آموزش اندازه گیری کف برای نصب کفپوش

 عکس زیبا از آموزش اندازه گیری کف برای نصب کفپوش
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۰۸ آ‌ذر ۱۴۰۲

کفپوش جدید یک سرمایه گذاری بزرگ است که نه تنها زیبایی و عملکرد یک فضا را تغییر می‌دهد، بلکه می‌تواند ارزش زیادی به آن بیافزاید. انجام فرآیند نصب کفپوش مرحله بسیار مهمی است که باید با مهارت بالایی انجام شود؛ اما قبل نصب، یک مرحله مهم‌تر وجود دارد که اندازه گیری کف است. شما می‌توانید با اندازه گیری کف مقدار کفپوش را سفارش دهید. انجام این کار راحت است و شما باید بسته به متراژ واحد خود، زمانی را برای محاسبه اندازه کف اختصاص دهید. در این مقاله از وبسایت «مازو پارکت» به آموزش اندازه گیری کف برای کفپوش می‌پردازیم.

نحوه اندازه گرفتن کفپوش مورد نیاز

محاسبه متراژ مربع اولین قدمی است که باید برای اندازه گیری فضا بردارید. برای انجام این کار، به سادگی از یک متر دستی برای تعیین طول و عرض اتاق استفاده کنید، سپس آنها را در یکدیگر ضرب کنید تا متراژ مربع به دست آید. با این حال، همه اتاق‌ها یک مربع کامل نیستند، بنابراین اگر متوجه شدید که با اتاق‌هایی با شکل نامنظم طرف هستید، فقط به یاد داشته باشید که بیشتر اتاق‌ها را می‌توان به مجموعه‌ای از مستطیل‌ها تقسیم کرد.

نحوه اندازه گیری کف برای نصب کفپوش

یک پلان طبقه را ترسیم کرده و آن را به اشکال منظم تقسیم کنید. سپس متراژ مربع هر بخش را محاسبه کرده و آنها را با هم جمع کنید تا کل متر مربع فضاها محاسبه شوند. اگر با یک اتاق مثلثی یا دایره‌ای کار می‌کنید، این روند کمی متفاوت به نظر می‌رسد. برای یک اتاق مثلثی، طول را در عرض ضرب کنید و سپس آن را بر دو تقسیم کنید. برای یک اتاق دایره‌ای، از معادله (3.14* شعاع x شعاع) استفاده کنید.

برای اندازه گیری دقیق باید اشیاء دائمی مانند آشپزخانه جزیره و راه پله‌ها را در نظر بگیرید. متراژ مربع اشیاء دائمی (عرض x طول) را محاسبه کنید و آنها را از متر مربع فضای کف قابل استفاده خود کم کنید. به عنوان مثال، اگر مساحت آشپزخانه 15 مترمربع است و مساحت جزیره فقط 2 متر مربع است، به این معناست که باید مساحت جزیره را از کل مساحت آشپزخانه کم کنید. هنگامی که اندازه گیری کف برای نصب پارکت لمینت انجام دادید، همه فضاها را با هم جمع کنید.

محاسبه تعداد بسته (کارتن) پارکت یا کفپوش

اکنون که مساحت فضای خود را در اختیار دارید، وقت آن است که تعیین کنید برای پر کردن اتاق‌ها به چند تخته (تایل) نیاز دارید. بسته به اینکه بسته بندی یا کارتن تخته را خریداری کرده یا تخته‌ها را به صورت جداگانه تهیه می‌کنید، روش محاسبه تعداد تایل متفاوت خواهد بود. اگر تخته‌ها را در یک فروشگاه فیزیکی خریداری می‌کنید، یک کارتن تخته را به‌ خاطر راحتی بیشتر از در اولویت قرار دهید. هنگامی که کفپوش خود را انتخاب کردید، باید بتوانید کل پوشش را بر حسب متر مربع روی کارتن پیدا کنید یا از فروشنده مساحت تحت پوشش کارتن تخته را بپرسید.

اندازه گیری کف برای نصب کفپوش

مساحت فضای خود را بر مساحت تحت پوشش کارتن تخته‌ها تقسیم کنید تا تعداد کارتن‌های مورد نیاز خود را محاسبه کنید. برای مثال، اگر مساحت کلی شما 100 متر مربع و مساحت تحت پوشش کارتن 5 متر مربع است، 100 را بر 5 تقسیم کنید. بدین ترتیب 20 کارتن مورد نیاز خواهد بود. اگر تخته‌های جداگانه می‌خرید، اندازه تخته را روی کارتن یا در توضیحات محصول جستجو کنید. عرض و طول تخته را ضرب کنید تا مساحت یک تخته به دست آید. بعد مساحت اتاق را بر یک تخته تقسیم کنید. عدد به دست آمده تعداد تخته‌ها را نشان می‌دهد.

