مراحل زیرسازی پارکت لمینت و نحوه اجرا

 عکس زیبا از مراحل زیرسازی پارکت لمینت و نحوه اجرا
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

امروزه، استفاده از پارکت لمینت‌ها در بین مردم رواج بسیار زیادی پیدا کرده و بسیاری از افراد، مایل به خرید این نوع از کفپوش‌ها برای طراحی داخلی ساختمان و منزل خود هستند. هر چند پارکت لمینت‌ها، دارای مقاومت بالایی در شرایط مختلف محیطی هستند با این حال، رعایت برخی نکات لازم در نصب پارکت لمینت‌ها بسیار مهم و ضروری می‌باشد. یکی از این موارد، زیرسازی درست و اصولی پارکت لمینت‌ها است که بر روی ماندگاری و طول عمر آن‌ها بسیار تأثیرگذار می‌باشد. از این رو، لازم است قبل از نصب، اطلاعاتی در مورد زیرسازی و نصب پارکت لمینت‌ها کسب نمایید. در این مطلب، شما را با چگونگی زیرسازی پارکت لمینت، مزایای انجام این کار و بسیاری موارد دیگر آشنا می‌کنیم.

زیرسازی پارکت لمینت چیست؟

همان طور که گفته شد، یکی از مراحل مهم در زمینه نصب پارکت لمینت، زیرسازی آن است که تأثیر زیادی بر میزان کیفیت و عمر مفید پارکت دارد. زیرسازی در مراحل مختلف و با استفاده از روش‌های خاصی صورت گرفته که با توجه به نوع کاربرد و شرایط، می‌توان از هر کدام از آن‌ها استفاده کرد. انجام زیرسازی پارکت، موجب ایجاد سطحی صاف و یکدست، جلوگیری از نفوذ رطوبت به پارکت لمینت، عایق‌بندی و غیره نیز خواهد شد. مراحل زیرسازی پارکت لمینت، دارای سه مرحله اصلی می‌باشد که شامل موارد زیر است:

تمیز کردن سطح زیرین پارکت

در این مرحله، لازم است سطح زیرین پارکت تمیز و خشک بوده و هر گونه آلودگی، گرد و غبار یا رطوبت در آن وجود نداشته باشد. در غیر این صورت، کیفیت زیرسازی و چسبندگی پارکت دچار آسیب و مشکل خواهد شد.

بررسی ناهمواری سطح

لازم است سطح زیرین پارکت لمینت صاف و یکدست باشد که برای انجام این کار، از تخته سه لا یا سیمان در این مرحله استفاده می‌شود.

زیرسازی پارکت لمینت چیست؟

انتخاب نوع زیرسازی

این مرحله از زیرسازی پارکت، به عوامل مختلفی مانند نوع پارکت لمینت، نوع سطح زیرین، میزان ناهمواری پارکت، شرایط آب و هوایی و مقدار بودجه افراد بستگی دارد. لازم است در انتخاب نوع زیرسازی برای پارکت لمینت، از یک متخصص در این زمینه مشورت بگیرید.

اجرای زیرسازی

در این مرحله می‌توانید از تولید‌کنندگان و تأمین‌کنندگان انواع کالا‌های صنعت ساختمان در ایران استفاده کرده و از طریق ارتباط با کارشناسان فروش، نسبت به اجرای زیرسازی پارکت لمینت خود اقدام کنید.

انواع زیرسازی پارکت لمینت

همان طور که گفته شد، زیرسازی پارکت به موارد مختلفی مانند نوع پارکت، نوع سطح زیرین، شرایط آب و هوایی و غیره بستگی دارد. به طور کلی، زیرسازی پارکت لمینت دارای مراحل مختلفی است که رایج‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

فوم سایلنت

یکی از رایج‌ترین نوع زیرسازی پارکت لمینت‌ها، استفاده از فوم سایلنت است که از جنس پلی‌اتیلن یا پلی اورتان می‌باشد. این نوع فوم‌ها، عایق صدا و حرارت نیز بوده و مانع نفوذ آب و رطوبت به سطح زیرین پارکت خواهند شد. فوم سایلنت در ضخامت‌های مختلفی وجود داشته که از آن‌ها، برای زیرسازی در انواع مختلف پارکت لمینت و پارکت چوبی استفاده می‌شود. استفاده از فوم سایلنت در زیرسازی پارکت، موجب ایجاد سطحی صاف و یکدست و افزایش طول عمر پارکت لمینت‌ها شده و نصب آسانی نیز دارد.

