دیگر نگران تمیز کردن لمینت پارکت خود نباشید!

 عکس زیبا از دیگر نگران تمیز کردن لمینت پارکت خود نباشید!
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیگر نگران تمیز کردن لمینت پارکت خود نباشید!

لمینت پارکت به دلیل داشتن طراحی زیبا، مقاومت در برابر خط و خش و نگهداری آسان، یکی از گزینه‌های محبوب برای کفپوش مناطق مختلف است. تمیز کردن لمینت پارکت یکی از وظایفی است که به منظور مراقبت و نگهداری از آن باید انجام داد، چون توجه به این موضوع و رعایت اصول نگهداری از آن می‌تواند ضمن حفظ زیبایی ظاهری، عمر آن را افزایش دهد. این مقاله از وب‌سایت مازوپارکت نیز برای آشنایی بیشتر شما با تمیز کردن لمینت تهیه شده است.

لمینت پارکت مقاومت خوبی در برابر لکه‌ها و آسیب‌های روزمره از خود نشان می‌دهد، با این وجود در طول زمان گرد و غبار، لکه‌ها، و اصطکاک بر اثر راه رفتن و مواردی از این قبیل، از براقیت و زیبایی آن‌ها می‌کاهد. در این مقاله، روش‌های صحیح و موثر برای تمیز کردن لمینت پارکت را بیان می‌کنیم و شما را با تکنیک‌های اصلی، انواع لکه و مراحل نگهداری و نظافت پارکت لمینت آشنا می‌سازیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

پارکت لمینت چیست؟

پیش از آنکه درباره تمیز کردن لمینت صحبت کنیم، لازم است با تعریف پارکت لمینت و لایه‌های تشکیل دهنده آن آشنا شویم. پارکت لمینت، نوعی کفپوش است به شمار می‌رود که از ترکیب چند لایه ساخته شده است. لایه بالایی این کفپوش از ملامینه یا پلیمر مقاوم تشکیل شده که به آن لایه لمینت می‌گویند و پارکت را در برابر خط و خش، لکه‌ها، نور مستقیم خورشید و رطوبت محافظت می‌کند. زیر لایه لمینت، یک لایه HDF یا MDF (چوب خورده) قرار گرفته که تضمین کننده استحکام و مقاومت فیزیکی پارکت است و از پارکت در برابر فشار، اثرات حرارتی و رطوبت محافظت می‌کند. لایه زیرین پارکت لمینت شامل یک لایه باکینگ فوم یا پشتیبانی است که به عنوان یک ضدصدا عمل می‌کند و از نویزهای سطح زیرین جلوگیری می‌کند.

لازم به ذکر است که پارکت لمینت به دلیل زیبایی ظاهری، مقاومت بالا و نگهداری آسان، به گزینه‌ای محبوب برای پوشاندن سطوح کف منازل و فضاهای تجاری تبدیل شده است. پارکت لمینت در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی در بازار وجود دارد و شما می‌توانید با توجه به دکوراسیون و بر حسب سلیقه خود اقدام به خرید آن نمایید.

آیا پارکت لمینت قابل شستشو است؟

آیا پارکت لمینت قابل شستشو است؟

پارکت لمینت قابل شستشو است، اما لازم است با شیوه صحیح شستشو و مواد شوینده مناسب آشنایی کافی داشته باشید تا به پارکت لمینت خود آسیبی وارد نکنید. در وبه بیان ساده‌تر، اگر چه لمینت از چوب تشکیل شده است، اما برخلاف چوب طبیعی، ضد آب نیست. به همین دلیل در زمان تمیز کردن لمینت و یا شستشوی پارکت لمینت باید با احتیاط از موادی مانند آب، ماده شوینده قوی و محلول‌های قلیایی استفاده کنید. برای شستشوی پارکت لمینت، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

محلول شوینده ملایم و آب

برای شستشوی پارکت لمینت می‌توانید از یک محلول شوینده ملایم و آب استفاده کنید. اما برای این روش باید حتما از مناسب بودن محلول شوینده برای لمینت اطمینان حاصل کنید و همچنین از مقدار آب کمی برای شستشو استفاده کنید تا جذب نشود.

پاک‌کننده‌های خطوط

یکی دیگر از شیوه‌های تمیز کردن لمینت، استفاده از خط پاک کننده‌های خاصی است که در بازار وجود دارد و از آن‌ها به منظور پاکسازی لکه‌ها و آلودگی‌های روزمره پارکت لمینت استفاده می‌شود. این محصولات جهت شستشوی محل مورد نظر روی پارکت لمینت به کار می‌روند و باید طبق دستورالعمل مربوط به محصول از آن‌ها استفاده نمایید.

استفاده از پارچه یا دستمال مرطوب

راهکار دیگری که برای نظافت پارکت لمینت وجود دارد، استفاده از پارچه یا دستمال کاغذی مرطوب به منظور پاک کردن لکه‌ها و آلودگی‌ها از سطح پارکت است. برای این روش، نیازی به استفاده از پاک‌کننده‌های قوی یا مواد خشک کننده ندارید و تمیز کردن لمینت با همان دستمال مرطوبی که در دست دارید، انجام می‌شود.

