آیا پارکت لمینت ضد آب و ضد خش است؟

 عکس زیبا از آیا پارکت لمینت ضد آب و ضد خش است؟
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۰۴ آ‌ذر ۱۴۰۲

کفپوش لمینت ظاهر فوق العاده‌ای از چوب طبیعی را با دوام بالا ارائه می‌دهد. مقاومت در برابر آب و خراش برای بسیاری از افراد اهمیت بالایی دارد؛ به ویژه برای آنهایی که مکانی پر رفت و آمد، حیوانات خانگی یا کودکانی دارند که مدام روی کفپوش مایعات و مواد غذایی می‌ریزند. درحقیقت، پارکت لمینت ضد آب و ضد خش نه تنها یک قابلیت بلکه یک نیاز ضروری برای این نوع کفپوش چوبی است. پس بیایید در این مقاله از وبسایت «مازو پارکت» به سوال آیا پارکت لمینت ضد آب و ضد خش است و نحوه تشخیص ضد آب بودن پارکت لمینت چگونه است؟ پاسخ دقیقی می‌دهیم.

معرفی پارکت لمینت ضد آب و ضد خش

پارکت لمینت از چهار لایه از جمله لایه بیرونی (ملامین)، لایه پرینت (طرح چوب)، لایه مرکزی (هسته ساخته شده از HDF) و لایه زیرین هستند. لایه بیرونی وظیفه مراقبت از پارکت در برابر ضربه و خراش را دارد. برخی از تولیدکنندگان لایه بیرونی را ضد خراش تولید می‌کنند و برخی دیگر از متریال معمولی برای ساخت آن بهره می‌برند.

اگر تولید کننده‌ای از لایه سایش به جای لایه بیرونی خود استفاده کند، پارکت لمینت ضد آب و ضد خش می‌تواند مقاومت بالایی در برابر خراش داشته باشد؛ اما این بدان معنا نیست که پارکت لمینت در برابر خراش‌های سخت نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد؛ بنابراین هرچه لایه سایش ضخیم‌تر باشد و از متریال خوبی ساخته شده باشد، مقاومت در برابر خط و خش افزایش می‌یابد.

پارکت لمینت ضد آب و ضد خش منزل

دلیل اینکه پارکت چوبی لمینت نمی‌تواند ضد آب باشد این است که هسته داخلی آن از HDF (الیاف با چگالی بالا) ساخته شده است. اگر این الیاف با رطوبت ارتباط داشته باشند و خیس شوند، منبسط خواهند شد. این امر باعث خرابی پارکت و از بین رفتن آن می‌شود. درحقیقت، مشکلی که آب در پارکت لمینت ایجاد می‌کند به دلیل لایه رویی آن نیست، بلکه ورود آب و رطوبت از درزهای اتصال تخته‌های پارکت است.

با اینکه لایه سایش علاوه برای ضد خراش بودن می‌تواند‌ ضد آب نیز باشد، اما نحوه نصب و پوشانده درزهای بین هر تخته پارکت لمینت با مواد ضد آب مهمترین عامل ممکن است. پارکت لمینت ضد آب از پوشش‌های ویژه، مواد محافظ اضافی و تکنیک‌های نصب بهره می‌برد تا از تاب برداشتن آسان هسته آن جلوگیری به عمل آورد. با این حال، پارکت لمینت 100 در ضد آب و ضد خراش نیست.

ويژگی‌های پارکت لمینت ضد آب و ضد خش

دوام پارکت لمینت به درجه AC (کلاس سایش) بستگی دارد. هرچه عدد کلاس سایش بیشتر باشد، کف بسیار بادوام‌تر خواهد بود. برای مثال، پارکت لمینت با رتبه A5 قوی‌تر از A1 است. رتبه بندی AC لمینت می‌تواند معیار بسیار دقیقی از مقاومت کفپوش در برابر سایش، لکه، ضربه، گرما، خش و سایر خراش‌ها را ارائه دهد.

