فرآیند آماده سازی ترمووود چگونه است؟

 عکس زیبا از فرآیند آماده سازی ترمووود چگونه است؟
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۲۳ آ‌ذر ۱۴۰۲

چوب ترمووود برخلاف سایر انواع چوب بسیار بادوام، سبک وزن و مقاوم در برابر قالب، حشرات و پوسیدگی است. برای تولید این نوع چوب از عملیات حرارتی استفاده می‌شود. فرآیند آماده سازی ترمووود شامل گرما دادن به چوب در یک دمای مشخص است. به عبارتی، گرما از دیرباز برای بهبود و افزایش خواص طبیعی چوب استفاده می‌شد. در زمان‌های قدیم، قبایل آفریقا نیزه‌های خود را روی آتش حرارت می‌دادند تا آنها را سفت کنند، در حالی که وایکینگ‌ها قسمت بیرونی کشتی‌های خود را می‌سوزانند تا این نواحی کشتی‌ها را در برابر آتش و آب مقاوم کنند. فرآیند آماده سازی ترمووود برداشتی مدرن از این تکنیک‌های قدیمی است. در این مقاله از وبسایت «مازو پارکت» در مورد نحوه ساخت ترمووود صحبت می‌کنیم.

مزایای حرارت دهی فرآیند آماده سازی ترمووود

چوب اصلاح شده حرارتی یا ترمووود چوب سخت یا چوب نرمی است که با استفاده از فرآیند طبیعی، غیر سمی و بدون مواد شیمیایی با حرارت دادن تا دمای بیش از 220 درجه سانتی گراد پردازش می‌شود. بسیاری از انواع چوب را می‌توان از نظر حرارتی اصلاح کرد، اگرچه رایج‌ترین انواع چوب برای ترمووود شامل صنوبر، کاج و سایر چوب‌های سخت هستند.

چوب در یک کوره پردازش می‌شود که در آن اکسیژن (به مقدار بسیار کم) از سوختن چوب جلوگیری می‌کند، در حالی که از بخار برای محافظت از چوب و جلوگیری از شکافتن آن هنگام پخت استفاده می‌شود. این فرآیند که حدود 96 ساعت طول می‌کشد که باعث می‌شود که ساختار شیمیایی چوب به طور دائمی تغییر کند.

در فرآیند آماده سازی ترمووود چه اتفاقی می‌افتد؟

ترمووود به دلایل مختلف مصالح ساختمانی بهتری نسبت به چوب معمولی است. ایده گرم کردن چوب تا دمای شدید به منظور ایجاد یک محصول پایدارتر که منشا آن فنلاند است، معماری و فرآیندهای ساختمانی را برای همیشه تغییر داد. چوب ترمووود با عملیات حرارتی چوب نرم اسکاندیناوی تا دمای 180 تا 230 درجه در کوره‌های محفظه‌ای ویژه تا 96 ساعت ایجاد می‌شود. بخار به عنوان یک گاز محافظ استفاده می‌شود و به جلوگیری از شکافتن و آسیب دیدن چوب در طول درمان کمک می‌کند.

فرآیند تولید ترمووود

در مراحل تولید ترموود نیاز به یک کوره کنترل‌ شده توسط کامپیوتر و تنظیم دقیق دما است؛ بنابراین هر تکه چوب را می‌توان تا دمای مناسب گرم کرد. هر تکه چوبی که گرم می‌شود از نظر ویژگی‌های مکانیکی دقیقاً مانند قطعه بعدی است. در پایان فرآیند، رطوبت چوب حدود 7 درصد رطوبت است و خواص شیمیایی و فیزیکی آن به طور دائمی تغییر کرده‌اند. به طور کلی، فرآیند گرمایش یک تغییر شیمیایی را در خود چوب القا می‌کند. این تغییر شیمیایی در نهایت چیزی است که باعث ایجاد یک محصول نهایی بادوام‌تر می‌شود. سپس با محصول تولید شده می‌توان از پیچ‌های مناسب در ترمووود برای نصب کفپوش و سایر کاربرد استفاده کرد.

فرآیند آماده سازی ترمووود می‌تواند باعث تغییرات زیر شود:

· باعث حذف ترکیبات آلی از چوب می‌شود.