مواد شوینده مناسب تمیز کردن لمینت پارکت

مواد شوینده مناسب تمیز کردن لمینت پارکت

اگر برای تمیز کردن لمینت خود می‌خواهید آن را بشویید، پس لازم است که با مواد شوینده مناسب آن آشنا باشید. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه‌ها، مواد شوینده پارکت لمینت را پیدا و خریداری کنید. این کار، چندان سخت و پیچیده نیست اما آنچه که باید بدانید، این است که نباید از مواد شوینده قوی استفاده کنید. این مواد در طولانی مدت باعث خراب شدن پارکت چوبی می‌شوند. در زیر چند نمونه از مواد شوینده پارکت لمینت را به شما معرفی می‌کنیم:

محلول رقیق ظرفشویی

محلول ظرفشویی ملایم و غیر قلیایی به عنوان یکی از مواد شوینده پارکت به شمار می‌رود. توجه داشته باشید که این محلول باید رقیق باشد و بلافاصله بعد از شست و شو، سطح پارکت را خشک نمایید.

محلول آب و سرکه

محلول آب و سرکه نیز یکی دیگر از مواد شوینده پارکت است که برای تهیه آن باید یک قاشق چایخوری سرکه را در یک لیوان آب حل نمایید. دقت داشته باشید که محلول نباید غلظت بالایی داشته باشد و همچنین بلافاصله بعد از شستشوی لمینت پارکت، سطح آن را با آب بشویید و سپس خشک کنید.

شوینده‌های مخصوص پارکت

محصولات شوینده پارکت لمینت تنوع زیادی دارند و می‌توانید آن‌ها را در بازار پیدا کنید. این محصولات به طور خاص برای تمیز کردن لمینت پارکت تولید شده‌اند و ویژگی‌هایی همچون ضد لک و نرم‌کنندگی دارند.

لازم به ذکر است که نباید از مواد شیمیایی و حل کننده قوی، برای نظافت پارکت لمینت استفاده کنید چون ممکن است به کفپوش شما آسیب برسانند. همچنین باید پیش از استفاده از انواع شوینده پارکت لمینت، دستور العمل‌های مربوط به آن را مطالعه و توصیه‌ها را رعایت کنید. پیشنهاد می‌دهیم قبل از استفاده از هر نوع شوینده، مقداری از آن را بر روی یک قسمت کوچک و غیر قابل مشاهده امتحان کنید و پس از آنکه مطمئن شدید آسیبی به سطح و رنگ پارکت شما نمی‌رساند، از آن استفاده نمایید.

مراحل تمیز کردن لمینت پارکت

مراحل تمیز کردن لمینت پارکت

برای تمیز کردن لمینت لازم است مراحلی را پشت سر بگذارید که به شرح زیر است:

قبل از آنکه شروع به نظافت پارکت کنید، باید با استفاده از جارو برقی گرد و غبار، خاک و هر گونه آلودگی که روی سطح پارکت وجود دارد را پاک کنید. این کار باعث کاهش احتمال خراشیدگی پارکت در مراحل بعدی می‌شود.

آب گرم و یک محلول شوینده ملایم که پیش‌تر نیز معرفی کردیم، را آماده کنید. یک پارچه نرم یا مپس برس را در محلول آب و شوینده آماده شده، قرار دهید و آن را به مواد آغشته کنید. البته دقت کنید که پارچه نباید خیلی خیس باشد که به لمینت نفوذ کند.

پارچه را به صورت دورانی و به آرامی روی پارکت بکشید و شروع به تمیز کردن آن کنید. توجه داشته باشید که پارچه را باید به صورت مرتب تمیز نمایید.

در صورتی که لکه‌های مقاوم مانند رنگ، چای، روغن و… روی سطح کفپوش وجود دارد، از محلول آب و سرکه استفاده کنید. برای انجام این کار می‌توانید یک قاشق چایخوری سرکه را در یک لیوان آب حل نموده و سپس پارچه آغشته به این محلول را روی محل مورد نظر بکشید و در نهایت با یک پارچه، سطح آن را خشک کنید.

دقت داشته باشید که پس از تمیز کردن لمینت باید آن را خشک کنید. برای انجام این کار می‌توانید از خشک کن با دمای پایین استفاده نمایید و یا به صورتی دستی به کمک یک پارچه، پارکت را خشک کنید.

نکات کلیدی نظافت و نگهداری پارکت لمینت

برای تمیز کردن لمینت نیازی به دانش و مهارت خاصی ندارید، اما دانستن و توجه به برخی از نکات به شما کمک می‌کند تا از پارکت خود به خوبی نگهداری کنید و در زمان نظافت و نگهداری پارکت لمینت، هیچگونه آسیبی به آن وارد نکنید. برخی از نکات مهم و کلیدی که در این زمینه باید بدانید به شرح زیر است:

برای تمیز کردن لمینت خود، سعی کنید از مواد شوینده مخصوص استفاده کنید. شوینده‌هایی که بر روی بسته‌بندی آن‌ها قید شده که قابل استفاده برای شستشوی لمینت هستند، تهیه نمایید و توصیه‌های تولید کننده را در زمان قبل، حین و بعد از شستشو رعایت کنید.

