راهنمای جامع نصب پارکت لمینت راه پله

 عکس زیبا از راهنمای جامع نصب پارکت لمینت راه پله
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

امروزه برای پوشش کف زمین، گزینه‌های متنوع و جذابی وجود دارد. پارکت لمینت یکی از این گزینه‌هاست که شما می‌توانید آن را برای پوشاندن سطوح مناطق مختلف مانند پذیرایی، راهرو، راه‌پله و… انتخاب کنید. اگر قصد خرید پارکت لمینت راه پله را دارید، توصیه می‌کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید.

راه پله‌ها یکی از مهم‌ترین و پرترددترین قسمت‌های یک خانه محسوب می‌شوند و به همین دلیل، تزئین و پوشش آن‌ها ضمن اینکه ظاهر کلی منزل را بهبود می‌بخشد، می‌تواند قوام و ماندگاری آن را نیز افزایش دهد. نصب پارکت لمینت راه پله، علاوه بر زیبایی، ایمنی و دوام را هم به این نقطه ازمنزل شما اضافه می‌کند. با توجه به اهمیت و کاربرد پارکت لمینت راه پله، در این بلاگ از وب‌سایت مازوپارکت، مراحل نصب پارکت روی پله‌ها و مزایای آن را بیان می‌کنیم.

پارکت لمینت چیست؟

پیش از آنکه درباره پارکت لمینت راه پله و نحوه نصب آن صحبت کنیم، بد نیست تعریفی درباره پارکت لمینت ارائه دهیم تا مطلب را بهتر متوجه شوید. پارکت لمینت نوعی کفپوش به شمار می‌رود که از چندین لایه چوبی که با چساندن و فشار دادن روی یکدیگر قرار گرفته‌اند، تشکیل شده است. این نوع پارکت به طور معمول لایه‌های فوم و ملامینه دارد که باعث ایجاد سطحی ضد آب، صاف و صیقلی و همچنین مقاوم در برابر خط و خش می‌شود. این کفپوش، دارای ظاهری زیبا و مدرن است و مقاومت بسیار زیادی در برابر فشار و سایش از خود نشان می‌دهد. ساده بودن مراحل نصب پارکت لمینت و امکان نظافت و مراقبت آسان از سویی و قیمت مناسب این کفپوش از سوی دیگر، باعث شده است که به انتخابی محبوب و کاربردی برای کف منازل، دفاتر و فروشگاه‌ها تبدیل شود. با توجه به اینکه راه‌پله‌ها مناطقی پرتردد هستند و امکان خط و خش و ضربه در این نواحی بسیار زیاد است، از پارکت لمینت برای این مناطق استفاده می‌شود. اما آیا به نظر شما پارکت لمینت می‌تواند انتخاب مناسبی برای راه پله‌ها است؟ برای یافتن پاسخ این سوال، ادامه مطلب را بخوانید.

آیا انتخاب پارکت لمینت برای راه پله درست است؟

هرچند ممکن است انتخاب و نصب پارکت لمینت راه پله مناسب به نظر برسد اما پیش از انجام این کار باید بدانید که این مسئله به عوامل مختلفی از جمله شرایط محیطی، نوع پارکت لمینت، و نحوه نصب بستگی دارد. همانطور که پیش‌تر اشاره شد، پارکت لمینت از قطعات فشرده چوب تشکیل شده است و می‌تواند علاوه بر ظاهری زیبا بخشیدن به راه پله و نمای آن، از آسیب‌هایی که به پله‌ها وارد می‌شود، جلوگیری نماید.

باید توجه داشته باشید که استفاده از پارکت لمینت راه پله برای مناطقی که رطوبت بالایی دارند و یا رفت و آمد بسیار زیادی در آن جا صورت می‌گیرد مناسب و مقرون‌به صرفه نیست. چون به زودی شاهد آسیب و پوسیدگی در آن خواهید بود. برای تهیه پارکت لمینت راه پله به میزان مقاومت و جنس و کیفیت متریال به کار گرفته شده در آن، سطح لغزندگی و سایش و همچنین نحوه نصب آن توجه کنید و با کیفیت و صحیح بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید تا در آینده از انتخاب خود پشیمان نشوید.

نصب کفپوش لمینت برای راه پله

اگر قصد نصب پارکت روی پله‌ها را دارید، باید بدانید که این کار، دشوار نیست. کافی است پارکت چوبی با کیفیت را در بازار تهیه کنید و سپس آن را بر اساس اندازه و ابعاد پله‌های خود برش زده و نصب کنید. اقداماتی که برای نصب لمینت روی پله باید انجام دهید به شرح زیر است:

