نحوه سازگاری پارکت لمینت و گرمایش کف

 عکس زیبا از نحوه سازگاری پارکت لمینت و گرمایش کف
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۱۴ آ‌ذر ۱۴۰۲

پارکت گرمایش از کف گزینه خوبی برای منازل است، زیرا فضای داخل را به خوبی گرم می‌کند و در عین حال زیبایی دکوراسیون داخلی را افزایش می‌دهد. گرمایش از کف قابلیت تنظیم دما را دارد و از گرمای همرفت و تابشی برای گرم کردن فضا استفاده می‌کند. گرمایش از کفش باعث می‌شود تا افراد در یک صبح زمستانی پاهایشان احساس سرما نکنند! با این حال، قبل از اینکه به سراغ خرید پارکت لمینت مناسب بروید، ابتدا بیایید ببینیم این نوع کفپوش با گرمایش از کف سازگار است یا خیر. با این مقاله از «مازو پارکت» همراه ما باشید.

آیا پارکت برای گرمایش از کف مناسب است؟

کفپوش لمینت در برابر خراش و آب مقاوم است و برای خانواده‌هایی با کودکان یا حیوانات خانگی ایده آل خواهد بود. پارکت لمینت همچنین با گرمایش از کف سازگار است، اما بهترین ماده برای این منظور محسوب نمی‌شود. در حالی که اکثر کفپوش‌ها برای نصب روی سیستم گرمایش از کف مناسب هستند، برخی از آنها هدایت حرارتی بهتری نسبت به بقیه دارند. سرامیک بهترین رسانا از نظر حرارتی است و گرمای بیشتری را منتقل می‌کند. با این حال، سرامیک جذابیت ظاهری و احساس گرمای پارکت لمینت را ارائه نمی‌دهد.

از بین انواع کفپوش چوبی مانند پارکت تمام چوب یا پارکت چوبی مهندسی شده، لمینت بهترین کفپوش برای گرمایش از کف است. پارکت لمینت تحت تغییرات دما مستعد تاب خوردن نیست. لمینت در برابر تغییرات دما بسیار مقاوم است و در نتیجه در دماهای بالاتر تغییر شکل نمی‌دهد. با این حال، نحوه نصب و کیفیت لمینت در این امر اهمیت بالایی دارد. در زمان خرید کفپوش چوب باید به «پارکت گرمایش از کف» اشاره کنید تا فروشنده بداند که پارکت قرار است روی چه نوع ساختار و سیستمی نصب شود.

پارکت گرمایش از کف

مزایا و معایب پارکت گرمایش از کف

مزایای زیادی برای نصب کفپوش لمینت روی سیستم گرمایش از کف وجود دارند. برای مثال، هزینه استفاده از گرمایش از کف نسبت به دیگر سیستم‌های گرمایش مرکزی کمتر است، بنابراین هزینه اولیه برای بسیاری از صاحبان املاک ارزش تغییر را دارد. از سویی دیگر، هزینه پارکت لمینت نسبت به دیگر کفپوش‌های چوبی نیز کمتر است؛ بنابراین در وهله اول می‌توانید هم در هزینه‌های گرمایش و هم هزینه خرید کفپوش چوبی مناسب صرفه جویی کنید.

نصب پارکت گرمایش از کف در فضاهایی مانند آشپزخانه یا حمام که در آب روی کفپوش می‌ریزد و اغلب پاک نمی‌شود، یک انتخاب عالی خواهد بود. بدین دلیل گرمایش از کف می‌تواند‌ باعث بخار شدن آب شود و از ماندگاری آب روی کفپوش و خرابی آن در بلند مدت جلوگیری کند. همچنین اگر سیستم گرمایش از کف خراب شود، می‌تواند‌ به جای اینکه کل پارکت را برداشت، تنها چند تخته را از محل خارج کرد تا تعمیرات لازم را انجام داد.

