مقایسه چسب های پارکت معتبر | بهترین چسب برای پارکت

 عکس زیبا از مقایسه چسب های پارکت معتبر | بهترین چسب برای پارکت
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۰۷ آبان ۱۴۰۲

انتخاب بهترین چسب برای پارکت مهم است، زیرا عدم جدا شدن و دوام بلند مدت کفپوش را تضمین می‌کند. چسب‌های پارکت اساساً از طریق یک واکنش شیمیایی که چسب را از حالت مایع به حالت جامد تبدیل می‌کند، پیوندی بین لایه زیرین و تخته‌های پارکت ایجاد می‌کنند. هنگامی که چسب خشک شود، چسب مهر و موم شده و ایمن می‌شود و ثبات و دوام کفپوش را فراهم می‌کند. با این حال، انواع مختلف چسب‌ها به روش‌های مختلف کار می‌کنند و به عنوان مشتری باید نوع چسب را بشناسید تا از روند نصب پارکت چوبی توسط متخصصین اطلاع پیدا کنید. در مقاله دیگری از وبسایت «مازو پارکت» به شما کمک می‌کنیم تا در انتخاب چسب مناسب برای پارکت چوبی موفق عمل کنید.

بهترین چسب برای پارکت چوبی کدام است؟

سه نوع اصلی چسب پارکت وجود دارند که شامل چسب‌ها بر پایه آب، چسب‌های اپوکسی و چسب‌های پلی یورتان هستند. هر نوع چسب ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد که در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

انواع چسب‌های پارکت بر پایه آبی

اگر ترجیح شما استفاده از مواد سازگار با محیط زیست است یا اگر نمی‌خواهید زمان زیادی را برای خشک شدن چسب سپری کنید، پس چسب‌های مبتنی بر آب را انتخاب کنید. آب در این چسب‌ها به عنوان حامل و به جای حلال استفاده می‌شود. چسب‌های مبتنی بر آب به طور کلی در مقایسه با چسب‌های مبتنی بر حلال، سطوح کمتری از ترکیبات آلی فرار (VOCs) را دارند.

چسب‌های پارکت بر پایه آبی برای محیط زیست سازگارتر و برای کیفیت هوای داخل خانه ایمن‌تر هستند. همچنین خطر انتشارات ترکیبات مضر در حین و پس از نصب را کاهش می‌دهند. تنها نقطه ضعف آن این است که به عنوان یک چسب مبتنی بر آب، بیشتر در معرض آسیب رطوبت است. رطوبت یا بخار آب بیش از حد می‌تواند باعث ضعیف شدن باند در چسب‌های مبتنی بر آب شود و در نتیجه بر دوام آن تاثیر بگذارد. چسب‌ها بر پایه آب می‌توانند شامل پلی وینیل استات، اتیلن وینیل استات و چسب‌های اکریلاتی باشند.

بهترین چسب برای پارکت

چسب اپوکسی و کاربردهای آن

در انتخاب بهترین چسب برای پارکت می‌توانید اپوکسی را در نظر گرفت. چسب‌های اپوکسی به دلیل چسبندگی قوی برای نصب پارکت ستفاده می‌شوند. این چسب‌ها از یک سیستم دو قسمتی تشکیل شده‌اند که شامل یک رزین و یک سخت کننده (هاردنر) هستند که در نسبت‌های خاصی با هم مخلوط می‌شوند تا یک چسب قوی و بادوام ایجاد کنند. چسب‌های اپوکسی به دلیل توانایی در ایجاد اتصالات با استحکام کاربرد فراوانی به عنوان پرکننده و درزگیرهای ترمیم‌ کننده دارند.

اپوکسی ذاتاً در برابر رطوبت مقاوم است و برای مناطق مستعد رطوبت مانند آشپزخانه‌ها و حمام‌ها گزینه خوبی است. این چسب از لایه زیرین کفپوش در برابر آسیب احتمالی آب محافظت می‌کند و خطر تاب برداشتن یا کمانش پارکت را کاهش می‌دهد. چسب‌ اپوکسی بعد از خشک شدن سفت می‌شود، اما بعد از چند ساعت به طور کامل خشک خواهد شد.

چسب‌های پارکت چوبی پلی یورتان

چسب‌های پلی یورتان احتمالاً متداول‌ترین چسب‌هایی هستند که در پارکت استفاده می‌شوند. پلی یورتان یک پیوند قوی و بادوام با سلول‌ها و الیاف موجود در چوب و همچنین کف زیرین ایجاد می‌کند. اگرچه پیوندی که این نوع چسب ایجاد می‌کند فوق العاده قوی و بادوام است، اما انعطاف پذیر بوده و در طول سال‌ها با چوب حرکت می‌کند. چسب‌های مبتنی بر پلی اورتان ضد رطوبت هستند، بنابراین نفوذ آب و کپک در آنها نگران کننده نخواهد بود.

چسب‌ها بر پایه پلی یورتان حاوی حلال هستند، اما ترکیبات آلی فرار بسیار کمی دارند. مزیت اضافی چسب‌های پلی یورتان این است که می‌توانند صدا را کاهش دهند و به عنوان یک عایق صوتی در فضا عمل کنند. معمولاً هنگام نصب پارکت چوبی بلوط و سایر چوب‌ها روی بتن از چسب‌های پلی یورتان استفاده می‌شود، اما اگر نیاز به نصب سیستم گرمایشی در کف باشد، چسب‌ها بر پایه آب گزینه بهتری خواهند بود.

