مقایسه انواع پارکت چوبی به همراه بررسی مزایا و معایب

 عکس زیبا از مقایسه انواع پارکت چوبی به همراه بررسی مزایا و معایب
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۱۴ آبان ۱۴۰۲

پارکت چوبی یکی از بهترین و بادوام‌ترین کفپوش‌هایی است که امروزه ارائه می‌شوند. علاوه بر این، پارکت چوبی می‌تواند گرمای ذاتی چوب و جذابیت را به فضا ببخشد. امروزه انواع پارکت چوبی در بازار وجود دارند که دست خریداران را برای انتخاب محصول مناسب باز می‌کند؛ اما بررسی ویژگی‌های هر کدام می‌تواند دیدگاه واضحی از نظر کیفیت و قیمت ارائه دهد؛ بنابراین در خرید پارکت چوبی این امکان را دارید تا با اطلاعات بیشتری وارد بازار شوید و محصول مناسب را انتخاب کنید. در این مقاله از وبسایت «مازو پارکت» به مقایسه انواع پارکت چوبی از نظر نحوه ساخت و نوع چوب می‌پردازیم.

انواع پارکت چوبی از نظر ساخت

کفپوش پارکت چوبی انواع مختلفی دارد که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را ارائه می‌دهند. در ادامه به مقایسه انواع پارکت چوبی از نظر ساخت می‌پردازیم:

1- پارکت چوبی جامد

پارکت نوعی کفپوش چوبی جامد است، اما به جای اینکه به صورت تخته‌های بلند قرار گیرد، در تخته‌های کوچک طراحی شده است که امکان ترکیب الگوهای مختلف از جمله شاه ماهی کلاسیک، بافت سبد، موزاییک، شورون و غیره را فراهم می‌کند. پارکت چوبی جامد به طور کامل با چوب طبیعی ساخته می‌شود. علاوه بر این، بزرگترین مزیت این پارکت ظاهر باشکوه و زیبایش است. هیچ کفپوش دیگری نمی‌تواند با پارکت چوبی جامد قابل مقایسه باشد. این پارکت گران قیمت است، اما لوکس بودن و زیبایی را به فضای داخلی می‌دمد. با این حال، پارکت چوبی جامد در برابر رطوبت مقاومت کمی دارد، بدین ترتیب برای فضاهایی مانند حمام مناسب نیست.

2- پارکت چوبی مهندسی شده

پارکت چوبی مهندسی شده برای به حداقل رساندن برخی از معایب پارکت چوبی جامد اختراع شده‌ است و در عین حال همان ظاهر چوب واقعی را ارائه می‌دهد. پارکت مهندسی شده از چندین لایه ساخته شده است که لایه بالایی اغلب از چوب طبیعی و لایه‌های پایین‌تر از چوب ارزان‌تر خواهد بود. اکثر محصولات مهندسی شده به صورت شناور نصب می‌شوند، به این معنی که نه چسبانده و نه میخ می‌شوند. در عوض، هر تخته پارکت مهندسی شده با استفاده از سیستم نصب زبانه و شیار به دیگری متصل می‌شود. پارکت مهندسی شده به دلیل پوشش لاک روی لایه نهایی در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد. به همین دلیل می‌توان پارکت چوبی مهندسی شده را برای فضاهای مرطوب مانند حمام استفاده کرد.

انواع پارکت چوبی از نظر ساخت

3- پارکت چوبی لمینت

پارکت چوبی لمینت به عنوان یک نوع کفپوش چوبی طبقه بندی نمی‌شود، زیرا در ساخت آن از چوب طبیعی استفاده نشده است. این نوع پارکت روشی کاربردی‌تر و کم هزینه‌تر برای دستیابی به ظاهری شبیه به چوب واقعی ارائه می‌دهد. لایه بالایی لایه وظیفه دوام و مقاومت لمینت در برابر خراش، رطوبت و سایش را بر عهده دارد. در زیر لایه بالایی، یک لایه هسته معمولا از تخته فیبر با چگالی بالا (HDF) ساخته شده است که به پایداری و استحکام ساختاری می‌افزاید. لایه زیرین به عنوان یک لایه متعادل کننده عمل می‌کند و ثبات بیشتری را برای پارکت فراهم خواهد کرد. پارکت لمینت راش نسبت به پارکت تمام چوبی راش مقرون به صرفه‌تر است و می‌تواند ظاهر چوب طبیعی را تقلید کند.

