بررسی و مقایسه پارکت لمینت و موکت

 عکس زیبا از بررسی و مقایسه پارکت لمینت و موکت
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۱۹ بهمن ۱۴۰۲

یکی از دغدغه‌های افرادی که قصد دارند در دکوراسیون منزل خود تغییراتی ایجاد کنند، انتخاب یک کفپوش مناسب از میان چندین کفپوشی که از سال‌های قدیم تاکنون در بین مردم رواج داشته است. برای کفپوش خانه‌ها می‌توان از گزینه‌هایی همچون انواع موکت، پارکت، سرامیک و کاشی استفاده کرد. در سال‌های قبل بیشتر افراد ترجیح می‌دادند که کف خانه خود را پارکت کنند اما بعد از چند سال که تنوع موکت‌ها بالا رفت و موکت‌های با کیفیتی عرضه شد، بسیاری از افراد بین انتخاب موکت و پارکت دچار تردید شدند. از این رو ما تصمیم گرفتیم این مطلب را به مقایسه پارکت لمینت و موکت اختصاص دهیم تا شما بتوانید راحت‌تر تصمیم بگیرید. با ما همراه باشید.

موکت و کاربرد موکت

قبل از اینکه بخواهیم به مقایسه پارکت لمینت و موکت بپردازیم بهتر است ابتدا شما را با هر یک از این دو کفپوش به طور جداگانه آشنا کنیم و بگوییم که هر کدام چه کاربردی دارند. موکت یکی از انواع کفپوش‌ها است که از زمان‌های قدیم تاکنون افراد از ان استفاده می‌کردند. موکت‌ها هم در ساختمان‌های مسکونی و هم تجاری و اداری برای پوشاندن کف ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. موکت‌ها در انواع جنس‌های مختلف و رنگ‌های متنوع تولید شده و به بازار عرضه می‌شود. اگر بین موکت یا لمینت دچار تردید هستید باید بگوییم که باید به جنس این دو دقت کنید. الیاف موکت از مواد پلی پروپیلن و اکریلیک و پلی استر و یا ترکیبی از این مواد ساخته می‌شود.

در مقایسه پارکت لمینت و موکت باید بگوییم که موکت کفپوش نرمی است که به طور گسترده می‌تواند کف محیط را بپوشاند. این کفپوش هم عایق حرارتی دارد و هم عایق صدا و می‌توان در هر محیطی از آن استفاده کرد. کف اتاق، راهروهای ساختمان، کف اتومبیل، قطار و هواپیما از جمله مکان‌های مناسب برای پوشش با موکت هستند. علاوه بر آن ها در مکان‌های عمومی دیگری همچون سالن‌های تئاتر، کنفرانس و سینما هم می‌توان از این کفپوش استفاده کرد.

لمینت و کاربردهای لمینت

یکی از رایج‌ترین محصولات برای کفپوش ساختمان‌ها پارکت لمینت است. پارت لمینت ظاهری مانند چوب دارد اما اصلاً قابل مقایسه با کفپوش‌های چوبی نیستند. چرا که جنس و مواد اولیه تشکیل دهنده آنها از الوارهای چوبی نیست. در واقع لمینت از فراورده‌های چوبی تولید می‌شود و پس از ترکیب با چسب و موارد پلیمری، تحت گرما و فشار قرار می‌گیرد. در ساخت این پارکت‌ها از دستگاه‌های پیشرفته‌ای استفاده می‌شود. به طور معمول زمانی از پارکت لمینت استفاده می‌کنند که افراد قصد دارند فضاهای خاص و منحصر به فردی را در خانه خود و یا مکان‌های اداری و تجاری به وجود بیاورند. در مقایسه پارکت لمینت و موکت، پارکت لمینت با ظاهر زیبای چوب مانند خود می‌تواند گرما و صمیمیت چوب درختان جنگلی را وارد فضای بسته خانه و سایر مکان‌ها کند. اگر بخواهیم در مورد کاربرد لمینت بگوییم باید به این موضوع اشاره کنیم که در کاربرد این پارکت‌ها هیچ محدودیتی وجود ندارد و می‌توان برای تمام مکان‌های شلوغ و پر رفت و آمد هم از ان استفاده کرد. در مقایسه لمینت یا موکت باید بگوییم که از لمینت می‌توان حتی برای کفپوش هتل‌ها، رستوران و کافی شاپ ها، بیمارستان‌ها، منازل مسکونی و اداری، پاساژها و غیره استفاده کرد.

هزینه نصب موکت و پارکت لمینت

مقایسه پارکت لمینت و موکت

حالا که با هر کدام از کفپوش‌های موکت یا لمینت آشنا شدیم وقت آن رسیده به مقایسه پارکت لمینت و موکت بپردازیم. در ادامه این مقایسه را در زوایای مختلف برای شما بررسی می‌کنیم:

هزینه نصب موکت و پارکت لمینت

هزینه‌ای که باید بابت نصب پارکت پرداخت کنید بیشتر از هزینه نصب موکت است. اگر شما جز آن دسته از افراد تنوع طلبی هستید که باید هر چند سال دکوراسیون خانه خود را تغییر دهید از موکت برای کفپوش استفاده کنید. اما اگر یک کفپوش مناسب و ایده آل و با کیفیت می‌خواهید که دوام و ماندگاری طولانی داشته باشد و به راحتی خراب نشود، پارکت لمینت گزینه مناسب تری برای شما خواهد بود. در انتخاب بین موکت یا لمینت حتماً این موضوع را در نظر بگیرید.