تخته سه لا

یکی دیگر از انواع زیرسازی پارکت لمینت‌ها، استفاده از تخته سه لا است. این نوع تخته از جنس چوب بوده و در زیرسازی مناطقی که دارای ناهمواری زیادی است، بسیار کاربرد دارد. استفاده از تخته سه لا، به دلیل داشتن مقاومت بالا در مقابل سایش و فشار، برای مکان‌های پر تردد و شلوغ مانند ادارات و فروشگاه‌ها، بسیار رایج و کاربردی است. استفاده از این نوع زیرسازی، دارای مزایای فراوانی مانند افزایش عمر پارکت لمینت، ایجاد سطحی صاف و یکدست و بسیاری موارد دیگر می‌باشد.

انواع زیرسازی پارکت لمینت

سیمان

این نوع زیرسازی پارکت، یکی از انواع سنتی و قدیمی زیرسازی پارکت لمینت است که در برخی مناطق که سطح زیرین پارکت لمینت دارای ناهمواری و ترک باشد، از آن استفاده می‌شود. استفاده از این نوع زیرسازی در پارکت لمینت‌ها، به دلیل قیمت ارزان و نصب آسان، در مواردی که بودجه انجام زیرسازی بسیار محدود باشد، بسیار مناسب و کاربردی است. این نوع زیرسازی، هم چنین دارای مزایای دیگری مانند قیمت ارزان، شرایط نصب آسان و بسیاری موارد دیگر نیز می‌باشد.

فلز

نوع دیگری از زیرسازی پارکت، استفاده از زیرساز فلزی است که در مکان‌هایی مانند سوله یا انبار، که نیاز به نصب پارکت با مقاومت و استحکام بالا باشد از آن استفاده می‌شود. زیرسازی فلزی اغلب از جنس فولاد یا آلومینیوم بوده و با داشتن مقاومت بالا در مقابل فشار و سایش، برای استفاده در مکان‌های پر تردد و شلوغ بسیار مناسب است. استفاده از زیرساز فلزی در نصب پارکت لمینت نیز، دارای مزایای فراوانی مانند عمر مفید طولانی، مقاومت بالا در برابر فشار وسایش و غیره می‌باشد.

پلاستیک

این نوع از زیرسازی پارکت لمینت نیز از جنس پلاستیک فشرده بوده و به دلیل مقاومت در برابر رطوبت و عدم پوسیده شدن، در مکان‌هایی مانند حمام یا دستشویی که دارای رطوبت بالا باشند، کاربرد دارد. از مزایای استفاده از این نوع زیرسازی پارکت لمینت، می‌توان به قیمت ارزان، شرایط نصب آسان، عدم پوسیدگی و غیره نیز اشاره کرد.

مزایای زیرسازی پارکت لمینت

به طور کلی باید گفت، زیرسازی پارکت دارای مزایای مختلفی و فراوانی است که در ادامه، هر کدام از آن‌ها را نام می‌بریم:

● ضد رطوبت بودن: انجام زیرسازی، از ورود هرگونه رطوبت به پارکت لمینت جلوگیری کرده و در نتیجه، موجب دوام و ماندگاری بیشتر پارکت لمینت خواهد شد. هم چنین، از ایجاد ظاهر و جلوه زشت و آسیب به پارکت نیز جلوگیری خواهد کرد.

