شوینده پارکت لمینت، معرفی بهترین شوینده پارکت

 عکس زیبا از شوینده پارکت لمینت، معرفی بهترین شوینده پارکت
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۱۰ اسفند ۱۴۰۲

با خرید پارکت لمینت و نصب آن، کارتان تمام نمی‌شود، بلکه تازه شروع ماجراست و برای اینکه لمینت‌ها مثل روز اول زیبا و شفاف بمانند به نظافت همیشگی نیاز دارند. اگر برای نظافت آن‌ها از مواد مناسبی استفاده شود و نحوه تمیز کردن آن هم به صورت اصولی باشد، لمینت‌ها عمر طولانی‌ای خواهند داشت. اما برای تمیز کردن آن‌ها باید و نباید‌های زیادی وجود دارد. از انتخاب نوع شوینده گرفته تا نحوه تمیز کردن. در ادامه قصد داریم در مورد شوینده پارکت لمینت و بهترین نوع آن صحبت کرده و نکاتی در مورد استفاده از این نوع شوینده ها که به نوعی از لوازم جانبی چوب و پارکت هستند، ارائه دهیم.

چرا نظافت پارکت لمینت مهم است؟

پارکت لمینت در رنگ‌بندی‌ها و طرح‌های متنوعی موجود است و مواردی مثل استفاده نادرست از آن‌ها و آلودگی‌هایی که از بیرون می‌آید، باعث می‌شود که آن‌ها براقیت و تازگی روز اول خود را از دست بدهند و به مرور آسیب ببینند. بنابراین برای اینکه بتوانید طول عمر آنها را بیشتر کنید، باید به صورت مرتب و با بهترین روش‌ها از آنها نگهداری کرده و نظافت کنید. البته کیفیت بالای لمینت هم در افزایش طول عمر آن دخیل است.

شوینده پارکت لمینت خانگی

انواع شوینده پارکت لمینت

معمولا برای تمیزکاری لیمنت‌ها از دو نوع شوینده پارکت لمینت استفاده می‌شود: شوینده‌های خانگی و شوینده‌های شیمیایی که در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم:

شوینده پارکت لمینت شیمیایی

هر چه تنوع طرح و رنگ لمینت‌ها بیشتر می‌شود، به همان نسبت هم شوینده‌های مختلفی برای تمیزکاری و نگهداری از آن‌ها وارد بازار می‌شوند. این شوینده‌های شیمیایی، فرمولاسیون‌های متعددی دارند و هر یک از مواد خاصی برای پاک‌کنندگی استفاده می‌کنند. اما در استفاده از این نوع شوینده‌ها باید نکاتی را در نظر گرفت:

• نباید در استفاده از آن‌ها از آب فراوان یا مایعات دیگر استفاده کرد؛ چون لمینت‌ها در برابر آب و بخار آب به شدت آسیب می‌بینند. بنابراین از بین شوینده‌های مختلف، شوینده‌ای مناسب پارکت لمینت است که به آب و بخار آب زیاد برای پاک شدن نیاز نداشته باشد، بلکه خیس شدن باید در حد دستمال نمدار و یا استفاده از اسپری باشد.

• نکته دیگر این است که به هنگام خرید شوینده باید در مورد ترکیبات آن سوال کنید؛ چون برخی از آن‌ها ممکن است حاوی مواد شیمیایی خطرناکی مثل آمونیاک باشند و به پارکت لمینت آسیب برسانند.

• نکته دیگر این است که خیلی‌ها گمان می‌کنند می‌توانند برای تمیز کردن پارکت لمینت از همان شوینده‌ای استفاده کنند که برای پارکت‌های تمام چوب استفاده می‌شود. در حالیکه اینطور نیست؛ چون متریال آن‌ها متفاوت است. بنابراین پارکت لمینت آسیب پذیرتر از پارکت تمام چوب است.

شوینده پارکت لمینت خانگی

قبل از اینکه شوینده پارکت لمینت خانگی را درست کنید، باید نکاتی را در نظر بگیرید:

یکی از شوینده‌های خانگی که برخی برای پارکت لمینت استفاده می‌کنند سرکه است. برخلاف تصور آن‌ها سرکه باعث آسیب لایه محافظ پارکت لمینت می‌شود؛ بنابراین نباید از سرکه برای پاک کردن آلودگی‌های این لمینت استفاده شود.

