نصب پارکت لمینت روی سرامیک چگونه انجام می‌‌‌ شود؟

 عکس زیبا از نصب پارکت لمینت روی سرامیک چگونه انجام می‌‌‌ شود؟
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۲۵ آ‌ذر ۱۴۰۲

کفپوش لمینت یکی از پرکاربردترین انواع کفپوش است که الگوها و طرح‌های متنوعی را برای انتخاب ارائه می‌‌‌‌دهد؛ اما اگر از قبل کفپوش سرامیک داشته باشیم چه؟ آیا می‌‌‌‌توان کفپوش لمینت را روی سرامیک نصب کرد؟ بله می‌‌‌‌توانید برای نصب پارکت لمینت روی سرامیک توسط متخصصان اقدامات لازم را انجام دهید. اطمینان از تمیز و خشک بودن سرامیک ضروری است. شاید هم به یک لایه زیرین برای ایجاد یک سطح صاف برای قرار دادن تخته‌های لمینت نیاز باشد. در این مقاله به طور کامل در مورد نصب پارکت لمینت روی سرامیک صحبت می‌کنیم.

شرایط لازم قبل از نصب پارکت لمینت روی سرامیک

پارکت لمینت تخته‌های انعطاف پذیر و ظریفی هستند که در صورت عدم نصب صحیح مستعد تاب خوردگی، خم شدن، تورم و غیره هستند؛ بنابراین، مهم است که قبل از نصب پارکت لمینت روی سرامیک از یکسری موارد مطمئن شوید. این موارد در ادامه بیان شده‌اند:

1- وضعیت سرامیک موجود را بررسی کنید

وضعیت کفپوش سرامیک خود را بررسی کنید. درزها و شکاف‌های بین هر تایل سرامیک را با استفاده از اپوکسی پر کنید. این امر توزیع یکنواخت فشاری را که پس از نصب روی کفپوش‌های لمینت وارد می‌شود تضمین می‌کند و از تمرکز تنش که می‌تواند به کفپوش آسیب برساند، جلوگیری می‌کند.

2- سطح سرامیک را برای نصب آماده کنید

مطمئن شوید که سطح تمیز و عاری از هرگونه آلودگی و رطوبت است. این موضوع بسیار مهم است، زیرا بی‌نظمی ممکن است منجر به تغییر شکل در نصب شود. شما می‌‌‌‌توانید از یک پارچه میکروفایبر و آب صابون برای تمیز کردن سطح استفاده کنید. پس از تمیز کردن کفپوش سرامیک، اجازه دهید به طور طبیعی خشک شود.

شرایط نصب پارکت لمینت روی سرامیک

3- ارتفاع پس از نصب پارکت را تخمین بزنید

نصب پارکت لمینت روی سرامیک باعث افزایش قابل توجه ارتفاع کف می‌‌‌‌شود. این افزایش ارتفاع می‌‌‌‌تواند حرکت درها و کمدها را مسدود کند؛ بنابراین مهم است که افزایش ارتفاع را تخمین بزنید و مطمئن شوید که هیچ عنصر دیگری از فضای داخلی شما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

4- شکاف برای کاهش انبساط را در نظر بگیرید

کفپوش لمینت زمانی که در معرض تغییر دما و رطوبت قرار می‌‌‌‌گیرد، دچار انبساط می‌‌‌‌شود؛ بنابراین، برای جلوگیری از کمانش و سایر عیوب ساختاری باید انبساط را پیش بینی کنید. شما می‌توانید از اسپیسرها برای ایجاد شکاف یکنواخت در اطراف محیط اتاق و سایر اشیاء ثابت مانند لوله‌ها، چارچوب درها و شومینه استفاده کنید.