برای تمیز کردن لمینت از پارچه نرم و غیر خشن مانند پارچه میکروفایبر یا پارچه نرم و مرطوب استفاده کنید. در واقع باید از پارچه و وسایلی که ممکن است به سطح پارکت شما آسیب وارد کند و آن را خراش دهد، بپرهیزید.

پارکت لمینت از طریق درزها و اتصالات آب را جذب می‌کند، بنابراین باید از ریختن آب بر روی پارکت جلوگیری کنید. همچنین باید هوشیار باشید در صورتی که آب بر روی سطح پارکت ریخت، سریعا آن را خشک و سپس تمیز کنید.

برای خشک کردن سریع‌تر پارکت پس از تمیز کردن با آب، از دستگاه خشک کن با دمای پایین استفاده کنید. این کار به جلوگیری از نفوذ آب و آسیب به لمینت کمک می‌کند.

ورود خاک، شن و سایر ذرات سخت بر روی پارکت می‌تواند منجر به آسیب به سطح آن و خراشیدگی شود. پس سعی کنید با قرار دادن فرش ورودی و راهکارهای جایگزین، از ورود آن‌ها جلوگیری کنید.

به منظور پیشگیری از تغییر رنگ و آسیب پارکت لمینت بر اثر نور خورشید، از پرده‌ها یا روکش‌های پنجره استفاده نمایید.

از مواد تمیزکننده قوی، مانند شوینده‌های حاوی آمونیاک، اسیدها یا محلول‌های قوی خودداری کنید چون این مواد به لمینت پارکت آسیب می‌زنند و بازدهی آن را کاهش دهند.

پارکت لمینت به تغییرات رطوبت و دمای محیط حساس است. به همین منظور برای نگهداری و نظافت پارکت لمینت لازم است که دما و رطوبت محیط را در محدوده توصیه شده نگه دارید. در صورت افزایش دما و رطوبت محیط می‌توانید از دستگاه‌های تهویه و کنترل رطوبت استفاده نمایید.

سعی کنید برای نگهداری و نظافت پارکت لمینت برنامه‌ریزی کنید و طبق آن به تمیز کردن لمینت بپردازید و اجازه ندهید گرد و غبار و آلودگی بر سطح آن بنشیند. با انجام این کار می‌توانید عمر مفید کفپوش خود را افزایش دهید و ظاهر آن را زیبا نگه دارید.

مازوپارکت و تمیزکردن پارکت

جمع‌بندی

همانطور که در این مقاله نیز بیان شد، تمیز کردن لمینت کار دشواری نیست و تنها لازم است با نکات آن آشنایی داشته باشید. در واقع اگر به دنبال شستشوی پارکت لمینت خود هستید، باید برای پاک کردن گرد و غبار و ذرات معلق از پارچه‌های نرم خشک استفاده کنید و در صورت ریختن آب یا مایعات بر روی آن، فورا برای پاک کردن آن اقدام نمایید تا جذب پارکت نشود و آن را خراب نکند. همچنین برای نگهداری و نظافت پارکت لمینت نباید از مواد شوینده قوی و ابزار تیز استفاده کنید چون باعث آسیب رسانده به بافت پارکت می‌شوند. با تمیز کردن لمینت به صورت منظم و مدام و همچنین با رعایت دستورالعمل‌های تولید کننده آن، می‌توانید بر عمر مفید پارکت لمینت خود بیفزایید و ظاهر زیبای آن را برای مدت طولانی حفظ کنید.

لازم به ذکر است که برای تهیه پارکت لمینت، شما می‌توانید به مازوپارکت مراجعه کنید. مازوپارکت یکی از تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان مطرح پارکت لمینت در بازار ایران است که محصولات با کیفیت و متنوعی را ارائه می‌دهد و می‌تواند به شما در انتخاب و خرید پارکت لمینت کمک کند.

سوالات متداول

آیا باید از مواد شوینده خاصی برای تمیز کردن لمینت پارکت استفاده کنم؟

می‌توانید از مواد شوینده مخصوص پارکت لمینت استفاده کنید، اما حتماً دستورالعمل تولید کننده را مطالعه کنید.

چگونه با لکه‌های مواد مختلف روی پارکت لمینت برخورد کنم؟

در صورت ریختن مایعات بر روی پارکت، آن را فوراً تمیز و خشک کنید تا جذب بیشتر به سطح پارکت نشود. از مواد شوینده ملایم و مناسب برای رفع لکه‌ها استفاده کنید.

آیا می‌توانم از مواد تمیزکننده قوی برای پاک کردن پارکت لمینت استفاده کنم؟

خیر، از مواد تمیزکننده قوی و ابزارهای تیز خودداری کنید تا از آسیب به لمینت جلوگیری شود.


  • پارکت لمینت
  • مازو پارکت
  • پارکت