تعمیر و تعویض تایل پارکت لمینت چگونه انجام میشود؟

 عکس زیبا از تعمیر و تعویض تایل پارکت لمینت چگونه انجام میشود؟
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۱۴ دی ۱۴۰۲

کفپوش لمینت به دلیل طول عمر و دوام بالا انتخابی محبوب در بسیاری از املاک مسکونی، تجاری و اداری است. اما متاسفانه ضربات و ساییدگی در طول زمان رخ می‌دهد و ممکن است نوعی آسیب را پارکت لمینت وارد کند. روند تعمیر پارکت لمینت به نوع و میزان آسیب بستگی دارد. آسیب می‌تواند‌ ناشی از آب، خراش، جدا شدن، بلند شدن یا تورم باشد. در هر صورت باید در اولین فرصت برای تعمیر یا تعویض تایل کفپوش لمینت توسط متخصصان اقدام کنید. در این مقاله از وبسایت «مازو پارکت» نحوه تعمیر و تعویض پارکت لمینت را توضیح خواهیم داد.

انواع روش تعمیر پارکت لمینت

نوع و محل آسیب بر نحوه تعمیر پارکت لمینت تأثیر می‌گذارد. در چنین شرایطی یا باید بتوانید مشکلات به وجود آمده را رفع کنید یا یک تایل (تخته) لمینت جدید را به جای تایل خراب جایگزین کنید. با این حال، روش‌های تعمیر پارکت لمینت به شرح زیر است:

تعمیر پارکت لمینت آسیب دیده

برای بسیاری از خراش‌های کوچک، ترک‌ها و سایر آسیب‌های جزئی، اغلب می‌توانید به تعمیر پارکت بسنده کنید. تعویض در این شرایط اقتصادی نیست، اما تعمیر می‌تواند‌ با هزینه کم انجام شود و زیبایی پارکت را بازگرداند. استفاده از مهارت متخصصان بری تعمیر پارکت لمینت توصیه می‌شود. برای تعمیر پارکت لمینت آسیب دیده مراحل زیر را دنبال کنید:

• ·سطح کفپوش لمینت خود را تمیز کنید و بگذارید خشک شود. شما باید هرگونه کثیفی اضافی را پاک کنید تا بهترین نتیجه را از فرآیند تعمیر بگیرید.

• لبه‌های هر گونه خراش یا فرورفتگی در کفپوش لمینت خود را با استفاده از اسکنه گرد کنید، این کار به ایجاد یک روکش صاف‌تر کمک می‌کند.

• قطرات موم ذوب شده یا بتونه مخصوص لمینت را در خراش یا فرورفتگی اعمال کنید. از یک ابزار گرمایشی و موم رنگی نیز استفاده کنید.

• برای رسیدن به بهترین نتیجه از 2 تا 3 با بتونه کاری استفاده کنید تا در هنگام خشک شدن از پر شدن خراش یا فرورفتگی‌ها مطمئن شوید.

• پس از سفت شدن موم، موم اضافی را با استفاده از یک سوهان از روی کفپوش جدا کنید. سپس سطح کفپوش را با استفاده از روغن پارکت یا لاک جلا ببخشید تا ظاهری زیبای خود را بازیابد.

تعمیر پارکت لمینت آسیب دیده

تعویض پارکت لمینت معیوب

در برخی موارد، آسیب لمینت ممکن است آنقدر شدید باشد که نتوان آن را تعمیر کرد؛ بنابراین باید هر تخته لمینت آسیب دیده را تعویض کنید. در این شرایط بهتر است به سراغ متخصصان بروید. با این حال، مراحل تعویض تایل پارکت لمینت معیوب به شرح زیر است:

  1. لبه‌های تایل لمینت آسیب دیده را با استفاده از نوار علامت بزنید.

  2. یک سوراخ در وسط تایل برش دهید (می‌توانید این کار را با سوراخ کردن لبه‌های ناحیه‌ای که می‌خواهید بردارید آسان‌تر کنید).

  3. هنگامی که قسمت مرکزی تایل را جدا کردید، قسمت‌های باقی مانده را بردارید.