انواع پارکت چوبی از نظر چوب

اگر پارکت چوبی از چوب طبیعی ساخته شود، در تولید آن از انواع مختلف چوب استفاده می‌شود. در ادامه به انواع پارکت چوبی از نظر نوع چوب اشاره می‌کنیم:

چوب بلوط

.پارکت چوبی بلوط یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین کفپوش‌های چوبی است و در دو نوع قرمز و سفید ارائه می‌شود. دانه بندی بلوط قرمز با چرخش‌ها و پیچ و خم‌ها مشخص می‌شود و در رنگ‌های متنوعی به فروش می‌رسد. با این حال، بلوط قرمز اغلب ته رنگ صورتی دارد. رنگ بلوط سفید قهوه‌ای طلایی‌تری است و معمولاً تنوع رنگ کمتری دارد. دانه بندی بلوط سفید یکدست و صاف‌تر است. هر دو نوع پارکت بلوط در برابر خراش‌ها و فرورفتگی‌های عمیق بسیار مقاوم هستند و برای مکان‌های پرتردد انتخاب خوبی خواهند بود.

چوب افرا

اگر به دنبال چوبی با رنگ ثابت و رنگ روشن‌تر هستید، افرا انتخاب خوبی برای کفپوش‌های چوبی شماست. تنوع رنگی پارکت افرا کم است و شکل دانه بندی آن ظریف‌تر هستند. شکر افرا سخت‌ترین نوع افراست و بیشترین استفاده را برای کفپوش دارد. همچنین یک انتخاب عالی برای پارکت چوبی سخت است، زیرا حداکثر ماندگاری را ارائه می‌دهد. انتخاب چوب افرا به سبک طراحی داخلی ظاهری مدرن‌تر می‌دهد. با این حال، می‌تواند برای سبک‌های طراحی کلاسیک نیز کاربردی باشد.

انواع پارکت چوبی از نظر ساخت

چوب گردو

گردو چوبی زیبا و محکم است که به وفور در کفپوش استفاده می‌شود. پارکت چوبی گردو بادوام است و طیفی از رنگ‌های مختلف از جمله قهوه‌ای، شکلاتی روشن و تیره را ارائه می‌دهد. برخی از صاحبان خانه‌ها گردوی برزیلی را انتخاب می‌کنند، زیرا این نوع گردو استحکام بالاتری دارد. دانه بندی چوب گردو بسیار متنوع است که به چوب ظاهری زیبا و کلاسیک می‌دهد. کفپوش‌های گردویی گرما و آرامش را به اتاق اضافه می‌کنند و رنگی غنی دارند که هر فردی را عاشق خود می‌کنند.

چوب وین

وین یک چوب سخت بسیار بادوام و متراکم است که برای مدت طولانی دوام می‌آورد. شبیه بلوط به نظر می‌رسد، زیرا هر دو الگوهای دانه‌ای بزرگ و مواج دارند. رنگ چوب وین می‌تواند از عسلی گرفته تا قهوه‌ای تیره متفاوت باشد. پارکت چوبی وین در مکان‌های پر رفت و آمد دوام بالایی دارد. از چوب وین همچنین برای ساخت چوب بیسبال استفاده می‌شود! دانه بندی این چوب موج‌دار و پیچیده است، به همین دلیل می‌تواند هرگونه خراش را به خوبی پنهان کند. چوب وین یک گزینه نسبتاً مقرون به صرفه برای پارکت چوبی جامد محسوب می‌شود. همچنین در مناطقی با رطوبت بالا مانند حمام عملکرد خوبی دارد.

چوب راش

.پارکت چوبی راش یک گزینه عالی برای کفپوش چوبی است، زیرا در برابر ضربه مقاومت بالایی دارد. دانه بندی صاف و ریز آن می‌تواند ظاهری مدرن به فضای داخلی ببخشد. راش برای مناطق با رطوبت زیاد مناسب نیست، بنابراین نباید از آن در محیطی مانند حمام استفاده کرد. چوب راش به رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای است. اکثر خریداران ترجیح می‌دهند به جای رنگ آمیزی، رنگ طبیعی چوب را حفظ کنند تا ظاهری طبیعی‌تر به فضای داخلی خود بدهند. همچنین پارکت چوبی راش قیمت بالایی دارد.

