می‌کند که به آن شورون نیز می‌گویند. این طرح بسیار لوکس و زیباست.

3- پارکت ورسای

همانطور که قبلاً به آن اشاره کردیم، این الگو به دلیل استفاده از آن در کاخ بزرگ ورسای مشهور شده است. این طرح به مجلل بودن و پیچیده بودن شهرت دارد. طراحی ورسای الگوی پیچیده‌ای از تخته‌هایی است که به صورت مستطیل، مثلث و مربع بریده می‌شوند تا در کنار هم یک سبک طراحی جذاب و خاص را تشکیل دهند.

4- پارکت آجری

الگوی آجری یا موزاییکی طرحی ساده و در عین حال موثر است که از ردیف‌های کوچکی از صفحات چوبی (معمولاً در ردیف‌های دو یا چهارتایی) تشکیل شده است که سبکی مربع را شکل می‌دهند. طرح آجری با قرار دادن هر کاشی عمود بر کاشی که در کنار آن قرار دارد به دست می‌آید تا جلوه‌ای ساده و دلپذیر به فضا ببخشد.

مزایای پارکت چوب طبیعی

انواع چوب در پارکت چوبی طبیعی

پارکت چوبی طبیعی از انواع چوب سخت تولید می‌شود ک هر چوب مزایای و معایب خاص خود را دارد. در ادامه به جدیدترین پارکت چوب طبیعی از نظر متریال می‌پردازیم:

پارکت چوبی بلوط

بلوط یک گونه عالی برای کفپوش‌های چوبی پارکت است. چوب بلوط برای انواع الگوها و طرح‌ها عالی است. پارکت چوبی بلوط با ظاهری طبیعی از رنگ بیسکویتی مایل به قهوه‌ای گرفته تا رنگ عسلی موجود است. درحقیقت، بلوط بهترین چوب برای پارکت چوبی طبیعی محسوب می‌شود.

پارکت چوبی گردو

گردو یک چوب جنگلی قهوه‌ای تیره زیبا با ظاهری عالی است. پارکت چوبی گردو جذابیتی مجلل به هر ملکی می‌‌بخشد. رنگ‌های غنی قهوه‌ای تیره گردو با تغییرات رنگی ظریف ترکیب می‌شوند، به طوری که الگوی هندسی چشمگیری را ایجاد می‌کنند. پارکت چوبی گردو به هر فضایی عمق و جذابیت می‌بخشد.

پارکت چوبی راش

بافت صاف، ظاهر یکنواخت و تن رنگ روشن از پارکت چوبی راش محصولی بسیار شیک و لوکس ساخته است. راش گران‌ترین چوب محسوب می‌شود، اما زیبایی و دوام بالاتری را ارائه می‌دهد. راش نیز به مانند دیگر انواع چوب سخت مانند بلوط در برابر ضربه و تردد مقاومت بالایی دارد.

مزایای پارکت چوب طبیعی

در ادامه به فواید جدیدترین پارکت چوب طبیعی اشاره می‌کنیم:

1- مقاومت بالا: از آنجایی که پارکت چوب طبیعی از تخته‌های چوب سخت به هم پیوسته ساخته می‌شود، مقاومت بالایی در برابر ضربه، سایش و تاب برداشتن دارد.

2- نگهداری راحت: پارکت چوب طبیعی به راحتی تمیز می‌شود تمیز نگه داشتن آن از گرد و غبار و سایر عللی که باعث واکنش‌های آلرژیک می‌شود، آسان است.

3- لوکس بودن: پارکت چوبی طبیعی ظاهری زیبا و شیک دارد و لوکس بودن را تداعی می‌کند. از این پارکت می‌تواند‌ در خانه، اداره و فضاهای تجاری استفاده کرد.

4- پایداری بالا: پارکت چوب طبیعی چوبی یکی از پایدارترین و سازگارترین کفپوش‌ها با محیط زیست است، زیرا چوب یک منبع تجدیدپذیر محسوب می‌شود.

5- عایق طبیعی: در حالی که پارکت لمینت می‌توانند زیر پا سرد احساس شود، اما پارکت ساخته شده از چوب طبیعی لمسی گرم دارد و به گرم نگه داشتن خانه کمک می‌کند.

معایب پارکت چوب طبیعی

معایب پارکت چوب طبیعی

در ادامه به جدیدترین پارکت چوب طبیعی اشاره می‌کنیم:

1- خراشیدگی: پارکت چوبی طبیعی نیز مانند کفپوش‌های دیگر مستعد خراش است. توصیه می‌شود از کشیدن مبلمان یا وسایل نوک تیز خودداری کنید.