· و دوام طبیعی چوب را افزایش می‌دهد.

· چوب در برابر جذب رطوبت مقاوم‌تر می‌شود.

· چوب در برابر عوامل محیطی مانند پوسیدگی و آسیب حشرات مقاوم‌تر می‌شود.

· ظاهر چوب به رنگ جذاب قهوه‌ای شکلاتی در می‌آید.

· ترمووود حاوی هیچ گونه مواد شیمیایی یا سمی نیست.

فرآیند آماده سازی ترمووود چگونه است؟

تکنولوژی مدرن کلید تولید چوب با کیفیت بالا و مناسب است. روش تولید ترمووود به شکل کارآمد و از نظر زیست محیطی ایمن است. مدیریت زنجیره تامین و لجستیک، از مرحله تولید چوب تا پردازش محصول نهایی، کیفیت بالا را تضمین می‌کند. مشتریان اصلی ترمووود شامل خرده فروشان تجارت چوب، تولیدکنندگان خانه‌های پیش ساخته، دکوراتورهای داخلی، دفاتر معماری، تولیدکنندگان پارکت چوبی، شرکت‌های ساختمانی و تولیدکنندگان مبلمان هستند.

نحوه آماده سازی ترمووود

فرآیند تولید ترمووود از 6 تونل تشکیل شده است. در سه تونل اول، چوب بریده شده خشک شده و برای مرحله عملیات حرارتی در تونل چهارم آماده می‌شود. عملیات حرارتی با بخار آب انجام می‌شود. بخار آب به عنوان گاز محافظ و رسانای حرارتی استفاده می‌شود که اجازه می‌دهد چوب تا دمایی بالاتر از دمای اشتعال گرم شود. دو تونل آخر برای خنک کردن، آبیاری، تهویه و نهایی کردن چوب تصفیه شده استفاده خواهد شد. پس از عملیات حرارتی، پردازش چوب در واحدهای داخلی تحت فشار مناسب به مدت 24 تا 48 ساعت ادامه می‌یابد.

فرآیند آماده سازی ترمووود را می‌توان به طور تقریبی به سه مرحله زیر تقسیم کرد:

  1. در مرحله اول دمای چوب افزایش یافته و چوب خشک می‌شود.

  2. مرحله دوم شامل یک اصلاح حرارتی است که در طی آن رطوبت چوب عملاً به صفر می‌رسد و دما در بالاترین حد خود قرار می‌گیرد.

  3. حداکثر دما و زمان پردازش با توجه به خواص مورد نظر انتخاب می‌شود. در نهایت چوب خنک شده و تا حد مورد نظر مرطوب می‌شود.

این فرآیند بین 80 تا 140 ساعت طول می‌کشد. زمان کلی بستگی به نوع چوب، مشخصات و میزان رطوبت چوب قبل از رفتن به کوره دارد. با این حال، اجازه دهید به سه مرحله اصلی در فرآیند آماده سازی ترمووود بپردازیم:

1- خشک کردن

مرحله اول خشک کردن در دمای بالاست. در ای مرحله الوارهای چوب داخل کوره گذاشته و به سرعت تا 100 درجه سانتیگراد گرم می‌شود. این فرآیند شامل گرفتن هر مقدار رطوبت چوب و کاهش آن به صفر است. سپس دما به تدریج تا سطح مورد توافق افزایش می‌یابد.

2- اصلاح حرارتی

هنگامی که درجه حرارت بالا به درجه بندی Thermo-S یا Thermo-D رسید که چهار برابر بیشتر از کوره معمولی است، الوارهای چوب در آن دما به مدت سه ساعت نگه داشته می‌شود. در این مدت زمان چوب به معنای واقعی اصلاح می‌شود (ویژگی‌های جدیدی پیدا می‌کند).

3- خنک کردن

آخرین مرحله زمانی است که دمای چوب با سیستم اسپری آب کاهش می‌یابد. هنگامی که دما پایین است، اپراتورها شروع به بازگرداندن رطوبت به چوب با استفاده از آب و بخار می‌کنند. این کار ماشین کاری چوب و همچنین پایداری آن را بهبود می‌بخشد. پس از اتمام مرحله خنک کننده، رطوبت بین چهار تا هفت درصد خواهد بود.