● جذب صدا: انجام زیرسازی پارکت لمینت، صدا‌های ناشی از قدم زدن را نیز جذب کرده و سر و صدای پارکت را کاهش خواهد دارد. در نتیجه موجب افزایش کیفیت صدا در فضا شده و محیط را برای افراد حاضر در آن، راحت‌تر و مطلوب‌تر خواهد کرد.

● کاهش لرزش: انجام زیرسازی، تمامی لرزش‌ها و نوسانات ناشی از حرکت پا را کاهش داده و در نتیجه، حرکت کردن روی پارکت را راحت‌تر خواهد کرد.

● افزایش دوام: با انجام زیرسازی و افزایش استحکام آن، دوام و ماندگاری پارکت لمینت نیز افزایش پیدا خواهد کرد. این کار، می‌تواند از بروز آسیب‌های ناشی از فشار حرکت‌های مکرر و استفاده روزانه از پارکت لمینت نیز جلوگیری کرده و زمان لازم برای تعمیرات و نگهداری را نیز کاهش دهد.

● انتقال حرارت و رطوبت: انجام زیرسازی پارکت، موجب انتقال حرارت و رطوبت بین سطح زیرین پارکت و پارکت شده و در نتیجه، منجر به حفظ سلامت پارکت و جلوگیری از تغییر شکل و ترکیدگی آن خواهد شد.

مزایای زیرسازی پارکت لمینت

اهمیت مرحله زیرسازی در نصب پارکت لمینت

بر خلاف تصور رایج، که به دلیل صاف بودن سطح پارکت لمینت می‌توان آن را به راحتی روی هر سطحی اجرا کرد، پارکت لمینت‌ها تنها روی سطوح صاف و یکدست قابل اجرا می‌باشند. وجود هر گونه ناهماهنگی و ناهمواری روی سطح پارکت لمینت، موجب تاب خوردگی پارکت شده و میزان زیادی از آن را تحت فشار فراوان قرار می‌دهد. علاوه بر این، از آن جایی که پارکت لمینت‌ها بدون چسب و یا سیستم چسبنده خاصی روی زمین نصب می‌شوند، لازم است از یک سیستم نر و ماده‌ای که در هم قفل می‌شوند، برای نگهداری پارکت لمینت‌ها استفاده شود.

در صورت زیرسازی نا مناسب و غیر اصولی، این سیستم نر و ماده در هم قفل نشده و قادر به نگهداری پارکت لمینت‌ها در کنار هم نخواهند بود. به همین دلیل، زیرسازی پارکت از اهمیت زیادی برخوردار بوده و لازم است افراد، بهترین روش زیرسازی را برای ایجاد سطح صاف و یکدست انتخاب نمایند.

جمع‌بندی

در این مطلب تلاش کردیم، تا شما را با اهمیت زیرسازی در نصب پارکت لمینت، مراحل انجام زیرسازی و مزایای آن آشنا کنیم. حال دیگر می‌دانید، زیرسازی پارکت لمینت باید با مشورت با افراد متخصص در این زمینه انجام شود تا زیرسازی، دقیق‌تر و بهتر صورت گیرد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با موارد دیگر در این زمینه، به سایت مازوپارکت نیز مراجعه نمایید.

سؤالات متداول

انجام زیرسازی قبل از نصب پارکت لمینت چه مزایایی دارد؟

زیرسازی درست و اصولی قبل از نصب پارکت، موجب ایجاد سطح صاف و یکدست شده و از نفوذ رطوبت به پارکت نیز جلوگیری خواهد کرد. هم چنین، زیرسازی پارکت لمینت از اتلاف گرما نیز جلوگیری کرده و موجب افزایش طول عمر پارکت خواهد شد.

انواع روش‌های مختلف زیرسازی کدام‌اند؟

زیرسازی پارکت لمینت با روش‌های مختلفی مانند استفاده از فوم سایلنت، تخته سه لا، سیمان کاری، زیرسازی فلزی و پلاستیکی صورت می‌گیرد.


  • پارکت لمینت
  • مازو پارکت
  • پارکت