تمیز کردن کفپوش pvc با محلول خانگی، نظافت کفپوش پی وی سی

 عکس زیبا از تمیز کردن کفپوش pvc با محلول خانگی، نظافت کفپوش پی وی سی
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۰۱ بهمن ۱۴۰۲

تمیز کردن کفپوش PVC با محلول خانگی، نظافت کفپوش پی وی سی

اگر کفپوش PVC دارید، خوب می‌دانید که تمیز نگه داشتن و مراقبت از آن چقدر مهم است. این نوع کفپوش یک سرمایه گذاری عالی محسوب می‌شود که به خانه شما ارزش می‌بخشد و دوام بالا را تضمین می‌کند؛ اما بدون نگهداری منظم ممکن است کفپوش PVC به مرور زمان کثیف، لکه‌دار و فرسوده شود. تمیز کردن کفپوش پی وی سی اهمیت بالایی دارد و بهتر است خیلی سریع نحوه نظافت کفپوش پی وی سی آموزش ببینید. در این مقاله از وبسایت «مازو پارکت» در مورد تمیز کردن کفپوش پلاستیکی PVC صحبت می‌کنیم.

چگونه کفپوش PVC را تمیز کنیم؟

شما باید حداقل هفته‌ای یک بار برای تمیز کردن کفپوش پی وی سی از خرده‌ها، گرد و غبار و زباله‌ها اقدام کنید. بعضی از فضاهای پرترافیک مانند آشپزخانه، حمام و ورودی جلویی درب منزل باید هر هفته تا یک هفته در میان تمیز شوند. اتاق‌هایی که رفت‌ و آمد کمتری دارند، مانند فضای ناهارخوری یا پذیرایی می‌توانند هر دو تا چهار هفته یکبار تمیز شوند. با این حال، اگر بچه یا حیوانات خانگی دارید و در مکانی زندگی می‌کنید که احتمالاً گل، برف و خاک زیر کفش‌های شما ایجاد می‌شود، احتمال اینکه باید در هفته چند بار برای نظافت کفپوش PVC اقدام کنید. تمیز کردن کفپوش پی وی سی و پارکت چوبی بسیار راحت است و شما می‌توانید با تهیه وسایل لازم و انجام یکسری اقدامات برای این کار اقدام کنید.

روش‌های تمیز کردن کفپوش‌های پلاستیکی و پی وی سی

ابزارها و موادی که هنگام تمیز کردن کفپوش پلاستیکی مورد نیاز هستند، عبارتند از:

· جارو برقی

· دستمال مایکروفایبر

· سرکه

· آب

· مایع ظرفشویی

· جوش شیرین

روش‌های تمیز کردن کفپوش‌های پلاستیکی و پی وی سی

نحوه تمیز کردن کفپوش پی وی سی از کثیفی

ابتدا با استفاده از جارو برقی تمیز کاری سطحی را انجام دهید. مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام تمیز کردن PVC باید به خاطر بسپارید این است که هرگز مناطقی که مقداری آب جمع شده‌اند را رها نکنید یا اجازه ندهید کف خیس بماند، زیرا آب می‌تواند به لایه‌های زیرین برود و عمر کفپوش را کم کند. با این حال، برای تمیز کردن کفپوش PVC مراحل زیر را دنبال کنید:

1- با یک پارچه میکروفایبر خشک آثار گرد و غبار را برطرف کنید.

2- در یک بطری اسپری، یک فنجان سرکه، یک فنجان آب داغ و 2 تا 3 قطره مایع ظرفشویی را با هم مخلوط کنید.

3- یک پارچه میکروفیبر دیگر را با مخلوط فوق خیس کنید و بفشارید تا آب اضافی آن گرفته شود.

4- از یک گوشه اتاق شروع کنید و به انتهای بروید. اگر پارچه خیلی کثیف شد، آن را در صورت نیاز بشویید و دوباره به مخلوط آغشته کنید.

5- بعد از تمیز کردن کفپوش پی وی سی از یک پارچه تمیز استفاده کرده تا کف را کاملاً خشک کنید، زیرا آب اضافی می‌تواند PVC را خراب کند.

نحوه تمیز کردن کفپوش پی وی سی از لکه

برای اینکه لکه‌هایی مانند غذا، جوهر، رنگ یا سایر لکه‌های سخت را پاک کنید باید یک خمیر جوش شیرین درست کنید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

1- جوش شیرین و آب را با هم مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید.

2- از یک پارچه نرم آغشته به مخلوط استفاده کنید و آن را روی لکه بمالید.

در حالی که این روش لکه‌ها را از روی کفپوش PVC پاک می‌کند، بهتر است هر لکه را در اسرع وقت تمیز کنید. اگر هر لکه را به سرعت بعد ریخته شده روی کفپوش تمیز نکنید، پاک کردن آن را بعد از مدت دشوارتر می‌شود.