مراحل آماده سازی ترمووود

کلاس‌های عملیات حرارتی ترمووود

فرآیند آماده سازی ترمووود در دو کلاس عملیات حرارتی استاندارد انجام می‌شود. تفاوت بین این کلاس‌ها در درجه حرارت و زمان عملیات حرارتی است. کلاس عملیاتی می‌تواند کاربرد چوب را مشخص کند. برای مثال، یک کلاس خاص باعث می‌شود ترمووود به عنوان کفپوش و با استفاده از چسب پارکت در محل نصب شود. در ادامه در این مورد کلاس‌های عملیات حرارتی ترمووود بیشتر توضیح می‌دهیم:

Thermo-S

چوب تولید شده از فرآیند Thermo-S به رنگ قهوه‌ای روشن در می‌آید و پایداری بسیار بالایی دارد. چوب در دمای ملایم‌تر (بیش از 185 درجه سانتیگراد) تحت عملیات حرارتی قرار می‌گیرد. محصولات Thermo-S عمدتا برای دکوراسیون داخلی در نظر گرفته شده‌اند، اما می‌توانند در مناطق بیرونی (تراس یا بالکن) با رطوبت کم استفاده شوند.

Thermo-D

چوب تولید شده از فرآیند Thermo-D رنگ قهوه‌ای تیره‌تری دارد. دوام بالایی در برابر پوسیدگی دارد. Thermo-D در دماهای بالاتر (بیش از 215 درجه سانتیگراد) از نظر حرارتی اصلاح می‌شود و برای استفاده در محیط داخلی و خارجی عالی است. این چوب برای مناطق بیرونی انتخاب خوبی است.

کلام آخر

فرآیند آماده سازی ترمووود یک رویکرد تمیز و سازگار با محیط زیست است که خواص چوب را بهبود می‌بخشد. در این فرآیند فقط از دمای بالا و بخار استفاده می‌شود که تضمین می‌کند محصول نهایی کاملاً طبیعی و عاری از مواد شیمیایی خواهد بود. عملیات حرارتی خواص مختلف چوب مانند پایداری، عایق حرارتی، مقاومت در برابر پوسیدگی و زیبایی را افزایش می‌دهد.

هنگامی که ترکیب چوب تغییر کرد، چوب بادوام‌تر و پایدارتر می‌شود و آن را به چوب مطلوب‌تری برای کار تبدیل می‌کند. گرمای شدید هر نوع رطوبت را از چوب خشک می‌کند، به این معنی که احتمال رشد هر نوع کپک یا قارچ در چوب بسیار کم است. چوب ترمووود به تغییرات رطوبت واکنش نشان نمی‌دهد، در نتیجه دچار تاب خوردگی و تغییر شکل نمی‌شود. برای خرید انواع کفپوش و لوازم جانبی پارکت با مشاوران در مازو پارکت تماس بگیرید.

سوالات متداول

هدف از ترمووود چیست؟

چوب ترمووود برای افزایش خواص چوب تولید می‌شود و آن را پایدارتر، بادوام‌تر و در برابر پوسیدگی مقاوم می‌کند. معمولاً از این چوب برای کاربردهای فضای باز مانند عرشه، سایدینگ و مبلمان فضای باز استفاده می‌شود.

چه نوع چوبی برای تولید ترمووود مناسب است؟

گونه‌های چوب نرم مانند کاج و صنوبر به دلیل در دسترس بودن و پاسخ به فرآیند عملیات حرارتی معمولاً برای تولید ترمووود استفاده می‌شوند. با این حال می‌توان از سایر چوب‌های نرم و برخی چوب‌های سخت نیز استفاده کرد.

فرآیند تولید ترمووود چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان کلی فرآیند می‌تواند متفاوت باشد، اما مرحله عملیات حرارتی معمولاً چندین ساعت طول می‌کشد. عواملی مانند نوع چوب، خواص مورد نظر و تجهیزات در دسترس می‌توانند بر کل زمان پردازش تاثیر بگذارند.

  • ترمووود
  • مازو پارکت
  • پارکت