تفاوت بین روغن کاری و پوشش پارکت:چه زمانی کدام را انتخاب کنیم؟

 عکس زیبا از تفاوت بین روغن کاری و پوشش پارکت:چه زمانی کدام را انتخاب کنیم؟
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۰۸ آبان ۱۴۰۲

هنگامی که صحبت از حفظ زیبایی و طول عمر پارکت چوبی می‌شود، انتخاب پوشش محافظ بسیار مهم است. پوشش مناسب نه تنها باعث افزایش زیبایی و درخشندگی پارکت می‌شود، بلکه یک لایه محافظ در برابر سایش و خراش نیز ایجاد می‌کند. با تعداد بی‌شماری از گزینه‌های موجود، انتخاب پوشش مناسب می‌تواند دشوار به نظر برسد؛ اما نگران نباشید! در این مقاله از وبسایت «مازو پارکت» ابتدا در مورد مزایای استفاده از پوشش کفپوش صحبت می‌کنیم و سپس به تفاوت بین روغن کاری و پوشش پارکت دیگر می‌پردازیم.

مزایای استفاده از پوشش‌های پارکت

استفاده از پوشش‌های پارکت برای حفظ و افزایش زیبایی و دوام کفپوش بسیار مهم هستند. آنها یک لایه محافظ ایجاد می‌کنند که از پارکت در برابر آسیب محافظت خواهند کرد، در حالی که جذابیت ظاهری آنها را افزایش می‌دهند. قبل از بررسی تفاوت بین روغن کاری و پوشش پارکت بیایید در ادامه به مزایای استفاده از پوشش‌های پارکت بپردازیم:

● پوشش‌های پارکت به عنوان یک مانع محافظ در برابر خراش، لکه و رطوبت عمل می‌کنند و در نتیجه عمر پارکت را افزایش می‌دهند و از آسیب ناشی از استفاده روزانه جلوگیری می‌کنند.

● پوشش‌های پارکت سطح چوب را تقویت می‌کنند و آن را در برابر ضربه و سایش مقاوم‌تر می‌کنند. این امر به ویژه در مناطق پر تردد خانگی، اداری یا تجاری مهم محسوب می‌شود.

● پوشش‌های پارکت می‌توانند زیبایی طبیعی چوب را افزایش دهند، دانه ‌بندی و الگوهای رنگ چوب را نمایان کنند و ظاهری درخشان به آن ببخشند. استفاده از روغن یا پوشش‌های دیگر باعث براقیت پارکت می‌شود.

● پوشش‌های پارکت می‌توانند شرایط تمیز کاری و نگهداری کفپوش‌های چوبی را آسان‌تر کنند، زیرا سطحی صاف و بدون متخلخل ایجاد خواهند کرد. استفاده از جارو برقی و پارچه نرم‌دار کفایت می‌کند.

● برخی از پوشش‌های پارکت خواص محافظتی در برابر اشعه ماوراء بنفش دارند که به جلوگیری از محو شدن یا تغییر رنگ چوب کمک می‌کنند. استفاده از پرده نیز روش دیگری برای جلوگیری از تابش نور مستقیم خورشید به پارکت است.

● پوشش‌های پارکت می‌توانند ارزش ملک را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. آنها به عنوان یک ویژگی مطلوب برای پارکت شناخته می‌شوند و نشان دهنده سلیقه صاحب ملک خواهد بود.

روغن کاری کردن پارکت

تفاوت بین روغن کاری و پوشش پارکت

چندین نوع پوشش برای پارکت وجود دارند که هر کدام می‌توانند مزایا و معایب مخصوص به خود را داشته باشند. همانطور که می‌دانیم چوب یک ماده طبیعی، نرم و سرزنده است و به همین دلیل محافظت از آن بسیار مهم خواهد بود تا عمر طولانی کند. با روغن پارکت و پوشش‌های دیگر مانند لاک می‌توان جذابیت ظاهری و دوام این کفپوش‌ها را افزایش داد؛ بنابراین درک تفاوت بین روغن کاری و پوشش پارکت مانند لاک بسیار مهم است. در ادامه به جزئیات بیشتر می‌پردازیم:

روغن کاری پارکت

انواع مختلفی از روغن‌ها برای تکمیل کفپوش‌های چوبی وجود دارند، از طبیعی‌ترین مواد گرفته تا روغن‌هایی که در داخل آنها نیز مواد شیمیایی استفاده می‌شوند. به همین دلیل ما فقط روغن‌هایی با منشاء معدنی و گیاهی بسیار طبیعی را پیشنهاد می‌کنیم. روغن برخلاف دیگر پوشش‌ها منافذ چوب را باز می‌گذارد و به آن اجازه تنفس کردن می‌دهد. این روغن‌ها بدون فرمالدئید و مواد سمی هستند، به طوری که حساسیتی برای پوست یا تنفس کردن ایجاد نمی‌کنند. همچنین نه تنها کیفیت روغن مهم است، بلکه مقدار و روش استفاده از آن نیز اهمیت دارد.

