تفاوت پارکت چوبی مهندسی و پارکت تمام چوب

 عکس زیبا از تفاوت پارکت چوبی مهندسی و پارکت تمام چوب
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۰۹ فروردین ۱۴۰۳

تفاوت پارکت چوبی مهندسی و پارکت تمام چوب به فرآیند و نحوه تولید این کفپوش‌ها ارتباط دارد. پارکت چوبی مهندسی شده یکی از محبوب‌ترین‌ها در بازار است که تقاضای بسیار زیادی دارد. این پارکت از لایه‌های نازک چوبی ساخته شده است. اما پارکت‌های چوبی در واقع تخته‌های ضخیم جدا شده هستند که مستقیماً از تنه درختان تولید شده و پس از پردازش آماده مصرف است. در این مطلب قصد داریم به مقایسه پارکت تمام چوب و پارکت مهندسی شده بپردازیم و اطلاعات کاملی در این باره در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

جدول تفاوت پارکت چوبی مهندسی و پارکت تمام چوب

در این قسمت تفاوت پارکت چوبی مهندسی و پارکت تمام چوب را به صورت یک جدول برای شما شرح می‌دهیم تا به صورت کلی با تفاوت‌های این دو پارکت آشنا شوید. در ادامه در مورد این تفاوت‌ها بیشتر صحبت خواهیم کرد و به مقایسه پارک تمام چوب و پارکت مهندسی شده می‌پردازیم.

پارکت مهندسی شده پارکت تمام چوب
طول عمر و ماندگاری 20 تا 40 سال 30 تا 100 سال
قیمت 30 تا 140 دلار بر متر مربع 70 تا 150 دلار بر متر مربع
سنباده زنی و فینیش فقط یک بار 2 تا 3 بار
پایداری مقاومت بسیار خوب در مقابل رطوبت گاها ممکن است در مقابل رطوبت زیاد خم شود.
ضخامت تایل ها 8 تا 15 میلی متر 18 میلی متر
طول تخته 30 تا 220 سانتی متر 30 تا 210 سانتی متر
روش نصب با استفاده از میخ، کام و زبانه و چسب با استفاده از میخ، کام و زبانه

تفاوت ظاهری پارکت چوبی مهندسی و پارکت تمام چوب

از جمله تفاوت پارکت چوبی مهندسی و پارکت تمام چوب در ظاهر آن‌ها است. تایل‌هایی که برای پارکت‌های تمام چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد نازک‌تر از تایل‌های پارکت مهندسی شده است. پارکت‌های چوبی معمولاً درز بسیار کوچکی بین تایل‌ها دارند. تایل‌های پارکت تمام چوب را با استفاده از چوب گونه‌های مختلف درختان می‌سازند. به همین دلیل از نظر ظاهری تنوع بیشتری نسبت به پارکت مهندسی شده دارند. اما تایل‌های پارکت‌های مهندسی شده عرضی بیشتر از پارکت‌های تمام چوب دارند و برخی از آن‌ها از قبل فینیش شده هستند و کمی لبه اریبند دارند که این لبه‌ها در واقع شیار‌هایی در کنار تایل‌ها ایجاد می‌کنند. پارکت‌های مهندسی شده از تنوع رنگ و گونه‌های چوبی کمتری برخوردار هستند.

تفاوت ظاهری پارکت چوبی مهندسی و پارکت تمام چوب

مقاومت در برابر آب و حرارت

اگر بخواهیم به مقایسه پارکت تمام چوب و پارکت مهندسی شده از نظر مقاومت در برابر آب و حرارت بپردازیم باید به این موضوع اشاره کنیم که هر دو نوع پارکت چوبی به صورت کلی مقاومت خوبی دارند. اما هیچکدام از این پارکت‌ها برای محیط‌های خیلی مرطوب خوب‌ایده‌آل نیستند. چرا که طبیعت این پارکت‌ها از چوب است و همان طور که می‌دانید چوب میانه خوبی با رطوبت ندارد. اما در کل در پارکت‌های مهندسی شده چون معمولاً از پلایوود‌های پلی اورتانی استفاده می‌شود، این پارکت‌ها در برابر آب و رطوبت مقاومت بالاتری از خود نشان می‌دهند.