2- رطوبت بالا: رطوبت دشمن شماره یک چوب طبیعی است. بنابراین بهتر است از پارکت چوب طبیعی در مناطق با رطوبت بالا مانند حمام استفاده نشود.

3- نگهداری منظم: چوب طبیعی باید در طول زمان تغذیه شود. با نگهداری منظم می‌توان‌ از پارکت بیش از 50 سال استفاده کرد.

4- تغییر رنگ: پارکت چوب طبیعی در برابر نور مستقیم در طول زمان تغییر رنگ می‌دهد. پس همیشه پرده را بکشید تا پارکت از نور مستقیم به دور باشد.

ایده‌هایی برای جدیدترین پارکت چوب طبیعی

اتاق نشیمن اغلب بزرگترین و مهمترین فضای یک خانه است، زیرا اعضای خانواده بعد از یک روز خسته کنند در این فضا دور هم می‌نشینند تا دیداری تازه کنند. بنابراین پارکت چوبی طبیعی را برای این فضا انتخاب کنید تا احساس گرمای بیشتری را فراهم کند. در هنگام انتخاب کفپوش مناسب برای آشپزخانه خود، پارکت را انتخاب کنید، زیرا بسیار مقاوم است و به راحتی تمیز می‌شود. از سویی دیگر، اتاق خواب خود را پارکت چوبی طبیعی به فضایی آرامش بخش تبدیل کنید. اتاق خواب کودکان و راهروهای خود را نیز با پارکت تزئین کنید تا زیبایی در هر نقطه از منزل شما تجلی پیدا کند.

ایده اول این است که رنگ پارکت را مطابق با رنگ دکوراسیون داخلی خود انتخاب کنید. اگر دیوارهای شما روشن هستند، پارکت به رنگ تیره را انتخاب کنید. اگر برخی از دیوارهای به رنگ خاصی زینت داده شده‌اند، رنگ پارکت را روشن انتخاب کنید. رنگ عسلی معمولاً برای مبلمان خاکستری عالی خواهد بود. از سویی دیگر، رنگ قهوه‌ای تیره برای مبلمان سرمه‌ای انتخاب خوبی است. اگر از کاغذ دیواری برای دیوارهای ملک خود استفاده می‌کنید، الگوی پارکت را در ساده‌ترین حالت در نظر بگیرید تا باعث شلوغی و درهم شدن فضا نشود. پس به رنگ و الگوی پارکت چوبی خود توجه داشته باشید.

کلام آخر

به راحتی می‌توان فهمید که چرا بسیاری از صاحبان خانه‌ها هنگام بازسازی فضای زندگی خود، پارکت چوبی طبیعی را انتخاب می‌کنند، زیرا این کفپوش ارزش سرمایه گذاری بالایی دارد. پارکت ساخته شده از چوب طبیعی به دلیل کیفیت بالا و وجود الگوهای مختلف بسیار زیبا و لوکس است. با این حال، باید برای تهیه این پارکت پول زیادی پرداخت کنید، اما هزینه بالا با مزایایی که به دست می‌آورید به راحتی جبران می‌شود. زیباترین پارکت چوب طبیعی را برای فضای زندگی و کار خود انتخاب کنید. اگر به دنبال خرید جدیدترین پارکت چوب طبیعی و قیمت پارکت چوبی با نصب هستید، با مشاوران ما در مازو پارکت تماس بگیرید.

شماره تماس: ۰۲۱۲۲۰۴۴۰۸۹

سوالات متداول

انواع پارکت چوب طبیعی و ویژگی‌های آنها چیست؟

پارکت چوب طبیعی را می‌توان از نظر نوع چوب (بلوط، راش یا گردو) و الگو (شورون،شاه ماهلی و غیره) به انواع مختلف تقسیم کرد.

چگونه می‌توان با استفاده از پارکت چوب طبیعی دکوراسیون داخلی منزل را بهبود داد؟

بهتر است در طراحی دکوراسیون خود از رنگ و الگوهای پارکت چوب طبیعی استفاده کنید. برای فضاهای ساده، الگوهای پیچیده یا برای فضایی که از رنگ‌های متنوع استفاده شده است، از پارکت با الگوهای ساده و روشن استفاده کنید.


  • پارکت لمینت
  • مازو پارکت
  • پارکت