بزرگ‌ترین مشکل این است که همه پارکت‌های لمینت برای نصب روی سیستم گرمایش از کف مناسب نیستند. شما باید پارکت گرمایش از کف را خریداری کنید که هم در برابر حرارت تاب بر نمی‌دارد و هم حرارت را به خوبی به فضا منتقل می‌کند (رسانای حرارتی خوبی است). همچنین نصب پارکت لمینت روی گرمایش از کف می‌تواند پیچیده‌تر از شرایطی باشد که در آن کف زیرین از چوب، سرامیک یا بتن ساخته شده است.

پارکت گرمایش از کف در منزل

مشخصات پارکت گرمایش از کف

هنگام انتخاب پارکت لمینت باید مطمئن شوید که کفپوش تا حد ممکن متراکم است تا رسانایی حرارتی خوبی داشته باشد. هر چه ماده متراکم‌تر باشد، گرما را بهتر منتقل می‌کند. همچنین، هر چه مواد کفپوش نازک‌تر و تراکم آن بیشتر باشد، مدت زمان گرم شدن کمتر و پاسخگویی سیستم کفپوش بیشتر خواهد بود. ما توصیه می‌کنیم که ضخامت پارکت لمینت نباید بیشتر از 18 میلی‌متر باشد، زیرا ضخامت بیشتر مانع عملکرد کارآمد سیستم گرمایش از کف می‌شود.

وقتی نوبت به عرض تخته می‌رسد، تخته‌های عریض‌تر اغلب حرکت بیشتری نسبت به تخته‌های با عرض کمتر دارند، بنابراین توصیه می‌کنیم نسبت ضخامت به عرض باید بین ۷ به ۱۱ باشد. تخته‌ای با ضخامت 16 میلی‌متر و عرض 160 میلی‌متر ایده آل است. بهتر است دمای سطح لمینت از 28 درجه سانتی گراد تجاوز نکند. این محدودیت دمای بالا با استفاده از یک ترموستات که سیستم گرمایش را کنترل می‌کند قابل تنظیم است.

پارکت گرمایش از کف مبتنی با سیستم آب یا برق

هر دو سیستم گرمایش از کف با آب (هیدرونیک) و برقی برای سازگاری با کفپوش لمینت مناسب هستند. سیستم‌های برقی در درجه اول برای گرم کردن فضاهای کوچک‌تر مانند حمام توصیه می‌شوند، اما نصب سیستم‌های مبتنی بر آب بسیار مقرون به صرفه‌تر از سیستم‌های برقی هستند. بدین دلیل که هزینه برق بیشتر از هزینه آب است.

سیستم‌های برقی را می‌توان نسبت به سیستم‌های آبی با درجات حرارتی بالا تنظیم کرد. این امر باید با نوع پارکت لمینت همخوانی داشته باشد تا حرارت بالا باعث مشکل برای کفپوش نشود. قبل از خرید پارکت لمینت مطمئن شوید که حداکثر دمایی که می‌تواند تحمل کند چقدر است. همانطور که قبل‌تر بیان کردیم، حفظ دمای 28 درجه سانتی گراد می‌تواند‌ مناسب باشد.

سیستم‌های آبی که از لوله کشی آب بهره می‌برند و ممکن است در طولانی مدت دچار نشتی آب شوند. اگر این نشتی تشخیص داده نشود، ممکن است پارکت چوبی لمینت را به کلی خراب کند. با این حال، هر دو سیستم برای کفپوش لمینت مناسب هستند. بهتر است قبل از خرید از فروشنده اطلاعات لازم را دریافت کنید.

نصب پارکت گرمایش از کف

نصب پارکت لمینت روی سیستم گرمایشی از کف

تخته‌های لمینت را می‌توان به راحتی روی سیستم گرمایش از کف نصب کرد. تخته‌های پارکت گرمایش از کف به گونه‌ای طراحی شده‌‌اند که به راحتی در کنار هم قرار بگیرند. ایجاد شکاف انبساط در اطراف لبه پارکت لمینت خطر کمانش ناشی از افزایش رطوبت یا درجه حرارت در اتاق را از بین می‌برد. یک شکاف انبساط 15 میلی‌متری معمولاً برای محاسبه انبساط کافی است.

