بهترین پارکت چوبی برای آشپزخانه های مدرن

 عکس زیبا از بهترین پارکت چوبی برای آشپزخانه های مدرن
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۲۴ اسفند ۱۴۰۲

از آن جایی که آشپزخانه، به عنوان نقطه مرکزی بسیاری از خانه‌ها، برای صرف وعده‌های غذایی و برگزاری جلسات خانوادگی می‌باشد، چیدمان و طراحی دکوراسیون آن بسیار مهم و ضروری است. یکی از فاکتور‌های مهم در طراحی آشپزخانه، استفاده از کفپوش‌های متناسب با دکوراسیون محیط است. هر چند، رایج‌ترین کفپوش و پارکت برای آشپزخانه‌ سرامیک می‌باشد، با این حال هنوز هم بسیاری از افراد، استفاده از پارکت لمینت را به عنوان کفپوش آشپزخانه ترجیح می‌دهند. در این مطلب، شما را با مزایا و معایب پارکت چوبی برای آشپزخانه، استفاده از این نوع کفپوش‌ها و نکات مهم خرید و نگهداری آن و بسیاری موارد دیگر آشنا می‌کنیم.

مناسب‌ترین پارکت برای آشپزخانه

همان طور که گفته شد، مناسب‌ترین کفپوش آشپزخانه‌ پارکت لمینت است که یکی از ویژگی‌های مهم و ضروری در پارکت لمینت‌ها، قابل شستشو بودن آن است. در صورت داشتن این قابلیت، هنگام ریختن مواد شوینده و اسیدی بر روی پارکت، مشکلی رخ نمی‌دهد. کفپوش‌های پارکت لمینت دارای ضخامت بالایی بوده و در برابر خطرات و عوامل محیطی نیز مقاوم هستند. کفپوش‌های لمینت، دارای طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی بوده و میزان مقاومت و استحکام در هر کدام از انواع پارکت لمینت‌ها، با یکدیگر متفاوت است.

مزایای استفاده از پارکت چوبی برای آشپزخانه

مزایای استفاده از پارکت چوبی برای آشپزخانه

استفاده از پارکت چوبی برای آشپزخانه، فواید و مزایای فراوانی دارد که شامل موارد زیر می‌باشد:

· هزینه کمتر نسبت به پارکت‌های چوبی

· طول عمر و دوام بیشتر به دلیل ساختار چند لایه متشکل از چوب فشرده و روکش محافظ

· هزینه نصب و اجرای کمتر

· قابلیت حمل و نقل و جا به جایی

· عایق بودن در برابر آتش سوزی، دما، صدا و رطوبت

· تنوع بالای طرح و رنگ

· لیز نشدن در صورت خیسی و رطوبت

· مقاومت بیشتر نسبت به چوب در برابر اجسام تیز

· ایجاد حس آرامش به دلیل اقتباس طرح از طبیعت

· صرفه‌جویی در مصرف انرژی به دلیل عایق حرارتی بودن

· نرم بودن پارکت

· سبک بودن نسبت به سنگ و سرامیک

· آنتی باکتریال و ضد حشره بودن

· قابلیت استفاده سریع پس از نصب

معایب استفاده از پارکت چوبی برای آشپزخانه

استفاده از پارکت لمینت آشپزخانه، در کنار تمامی مزایا و ویژگی‌های مثبت، دارای برخی معایب نیز می‌باشد. هر چند این معایب، در مقابل فواید و مزایای پارکت لمینت، چندان قابل توجه نمی‌باشد. این معایب عبارتند از:

· نیاز به فوم سایلنت در زمان نصب

· مقاومت کمتر نسبت به سیستم‌های گرمایش

· عدم تناسب با دکوراسیون محیط در برخی موارد

راهنمای انتخاب پارکت لمینت آشپزخانه

امروزه برای خرید پارکت چوبی برای آشپزخانه، از دو روش حضوری یا اینترنتی استفاده می‌شود که لازم است در هنگام خرید با استفاده از هر کدام این روش‌ها، به فاکتور‌های مختلفی دقت کرده تا خریدی مناسب داشته باشید. در ادامه، برخی از این موارد را بررسی می‌کنیم:

دقت در نوع پارکت لمینت

پارکت لمینت‌ها در انواع مختلفی در بازار موجودند که لازم است قبل از خرید، به انواع مختلف آن از قبیل پارکت چوبی، پارکت ضد آب و غیره دقت کنید. انتخاب نوع مناسب پارکت لمینت، به مواردی مانند نوع فضای مورد نظر، جنس، ضخامت و میزان مقاومت آن بستگی دارد. به طور مثال، در مناطق مرطوب به منظور پوشاندن کف آشپزخانه‌ها، از پارکت‌های مقاوم به رطوبت و یا در مناطق گرم و فضا‌هایی مانند آشپزخانه که تردد در آن زیاد است، از پارکت‌های ضد آب استفاده می‌شود. با توجه به نوع آب و هوای هر منطقه، انتخاب پارکت چوبی برای آشپزخانه آسان‌تر و با هزینه کمتری صورت خواهد گرفت.