حتی از بخارشوی هم نباید به عنوان شوینده پارکت لمینت استفاده کرد، چون بخار آب، باعث آسیب سطح لمینت می‌شود. بهترین چیز برای تمیز کردن لمینت، دستمال مرطوب است. در واقع تمیزکاری با دستمال مرطوب کم خطرترین روش برای پاک کردن لمینت است.

حواستان باشد از شوینده‌های قوی که برای پاک کردن سطوح فلزی استفاده می‌شود، نباید به عنوان شوینده پارکت لمینت استفاده شود؛ چون باعث خوردگی و فرسایش آن می‌شود.

بهترین شوینده پارکت لمینت چیست؟

بهترین و کم خطرترین چیز برای شستشوی پارکت لمینت، محلول آب و صابون است که تاثیرات منفی روی آن ندارد. فقط به هنگام استفاده باید حواستان باشد که از آب زیادی استفاده نکنید. بهتر است محلول حاصل را روی پارکت اسپری کرده و سپس با دستمال خشک کنید. دستمال آلودگی‌های روی پارکت را جذب کرده و مانع از نفوذ آن‌ها به لایه‌های زیرین می‌شود.

از آنجایی که پارکت لمینت تماما چوب نیست، بلکه از مشتقات چوب است، باید حواستان باشد که نسبت به رطوبت و آب آسیب‌پذیر است. بنابراین باید از شستشوی پارکت لمینت با آب زیاد پرهیز کرد. توصیه‌ای که ما داریم این است نظافت روزانه و هفتگی را با دستمال مرطوب انجام دهید، اما ماهی یک بار هم از شوینده‌های مخصوص کف‌پوش لمینت استفاده کنید تا زیبایی و براقیت آن حفظ شود. از بین شوینده‌های کف‌پوش مختلف، کف پوشی از همه بهتر است که باعث برق زدن لمینت شود، به سرعت خشک شود و اثر تمیزی آن مدت بیشتری بماند.

معایب استفاده از شوینده های شیمیایی

معایب استفاده برخی از شوینده‌های شیمیایی

با اینکه برخی پاک کننده‌ها مخصوص پارکت لمینت هستند، اما این به این معنی نیست که بی‌عیب و نقص باشند. از جمله معایب این نوع شوینده پارکت لمینت این است که بقایای چسبناک آن‌ها روی لمینت به جای می‌ماند و می‌تواند آلودگی و گرد و غبار را به خود بگیرد. این مشکل در شستشوی پارکت در مورد شویند‌هایی است که کیفیت بالایی دارند، وجود نخواهد داشت. برای استفاده از شوینده‌ها باید مقداری از شوینده را در آب سرد یا ولرم بریزید و بعد دستمال یا تی را در آن فرو کرده و به کفپوش بمالید تا تمیز شود. البته از برخی از این شوینده‌ها را می‌توان روی کف‌پوش اسپری کرد و بعد آن را با دستمال تمیز کرد. بهتر است به هنگام خرید شوینده مورد نظر، نکاتی که روی آن نوشته شده است را در نظر بگیرید و یا از فروشنده در مورد نحوه استفاده از آن سوال کنید.

جمع‌بندی

پارکت لمینت از مشتقات چوب محسوب می‌شود و تمام چوب نیست، بنابراین باید در نگهداری و نظافت آن دقت بیشتری داشته باشید. برای شستشوی پارکت لمینت می‌توان از دو روش استفاده کرد. یکی با استفاده از شوینده‌های شیمیایی و دیگری به روش خانگی. در هنگام استفاده از شوینده‌ پارکت لمینت شیمیایی حواستان به میزان مرغوبیت پارکت لمینت و هم چنین کیفیت شوینده‌ها باشد. نوع باکیفیت و مرغوب این نوع پارکت را می‌توانید از سایت مازوپارکت سفارش دهید.

سوالات متداول

انواع شوینده پارکت لمینت کدامند؟

شوینده‌های پارکت لمینت به دو نوع خانگی و شیمیایی تقسیم می‌شوند که هر یک روش استفاده متفاوتی دارند.

بهترین شوینده پارکت لمینت خانگی کدام است؟

استفاده از اسپری آب و دستمال نرم بهترین روش تمیزکردن روزانه پارکت لمینت است.

آیا شوینده پارکت را می‌توان برای پارکت لمینت استفاده کرد؟

خیر. پارکت لمینت از مشتقات چوب است و آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به پارکت دارد. بنابراین باید در نگهداری از آن‌ دقت بیشتری به خرج داد.


  • پارکت لمینت
  • مازو پارکت
  • پارکت