نکات مهم برای استفاده بهتر از روغن پارکت جهت نگهداری از کفپوش چوبی

 عکس زیبا از نکات مهم برای استفاده بهتر از روغن پارکت جهت نگهداری از کفپوش چوبی
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۳۰ مهر ۱۴۰۲

همانطور که می‌دانیم پارکت از چوب طبیعی ساخته می‌شود، بنابراین به دلیل آنکه چوب یک ماده طبیعی و سرزنده است، به نگهداری منظم برای افزایش طول عمر نیاز دارد. کفپوش چوبی با گذشت زمان ممکن است درخشش و رنگی را که قبلاً داشت از دست بدهد. استفاده از روغن پارکت به بهبود ظاهر و عملکرد کفپوش کمک می‌کند. روغن کاری از چوب در برابر فرسودگی، آب، رطوبت و همچنین لکه‌ها یا خراش‌های احتمالی محافظت خواهد کرد. اگر می‌خواهید در مورد مزایای استفاده از روغن پارکت و کاربردهای روغن کاری پارکت اطلاعات خود را افزایش دهید، با مقاله دیگری از وبسایت «مازو پارکت» همراه ما باشید.

مزایای روغن زدن پارکت چیست؟

کفپوش چوبی تشنه است! شاید عجیب به نظر برسد، اما این موضوع حقیقت دارد. اگر سطح پارکت چوبی را روغن کاری نکنید، کفپوش آب و رطوبت را جذب می‌کند. اگر این آب وارد چوب شود، ممکن است به کفپوش آسیب وارد کند. از طرف دیگر، روغن کاری پارکت می‌تواند آب و رطوبت را ار کفپوش دور کند و به عنوان یک لایه محافظتی عمل کند.

استفاده از روغن پارکت می‌تواند جزئیات، الگوها و طرح دانه‌ای بسیار ظریف چوب را به طور واضح‌تری نشان دهد. روغن این امکان را فراهم می‌کند که رنگ کفپوش زنده‌تر و گرم‌تر نشان داده شود. همچنین پارکتی که به خوبی روغن کاری شده باشد، ظاهری تمیز و جذاب پیدا می‌کند.

عدم استفاده از روغن پارکت، آسیب پذیری کفپوش در برابر لکه‌های ناشی از مواد مایع نوشابه و سس را افزایش می‌دهد. یک پوشش روغنی از ایجاد لکه‌های ناخواسته جلوگیری می‌کند. روغن خود به عنوان یک لایه محافظ عمل می‌کند، به طوری که مایعات نمی‌توانند به الیاف چوب نفوذ کنند.

هر نوع از کفپوش‌های چوب سخت نیاز به نگهداری دارد. با این حال، مراقبت مناسب از پارکت چوبی و استفاده از روغن به این معناست که نیازی به سمباده‌ زنی مجدد و تعمیر کفپوش در صورت آسیب نخواهد بود. به طور کلی، روغن کاری پارکت باید بخشی از روال نگهداری کفپوش چوبی باشد، زیرا به محافظت از سطح و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

بهترین زمان برای روغن زدن پارکت

بهترین زمان برای روغن زدن پارکت، چه زمانی است؟

استفاده از روغن پارکت برای مصارف خانگی هر دو سال یکبار توصیه می‌شود؛ اما بسته به میزان استفاده و تردد روی کفپوش، ممکن است مدت زمان روغن کاری کمتر از دو سال شود. همچنین بهترین زمان برای روغن کاری کفپوش پارکت معمولاً زمانی است که هوا خشک و رطوبت نسبتاً کم باشد. توصیه می‌شود زمانی را انتخاب کنید که کفپوش حداقل 24 ساعت دست نخورده باقی بماند تا به طور کامل خشک شود.

بهتر است پارکت لمینت را در فصلی روغن کاری کنید که می‌توانید پنجره‌ها را باز نگه دارید تا از تهویه مناسب بهره می‌برید، زیرا ممکن است برخی از روغن‌ها در طول فرایند اجرا و خشک‌ شدن از خود بوی قوی ساطع کنند. مهم است که کودکان و حیوانات خانگی را در برای مدتی از محل دور نگه دارید تا روغن به خوبی خشک شود.

مهم‌ترین نکات استفاده از روغن پارکت

یک کفپوش چوبی که به خوبی روغن کاری شده باشد، معمولاً به یکبار جاروبرقی معمولی با تمیز کردن با تی (زمین شوی) ساده نیاز خواهد داشت؛ اما قبل از استفاده از روغن پارکت بهتر است کفپوش خود را از نظر عملکرد جهت ترمیم بررسی کنید. اگر پارکت شما کاملاً نو مانده است و نیازی به ترمیم ندارد، روغن را استفاده کنید، وگرنه ابتدا باید کفپوش را ترمیم کنید. بنابراین به نکات مهم در آماده سازی کفپوش قبل از روغن کاری اشاره می‌کنیم:

· برای بهترین نتیجه، کفپوش را با کاغذ سنباده ریز سنباده بزنید تا دانه‌های موجود در چوب شل شود و روغن به عمق منافذ نفوذ کند.

· کفپوش‌هایی با روکش متفاوت مانند یک لایه لاک نیز باید با سنباده زدن به چوب لخت برسند.

· کفپوش را به طور کامل تمیز کنید تا هیچ گونه آلودگی، گرد و غبار نداشته باشد تا روغن کاری به درستی انجام شود.