انواع پارکت چوبی از نظر چوب

چگونه پارکت چوبی را با پارکت لمینت مقایسه کنیم؟

اگر به دنبال جایگزینی کم هزینه برای پارکت چوبی هستید، پارکت لمینت گزینه بهتری است. ابتدا باید بگوییم که هر دو پارکت استحکام بالایی دارند و شرایط نصب آنها راحت است، اما پارکت چوبی از چوب طبیعی ساخته می‌شود، در حالی که پارکت یک کفپوش مصنوعی است. ظاهر لمینت با طرح چوب ارائه می‌شود، اما زیبایی و جذابی چوب طبیعی را ندارد. با این حال، بیایید در ادامه جزئیات بیشتری را در مورد تفاوت پارکت چوبی با پارکت لمینت ارائه دهیم:

ترکیب مواد

· پارکت چوبی از چوب طبیعی ساخته شده است و ظاهری اصیل و منحصر به فرد ارائه می‌دهد که می‌تواند بر اساس گونه‌های چوب مورد استفاده متفاوت باشد.

· پارکت لمینت متشکل از چند لایه مواد مختلف از جمله لایه محافظ، لایه طرح‌دار، هسته اصلی لمینت و لایه زیرین تشکیل شده است.

ماندگاری

· پارکت چوبی عموماً بادوام است، اما بسته به نوع چوب و روکش ممکن است در معرض خراش، فرورفتگی و آسیب ناشی از رطوبت باشد.

· پارکت لمینت به دلیل داشتن لایه رویی محافظ، ماندگاری بالایی دارد و در برابر خراش، رطوبت و سایش مقاومت بیشتری ارائه می‌دهد.

نگهداری

· پارکت چوبی برای حفظ ظاهر خود و محافظت از آن در برابر آسیب، نیاز به تعمیر و نگهداری منظم با استفاده روغن و سایر مواد دارد.

· پارکت لمینت به تعمیر و نگهداری کمی نیاز پیدا می‌کند و برای تمیزکاری تنها به جاروبرقی و پارچه مرطوب نیاز خواهد داشت.

انواع پارکت چوبی از نظر نوع چوب

هزینه

· پارکت چوبی گران‌تر از پارکت لمینت است، زیرا از چوب طبیعی در ساخت آن استفاده می‌شود.

· پارکت لمینت مقرون به صرفه‌تر است و جایگزینی عالی برای چوب طبیعی محسوب می‌شود.

نصب و راه اندازی

· نصب پارکت چوبی می‌تواند پیچیده‌تر و زمان‌بر باشد و اغلب به تخصص حرفه‌ای نیاز دارد.

· پارکت لمینت اغلب از یک سیستم قفل زبانه و شیار استفاده می‌کند که امکان نصب آسان را فراهم می‌کند.

ظاهر

· پارکت چوبی با تغییرات طبیعی در رنگ، دانه بندی و بافت که به فضا گرما و شخصیت می‌بخشد، ظاهری کلاسیک و شیک ایجاد می‌کند.

· پارکت لمینت طیف گسترده‌ای از طرح‌ها و الگوها را ارائه می‌دهد، اما ظاهر آن تقلیدی از چوب طبیعی است.

مزایای پارکت چوبی

انواع پارکت چوبی مزایای زیادی دارد که همین موضوع باعث شده انتخاب بسیاری از افراد برای کفپوش خانه ها، پارکت چوبی باشد. در این قسمت مزایای این پارکت‌ها را برای شما عنوان خواهیم کرد:

· پارکت‌های چوبی در هر فصل دمای مناسب خودش را دارد. به این شکل که در فصل‌های سرد سال این کفپوش عایق گرما دارد و اجازه نمی دهد سرما از کف زمین به داخل خانه راه یابد. در فصل تابستان هم اجازه نمی دهد سرمایه داخل به بیرون رود و کفپوش همیشه خنک است.

· این پارکت‌ها از نظر زیبایی ظاهری و شیک و مدرن بودن حرف اول را بین تمام کفپوش‌ها می زنند. در مقایسه با انواع پارکت چوبی باید بگوییم که هر کدام از پارکت‌های چوبی، مهندسی شده و لمینت زیبایی‌های خود را دارند. افرادی که قصد دارند فضایی گرم و صمیمی با دکوراسیونی بی نظیر و منحصر به فرد در خانه یا محل کار خود ایجاد کنند، می توانند پارکت چوبی را در اولویت قرار دهند.

· پارکت‎های چوبی در مقایسه با سایر کفپوش‌ها مانند کاشی، سرامیک و غیره می توانند بیشترین ایمنی را برای کودکان ایجاد کنند. به همین دلیل است که بیشتر والدین برای اتاق خواب کودک خود پارکت‌های چوبی استفاده می کنند.