نصب کفپوش لمینت برای راه پله

1. تهیه پارکت لمینت با کیفیت

در نخستین گام شما باید برای تهیه و خرید کفپوش لمینت اقدام کنید. توجه داشته باشید که محیط و منطقه‌ای که می‌خواهید آن را با پارکت لمینت پوشش دهید، تاثیر بسزایی در انتخاب شما دارد. بدین معنا که علاوه بر توجه به رنگ و طرح پارکت، باید جنس پارکت لمینت را بر حسب میزان رطوبتی که ممکن است در آن منطقه وجود داشته باشد، میزان تردد در محل و به طور کلی محیط آن، تعیین نمایید. چنانچه قصد نصب کفپوش لمینت برای راه پله با تردد بسیار بالا دارید، باید لمینتی که مقاومت بسیار بالایی دارد، انتخاب نمایید تا عمر و مقاومت بیشتری در برابر سایش از خود نشان دهد. همچنین توجه داشته باشید که پارکت لمینت گلاس و صیقلی برای نصب بر راه‌پله‌ها تهیه نکنید. در واقع شما باید پارکتی با حداقل میزان لغزندگی برای این نواحی استفاده کنید تا از احتمال لیز خوردن در راه‌پله‌ها جلوگیری کنید. معمولا توصیه می‌کنیم برای چنین فضایی از پارکت لمینت مات استفاده نمایید.

2. هم‌دما کردن لمینت با محیط

پس از آن که پارکت لمینت خود را تهیه کردید، لازم است آن را به مدت سه الی چهار روز در محیط محل نصب قرار دهید تا با دما و رطوبت آن محیط سازگار و اصطلاحا هم‌دما شود. انجام این کار منجر به جلوگیری از تاب برداشتن پارکت لمینت و همچنین هرگونه انبساط یا انقباض در زمان نصب آن می‌شود.

3. آماده ساختن پله‌ها برای نصب

در مرحله سوم، لازم است کف پله‌ها را آماده کنید. منظور از آماده‌سازی پله‌ها این است که اگر روی آن‌ها فرش قرار گرفته، باید قرش را بردارید و از هموار و هم‌سطح بودن کف پله اطمینان حاصل کنید. در صورتی که در پله، پستی و بلندی ملاحظه کردید، لازم است اقدام به رفع این مشکل و تعمیر آن‌ها نمایید. پس از آن، باید پله‌ها را تمیز کنید به طوری که عاری از هر گونه گرد و غبار و آلودگی باشند. عدم توجه به این کارها و انجام ندادن آن‌ها باعث می‌شود که پارکت لمینت به سرعت به صدا در آید و پس از مدتی راه رفتن روی آن، خراب شود.

4. برش زدن پارکت لمینت برای پله

این مرحله تخصصی‌تر از سایر مراحل است و نیاز به مهارت دارد. از این رو توصیه می‌کنیم برای انجام این مرحله، از یک کارشناس یا نصاب پارکت لمینت کمک بگیرید. در این مرحله، پارکت بر اساس اندازه پله (کف پله، خیز پله و…) برش داده می‌شود. در واقع نصاب بر اساس دستورالعمل‌های نصب نصب کفپوش لمینت برای راه پله، اقدام به برش تایل‌ها در اندازه‌های مورد نظر و مطابق به ابعاد پله‌ها می‌کند و لمینت را برای نصب آماده می‌سازد.

5. نصب لمینت روی پله

در پنجمین و آخرین مرحله، نوبت به نصب پارکت لمینت روی پله‌ها می‌رسد. برای نصب لمینت توصیه می‌شود از بالاترین پله شروع کرده و به پایین آمد. در قدم اول زیرسازی با فوم انجام می‌گردد که منجر به جلوگیری از ایجاد اصطکاک کفپوش با پله و به صدا در آمدن پارکت در طولانی مدت می‌شود. پس از آنکه زیرسازی انجام شد، تایل‌ها بر اساس برش‌های صورت گرفته، در درون یکدیگر قرار می‌گیرند و چفت می‌شوند. برای نصب لمینت روی پله در ابتدا کف پله‌ها و سپس قسمت‌های عمودی پله یعنی خیز نصب می‌شود. از آنجایی که نصب پارکت لمینت راه پله نیاز به دقت و مهارت بیشتری دارد، در ادامه جزئیات بیشتری از آن ارائه می‌دهیم.

راهنمای گام به گام نصب پارکت لمینت راه پله

همانطور که بیان کردیم، نصب کفپوش لمینت برای راه پله به تخصص و مهارت نیاز دارد. از این رو اگر می‌خواهید پس از صرف هزینه برای پارکت لمینت راه پله خود، بتوانید برای مدت طولانی از آن استفاده کنید، توصیه می‌کنیم این کار را به نصاب بسپارید. با این وجود اگر قصد دارید نصب پارکت روی پله‌ها را خودتان انجام دهید، باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

راهنمای گام به گام نصب پارکت لمینت راه پله

مرحله اول: قرار دادن آج

آج به آن بخشی گفته می‌شود که افراد روی آن می‌ایستند و اولین قطعه از پله است که باید نصب کنید. با استفاده از یک چسب چوب با کیفیت، سه مهره را پشت تخته‌های آج بچسبانید. سپس آن را با احتیاط بخوابانید به طوری که لبه زبانه لمینت به سمت بیرون باشد.

