مقایسه کفپوش PVC تایلی و رولی

 عکس زیبا از مقایسه کفپوش PVC تایلی و رولی
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۲۲ اسفند ۱۴۰۲

یکی از عناصر مهم در طراحی داخلی فضا‌های مسکونی و تجاری، کفپوش‌ها هستند. در حال حاضر، دو نوع کفپوش رایج در بازار، با نام‌های کفپوش پی وی سی تایلی و کفپوش پی وی سی رولی موجود است. در این مطلب، شما را با ویژگی‌ها و مزایای استفاده از هر کدام این کفپوش‌ها و بسیاری موارد دیگر آشنا می‌کنیم.

کفپوش رولی چیست؟

همان طور که گفته شد، یکی از انوع مختلف کفپوش‌ها، کفپوش پی وی سی رولی است که از لحاظ ظاهر، بسیار مشابه پارکت لمینت می‌باشد. هر چند، ویژگی‌ها و مشخصات این نوع کفپوش، در مقایسه با پارکت بسیار متفاوت است. جنس کفپوش‌های رولی، اغلب از PVC بوده و در رول‌هایی با طول‌های مختلف تولید می‌شود. کفپوش‌های رولی، دارای تنوع فراوان در مدل و طرح بوده و شامل سرامیک، سنگ، کاشی و پارکت می‌شود. برخی از مدل‌های این نوع کفپوش، دارای رنگ و طرح واقعی هستند و به همین دلیل، تشخیص و مقایسه کفپوش PVC تایلی و رولی از پارکت چوبی و سرامیک، بسیار سخت است. عرض این کفپوش‌ها ۲ متر و ضخامت آن‌ها در مصارف خانگی، در حدود ۲ میلیمتر است. از این نوع کفپوش، با عرض ۳ تا ۵ میلیمتر در مکان‌های ورزشی، تجاری و کارگاهی نیز استفاده می‌شود. قیمت کفپوش‌های رولی در مقایسه با سایر کفپوش‌ها، ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر است.

کفپوش رولی چیست؟

مزایای کفپوش رولی چیست؟

استفاده از کفپوش‌های پی وی سی رولی، دارای مزایای فراوانی است که شامل موارد زیر می‌باشد:

· ضدآب بودن

· قابلیت ماندگاری و دوام طولانی

· مقاومت بالا

· دیرتر کثیف شدن نسبت به سایر کفپوش‌ها

· آنتی باکتریال و ضد قارچ و باکتری

· تمیز کردن آسان

· مقاوم در برابر ساییدگی و خراش

· قیمت کمتر نسبت به محصولات دیگر

· نصب راحت و آسان

· مقاوم در برابر اصطکاک

معایب کفپوش رولی را بدانید

استفاده از کفپوش رولی، در کنار تمامی مزایا و فواید گفته شده، دارای معایب مختلفی نیز می‌باشد. هر چند این معایب، در مقابل مزایا و فواید کفپوش‌های رولی، قابل توجه نمی‌باشد. برخی از این مزایا عبارتند از:

· کمرنگ شدن در زیر نور آفتاب

· نیاز به نصاب حرفه‌ای برای نصب در فضا‌های بزرگ

· لیز شدن در اثر رطوبت و خیسی

· داشتن بوی نامطبوع در زمان نصب

· داشتن چسب‌هایی با احتمال خطر آتش سوزی

· عدم مقاومت در برابر مواد شیمیایی

· ترمیم و بازسازی سخت و مشکل

· عدم سازگاری با محیط زیست

· انتشار گاز‌های سمی در صورت قرارگیری در گرما

· احتمال آسیب و صدمه به لایه‌های زیرین کفپوش

کفپوش تایلی چیست؟

یکی دیگر از انواع کفپوش‌های پی وی سی، کفپوش‌های تایلی هستند که با کنار هم قرار گرفتن قطعات، برای کف محیط‌ها استفاده می‌شوند. به عبارت دیگر، کفپوش‌های تایلی با کنار هم قرار گرفتن قطعاتی مانند کاشی، البته با جنس متفاوت، موجب زینت بخشیدن به کف خواهند شد. از آن جایی که جنس این کفپوش‌ها، مانند کاشی یا سرامیک سخت نیست، در اغلب موارد، به این کفپوش‌ها موکت تایلی نیز گفته می‌شود. هر چند، استفاده از کفپوش‌های تایلی در بیشتر فضا‌ها رایج است، با این حال بیشترین کاربرد را در دکوراسیون داخلی دارد. انواع مختلفی از این نوع کفپوش‌ها، با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در بازار موجود است که هر کدام، ویژگی‌های خاص خود را داشته و برای فضا‌های ویژه‌ای کاربرد دارد. نکته مهم در زمینه مقایسه کفپوش PVC تایلی و رولی این است که، کفپوش‌های تایلی به نسبت قیمتی که دارند، بسیار مقرون به صرفه‌تر از سایر کفپوش‌ها بوده و دارای تنوع بالایی در زمان انتخاب هستند.

مزایای کفپوش تایلی کدام است؟

استفاده از کفپوش‌های پی وی سی تایلی، مزایا و فواید فراوانی دارد که در ادامه، هر کدام از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

· کفپوش‌های تایلی دارای طرح و نقش‌های مختلف و زیبایی هستند که تمامی سلیقه‌ها را پوشش می‌دهد.

· از آن جایی که درز بین تایل‌ها در کفپوش‌های تایلی با یکدیگر بسیار کم است، به همین دلیل گرد و غبار از آن رد نشده و در نتیجه، تمیز کردن آن بسیار راحت و آسان است.

· این نوع کفپوش‌ها مراحل نصب ساده‌ای داشته که این امر موجب می‌شود، زمان کمی از نصاب گرفته شود و از نظر هزینه نیز، نسبت به سایر انواع کفپوش‌ها، مقرون به صرفه‌تر باشد.

· کفپوش‌های تایلی قابلیت شستشو با انواع شوینده‌ها را داشته و در مقابل مواد شیمیایی موجود در شوینده‌ها بسیار مقاوم هستند.

· این نوع کفپوش‌ها، مقاومت بالایی در برابر گرما و سرما، تغییر رنگ بر اثر نور خورشید و غیره دارند.

· ترمیم و بازسازی کفپوش‌های تایلی در مقایسه با سایر کفپوش‌ها، بسیار ساده‌تر بوده و به راحتی با تایل دیگری تعویض می‌شود. در این صورت، نیازی به تعویض کل قسمت‌های کفپوش نیست.

· کفپوش‌های تایلی لغزندگی نداشته و با نصب آن‌ها، از لیز بودن کف جلوگیری خواهد شد.

معایب کفپوش تایلی چیست؟

استفاده از کفپوش‌های تایلی، علاوه بر مزایا و فواید گفته شده، در برخی موارد دچار معایب و مشکلاتی نیز می‌شود که در مقایسه با مزایای آن، از اهمیت زیادی برخوردار نمی‌باشد. این معایب، شامل موارد زیر می‌باشد:

· کفپوش‌های تایلی در برابر خراشیدگی مقاوم نبوده و افتادن ابزار و‌اشیا تیز روی سطح آن، موجب پارگی تایل‌ها شده و نیاز به تعویض دارد.

· استفاده از این نوع کفپوش‌ها برای قسمت‌هایی مانند آشپزخانه یا محیط‌هایی که ماشین حرکت دارد، مناسب نیست. زیرا ترشحات روغن و تماس با لاستیک، موجب ایجاد آسیب و از بین رفتن زیبایی کفپوش‌ها خواهد شد.

· قرار دادن‌اشیا سنگین روی کفپوش‌ها، موجب فرورفتگی دائمی کفپوش‌های تایلی می‌شود.

· برخی از انواع این کفپوش‌ها در برابر سرما، گرما و رطوبت مقاوم نبوده و هرگز نباید از آن‌ها، برای فضا‌های خارجی استفاده شود.