نصب پارکت لمینت ضد آب و ضد خش آسان است و برای نصب نیاز به هزینه کمی دارد. همچنین نصب این پارکت نصب نیازی به میخ زدن، منگنه زدن یا چسباندن به کف زیرین ندارید، زیرا از ویژگی کلیک و قفل بهره می‌برد. شما می‌توانید این کفپوش مقرون به صرفه را روی بسیاری از سطوح زیرین از جمله بتن، سنگ و سرامیک نصب کنید.

تمیز کردن پارکت لمینت ضد خش و ضد آب راحت است. بر خلاف کفپوش‌های چوب طبیعی که نیاز به براق شدن دائمی دارند، پارکت لمینت را می‌توان با مقداری سرکه و آب گرم به راحتی تمیز کرد. فقط یادتان باشد که آب را مستقیم روی پارکت لمینت نریزید و فقط دستمال را کمی مرطوب کنید.

پارکت لمینت ضد آب و ضد خش خانه

پارکت لمینت در سبک‌ها و طرح‌های مختلفی تولید می‌شود. الگوهای معروف آن شامل خطوط صاف، یکنواخت و چرخش با گره‌های طبیعی چوب هستند. این الگوهای می‌توانند از ظاهر چوب طبیعی درختانی مانند بلوط، راش و افرا تقلید کنند. برخی از الگوهای تزئینی اخیر که امروزه محبوبیت دارند، ماهی شاهی و لمینت شورون هستند.

پارکت لمینت ضد آب و ضد خش آسان بادوام و مقاوم در برابر اثرات ضد فرابنفش خورشید و آب است. با وجود این ویژگی‌ها باعث می‌شوند تا پارکت لمینت به راحتی رنگش تغییر نکند و آسیب نبیند. بدین ترتیب می‌تواند چندین سال دوام بیاورد و همچنان کیفیت و زیبایی خود را حفظ کند؛ بنابراین پارکت لمینت با قیمت پایین‌تر از کفپوش‌های دیگر می‌تواند‌ زیبایی و دوام را ارائه دهد.

کاربرد پارکت لمینت‌های ضد آب و ضد خش

پارکت لمینت با خواص ضد خش و ضد آب را می‌توان در فضایی از خانه یا محیط‌های اداری و تجاری استفاده کرد. برای مثال، پارکت لمینت در فضای نشیمن، آشپزخانه، راهروها و اتاق خواب که معمولاً ترد بالایی در آنها وجود دارد، انتخاب عالی است. همچنین می‌توان از این پارکت لمینت در محیط‌های مرطوب مانند حمام استفاده کرد، فقط باید نصب پارکت با دقت بالایی انجام شود و از انواع محافظ ضد آب در درزهای استفاده شود.

در محیط‌های اداری اغلب با ترافیک بالایی از تردد افراد مواجه هستیم، پارکت لمینت ضد آب و ضد خش می‌تواند به حفظ ظاهر و کیفیت پارکت کمک زیادی کند. همچنین مغازه‌ها، فروشگاه‌ها، کافه‌ها، رستوران‌ها، هتل و سایر کاربری‌های تجاری می‌توانند از این پارکت نهایت بهره را ببرند. پیشنهاد می‌کنیم از پارمت لمینت ضد خارش و ضد آب در بالکن و تراس در مناطق با آب و هوای مرطوب و بارانی استفاده نکنید.

تشخیص پارکت لمینت ضد آب و ضد خش

اگرچه پارکت لمینت مقاوم در برابر خش و آب دوام بالایی دارد، اما کاملاً ضد خش و ضد آب نیست! همچنان باید مراقب باشید که از کشیدن اثاثیه سنگین یا اجسام تیز روی سطح کفپوش خودداری شود. بعد از اینکه احساس کردید روی پارکت مقداری خراش افتاده است، به سرعت آن را ترمیم کنید. تمیز کردن منظم و نگهداری مناسب به حفظ ظاهر و طول عمر پارکت لمینت کمک زیادی خواهد کرد.