دقت در میزان مقاومت پارکت لمینت

همان طور که گفته شد، انواع مختلفی از پارکت لمینت‌ها بر اساس طرح، رنگ و ویژگی‌های فنی وجود دارند که اغلب، دارای مقاومت خوبی در برابر عوامل محیطی مانند خراش‌های سطحی، ضربات و فشار ناشی از اجسام سنگین هستند. از آن جایی که پارکت لمینت‌ها، از جنس چوب‌های چند لایه مختلفی هستند، مقاوم‌تر و با دوام‌تر نیز می‌باشند.

دقت در رنگ پارکت لمینت

یکی از موارد مهم دیگر در انتخاب پارکت لمینت، دقت در رنگ آن است. رنگ‌های این نوع کفپوش نیز دارای تنوع فراوانی بوده و از طیف رنگ‌های تیره تا روشن را در بر می‌گیرد. لازم است بدانید، برای آشپزخانه‌هایی با نور کم و یا بسیار بزرگ، پارکت تیره گزینه مناسبی می‌باشد. در مقابل، پارکت‌های رنگ روشن به این دلیل که فضا‌های کوچک را بزرگ‌تر جلوه می‌دهند، برای استفاده در فضا‌های کوچک بسیار کاربردی می‌باشند.

دقت در هماهنگی رنگ پارکت با نور محیط

همان طور که می‌دانید، نورپردازی نقش مهمی در دکوراسیون داخلی خانه داشته که این نکته، در ساختمان‌های مسکونی تأثیر بیشتری نیز دارد. برای ایجاد حال و هوای بهتر و حس آرامش بیشتر در محیط خانه، لازم است رنگ سطوح بزرگ‌تر را هماهنگ انتخاب کرده که در این میان، انتخاب پارکت چوبی برای آشپزخانه اهمیت زیادی دارد. لازم است در زمان انتخاب پارکت لمینت، به وضعیت نورگیر خانه دقت کرده و در صورت وجود نور کافی در محیط آشپزخانه، از پارکت لمینت‌های تیره استفاده کنید. در غیر این صورت، انتخاب پارکت لمینت‌های رنگ روشن برای فضای آشپزخانه مناسب‌تر است.

نگهداری از پارکت لمینت آشپزخانه

نگهداری از پارکت لمینت آشپزخانه

از آن جایی که پارکت لمینت‌ها بر خلاف چوب‌های طبیعی، دارای سطح قابل تعمیری نیستند، لازم است مراقبت‌های خاصی در مورد آن‌ها صورت گیرد. هر چند پارکت لمینت‌ها، ظاهری مشابه با پارکت‌های چوبی دارند با این حال، شرایط نگهداری متفاوتی با پارکت‌های چوبی دارند. در ادامه، برخی از روش‌ها و راهکار‌های مراقبتی برای نگهداری از پارکت لمینت‌ها را بررسی خواهیم کرد:

مطالعه دفترچه راهنمای پارکت لمینت

اولین روش برای آشنایی با مراقبت‌های پارکت چوبی برای آشپزخانه، مطالعه دفترچه راهنمای محصول است. ممکن است برند خریداری شده، از مواد خاصی تهیه شده و نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای داشته باشد. اغلب تولید کنندگان، دفترچه راهنمای محصول را با جزییات کامل و نحوه نگهداری در اختیار خریداران قرار می‌دهند.

مراقبت در زمان نصب

یکی از مهم‌ترین مراحل پس از خرید پارکت لمینت، مرحله نصب آن است. از آن جایی که اغلب در مرحله نصب، بدترین نوع آسیب‌ها رخ می‌دهد، به همین علت توصیه می‌شود، از نصاب حرفه‌ای و با تجربه برای نصب پارکت چوبی برای آشپزخانه استفاده کنید.