استفاده از آمونیاک برای تمیز کردن کفپوش پی وی سی

در حالی که آمونیاک یک پاک کننده قوی است، معمولاً برای تمیز کردن کفپوش PVC توصیه نمی‌شود. آمونیاک محلولی خشن است و شاید به مرور زمان به کفپوش آسیب برساند. پیروی از توصیه‌های سازنده برای تمیز کردن و نگهداری برای حفظ یکپارچگی و طول عمر کفپوش PVC بسیار مهم است. به جای استفاده از آمونیاک، توصیه می‌شود از محلول‌های تمیز کننده ملایم‌تری استفاده کنید. یک محلول ساده از آب گرم و مایع ظرفشویی ملایم کفایت می‌کند.اگر تصمیم به استفاده از هر محصول تمیزکننده‌ای از جمله آمونیاک دارید، بسیار مهم است که ابتدا آن را در یک منطقه کوچک و نامحسوس تست کنید تا مطمئن شوید که باعث تغییر رنگ یا آسیب به کف نمی‌شود.

استفاده از آمونیاک برای تمیز کردن کفپوش پی وی سی

نکات مهم در تمیز کردن کفپوش پلاستیکی PVC

· مایعات ممکن است در هر زمان روی کفپوش شما بریزید و اگر فوراً تمیز نشوند، می‌توانند لکه‌هایی را روی کفپوش PVC باقی بگذارند. اگر روغن، گریس و مواد شیمیایی برای مدت طولانی باقی بمانند، می‌توانند باعث آسیب دائمی به کف شما شوند.

· هنگام تمیز کردن کفپوش پی وی سی خود از یک پارچه میکروفایبر یا اسفنج نرم استفاده کنید تا سطح کفپوش خراشیده نشود. از استفاده از پدها یا برس‌های تمیز کننده ساینده که می‌توانند به سطح آسیب برسانند خودداری کنید.

· آب داغ می‌تواند باعث انبساط کفپوش پی وی سی شود که منجر به آسیب دائمی می‌شود. در عوض، هنگام تمیز کردن کفپوش از آب ولرم استفاده کنید. آب ولرم به جلوگیری از هرگونه آسیب ناشی از تغییرات دما کمک می‌کند.

· اگر کفپوش خراب شده است، تعمیر سریع آن مهم است. ترک‌ها یا خراش‌های کوچک در صورت عدم تعمیر می‌توانند به سرعت به مشکلات بزرگتری تبدیل شوند. آب به راحتی می‌توان بین درزها نفوذ کرده و خرابی بزرگتری را ایجاد کند.

· بخار خیلی داغ ممکن است برای کفپوش PVC مناسب نباشد، زیرا گرما و رطوبت می‌توانند به کفپوش آسیب برساند. به روش‌های تمیز کردن ملایم با استفاده از یک دستمال یا پارچه مرطوب پایبند باشید.

کلام آخر

تمیز کردن کفپوش پی وی سی باعث می‌شود تا کفپوش شما دوام بیشتری داشته باشد. برای این کار تنها کافیست از مواد شوینده ملایم خانگی استفاده کنید. اگر بچه کوچک دارید یا از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنید، تمیز کردن در طول هفته را در نظر بگیرید. با این حال، کفپوش PVC به دلیل ماهیت پلاستیکی که دارد، نسبت به کفپوش چوبی مقاومت بیشتر در برابر رطوبت دارد. برای خرید لوازم جانبی چوب و پارکت و طرح هرگونه سوال با تیم مشاوران ما در مازو پارکت تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا می‌توانم از سفید کننده یا آمونیاک برای تمیز کردن کفپوش PVC استفاده کنم؟

استفاده از سفید کننده یا آمونیاک در کفپوش PVC توصیه نمی‌شود، زیرا این مواد شیمیایی می‌توانند به سطح آسیب رسانده و باعث تغییر رنگ آن شوند.

هر چند وقت یکبار باید کفپوش PVC خود را تمیز کنم؟

تمیز کاری منظم برای از بین بردن کثیفی و گرد و غبار توصیه می‌شود. بسته به میزان تردد پا و ریختن مواد غذایی می‌توان در صورت نیاز، تمیز کردن در طول هفته را مد نظر قرار داد.

آیا می‌توانم کفپوش PVC را با بخار تمیز کنم؟

تمیز کردن بخار ممکن است برای کفپوش PVC مناسب نباشد، زیرا گرما و رطوبت به طور بالقوه می‌توانند به کفپوش آسیب برساند. بهتر است از روش‌های تمیز کردن ملایم با پارچه مرطوب استفاده کنید.


  • مازو پارکت
  • پارکت