تعمیر کفپوش PVC رولی و تایلی

مقایسه کفپوش PVC تایلی و رولی از نظر ظاهر

همان طور که گفته شد، هر دو کفپوش PVC تایلی و رولی، از انواع کفپوش‌های پی وی سی بوده و در زمینه مقایسه کفپوش PVC تایلی و رولی باید گفت، در نوع طراحی تفاوت چشمگیری با یکدیگر ندارند. تنها تفاوت کفپوش تایلی و رولی از نظر شکل ظاهری این است که، کفپوش‌های تایلی پس از نصب، شکلی سه بعدی را ایجاد کرده و درز‌های کناری به هم جفت خواهند شد. در حالی که در کفپوش رولی، محصولات با فاصله کنار هم قرار داده شده که لازم است آن‌ها را به یکدیگر چسباند، تا طرح زیباتری را ایجاد کنند. هر چند این محصولات، بسیار زیبا و شکیل هستند اما برای داشتن ظاهری زیبا در کف، بهتر است از کفپوش‌های تایلی استفاده شود.

تعمیر کفپوش PVC رولی و تایلی

به طور کلی، تمامی کفپوش‌ها در صورت هر گونه آسیب دیدگی، تعمیر شده و به حالت اول برگردانده می‌شوند. با این حال، برای مقایسه کفپوش PVC تایلی و رولی لازم است بدانید، تعمیر کفپوش‌های تایلی به گونه ای است که تایل، به طور کامل تعویض شده و تایل جدید جایگزین آن شود. به این ترتیب، هزینه انجام تعمیرات بسیار بالا رفته و مقرون به صرفه نمی‌باشد. در حالی که در کفپوش‌های رولی، در صورت بروز هر گونه آسیب، می‌توان تنها یک بخش را برش داده و یک رول سالم را جایگزین آن کرد. به این ترتیب می‌توان گفت، هزینه تعمیر در کفپوش‌های رولی، بسیار مقرون به صرفه‌تر از کفپوش‌های تایلی است.

مقایسه کفپوش PVC تایلی و رولی در فرآیند نصب

مورد دیگر در زمینه مقایسه کفپوش PVC تایلی و رولی، فرآیند نصب آن ها می باشد. کفپوش‌های تایلی در کنار یکدیگر و به شکل مرتب نصب شده و بسیاری از افراد نیز، قادر به نصب آن هستند. مدت زمان فرآیند نصب نیز، در کفپوش‌های تایلی کوتاه‌تر بوده و دردسر کمتری نیز دارد. اما کفپوش‌های رولی، به دلیل عدم وجود برش‌های منظم و روش‌های نصب مختلف برای هر کدام از انواع آن، دارای مدت زمان نصب بیشتری بوده و مراحل دشوارتری هستند. به همین دلیل، لازم است برای نصب آن‌ها، از یک نصاب حرفه‌ای کمک گرفت که در نهایت، هزینه نصب بالاتر خواهد رفت.

جمع‌بندی

در صورتی که به دنبال کفپوشی با تنوع بالا، مقاوم و قابل شستشو هستید، کفپوش تایلی بهترین گزینه برای شما می‌باشد. اما در صورت تمایل به خریدی مقرون به صرفه‌تر، نصب آسان و داشتن حس گرما، می‌توانید کفپوش‌های رولی را انتخاب نمایید. با دادن این اطلاعات و مقایسه این دو محصول، می‌توانید بهترین انتخاب را متناسب با نیازتان داشته باشید. در صورت داشتن هر گونه سؤال در این زمینه، می‌توانید به سایت مازوپارکت مراجعه نمایید.

سؤالات متداول

آیا به مرور بین تایل‌های کفپوش درز ایجاد خواهد شد؟

ایجاد هر گونه مشکل مانند به وجود آمدن درز، به جنس کفپوش انتخاب شده، چگونگی نصب و زیرسازی بستگی دارد.

آیا بند‌های موجود روی سرامیک برای نصب کفپوش مشکل ساز است؟

در صورتی که سرامیک سالم و بدون پستی یا بلندی باشد، مشکلی ایجاد نشده و در غیر این صورت، لازم است قبل از نصب کفپوش، از ماستیک با سیمان و چسب چوب استفاده کرد.


  • کفپوش PVC
  • مازو پارکت
  • پارکت