مرحله دوم: نصب رایزرها

همانطور که در مرحله قبل، چسب چوب را روی تکه‌های آج لمینت چسباندید، در این مرحله باید چسب چوب را روی رایزر یا همان قطعات جلویی پله که به صورت عمودی قرار می‌گیرند، بمالید و محکم فشار دهید. توجه داشته باشید که باید رایزرها را برای چند دقیقه محکم در جای حود نگه دارید و فشار دهید تا چسب ببندد و قطعه در جای خود ثابت شود. برای انجام این کار می‌توانید بالای تخته را در جای خود میخکوب کنید.

مرحله سوم: نصب دماغه

برای نصب دماغه باید چسب را به جای قطعه دماغه به کف زیرین بمالید و سپس آن را با فشار در جای خود نگه دارید. به طوری که انتهای مخروطی بالای قطعه نخ روی آن قرار بگیرد. پس از آن باید نوک بالایی را در جای خود پیچ و محکم کنید. فاصله‌ها را در امتداد مرکز با کمی فاصله از یکدیگر علامت زده و یک سوراخ کانتر سینک دریل نمایید و در نهایت پیچ‌های چوبی را در آن قرار دهید.

نحوه و زمان چینش پارکت لمینت راه پله به شما بستگی دارد. ممکن است شما ترجیح دهید که تمامی قطعات آج و رایزر را پیش از اضافه نمودن آخرین نوک آن نصب نمایید و یا مایل باشید مراحل را با فاصله زمانی انجام دهید. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که از چینش صحیح و اصولی قطعات اطمینان حاصل کنید. از آن جایی که شما می‌خواهید از پارکت لمینت راه پله خود برای مدت زمان طولانی استفاده نمایید، پس باید کلیه اقدامات لازم برای افزایش طول عمر آن را انجام دهید. به عنوان مثال:

  • سوراخ‌های پیچ را با استفاده از پرکننده‌ها یا بتونه پر کنید و پس از گذشت حدود 20 دقیقه، یعنی قبل از آنکه کاملا خشک شود، سطح آن را یکدست کنید.

  • بلافاصله پس از اتمام نصب لمینت روی پله، باید آن را تمیز کنید و هرگونه کثیفی را از بین ببرید. پاک کردن بتونه پس از خشک شدن، غیر ممکن است، به همین دلیل بلافاصله پس از انجام کار باید پاک شود.

  • حداقل 12 تا 24 ساعت پس از نصب پارکت روی پله‌ها، روی پله راه نروید. این کار باعث سفت و مقاوم شدن چسب و دوام بیشتر لمینت می‌شود.

مازوپارکت و نصب پارکت لمینت راه پله

اگر برای بهبود زیبایی و کارایی راه‌پله‌ها به دنبال نصب پارکت لمینت راه پله هستید، می‌توانید از مازوپارکت کمک بگیرید. شما به کمک مازوپارکت می‌توانید بهترین جنس و کیفیت لمینت را با امکان نصب ساده و آسان دریافت کنید. به کمک پارکت لمینت برای راه پله‌ها توسط مازوپارکت نه تنها به زیبایی و شکوه راه‌پله‌های خود می‌افزایید، بلکه ایمنی و دوام آن‌ها را تضمین می‌کنید. در واقع با این روش ساده و کارآمد، می‌توانید به راحتی راه‌پله‌های خود را تزئین کرده و بر زیبایی فضای داخلی خود بیفزایید.

مازوپارکت و نصب پارکت لمینت راه پله

کلام آخر

حالا که با پارکت لمینت راه پله و کاربرد آن آشنا شدید، اگر مایل به خرید پارکت لمینت و یا دریافت خدمات ما در مازوپارکت هستید، می‌توانید با تیم فروش ما در ارتباط باشید تا مناسب‌ترین پارکت لمینت راه پله را برای محل مورد نظر خود تهیه و دریافت کنید.

سوالات متداول

● پارکت لمینت راه پله چیست؟

پارکت لمینت راه پله نوعی کفپوش برای راه‌پله‌ها است که از چندین لایه چوبی فشرده شده تشکیل شده است و از پله‌ها در برابر سایش و خرابی جلوگیری می‌کند و به آن ظاهری زیبا می‌بخشد.

● آیا استفاده از پارکت لمینت برای راه پله کار درستی است؟

بله، اگر پارکت لمینت با مشخصات مناسبی برای راه‌پله انتخاب و به درستی نصب شود، می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای افزایش زیبایی و ایمنی راه‌پله باشد.

● مراحل نصب پارکت لمینت راه پله چیست؟

مراحل نصب کفپوش روی پله‌ها به ترتیب عبارت‌اند از: تهیه پارکت لمینت با کیفیت، هم‌دما کردن لمینت با محیط، آماده ساختن پله‌ها برای نصب، برش زدن پارکت لمینت برای پله و در نهایت نصب لمینت روی پله.


  • پارکت لمینت
  • مازو پارکت
  • پارکت