روغن در مقایسه با لاک که نوعی پوشش پارکت محسوب می‌شود، لایه‌ای نرم‌تر روی کفپوش ایجاد می‌کند که لمس آن را راحت خواهد کرد. کیفیت و به خصوص کمیت روغن‌هایی که استفاده می‌کنیم از سطح پارکت برای مدت طولانی محافظت کرده و آن را در برابر خط و خش، ساییدگی، آب و لکه مقاوم می‌کند. در صورت ایجاد خراش تصادفی، روغن کاری پارکت به تکنسین‌ها اجازه می‌دهد تا سطح را به راحتی ترمیم کنند.

روغن کاری پارکت

روغن کاری پارکت می‌تواند شرایط نگهداری و تمیزکاری را بسیار سریع و آسان کند. تنها نیاز به یک پارچه نم‌دار تمیز دارید تا هرگونه گرد و غبار و کثیفی را پاک کنید. همچنین در تفاوت بین روغن کاری و پوشش پارکت باید گفت که روغن طبیعی از سطح پارکت در برابر ریختن آب و مایعات دیگر محافظت کمتری ارائه می‌دهد. اتاق خواب‌ها، فضای نشیمن و پذیرایی برای استفاده از روغن مناسب هستند، زیرا این فضاها کمتر مستعد ریختن مایعات و تردد بالا هستند.

لاک زدن پارکت

لاک زدن به پارکت می‌تواند سطح بالایی از مقاومت در برابر لکه و مقاومت در برابر آب را ارائه دهد؛ بنابراین لاک انتخاب خوبی برای فضاهایی است که امکان ریختن مایعات و مواد غذایی بالاست. برای مثال، آشپزخانه و حمام گزینه‌های بهتری برای استفاده از لاک هستند. لاک زدن به پارکت برای مناطق پر تردد یا مکان‌هایی که انتظار دارید پیاده روی سنگین داشته باشید، ایده آل است.

اگر می‌خواهید یک پوشش براق ارائه دهید، لاک را انتخاب کنید؛ اما برای ظاهری طبیعی‌تر، روغن کاری پارکت گزینه بهتری محسوب می‌شود. پوشش روغنی برای مناطق با تردد کم می‌کنید مناسب‌تر است. با این حال، برخی ممکن است روغن را در مناطق پرتردد ترجیح دهند، اما برای حفظ ظاهر پارکت روغن کاری شده باید از کفپوش به خوبی نگهداری کرد.

لاک تمامی منافذ چوب را می‌بندد! چوب دیگر نمی‌تواند نفس بکشد. در نتیجه یک پارکت مقاوم در برابر لکه‌ها و عوامل تهاجمی ایجاد می‌شود، اما ظاهری پلاستیکی به کفپوش می‌دهد. بدین معنا که لاک نمی‌تواند به اندازه روغن ظاهر طبیعی چوب را نمایان کند؛ بنابراین ترکیبات آلی فرار (VOC) ممکن است در زمان لاک زدن پارکت در هوا منتشر شوند که برای تنفس مضر خواهند بود.

روغن کاری و پوشش پارکت

از دیگر تفاوت بین روغن کاری و پوشش پارکت لاک زده می‌توان به ترمیم سطح اشاره کرد. در بیشتر موارد برای بازگرداندن یک نقص کوچک در پارکت لاک زده باید منتظر بمانیم تا کل سطح سمباده کاری شود. بنابراین ترمیم سطح پارکت به تخصص بیشتری نیاز دارد. به خاطر داشته باشید، اگرچه لاک زدن پارکت می‌تواند به میزان سختی و مقاومت سطح را در برابر خراش افزایش دهد، اما هیچ پوششی ضد خش نیست و به مرور زمان نشانه‌های ساییدگی و خراش را نشان می‌دهند.

جهت مشاهده انواع لوازم جانبی پارکت در سایت مازو پارکت کلیک کنید.

مزایا و معایب روغن کاری و پوشش پارکت لاک

روغن کاری پارکت لاک زدن پارکت
مزایا معایب مزایا معایب
ایجاد سطحی صاف و طبیعی محافظت کمتر در برابر آب نسبت به لاک محافظت بیشتر در برابر آب نسبت به روغن ایجاد ظاهری مصنوعی
نفس کشیدن چوب نیاز به تمیز کاری بیشتر نیاز به تمیز کاری کمتر عدم تنفس چوب
کمتر دیده شدن خراش‌ها آسیب بیشتر توسط مواد تهاجمی مانند آمونیاک و الکل تمیزکاری راحت سطح دشواری در ترمیم چوب
تمیزکاری راحت سطح مقاوم بیشتر در برابر خراش و لکه حاوی مواد مضر
عدم وجود مواد سمی مناسب فضاهای پرتردد و مرطوب
ترمیم سریع و کاربردی
داشتن مواد مغذی برای چوب طبیعی