5- لایه زیرین مناسب را انتخاب کنید

پارکت لمینت به عنوان کف شناور نیز شناخته می‌‌‌‌شود، زیرا تخته‌ها به یکدیگر چسب یا میخ نمی‌شوند. در عوض، آنها در جای خود قفل خواهند شد. از این رو، شرایط لایه زیرین برای سطح پرداخت از اهمیت بالایی برخوردار است. لایه زیرین بین پارکت چوبی و سرامیک قرار می‌گیرد. جدای از به حداقل رساندن تراوش رطوبت از زیر، لایه زیرین مزایای جذاب دیگری نیز مانند گرم شدن زیر پا و آکوستیک بهتر را فراهم می‌کند. پلی اتیلن تقویت شده با فایبرگلاس (PE) بهترین گزینه برای زیرسازی برای نصب پارکت لمینت روی سرامیک است.

6- روش نصب بهینه را انتخاب کنید

برخی از تولید کنندگان روش شناور را برای نصب توصیه می‌‌‌‌کنند، جایی که تخته‌ها از طریق شکاف‌ها و شیارها به هم قفل می‌‌‌‌شوند، در حالی که برخی از متخصصان پیشنهاد می‌‌‌‌کنند که این تخته‌ها را مستقیماً با چسب پارکت روی سرامیک بچسبانید؛ بنابراین، استفاده از روش نصب مناسب و پیروی از دستورالعمل‌های نصاب ضروری است. بر این اساس باید ابزارهای مورد نیاز برای نصب پارکت خریداری شوند.

نحوه نصب پارکت لمینت روی سرامیک

طریقه نصب پارکت روی سرامیک

در ادامه به مراحل مراحل نصب لمینت روی کاشی و سرامیک می‌پردازیم:

مرحله 1: سطح را آماده کنید

اولین قدم در نصب کفپوش لمینت روی سرامیک، آماده سازی سطح است. آماده سازی شامل تمیز کردن سرامیک، بررسی تراز بودن و اطمینان از تمیز و خشک بودن سطح سرامیک است. اگر سطح سرامیک به درستی تمیز نشود، کثیفی و زباله می‌‌‌‌تواند در زیر تخته‌های لمینت گیر کند و باعث تاب برداشتن یا کمانش آنها شود. اگر سطح سرامیک تراز نباشد، تخته‌های لمینت می‌‌‌‌توانند بین آنها شکاف ایجاد کنند و باعث تاب برداشتن یا کمانش لمینت شوند.

مرحله 2: تخته‌های لمینت را اندازه کرده و برش دهید

مرحله بعدی اندازه گیری اتاق و در نظر گرفتن شکاف انبساط مورد نیاز است. هنگام اندازه گیری اتاق، مهم است که اشکال نامنظم را در نظر بگیرید تا بتوانید تعداد تخته‌های لازم را محاسبه کنید. اندازه گیری نامناسب می‌‌‌‌تواند منجر به برش نامناسب لمینت و در نتیجه افزایش ضایعات شود. اگر چه یک خطای جزئی در اندازه گیری می‌‌‌‌تواند در حین نصب قابل قبول باشد، اما در درازمدت به دلیل انبساط و فشرده شدن منجر به تاب خوردگی و خمیدگی تخته‌ها می‌‌‌‌شود. از متر برای اندازه گیری فضاهای مورد نیاز خود استفاده کنید.

مرحله 3: لایه زیرین را نصب کنید

مرحله بعدی نصب لایه زیرین است. این کف یک لایه عایق است که بین تخته‌های لمینت و سطح سرامیک قرار می‌‌‌‌گیرد تا به عنوان یک مانع رطوبتی عمل کند. توصیه می‌‌‌‌شود از یک فوم نازک استفاده کنید تا ضخامت کفپوش جدید به حداقل برسد. نصب نادرست لایه زیرین می‌‌‌‌تواند باعث تاب برداشتن یا کمانش تخته‌های لمینت شود. جنس لایه زیرین می‌تواند‌ پلی اتیلن تقویت شده با فایبرگلاس یا هر متریال دیگری باشد.