از دیگر تفاوت پارکت چوبی مهندسی و پارکت تمام چوب از نظر مقاومت این است که نباید پارکت‌های تمام چوب را روی سیمان نصب کرد. چرا که رطوبت از سیمان به پارکت منتقل خواهد شد و باعث ورم آمدن چوب می‌شود که در این مواقع اصطلاحاً می‌گویند چوب تاب خورده است. در مقایسه پارکت تمام چوب و پارکت مهندسی شده باید بگوییم که تایل‌های پارکت‌های مهندسی شده چندلایی هستند، به همین دلیل پایداری آن‌ها بیشتر است و کمتر تاب می‌خورد. اگر قصد دارید برای کف‌های سیمانی، پارکت نصب کنید، توصیه ما به شما پارکت‌های مهندسی شده است. در نهایت هم باید بگوییم که از جمله تفاوت پارکت چوبی مهندسی و پارکت تمام چوب در این است که پارکت‌های مهندسی شده مقاومت بهتری در مقابل آب و حرارت نسبت به پارکت‌های چوبی دارند.

تفاوت در نگهداری و تمیزکاری

از دیگر تفاوت پارکت چوبی مهندسی و پارکت تمام چوب می‌توان به نحوه نگهداری و تمیزکاری این پارکت‌ها اشاره کرد. تمیز کردن هر دو نوع این پارکت‌ها با استفاده از جارو یا جارو برقی راحت است. اما بهتر است برای تمیز کردن پارکت‌های تمام چوب از هر گونه بخار یا بخار آب استفاده نشود.

تفاوت در تعمیرات

از جمله تفاوت پارکت چوبی مهندسی و پارکت تمام چوب، تفاوت درتعمیرات آن‌ها است. در مقایسه پارکت تمام چوب و پارکت چوبی مهندسی شده باید بگوییم که در این جا پارکت‌های چوبی بهتر عمل می‌کنند. چرا که شما می‌توانید پس از هر چند سال استفاده از پارکت‌های تمام چوب روی آن‌ها را سنباده بکشید تا فینیش مجدد شود. وقتی این پارکت‌ها از قبل فینیش‌زده شوند، عمر آن‌ها طولانی‌تر خواهند شد. نکته‌ای که وجود دارد این است که پارکت مهندسی شده را نمی‌توان مجدداً فینیش کرد اما پارکت‌های چوبی می‌توانند هر چند سال بازسازی شوند و به آن‌ها جلا داد.

برای دیدن نمونه کارهای اجرای پارکت بیشتر به صفحه مازو پارکت مراجعه کنید.

تفاوت پارکت چوبی مهندسی و پارکت تمام چوب در نصب

از جمله تفاوت پارکت چوبی مهندسی شده و پارکت تمام چوب در اندازه تایل‌ها و نصب آن‌ها است. پارکت‌هایی که به صورت تمام چوب ساخته می‌شود معمولاً تایل‌های بلندتری دارند و از خود چوب تهیه می‌شوند. این تایل‌ها دارای کلیک‌های نر و مادگی هستند. به همین دلیل است که نصب این مدل‌ها از پارکت‌ها بسیار خوب انجام می‌شود. اما نکته این که در مورد تایل‌های تمام چوب باید بدانید این است که نصاب هنگام نصب این تایل‌ها باید با مهارت و دقت بالا در زیر تایل‌ها میخ کاری کند. چرا که جنس پارکت‌های تمام چوب به صورت یک دست از چوب است و باید در طول زمان سرویس، سمباده کشیده و مجدداً فینیش شود. در مقایسه پارکت تمام چوب و پارکت چوبی مهندسی شده در مورد نصب باید بگوییم که پارکت‌های چوبی مهندسی شده با استفاده از سیستم کام و زبانه نصب می‌شوند. در این روش تایل‌ها در یک دیگر با چسب قفل می‌شوند.

تفاوت پارکت چوبی مهندسی و پارکت تمام چوب در نصب

تفاوت پارکت چوبی مهندسی و پارکت تمام چوب در قیمت

از دیگر تفاوت پارکت چوبی مهندسی و پارکت تمام چوب تفاوت در قیمت این پارکت‌ها است. مقدار تفاوت قیمت این دو پارکت بسیار کم است. اما معمولاً چون پارکت‌های چوبی مهندسی شده از قطعات چوب ساخته می‌شوند و پارکت‌های تمام چوب از چوب درختان ساخته می‌شوند، پارکت‌های تمام چوب قیمت بالاتری دارند.

جمع‌بندی

ما در این مطلب در مورد تفاوت پارکت چوبی مهندسی و پارکت تمام چوب صحبت کردیم و از نظر ظاهر، قیمت، مقاومت در برابر آب و حرارت، نحوه نصب و نگهداری به مقایسه پارکت تمام و پارکت مهندسی شده پرداختیم. اگر شما قصد خرید یکی از این دو پارکت را دارید اما بین خرید پارکت جوبی مهندسی شده و پارکت تمام چوب تردید دارید، می‌توانید با خواندن این مطلب تصمیم خود را نهایی کنید. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتر دارید می‌توانید به بخش‌های دیگر سایت مازوپارکت مراجعه کنید.


  • پارکت چوبی
  • مازو پارکت
  • پارکت