نصب پارکت لمینت روی سرامیک چگونه است؟

 عکس زیبا از نصب پارکت لمینت روی سرامیک چگونه است؟
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۳۰ بهمن ۱۴۰۲

استفاده از انواع مختلف کفپوش‌ها برای پوشاندن کف و سطوح مختلف می‌تواند تأثیر زیادی در زیبایی مکان مورد نظر داشته باشد. امروزه کفپوش‌های مختلفی که از مواد اولیه متفاوت ساخته شده‌اند، در طرح‌ها و رنگ‌های زیادی در بازار موجود هستند. افراد می‌توانند با توجه به سلیقه و سبک دکوراسیون خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنند. اما نصب پارکت لمینت شرایط و مراحل خاص خود را دارد. برخی افراد معتقدند که پارکت‌ها را نمی‌توان بر روی سطحی که از قبل سرامیک شده است، نصب کرد. ما در این مطلب می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که آیا می‌توان بر روی سرامیک یا کاشی لمینت را نصب کرد یا خیر؟ چنانچه به دنبال پاسخ این سوال هستید تا پایان همراه ما باشید.

آیا نصب پارکت لمینت روی سرامیک شدنی است؟

در گذشته استفاده از سرامیک‌ها در ابعاد مختلف برای پوشاندن کف در مکان‌های مورد نظر بسیار متداول بوده است. اما به هر حال بعد از مدتی افراد به تغییر دکوراسیون فضا و محیط اطراف خود می‌پردازند. همانطور که می‌دانید پارکت لمینت‌ها به صورت تایل طراحی و تولید می‌شوند. نصب آن‌ها بسیار راحت بوده و در همه مکان‌ها قابل استفاده هستند. بر خلاف تصور عموم، نصب پارکت لمینت روی سرامیک هم شدنی است.

البته برای نصب پارکت لمینت روی سرامیک می‌توانید از دو روش استفاده کنید. اولین روش که بسیار راحت بوده و مورد پسند اغلب افراد قرار دارد، نصب پارکت روی سرامیک بدون کندن آن‌ها است. این روش نصب پارکت لمینت روی سرامیک هیچگونه خرابکاری و به هم ریختگی نخواهد داشت. اما در روش دوم برای نصب پارکت روی سرامیک نیاز به کندن سرامیک‌های قبلی از سطح مورد نظر وجود دارد.

مراحل نصب لمینت روی کاشی و سرامیک

البته این روش در شرایط خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال زمانی که سرامیک‌ها آسیب دیده یا شکسته شده هستند. برای این کار باید به وسیله ابزار‌های مخصوص توسط افراد ماهر تمامی سرامیک‌ها کنده شده و زیرسازی مناسبی برای نصب پارکت‌ها انجام شود. بنابراین به طور کلی می‌توان گفت چنانچه سرامیک‌های سطح مورد نظرتان سالم باشند و هیچگونه ترک خوردگی یا شکستگی بر سطح آن‌ها وجود نداشته باشد، به راحتی می‌توانید اقدام به نصب پارکت لمینت روی سرامیک کنید.

مراحل نصب لمینت روی کاشی و سرامیک

همانطور که می‌دانید استفاده از پارکت لمینت‌ها برای پوشاندن کف در مکان‌های مختلف یکی از راه‌های بسیار آسان و کم هزینه برای تغییر دکوراسیون است. برای نصب پارکت روی سرامیک باید مراحلی را به دقت انجام داد. بهتر است برای بالا بردن کیفیت کار، انجام این مراحل را به افراد ماهر و با تجربه در این زمینه بسپارید. در مرحله اول برای نصب پارکت لمینت روی سرامیک باید تمامی سرامیک‌های موجود به دقت چک شوند.

برخی از سرامیک‌ها دچار ضرب دیدگی یا ترک خوردگی می‌شوند. تا جایی که ممکن است باید سرامیک‌ها را تعمیر کنید. اما اگر آسیب سرامیک‌ها زیاد باشد، بهتر است اقدام به کندن آن‌ها و ایجاد زیرسازی مناسب برای نصب پارکت روی سرامیک کنید. در مرحله بعدی برای نصب لمینت بر روی سرامیک، باید تمامی درز‌ها و شکاف‌هایی که بر سطح مورد نظرتان وجود دارد را پر کنید.

بعد از انجام این اصلاحات، باید زیرسازی مناسب برای نصب پارکت لمینت روی کاشی و سرامیک‌ها را انجام بدهید. برای زیرسازی این کار معمولاً از موادی مانند فوم پلی استایرن استفاده می‌کنند. نکته مهم در زیرسازی برای نصب پارکت لمینت روی سرامیک تراز بودن آن است. با استفاده از ابزار‌های خاص مانند شاقول‌ها می‌توان از تراز بودن سطح زیرساز مطمئن شد.