مرحله 4: پارکت لمینت را نصب کنید تخته‌های پارکت لمینت را باید براساس الگوی مورد نظر در محل نصب کرد. برای اطمینان از قفل شدن مناسب تخت‌ها و جلوگیری از هرگونه شکاف در سطح از یک پتک استفاده کنید. تخته‌ها را از شیار به یکدیگر وصل کنید تا روی لایه زیرین محکم شوند. اگر از لایه زیرین استفاده نمی‌کنید و مستقیماً پارکت را روی سرامیک می‌چسبانید، چسب دو جزئی پلی یورتان را تهیه کنید. چسب به سرعت خشک می‌شود و باید تخت‌ها را سریع در کنار هم قرار دهید. سپس با یک پتک به آرامی روی تخته‌ها ضربه بزنید تا فشرده شوند.

نکات مهم در نصب پارکت لمینت روی سرامیک

نکات مهم در نصب پارکت روی کاشی و سرامیک

در حالی که مطمئناً می‌توانید پارکت لمینت را روی سرامیک فعلی خود نصب کنید، برخی از مسائل وجود دارند که باید مورد توجه قرار دهید. نکات مهم به شرح زیر هستند:

· حتی تغییرات کوچک در سرامیک ممکن است در آینده هنگام راه رفتن روی لمینت باعث ایجاد صدای جیر جیر شود. این صدا نه تنها آزاردهنده است، بلکه می‌تواند‌ نشانه مشکل بزرگی مانند شکستگی سرامیک باشد.

· نکته دیگری که باید در نظر گرفت این واقعیت است که سرامیک اغلب در مناطقی که مستعد رطوبت هستند مانند حمام و آشپزخانه استفاده می‌شود. از سوی دیگر، لمینت می‌تواند رطوبت را جذب کند و در اثر رطوبت آسیب ببیند. در این شرایط شما نیاز به نصب لایه زیرین دارید.

· هنگامی که لمینت روی سرامیک قرار می‌گیرد، سطح سخت‌تری ایجاد می‌کند. یک لایه زیرین می‌تواند به حل این مشکل کمک کند. لایه زیرین می‌تواند‌ مانند بالشتک عمل کند و احساس راه رفتن راحت را ایجاد کند.

· اگر مشکلات مربوط به سطح سرامیک حل نشوند، هر زمان ممکن است پارکت دچار کمانش شود. اگر کفپوش سرامیک خیلی خراب است و تعمیر آن به صرف هزینه بالا نیاز دارد، بهتر است به کلی برداشته شود تا به سطح سیمانی برسید.

نصب پارکت چوبی مهندسی شده یا پارکت لمینت روی سطح سیمانی نیز شرایط مخصوص به خود را دارد که باید با نصاب در میان بگذارید.

کلام آخر

می‌‌‌‌توان پارکت لمینت را روی سرامیک نصب کرد تا زمانی که سطح سرامیک صاف و سالم باشد. ممکن است یک لایه زیرین برای ایجاد یک سطح صاف برای قرار دادن تخته‌های لمینت لازم باشد. استفاده از این لایه ضروری نیست، اما می‌تواند‌ مزایای زیادی همچنین عایق صوتی و عایق رطوبتی را فراهم کند. در هر صورت، بهتر است نصب پارکت روی سرامیک را خودتان انجام ندهید، این کار به شدت تخصصی است و باید توسط متخصصان انجام شود. برای استفاده از خدمات نصب پارکت و خرید لوازم جانبی پارکت با مشاوران ما در مازو پارکت تماس بگیرید.

سوالات متداول

نصب پارکت لمینت روی سرامیک امکان پذیر است؟

بله می‌تواند‌ لمینت را روی سرامیک نصب کرد، اما سرامیک باید سالم و تمیز باشد تا شرایط نصب اصولی را فراهم کند.

آیا برای نصب لمینت نیازی به کندن سرامیک‌ها است؟

اگر سرامیک‌ سالم است و فقط نیاز به تمیز کردن دارد، نیازی کندن سرامیک نیست؛ اما در صورت خرابی گسترده باید سرامیک به کلی برداشته شود.

  • پارکت لمینت
  • مازو پارکت
  • پارکت