· پارکت چوبی به دلیل طراحی و نقش و نگار زیبا و طبیعی ای که دارد، به راحتی با انواع دکورهای مختلف ست می شود. بنابراین فرقی نمی کند وسایل و دکوراسیون اتاق های شما در چه سبکی است، شما در هر صورت می توانید آن‌ها را با انواع پارکت چوبی، مانند پارکت بلوط، راش و غیره ست کنید.

· در مقایسه انواع پارکت باید بگوییم که پارکت‌های چوبی چون از چوب‌های طبیعی راش، بلوط، گردو و غیره تهیه می شوند، بیشترین دوام و ماندگاری را دارند. اگر به خوبی و با استفاده از روش های نگهداری اصولی از آن ها مراقبت کنید، این پارکت‌ها حداقل تا 20 سال عمر خواهند کرد.

· تنوع رنگ و طرح در پارکت‌های چوبی بسیار زیاد است و شما با هر نوع سلیقه و بودجه ای می توانید یکی از انواع پارکت چوبی را برای خود انتخاب کنید.

· یکی از مزایای ویژه پارکت‌های چوبی این سات که نظافت بسیار آسانی دارند. در واقع شما می توانید با یک پارچه نم دار تمیز هر نوع لک، کثیفی و آلودگی را از روی این پارکت ها رفع اثر کنید.

· سرعت نصب پارکت‌های چوبی هم بالا است وبا کمتریت میزان کثیف کاری، می تواند در عرض چند ساعت یک اتاق را به طور کامل از پارکت چوبی کفپوش کنید.

· از دیگر مزایای انواع پارکت چوبی این است که در صورتی که محیط مرطوبی برای آن ها ایجاد نکنید، به هیچ عنوان باکتری و قارچ در آن ها رشد نخواهند کرد.

معایب پارکت چوبی

همان طور که می دانید هر چیزی در این دنیا در کنار مزایای فوق العاده ای که دارد، دارای تعدادی معایب هم است که پارکت چوبی از این قاعده مستثنی نیست. در این قسمت چند مورد از معایب پارکت چوبی را برای شما عنوان می کنیم:

· همان طور که پیش تر هم به آن اشاره کردیم در صورتی که از پارکت های چوبی به خوبی مراقبت کنید، این پارکت‌ها تا سالیان سال عمر خواهند کرد. اما اگر شرایط نگهداری از آن‌ها خوب نباشد، ممکن است پس از چند سال مجبور به تعویض تایل‌های آن‌ها شوید.

· یکی دیگر از معایب پارکت چوبی این است که ممکن است پس از چند سال استفاده هنگام راه رفتن روی آن سر و صدا بشنوید. البته این موضوع ممکن است فقط برای بعضی از افراد پیش بیاید و در صورتی که از آن به خوبی مراقبت و نگهداری شود، احتمال بروز آن کم است.

· پارکت‌های چوبی به هیچ عنوان برای محیط های مرطوب و محیط هایی که نیاز به شستشوی مداوم دارند، مناسب نیستند.

کلام آخر

مقایسه انواع پارکت چوبی را انجام دادیم، اکنون می‌توانید پارکت مناسب خود را خریداری کنید. اگر به سراغ پارکت تمام چوب می‌روید، به نوع چوب توجه کنید. معمولاً چوب بلوط به دلیل مقاومت بالا و قیمت مناسب، محبوبیت بیشتری دارد. اگر هم گزینه‌های ارزان‌تر را می‌خواهید، پارکت لمینت و پارکت مهندسی شده انتخاب خوبی خواهند بود. در هر صورت، برای بررسی قیمت پارکت چوبی با نصب و اطلاع از شرایط فروش با مشاوران ما در مازو پارکت تماس بگیرید.

سوالات متداول:

پارکت لمینت چه تفاوتی با پارکت چوبی دارد؟

پارکت‌های چوبی انتخابی لوکس تر و گران تر از پارکت های لمینت هستند اما پارکت‌های لمنیت گزینه ای کاربردی تر در برابر تغییرات دما و رطوبت است.

آیا لازم است قبل از نصب پارکت زیر سازی انجام گیرد؟

بله زیر سازی برای نصب انواع پارکت چوبی ضروری است. هر چه سطح زیرین صاف تر و یکنواخت تر باشد، پارکت نمای بهتری پیدا خواهد کرد.

هزینه نصب پارکت چوبی چقدر است؟

هزینه نصب این پارکت‌ها بستگی به عوامل مختلفی همچون ابعاد اتاق، نیاز به زیر سازی، نیاز به فوم و غیره دارد.


  • پارکت چوبی
  • مازو پارکت
  • پارکت