  4. زبانه تایل لمینت جدید را که می‌خواهید نصب کنید جدا کنید.

  5. در اطراف لبه‌های سطح زیرین تایل لمینت جدید از لوازم جانبی پارکت مانند چسب استفاده کنید.

  6. تایل جدید را قرار دهید و به آرامی آن را در جای خود بکوبید تا به خوبی در شکاف کفپوش قرار گیرد.

  7. چسب چوب اضافی را پاک کنید.

  8. اجسام سنگین را روی تایل لمینت جدید بگذارید و آن را حداقل 2 تا 4 ساعت به حال خود رها کنید.

نحوه تعمیر پارکت لمینت متورم بدون تعویض

تورم یک مشکل رایج برای کفپوش لمینت است و می‌تواند به سرعت به مشکلی حاد تبدیل شود. تورم اغلب به دلیل ریختن آب، رطوبت زیاد در هوا یا کشش بیش از حد بین تخته‌ها و دلایل دیگر ایجاد شود. خوشبختانه، فقط به دلیل اینکه لمینت دچار تورم شده است، لزوماً نیازی به تعویض کل کفپوش ندارید. اگر متوجه تورم در کفپوش خود شده‌اید، مراحل زیر را دنبال کنید:

• از خشک شدن کامل لمینت متورم مطمئن شوید (در صورت نیاز از رطوبت گیر استفاده کنید).

• تورم لمینت به صورت حباب‌هایی روی سطح ایجاد می‌شوند. با چاقو شکافی را در وسط آنها ایجاد کنید.

• روی شکاف را چسب چوب بزنید و روکش را به سمت پایین فشار دهید. یک جسم سنگین را روی حباب‌ها قرار دهید و به مدت 8 تا 12 بگذارید خشک شود.

نکته: اگر تورم شدید باشد، ممکن است نیاز به تعویض تایل لمینت داشته باشید.

رفع خراش در تعمیر پارکت لمینت

چه با جابجایی اثاثیه سنگین کفپوش لمینت خود را خراشیده باشید، چه پنجه‌های حیوان خانگی‌تان به لمینت آسیب وارده کرده است، در ادامه به راه‌های رفع خراش در تعمیر پارکت لمینت بلوط اشاره می‌کنیم:

استفاده از ماژیک

اگر نیاز به ترمیم خراش‌های جزئی دارید از ماژیک مخصوص پارکت استفاده کنید. این ماژیک طور خاص برای استفاده در کفپوش‌های لمینت طراحی شده است. فقط مطمئن شوید که رنگ مناسبی را برای پارکت لمینت خود انتخاب کرده‌اید و ابتدا سطح کفپوش خراشیده را با دستمال مرطوب پاک کنید و بگذارید تا خشک شود.

استفاده از استیک پرکننده موم

برای خراش‌های عمیق‌تر در کفپوش لمینت خود می‌توانید از استیک پرکننده موم (wax filler sticks) استفاده کنید. با گرم کردن استیک موم می‌توانید موم را روی سطح آسیب ‌دیده کفپوش بمالید و با یک چاقو یا سوهان، موم اضافی را بردارید. این روش می‌تواند‌ خراش را به کلی ناپدید کند، فقط به شرطی که رنگ استیک را مطابق با رنگ پارکت چوبی انتخاب کنید.

تعویض تایل پارکت لمینت

گاهی اوقات بهترین راه برای مقابله با خراش‌های زیاد روی پارکت لمینت چوبی، تعویض کامل تایل‌هاست. تایل‌های قدیمی آسیب دیده را بردارید و آنها را با تایل‌های لمینت جدید جایگزین کنید. این کار هزینه بیشتری نسبت به دو روش قبل دارد، اما تایل‌های کاملاً نو و جدیدی خواهید داشت.

رفع خراش در تعمیر پارکت لمینت

رفع لکه در تعمیر پارکت لمینت

لکه می‌تواند‌ ناشی از ریختن مواد غذایی یا سایر موارد رخ دهد. لکه روی پارکت می‌ماند و ظاهر آن را زشت می‌کند. در ادامه به راه‌های رفع لکه در تعمیر پارکت لمینت می‌پردازیم:

استفاده از جوش شیرین

دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را با آب گرم مخلوط کنید تا خمیری ایجاد شود. با استفاده از یک پارچه میکروفیبر، این خمیر را روی لکه‌های لمینت خود بمالید تا زمانی که از بین بروند. سپس از یک پارچه تمیز و مرطوب استفاده کنید تا بقایای آن پاک شود.