بعد از انجام این مراحل حالا نوبت به نصب پارکت لمینت روی سرامیک است. بعد از قرار دادن و نصب پارکت‌ چوبی باید اقدام به نصب قرنیز کنید. همانطور که می‌دانید قرنیز‌ها علاوه بر زیبایی باعث استحکام و دوام بیشتر پارکت لمینت‌ها می‌شوند.

مشکلات نصب پارکت لمینت روی سرامیک

نکات مهم در نصب لمینت روی کاشی و سرامیک

برای این که بتوانید پارکت لمینت‌های مختلف را به روشی کاملاً درست بر روی سرامیک‌ها نصب کرده و کاری با کیفیت داشته باشید، باید رعایت برخی از نکات را مدنظر قرار دهید. اولین و مهمترین نکته این است که برای این کار باید از پارکت‌ها و لمینت‌های مخصوص سرامیک استفاده کنید. پارکت‌های مخصوص به سرامیک کمی ضخیم‌تر از پارکت‌های معمولی بوده و توانایی تحمل وزن بیشتری را دارند. در هنگام نصب پارکت لمینت روی سرامیک باید از چسب‌ پارکت و مواد نگهدارنده مخصوص به این کار استفاده کنید.

با استفاده از این مواد پارکت‌ها برای مدتی طولانی بدون جدا شدن بر روی سرامیک‌ها باقی می‌مانند. برخی از افراد از پارکت‌های یکپارچه برای پوشاندن کف استفاده می‌کنند. اندازه‌گیری این پارکت‌ها کاری بسیار دقیق بوده و بهتر است توسط افراد متخصص و با تجربه انجام شود. دقت به این نکته هم ضروری است که در هنگام نصب لمینت بر روی سرامیک، سرامیک‌ها باید کاملاً خشک و بدون رطوبت باشند.

برای دیدن نمونه کارهای اجرای پارکت بیشتر به صفحه مازو پارکت مراجعه کنید.

مشکلات نصب پارکت لمینت روی سرامیک

پارکت‌ها از جمله بهترین و زیباترین ابزار‌ها برای پوشاندن سطوح مختلف هستند. اما مشکلاتی هم دارند. به عنوان مثال اغلب پارکت لمینت‌ها در برابر رطوبت مقاوم نبوده و کیفیت خود را از دست می‌دهند. زمانی که اقدام به نصب پارکت لمینت روی سرامیک کرده‌اید، باید به این نکته دقت داشته باشید. اگر مکان مورد نظر شما دائماً در معرض رطوبت و آب است، باید از این کار صرف نظر کنید.

مشکل دیگر نصب لمینت روی سرامیک، ایجاد صدا در هنگام راه رفتن افراد است. البته این مشکل زمانی پیش می‌آید که سرامیک‌های قبلی هم سطح نباشند. این مشکل می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و باعث ایجاد مزاحمت برای همسایگان نیز شود. میزان نبودن و غیر هم سطح بودن سرامیک‌ها می‌توان باعث ایجاد مشکل دیگری مانند شکسته شدن پارکت‌ها نیز شود.

چنانچه با توجه به تمامی این موارد باز هم اقدام به نصب پارکت لمینت روی سرامیک غیر هم سطح کرده‌اید خواهید دید که به مرور زمان از زیبایی و کیفیت پارکت شما کاسته خواهد شد. بنابراین بهتر است ابتدا تمامی این مشکلات را در پوشش سرامیک رفع کرده و همچنین از پارکت لمینت‌های با کیفیت برای این کار استفاده کنید.

جمع‌بندی

با توجه به آنچه گفتیم می‌توان نتیجه گرفت که نصب پارکت لمینت روی سرامیک کار غیر ممکنی نیست اما باید نکات و مراحل خاصی را طی کرد. مهمترین کار برای نصب پارکت بر روی سرامیک از بین بردن ناهمواری‌ها و ایرادات موجود در سرامیک‌ها است. همچنین استفاده از پارکت‌های با کیفیت و مقاوم می‌تواند در زیبایی و ماندگاری کار بسیار موثر باشد. شما می توانید پارکت های باکیفیت را از مازوپارکت خریداری کنید.

سؤالات متداول

آیا نصب پارکت لمینت روی سرامیک امکان‌پذیر است؟

بله. می‌توان پارکت‌ها را بر روی سطوح مختلف از جمله سرامیک و کاشی نصب کرد.

مهمترین کار قبل از نصب پارکت بر روی سرامیک چیست؟

مهمترین کار قبل از نصب لمینت بر روی سرامیک، از بین بردن نواقص و ایرادات پوشش سرامیکی است.

برای از بین بردن ناهمواری‌های سرامیک چه روشی وجود دارد؟

چنانچه ناهمواری سرامیک‌های موجود بسیار زیاد باشد، باید اقدام به کندن آن‌ها کنید اما در مواقعی که ناهواری‌ها خفیف هستند، می‌توانید از روش‌هایی مانند ساب زدن و یا استفاده از چسب بتن برای کاهش ناهمواری‌ها و اختلاف سطح سرامیک‌ها استفاده کنید.


  • پارکت لمینت
  • مازو پارکت
  • پارکت