· تمام مبلمان و اثاثیه را از اتاق بیرون بیاورید. از کشیدن مبلمان روی کفپوش خودداری کنید، زیرا این امر می‌تواند باعث آسیب بیشتر به کفپوش شود.

· زمان کافی بین سنباده زدن و روغن کاری بگذارید تا مطمئن شوید که گرد و غبار موجود در هوا روی زمین نشسته تا آن را سریع پاک کنید.

استفاده از روغن پارکت

نکات مهم در استفاده از روغن پارکت بعد از سنباده زنی و تمیز کردن سطح به شرح زیر است:

· قبل از استفاده از روغن به کل کف، آن را در یک منطقه کوچک و نامحسوس تست کنید تا مطمئن شوید که از رنگ و پوشش راضی هستید.

· روغن را به درستی مخلوط کنید تا هیچگونه توده روغن یا حباب وجود نداشته باشد.

· روغن را برای چند دقیقه استراحت دهید تا مطمئن شوید که تمام حباب‌های هوا قبل از استفاده از بین می‌روند.

· حالا روغن آماده است، از یک غلتک میکروفیبر یا یک برس با موهای طبیعی (بدون پرز) استفاده کنید.

· با پخش کردن روغن روی کفپوش خود از دورترین انتهای اتاق شروع کنید و به سمت خروجی بروید.

· اگر می‌خواهید سطح صیقلی‌تری داشته باشید، می‌توانید کفپوش را با استفاده از یک بافر صاف کنید تا سطحی صاف ایجاد شود و نور را بیشتر منعکس کند.

· هنگامی که روغن کاری یا بافر کردن کامل شد، زمان آن رسیده است که روغن اضافی را با استفاده از یک پارچه نرم پاک کنید.

· استفاده از روغن پارکت به اندازه دو لایه کفایت می‌کند. پس از لایه دوم، کفپوش باید 12 ساعت به حال خود باقی بماند تا خشک شود.

تفاوت روغن پارکت و لاک پارکت

تفاوت روغن پارکت و لاک پارکت چیست؟

دو مورد از محبوب‌ترین پرداخت‌ها یا پوشش‌ها شامل لاک و روغن هستند. پرداخت لاک مزایای بسیاری دارد که نگهداری و تمیزکاری آسان را باید مهمترین مزیت آن دانست. لاک به عنوان یک لایه محافظ اضافه عمل می‌کند و ماندگاری پارکت را افزایش می‌دهد. لاک در برابر آب مقاوم است و اجازه نمی‌دهد مایع از سطح چوب نفوذ کند. این پوشش ایده آل است، زیرا به عنوان یک فیلتر UV عمل کرده و از محو شدن احتمالی کفپوش جلوگیری می‌کند.

اگرچه لاک بسیار محکم و مقاوم است، اما تخریب ناپذیر نیست. اگر این احتمال وجود داشته باشد که اجسام روی زمین جابجا شوند یا کشیده شوند، ممکن است یک پوشش لاک بیش از پوشش روغن خراش‌ها را نشان دهد. در مورد پوشش لاک چندین گزینه از جمله براق یا مات وجود دارند. از آنجایی که لاک روی چوب پوشانده می‌شود، همیشه درجه‌ای از درخشندگی وجود خواهد داشت. بنابراین میزان درخشندگی و براقیت را می‌توان تنظیم کرد.

درست مانند لاک، پوشش روغن نیز از سطح چوب محافظت می‌کند. بزرگترین مزیت روغن نسبت به لاک این است که لایه محافظ قوی‌تری ایجاد می‌کند. در حالی که ساییدگی لایه خارجی چوب به مرور زمان اجتناب ناپذیر است، استفاده از روغن پارکت می‌تواند دوام کفپوش با نسبت به لاک افزایش دهد.

تفاوت بزرگ دیگر بین پوشش روغنی و لاکی، زیبایی و ظاهر نهایی پارکت چوبی مهندسی شده است. از نظر ظاهری، روغن کاری ظاهری طبیعی چوب را حفظ می کند. اگرچه یک پوشش روغنی ممکن است به مراقبت و نگهداری منظم بیشتری نسبت به پوشش لاک نیاز داشته باشد، بعید به نظر می‌رسد که به تعمیر و نگهداری زیاد نیاز داشته باشد. درمجموع، روغن گزینه بهترین نسبت به لاک است.

کلام آخر

کفپوش‌های چوبی روغن‌ کاری شده به یک انتخاب محبوب برای اکثر صاحبان خانه و سازندگان تبدیل شده‌اند. بدین دلیل که روغن کاری پارکت می‌تواند زیبایی و دوام کفپوش را افزایش دهد. استفاده از روغن پارکت برای همه کسانی که به دنبال حفظ و بهبود ظاهر طبیعی کفپوش خود هستند، می‌تواند گزینه بسیار خوبی باشد. روغن کاری هر دو سال یکبار نه تنها برای کفپوش شما مفید است، بلکه در هزینه های بلند مدت جهت تعمیر و نگهداری نیز صرفه جویی می‌کند. برای خرید و نصب انواع کفپوش چوبی و لوازم جانبی پارکت می‌توانید با مشاوران ما در مازو پارکت تماس بگیرید.


  • روغن پارکت
  • مازو پارکت
  • پارکت