برای نصب کفپوش لمینت روی سیستم گرمایش از کف معمولاً از چسب پارکت تک و دو جزئی پلی یورتان برای ایجاد یک چسبندگی قوی بین تخته‌های لمینت و سطح زیرین استفاده می‌شود. توصیه می‌شود از تیمی از متخصصان نصب برای این منظور کمک بگیرید، زیرا اگر نصب به صورت اصولی انجام نشود، هم زیرسازی را خراب می‌کند و هم عمر کفپوش را به حداقل می‌رساند.

نکات مهم در نصب و استفاده از پارکت گرمایش از کف

1- سیستم گرمایشی باید قبل از نصب پارکت گرمایش از کف به تدریج گرم شوند، در غیر این صورت ممکن است ترک بخورند یا رطوبت به طور دائم در داخل آنها محبوس شود.

2- از یک نصاب ماهر بخواهید که کف را بررسی کند و گزارشی از میزان انتقال حرارت و شرایط دیگر آن تهیه کند. این موضوع برای ارزیابی مناسب بودن کف برای پوشش و به ویژه برای کفپوش‌های چوبی ضروری است.

3- برای جلوگیری از افزایش رطوبت یک غشای پلی اتیلن (0.2 میلی‌متر ضخامت) را روی یک بستر در زیر کفپوش لمینت قرار دهید تا به عنوان مانعی برای ایجاد بهار بخار عمل کند.

4- اولین باری که از سیستم گرمایشی بعد از نصب لمینت استفاده می‌کنید، بهتر است به تدریج دما را افزایش دهید. دما را هر 5 درجه سانتی گراد به مدت یک ساعت افزایش دهید تا کفپوش به هر درجه دما عادت کند.

5- مناطقی که دارای سیستم گرمایش از کف هستند را با فرش‌های ضخیم نپوشانید، زیرا در غیر این صورت خطر به دام افتادن گرما و افزایش بیش از حد دما وجود دارد.

6- نصب پارکت گرمایش از کف در مناطق مرطوب مانند حمام و آشپزخانه متفاوت از فضاهایی مانند نشیمن و اتاق خواب است. به دلیل رطوبت بالا باید از زیرسازی ویژه در این فضا بهره برد.

کلام آخر

پارکت گرمایش از کف به طور خاص برای سیستم‌های گرمایش از کف ساخته شده‌اند. این پارکت‌ها نه تنها در برابر خراش و آب مقاوم هستند، بلکه می‌توانند دمای ساطع شده از سیستم گرمایش از کف را نیز به خوبی مدیریت کنند. پارکت لمینت معمولی برای گرمایش از کف مناسب نیست و به سرعت تاب بر می‌دارد. پس مهم است که در زمان خرید پارکت لمینت به این نکته توجه کنید و به فروشنده بگویید که لمینت مناسب برای گرمایش از کف را می‌خواهید. برای خرید انواع کفپوش چوبی و لوازم جانبی پارکت با مشاوران ما در مازو پارکت تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا می‌توان از کفپوش لمینت با گرمایش از کف استفاده کرد؟

بله بسیاری از انواع کفپوش‌های لمینت برای استفاده در سیستم‌های گرمایش از کف مناسب هستند. با این حال، باید به سراغ پارکت گرمایش از کف بروید که برای این کاربرد ساخته شده است.

چه نوع گرمایش از کف برای کفپوش لمینت مناسب است؟

هر دو سیستم گرمایش از کف برقی و آب (هیدرونیک) را می‌توان با کفپوش لمینت استفاده کرد. نصب سیستم‌های برقی اغلب آسان‌تر است، در حالی که سیستم‌های مبتنی بر آب هزینه‌های گرمایش را کاهش می‌دهند.

آیا محدودیت دمایی برای پارکت گرمایش از کف وجود دارد؟

اکثر تولید کنندگان کفپوش لمینت توصیه می‌کنند دمای سطح پارکت را حداکثر تا 28 درجه سانتی‌گراد نگه دارید. این دما برای افزایش طول عمر کفپوش ضروری است. همچنین این دما به خوبی فضا را گرم نگه می‌دارد.


  • پارکت لمینت
  • مازو پارکت
  • پارکت