برای دیدن نمونه کارهای اجرای پارکت بیشتر به صفحه مازو پارکت مراجعه کنید.

زیبایی ظاهری موکت و لمینت

نسبت به تمام کفپوش‌هایی که وجود دارد، پارکت، موکت، کاشی و سرامیک، پارکت لمینت یکی از زیباترین کفپوش‌هایی است که افراد می‌توانند در مکان‌های مختلف از آن استفاده کنند. در مقایسه پارکت لمینت و موکت باید بگوییم که پارکت‌ها چون زیبایی ظاهری بیشتری نسبت به سایر کفپوش‌ها دارند، همیشه طرفداران زیادی دارند. با استفاده از انواع طرح‌ها و رنگ‌های پارکت‌ها می‌توان فضایی مدرن، شیک و بسیار زیبا در خانه و سایر مکان‌ها ایجاد کرد.

طول عمر و دوام

اگر به دنبال کفپوشی هستید که طول عمر و دوام طولانی داشته باشد، بین موکت یا لمینت، باید بگوییم که پارکت لمینت گزینه بهتری است. عمر مفید موکت‌ها در بهترین حالت و با استفاده از روش‌های نگهداری درست و اصولی، می‌تواند حدود 10 سال باشد. اما اگر از لمینت‌ها به درستی استفاده شود می‌توان تا 20 سال هم از آنها استفاده کرد.

حمل و نصب کفپوش

نکته دیگری که باید در مقایسه پارکت لمینت و موکت به آن بپردازیم این است که حمل پارکت‌ها بسیار آسان‌تر از موکت است. پارکت‌ها در واقع تایل هایی در اندازه‌های کوچک هستند که در یک جعبه بسته بندی شده‌اند و به راحتی می‌توان آنها را در آسانسور قرار داد و حمل کرد. اما موکت چون باید به صورت رول شده حمل شوند، قطعاً با سختی بیشتری همراه هستند. نصب موکت و پارکت هر دو تخصصی هستند و باید توسط فردی ماهر انجام شود. نوع نصب هر دو این کفپوش‌ها در طول عمر و دوام آنها مؤثر است.

عایق حرارتی

موکت‌ها عایق حرارتی بهتری نسبت به پارکت‌ها هستند. در خانه‌هایی که کف آنها سقف پارکینگ است بهتر است با موکت پوشیده شود. اما در کل پارکت لمینت هم می‌تواند حرارت را در خود نگهدارد و علاوه بر عایق حرارتی و عایق صدا هم هست.

شستشو و مقاومت موکت و لمینت

در مقایسه پارکت لمینت و موکت باید به موضوع شستشو و تمیز نگهداشتن این کفپوش‌ها هم اشاره کنیم. پارکت‌ها گزینه بسیار بهتری نسبت به موکت هستند، چرا که در صورتی که دچار آلودگی و لکه شوند، به راحتی می‌توان با یک پارچه نم دار کثیفی را از بین برد. برای مکان‌های پر تردد هم می‌تواند با یک تی و مواد شوینده کل پارکت‌ها را به خوبی تمیز کرد. این در حالی است که موکت‌ها هر چند وقت نیاز دارند تا کاملاً شسته شوند. قطعاً شستن موکت با سختی‌های زیادی همراه خواهد بود. به همین دلیل در مکان‌های پر رفت و آمد پارکت‌های لمینت گزینه ایده آل تری هستند.

پارکت بهتر است یا موکت؟

پارکت بهتر است یا موکت؟

حالا که به مقایسه پارکت چوبی لمینت و موکت پرداختیم در نهایت وقت آن رسیده که بین موکت یا لمینت یکی را انتخاب کنیم و بگوییم که کدام یک از این کفپوش‌ها بهتر است. در مورد این موضوع باید بگوییم که این در نهایت شما و سلیقه شخصی شما است که تصمیم بگیرید که کدام یک از این کفپوش‌ها را می‌خواهید انتخاب کنید. ما از زوایای مختلف موکت و لمینت را با هم مقایسه کردیم. حالا شما می‌توانید با توجه به این مقایسه و بودجه‌ای دارید و سلیقه شخصی خودتان یکی از این دو کفپوش را برای مکان مورد نظر خود انتخاب کنید.

جمع‌بندی

ما در این مطلب به مقایسه پارکت لمینت و موکت پرداختیم و توضیح دادیم که هر یک از این کفپوش‌ها چه ویژگی‌ها و کاربردی دارند و از آنها می‌توان در چه مکان‌هایی استفاده کرد. اگر شما جر آن دسته از افرادی هستید که بین خرید موکت یا لمینت دچار تردید شده‌اید و نمی‌توانید تصمیم به خرید بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید تا در نهایت بتوانید خرید خود را انجام دهید. مازوپارکت از جمله معتبرترین فروشگاه‌هایی است که شما می‌توانید در آن به خرید انواع پارکت‌های چوبی بپردازید. برای آشنایی بیشتر با انواع پارکت‌ها پیشنهاد می‌کنیم به بخش‌های دیگر سایت مراجعه کنید.


  • پارکت لمینت
  • مازو پارکت
  • پارکت