جلوگیری از قرار دادن پارکت در مقابل نور خورشید

نور خورشید، یکی از عوامل ایجاد خطر و آسیب در انواع پارکت لمینت‌ها می‌باشد. به همین علت، توصیه می‌شود از پرده و پوشش‌های ضخیم برای کنترل نور خورشید استفاده شود. بهتر است نقاطی از پارکت لمینت، که آفتاب به آن می‌تابد را با فرش بپوشانید.

جلوگیری از ایجاد لکه روی پارکت لمینت

از آن جایی که رطوبت، یکی دیگر از عوامل ایجاد خطر و آسیب به پارکت لمینت است، لازم است تماس کفپوش با هر گونه رطوبت را به حداقل برسانید. بهتر است، در صورتی که مایعاتی روی پارکت لمینت ریخته می‌شود، در کمتر از ۴ ساعت خشک شود. در غیر این صورت، احتمال نفوذ رطوبت به لایه‌های زیرین پارکت لمینت و در نتیجه، تغییر شکل آن افزایش یابد.

عدم استفاده از ابزار‌های خشن برای پاک کردن لمینت

لازم است بدانید، پارکت چوبی برای آشپزخانه به خط و خش بسیار حساس بوده و برای نگهداری و تمیز کردن آن‌ها، باید از پارچه‌های نرم و لطیف استفاده کرد. توصیه می‌شود در صورت کشیدن جارو برقی بر روی سطح پارکت لمینت، از سری برس دار آن استفاده نکنید.

خودداری از قرار دادن اجسام سنگین روی پارکت لمینت

پارکت لمینت‌ها دارای یک لایه مرکزی با نام مغزی هستند که از فیبر با چگالی بالا ساخته شده است. به همین علت، پارکت لمینت‌ها در برابر هر گونه فشار استاتیک و دینامیک مقاوم هستند. این مسأله، به این معنی نیست که پارکت لمینت‌ها قادر به تحمل هر وزنی باشند. برای نگهداری از پارکت لمینت‌ها، لازم است از قرار دادن اجسام سنگین بر روی آن‌ها خودداری کنید.

بهترین کفپوش آشپزخانه

به طور کلی باید گفت، پارکت لمینت‌ها نصب راحت‌تری در مقایسه با انواع دیگر کفپوش‌ها داشته و جایگزین مناسبی برای چوب و سنگ می‌باشند. نوع مقاوم این نوع کفپوش‌ها برای آشپزخانه‌ها مناسب بوده و رقیب قدرتمندی، برای محیط‌های پر تردد محسوب می‌شود. نوع دیگری از کفپوش‌ها با نام کفپوش پرسلانی نیز در انواع مختلف موجود بوده و می‌توان از آن، به عنوان کفپوش کف زمین استفاده کرد. کاشی‌های سرامیک نیز در انواع مختلف تولید شده و قیمت مناسب‌تری نیز دارند. از این نوع کفپوش‌ها نیز برای محیط‌های مختلفی مانند آشپزخانه استفاده می‌شود.

نتیجه‌گیری

با توجه به تمامی اطلاعات داده شده در این مطلب، پیشنهاد ما به شما برای انتخاب پارکت چوبی برای آشپزخانه، پارکت لمینت است. لازم است در زمان خرید، به هزینه‌های نصب و نوع دکوراسیون محیط آشپزخانه خود دقت کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، به سایت مازوپارکت مراجعه کرده تا موارد بیشتری در زمینه انتخاب پارکت لمینت را بررسی کرده و انتخابی درست و مناسب داشته باشید.

سؤالات متداول

قیمت پارکت لمینت چقدر است؟

به طور کلی، عوامل مختلفی در تعیین قیمت پارکت لمینت مؤثرند. مواردی مانند هزینه نصب، زیرسازی کف آشپزخانه، حمل و نقل، نوع پارکت لمینت انتخاب شده و غیره، در میزان این هزینه تأثیرگذار هستند.

کدام کفپوش برای محیط آشپزخانه مناسب‌تر است؟

پارکت لمینت‌ها دارای ویژگی‌هایی مانند زیبایی ظاهری، دوام و کیفیت بالا، ضد آب و رطوبت، قیمت مقرون به صرفه و بسیاری موارد دیگر بوده و به همین دلیل، در میان کفپوش‌های موجود در بازار، انتخاب مناسب‌تری برای محیط آشپزخانه هستند.


  • پارکت چوبی
  • مازو پارکت
  • پارکت