نحوه تشخیص پارکت لمینت ضد آب و ضد خش

تمایز بین پارکت لمینت ضد آب و ضد خراش با پارکت لمینت معمولی می‌تواند شامل بررسی مشخصات محصول، ویژگی‌ها و در برخی موارد اطلاعات سازنده باشد. برای اطلاعات خاص در مورد قابلیت‌هایی مانند مقاومت در برابر آب و مقاومت در برابر خراش، برچسب‌ها، توضیحات یا بسته بندی پارکت چوبی بلوط را بررسی کنید. تولیدکنندگان اغلب این ویژگی‌ها را به عنوان یک نقطه فروش منحصر به فرد روی بسته بندی قید می‌کنند که می‌تواند در تشخیص ضد آب بودن پارکت لمینت موثر باشند.

با کشیدن لبه ناخن روی پارکت لمینت ممکن است لایه‌ای از ماده چرب در زیر ناخن جمع می‌شود که با شستشوی منظم با آب از بین نمی‌رود. اگر از مواد بی‌کیفیت که به راحتی زیر ناخن جمله می‌شوند برای ضد آب بودن پارکت لمینت استفاده شود، سطح کف آسیب دیده و خاصیت ضد آب آن دائمی نخواهد بود. این آزمایش یک راه ساده برای تشخیص ضد آب بودن پارکت لمینت است. حتی قبل از خرید هم می‌توانید این کار را انجام دهید.

یک تخته از پارکت لمینت را به طور کامل در سطل آب قرار دهید و بلافاصله آن را بردارید. با دیدن قطرات آب روی کفپوش (مانند قطره روغن روی سطحی مرطوب) می‌توانید به ضد آب بودن آن پی ببرید. حالا همان تخته را به مدت 24 ساعت در آب قرار دهید و بگذارید خشک شود. اگر قطرات آب مانند دفعه اول ظاهر شدند، پارکت ضد آب است. البته این تست‌ها بعد از خرید پارمت لمینت هیچ فایده‌ای ندارند.

خرید پارکت لمینت ضد آب و ضد خش

برخی از تولیدکنندگان از رتبه بندی مقاومت در برابر آب مانند سیستم رتبه بندی AC (کلاس سایش) برای نشان دادن سطح مقاومت در برابر آب و خراش استفاده می‌کنند. رتبه‌های بالاتر AC عموماً نشان دهنده مقاومت بهتر در برابر سایش و آب هستند. پارکت لمینت ضد آب و ضد خش اغلب از پوشش‌های تخصصی مانند لایه سایش بهره می‌برد. همچنین به سراغ برندهای معتبر بازار بروید تا بالاترین کیفیت را دریافت کنید.

کلام آخر

پارکت لمینت ضد آب و ضد خش می‌تواند حدود 25 تا 30 سال دوام بیاورد. دیگری مانند کیفیت، نگهداری و برند نیز در دوام پارکت لمینت نقش بسزایی دارند. با این حال، بسیاری از برندهای معتبر ضمانت‌های مادام العمر را ارائه می‌دهند. این بدان معناست که این محصولات می‌توانند دوام طولانی‌تر داشته باشند. از این پارکت لمینت می‌توان برای هر فضایی از منزل، اداره و مکان‌های تجاری استفاده کرد. برای خرید پارکت لمینت و بررسی قیمت لوازم جانبی پارکت با مشاوران ما در مازو پارکت تماس بگیرید.

سوالات متداول

تفاوت لمینت‌های ضد آب با پارکت های قابل شستشو در چیست؟

لمینت ضد آب و ضد خش قابلیت شستشو با آب را ندارد و تنها باید برای تمیز کردن از دستمال مرطوب استفاده کرد. لمینت قابل شستشو را می‌توان محیط‌های پرتردد و مرطوب استفاده کرد.


  • پارکت لمینت
  • مازو پارکت
  • پارکت