استفاده از پاک کننده لاک ناخن

پاک کننده لاک ناخن بر پایه استون می‌تواند در از بین بردن لکه‌ها بسیار موثر باشد. از یک پارچه میکروفیبر برای استفاده از پاک کننده لاک ناخن روی لکه‌ها استفاده کنید و تا زمانی که از بین بروند پارچه را روی لکه‌ها مالش دهید.

تعمیر پارکت لمینت آسیب دیده ناشی از آب

آب یکی از عوامل اصلی آسیب به پارکت لمینت است؛ اما چگونه آسیب آب کفپوش لمینت را رفع کنیم؟ هر چه زودتر بتوانید هرگونه ریختن آب روی پارکت را تمیز کنید، احتمال اینکه بتوانید لمینت خود را بدون نیاز به تعویض کل کفپوش تعمیر کنید، بیشتر می‌شود. استفاده از فوم سایلنت لمینت می‌تواند‌ تاثیرات ناشی از آب را کاهش دهد. اگر هم آب باعث آسیب به پارکت شده باشد، مراحل زیر را برای تعمیر دنبال کنید:

  1. آب را حذف کرده و کفپوش لمینت خود را کاملاً خشک کنید.

  2. با استفاده از چاقوی بتونه، تایل‌های آسیب دیده از آب را جدا کنید.

  3. هر تخته جدید را با استفاده از چسب پارکت در محل خود نصب کنید.

  4. روی تایل‌های جدید وسایل سنگین قرار دهید تا چسب خشک شود و آنها را محکم در جای خود ثابت کند.

کلام آخر

پارکت لمینت در صورت استفاده صحیح تا بیش از 20 سال دوام می‌آورد؛ اما عوامل مختلفی وجود دارند که در طول حیات پارکت باعث خرابی آن می‌شود. این عوامل اغلب آب، خراش، لکه و سایر موارد هستند. اگر خودتان به تنهایی اقدام به تعمیر پارکت لمینت کنید باید تخصص لازم در این کار را داشته باشید، زیرا در صورت نداشتن تخصص باید هزینه بیشتر پرداخت کنید تا پارکت به مانند روز اولش شود. یکی از سریع‌ترین و موثرترین راه‌ها برای تعمیر پارکت لمینت، استفاده از مهارت متخصصان است. یک فرد باتجربه قادر خواهد بود هر لمینت آسیب دیده را به سرعت و با استانداردهای حرفه‌ای تعمیر یا تعویض جایگزین کند. برای خرید بهترین مارک پارکت لمینت ایرانی و استفاده از خدمات نصب با مشاوران ما در مازوپارکت تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا پارکت لمینت قابل تعویض است؟

بله تایل پارکت لمینت در صورت آسیب دیدگی یا نیاز به تعمیر قابل تعویض هستند. کفپوش لمینت معمولاً به صورت مدولار طراحی می‌شود که امکان تعویض جداگانه تایل‌ها را بدون تأثیر بر کل کف فراهم می‌کند.

چگونه یک خراش یا تراشه کوچک در پارکت لمینت را تعمیر کنم؟

برای خراش یا بریدگی‌های کوچک می‌توانید از یا موم مخصوص استفاده کنید که با رنگ لمینت مطابقت دارد. بتونه یا موم را روی ناحیه آسیب دیده بمالید، آن را صاف کرده و اضافی آن را پاک کنید.

اگر آسیب گسترده‌تر باشد می‌توان برای تعویض تایل پارکت لمینت اقدام کرد؟

اگر آسیب بیش از حد قابل تعمیر نباشد، ممکن است لازم باشد تایل را تعویض کنید. این کار هزینه بیشتری نسبت به تعمیر دارد.


  • پارکت لمینت
  • مازو پارکت
  • پارکت