استفاده از چسب برای پارکت

نحوه چسباندن کفپوش به سطح زیرین

حالا که بهترین چسب برای پارکت را شناختید، نوبت چسباندن کفپوش به سطح زیرین است. چسباندن کفپوش به سطح زیرین کاری تخصصی است که باید توسط نیروهای کارآزموده انجام می‌شود.

مواد مورد نیاز:

· چسب کفپوش

· ماله یا کاردک

· وسایل حفاظتی (دستکش، عینک و غیره)

· وسایل تمیز کننده

مراحل چسباندن کفپوش به سطح زیرین عبارتند از:

· ابتدا باید سطح زیرین تمیز، خشک و عاری از هرگونه گرد و غبار، زباله یا چربی شود. سطح با استفاده از وسایل تمیز کننده مناسب به طور کامل تمیز می‌شود.

· از ماله یا کاردک برای اعمال یک لایه چسب یکنواخت روی سطح استفاده می‌شود. چسب باید هر بار روی یک قسمت اعمال شود و آن را به طور یکنواخت پخش کند.

· پارکت باید با دقت روی سطح چسب قرار گیرد و به درستی تراز شود. برای اطمینان از چسبندگی مناسب و از بین بردن حباب هوا، پارکت باید محکم به چسب بچسبد.

· اگر چسب اضافی از لبه‌های کفپوش به بیرون درز کند، از یک پارچه تمیز استفاده می‌شود تا چسب اضافی برداشته شود.

· قبل از تردد روی پارکت، چسب باید به طور کامل خشک شود.

چسباندن پارکت

نحوه پاک کردن چسب از کفپوش لمینت

قبل از اینکه بتوانید به کار نظافت و مراقبت مناسب از کفپوش لمینت بپردازید، به وسایل لازم برای انجام کار نیاز دارید. اگر می‌خواهید چسب را با موفقیت از لمینت پاک کنید، به چند چیز نیاز خواهید داشت، اما احتمالاً بسیاری از آنها را از قبل در خانه خود دارید. وسایل مورد نیاز عبارتند از:

· یک بطری اسپری

· سرکه

· پارچه‌های نخی

· استون

· عینک ایمنی

· کاردک

· الکل

با کنار هم قرار دادن هر یک از این موارد، شما آماده تمیز کردن هستید. ¼ فنجان سرکه و چهار فنجان آب را با هم در بطری اسپری مخلوط کنید و روی لکه‌های چسب بمالید. اجازه دهید این مخلوط نزدیک به یک دقیقه روی لکه‌ها بماند و سپس پاک کنید. ممکن است مجبور شوید در حین پاک کردن چسب چند بار دوباره آن را به سرکه آغشته کنید، اما جدا کردن چسب نباید خیلی سخت باشد. اگر چسب با سرکه و آب جدا نشود، از الکل استفاده کنید.

الکل را آزادانه به پارچه بمالید و سپس روی لکه‌های چسب بزنید. مطمئن شوید که پارچه و لکه واقعاً اشباع شده و در صورت لزوم الکل بیشتری بمالید. تا زمانی که الکل به اندازه کافی قوی باشد، پاک کردن چسب از روی لمینت نباید کار سختی باشد. برای پاک کردن لکه‌های سرسخت باید به سراغ استون یا لاک ناخن بروید. استون بردارید و آن را در یک پارچه تمیز خیس کنید. لکه‌های سرسخت را با استون خیس کرده و در نهایت با پارچه تمیز پاک کنید.

کلام آخر

انتخاب چسب مناسب برای پارکت چوبی بسیار مهم است، زیرا چسب خوب رابطه مستقیمی با دوام و کیفیت نصب دارد. تمام چسب‌های پارکت برای استفاده در خانه یا مشاغل بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند. با این حال، برخی از آنها سموم بیشتری نسبت به سایرین تولید می‌کنند. اگر این موضوع برای شما نگران کننده است، انتخاب چسب بر پایه آب بهترین گزینه خواهد بود. این چسب‌ها در مقایسه با سایر انواع چسب، انتشار و سموم بسیار کمی دارند. به طور کلی، چسب‌های مبتنی بر مواد شیمیایی می‌توانند طول عمر کمتری داشته باشند، بنابراین به این موضوع توجه داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر بهترین چسب برای پارکت و لوازم جانبی چوب و پارکت با مشاوران ما در مازو پارکت تماس بگیرید.

سوالات متداول

چه چیزی باعث شکاف کف لمینت می‌شود؟

عواملی مانند رطوبت بالا، وجود نم در زیر کف و نشت آب می‌تواند به پارکت‌ها آسیب برساند.

معایب چسب کفپوش لمینت چیست؟

چسب نامرغوب می‌تواند ضررهای مالی زیادی را جهت تعمیر و نگهداری به کفپوش لمینت وارد کند.


  • چسب پارکت
  • مازو پارکت
  • پارکت