برای طرح‌های پیچیده‌تر مانند اجرای تخته در زاویه 45 درجه یا ساختن الگویی مانند شاه ماهی که نیاز به برش‌های اضافی دارد، ما توصیه می‌کنیم مقدار تخته سفارش داده شده خود را به حداقل 15 درصد افزایش دهید. 15 درصد اضافه برای تخته‌های پارکت تمام چوب نیز مناسب است که در اتاقی با لبه‌ها و گوشه‌های زیاد قرار می‌گیرند. زمانی که طراحی اتاق‌ها پیچیده‌تر باشد، ضایعات تخته‌ها نیز بیشتر می‌شوند؛ اما این موضوع اجتناب ناپذیر است و باید از آن گذر کنید.

اندازه گیری کف برای نصب کفپوش پارکت

نکات مهم اندازه گیری کف برای نصب کفپوش

هنگام اندازه گیری یک اتاق برای نصب کفپوش، دقت برای اطمینان از خرید مقدار مناسب تخته و داشتن فرآیند نصب روان بسیار مهم است. در ادامه به چند نکته مهم در این مورد اشاره می‌کنیم:

● دستگاه اندازه گیری لیزری می‌تواند اندازه گیری‌های دقیقی را به خصوص برای اتاق‌های بزرگتر ارائه دهد. استفاده از این دستگاه سریع است و نیازی به چند نفر برای نگه داشتن یک متر نواری نخواهد بود.

● همیشه اندازه گیری‌های خود را دوباره بررسی کنید. اشتباه کردن ممکن رخ دهد و دو بار اندازه‌ گیری کردن به شناسایی خطاها کمک می‌کند.

● اگر اتاق شما اشکال نامنظم یا سایر ویژگی‌های پیچیده را دارد، فضا را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید. هر بخش را جداگانه اندازه گیری کنید.

● فراموش نکنید که کف کمدها و هر گوشه و کنار اتاق را اندازه بگیرید. این اندازه گیری‌ها را در محاسبات خود لحاظ کنید. راه پله‌ها می‌توانند پیچیده‌تر باشند. پس شما باید هم کف و ارتفاع پله‌ها را محاسبه کنید.

لوازم جانبی ضروری برای پارکت و کفپوش

بعد از اندازه گیری کف برای نصب کفپوش و سفارش تخته‌ها می‌توانید لوازم جانبی ضروری کفپوش را نیز در نظر بگیرید. برای مثال، قرنیز پارکت می تواند هم به زیبایی و دوام کفپوش شما کمک شایانی کند. قرنیز مانعی از ورود رطوبت از دیوار به پارکت است و همچنین ظاهر فضا را مجلل و جذاب می‌کند. برای نصب قرنیز باید دورتادور دیوارهای خود را به صورت متری محاسبه کنید. همچنین در مورد روغن پارکت و چسب پارکت از فروشنده سوال کنید. روغن برای افزایش درخشندگی و طول عمر کفپوش مورد استفاده قرار می‌گیرد. چسب پارکت نیز به هدف نصب کفپوش به کف زیرین کاربرد دارد.

کلام آخر

درک روش اندازه گیری متراژ کفپوش یکی از ساده‌ترین کارها برای نصب کفپوش جدید است. با در نظر گرفتن مراحل اندازه گیری کف برای نصب کفپوش می‌توانید مقدار مناسب تخته پارکت را سفارش دهید. شما باید اندازه متر مربع فضا را محاسبه کنید و همه اتاق‌ها را با هم جمع کنید تا نهایت مساحت کلی به دست آید. داشتن دقت بالا در نصب مهم است، زیرا رابطه مستقیمی با هزینه و پرتی تخته‌ها دارد. اگر به دنبال نصب انواع کفپوش و خرید لوازم جانبی پارکت هستید با مشاوران ما در مازو پارکت تماس بگیرید.

سوالات متداول

نحوه اندازه گیری کف برای نصب کفپوش چگونه است؟

برای اندازه گیری طول و عرض اتاق خود از یک متر نوار استاندارد استفاده کرده و مترمربع (طول و عرض) هر فضا را اندازه گیری کنید.

نحوه محاسبه تعداد تخته یا تایل برای نصب کفپوش چگونه است؟

اگر متر مربع تخته‌ها روی کارتن بسته بندی اعمال نشده است، باید یک تخته را جداگانه حساب کنید و مساحت کل فضا را در مساحت یک تخته تقسیم کنید. عدد به دست آمده تعداد تخته‌ها را نشان می‌دهد.

  • کفپوش
  • مازو پارکت
  • پارکت