زمان مناسب روغنکاری پارکت چوبی

سوال بسیاری از افراد این است که بهترین زمان مناسب روغنکاری و پوشش پارکت چه زمانی است؟ توصیه ما به شما این است که روغنکاری پارکت را هر دو سال یک بار انجام دهید. البته که میزان استفاده از پارکت‌ها هم در این امر دخیل است. به عنوان مثال برای مکان‌های پر رفت و آمد مانند رستوران، هتل، کافی شاپ و غیره بهتر است هر سال یک بار انجام شود. اگر هم بتوانید یک بار بعد از خرید پارکت آن را روغنکاری کنید هم به ماندگاری و دوام پارکت کمک زیادی می‌کند. با روغنکاری و پوشش پارکت می‌توان رطوبت را به پارکت‌ها برگرداند و به ان جلا و درخشش بخشید.

مراحل روغن کاری پارکت و لمینت

برای روغن کاری پارکت باید مراحل آن را بدانید و نکاتی را در مورد آن رعایت کنید تا بتوانید به بهترین نحو این کار را انجام دهید. برای این کار ابتدا کف پارکت را به خوبی تمیز کنید تا عاری از گونه لک و آلودگی شود. قبل از روغن کاری ابتدا با استفاده از دستگاه ساب زنی، سطح کف پارکت را به خوبی هموار کنید. اگر قسمت‌هایی از پارکت دچار آسیب یا خراش شده است، بهتر است روی آن را با بتونه پر کنید و بعد از خشک شدن بتونه عملیات روغن کاری را شروع کنید. سپس با کمک کاردک بنایی یا فرچه رنگ‌آمیزی و غیره روغن را به آرامی روی سطح پارکت‌ها بزنید و آن را به خوبی پخش کنید. یادتان باشد به هیچ عنوان نباید بعد از روغن کاری تا چند ساعت روی پارکت‌ها راه بروید. بعد از روغنکاری و پوشش پارکت، روغن به داخل سطح لایه بیرونی پارکت نفوذ می‌کند و سبب درخشان ‌تر شدن آن می‌شود.

کلام آخر

پوشش لایه نهایی پارکت محسوب می‌شود که وظیفه زیبایی و افزایش دوام کفپوش را بر عهده دارد. روغن کاری و پوشش پارکت زیبایی طبیعی چوب را افزایش می‌دهند و رنگ و دانه بندی آن را برجسته می‌کنند. بسته به نوع پوشش نهایی می‌توان ظاهری براق یا مات ایجاد کرد تا مطابق با سبک طراحی داخلی باشد. درحقیقت، پوشش‌ها یک سد محافظ روی پارکت تشکیل می‌دهند و از آن در برابر آسیب‌های فیزیکی و عوامل محیطی مانند رطوبت، اشعه UV و لکه‌ها محافظت می‌کنند. تمیز کردن و نگهداری از یک پارکت دارای پوشش آسان‌تر است و دفعات و شدت مراقبت‌های مورد نیاز را کاهش می‌دهد. تفاوت بین روغن کاری و پوشش پارکت را بیان کردیم، حالا می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید پوشش مناسب، چسب پارکت و لوازم جانبی پارکت با مشاوران ما در مازو پارکت تماس بگیرید.

سوالات متداول

چه مواقعی باید روغن کاری بر روی پارکت انجام داد و چه مواقعی از پوشش‌های دیگر استفاده کرد؟

زمانی که نیاز به نشان دادن جلوه طبیعی چوب است و می‌خواهیم پارکت نهایت زیبایی خود را نشان دهد، روغن کاری گزینه بهتری است. همچنین روغن طبیعی مواد مغذی خوبی برای چوب دارد و عمر آن را افزایش می‌دهد.

چگونه می‌توان از روغن پارکت برای ترمیم خراشیدگی روی سطح پارکت استفاده کرد؟

روغن کاری پارکت به خودی خود می‌تواند خراشیدگی‌های سطحی را بهبود ببخشد و مانند یک پولیش عمل کند. با استفاده منظم از روغن پارکت می‌تواند ظاهر آن را زیباتر کنید. اما اگر خراشیدگی عمیق است بهتر است روی آن را بتونه کرده و سپس روغن کاری کنید.

چقدر طول می‌کشید تا روغن پارکت به طور کامل خشک شود؟

معمولاً توصیه می‌شود تا ۲۴ ساعت زمان دهید تا روغنکاری پارکت کاملاً خشک شود. در این زمان بهتر است هیچ ترددی روی پارکت نداشته باشد و از تهویه استفاده کنید.


  • روغن پارکت
  • مازو پارکت
  • پارکت