مزایای پارکت لمینت راش:زیبایی دائمی با کمترین مراقبت

 عکس زیبا از مزایای پارکت لمینت راش:زیبایی دائمی با کمترین مراقبت
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۰۲ آبان ۱۴۰۲

پارکت لمینت راش یک گزینه جذاب برای هر فضایی که در آن زندگی جریان دارد. چه به دنبال ظاهری گرم هستید و چه گزینه‌ای مدرن را برای دکوراسیون داخلی خود می‌خواهید، کفپوش چوبی راش انتخاب عالی است. مزایای پارکت لمینت راش تنها به کیفیت و قیمت مناسب ختم نمی‌شود، بلکه این کفپوش در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و الگوها در دسترس است. خرید پارکت لمینت ساخته شده از چوب راش می‌تواند فضای داخلی شما به بعد جدیدی برساند. در مقاله دیگری از وبسایت «مازو پارکت» به طور کامل در مورد ویژگی‌ها، معایب و مزایای پارکت لمینت راش صحبت می‌کنیم.

ویژگی‌های چوب راش

چوب راش یک گونه اروپایی است که به صورت توده‌های جنگلی پایدار رشد می‌کند. ارتفاع این درخت به 40 متر می‌رسد و گونه‌ای با عمر طولانی است، زیرا می‌تواند تا 300 سال عمر کند. راش که با نام علمی Fagus Sylvatica شناخته می‌شود، چوبی نیمه سخت است. رنگش کرم رنگ است، اگرچه می‌تواند به سفید تا قهوه‌ای نیز عرضه شود. با گذشت زمان، رنگ چوب طبیعی راش به قرمز متمایل می‌شود.

چوب راش در جنگلداری بسیار محبوب است، زیرا می‌تواند در محیط‌های بسیار متنوع رشد کند. سختی این چوب به حدی است که قبلاً از کشف چدن از راش در معادن برای ساخت ریل استفاده می‌شد. در قرن 18 و 19 از این چوب در ساخت مبلمان، کفپوش یا حتی ظرف غذا استفاده می‌شد. ویژگی‌های چوب راش طبق جدول زیر هستند:

رنگ رنگ چوب راش روشن و کمی صورتی است. در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید به طور طبیعی به رنگ عسلی تغییر می‌کند.
الیاف مستقیم است.
طرح دانه ریز و یکنواخت است. چوب راش طرح دانه‌ای شعاعی دارد که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است.
تراکم 710 کیلوگرم بر متر مکعب است.
سختی 1300 جانکا است.
دوام در تماس با رطوبت به راحتی پوسیده می‌شود و به حمله حشرات و قارچ‌ها حساس است.
بو راش بوی خاصی ندارد.
ثبات ابعادی ضریب انقباض حجمی: 0.51 درصد
خواص مکانیکی مقاومت خمشی: هزار کیلوگرم بر سانتی متر مربع
مقاومت فشاری: 580 کیلوگرم بر سانتی متر مربع
مقاومت کششی: 1200 کیلوگرم بر سانتی متر مربع
مدول الاستیسیته: 150 هزار کیلوگرم بر متر مربع
کارایی کار روی این چوب آسان است. این چوب به خم شدن در اثر بخار واکنش بسیار خوبی نشان می‌دهد.

گونه‌های چوب راش

قبل از پرداختن به مزایای پارکت لمینت راش، بیایید در مورد گونه‌های مختلف چوب صحبت کنیم. گونه‌های راش به شرح زیر هستند:

1- راش آمریکایی

راش آمریکایی گونه‌ای از راش است که به عنوان آمریکای شمالی شناخته می‌شود. همچنین یک چوب سخت پرکاربرد در شمال شرقی ایالات متحده است و در برخی از مناطق کانادا نیز استفاده می‌شود. این نوع چوب راش در مناطق تجاری، صنعتی و پرتردد مانند کارخانه‌ها، انبارها و مناطق بارگیری کاربرد دارد. در نتیجه این چوب در برابر مواد شیمیایی و حرارت بسیار مقاوم است. چوب راش آمریکایی الگوی دانه‌ای جذاب با خطوط مستقیم دارد. رنگ آن قهوه‌ای روشن است و بریدن و ارزه کردن آن آسان خواهد بود.

2- راش اروپایی

راش اروپایی یکی از رایج‌ترین گونه‌های چوب سخت در شمال اروپاست. این چوب متراکم و سخت با طرح دانه‌ای مستقیم و رنگ روشن خود می‌تواند مزایای پارکت لمینت راش را به خوبی ارائه دهد. شناخته می‌شود. راش اروپایی در برابر مواد شیمیایی و حرارت مقاوم است. رنگ این چوب قهوه‌ای روشن است، اما می‌تواند با رنگ آمیزی یا روش‌های دیگر تیره شود. این یکی از معدود چوب‌های سختی است که به دلیل مقاومت در برابر سایش برای کفپوش استفاده می‌شود. کفپوش راش اروپایی قیمت بیشتری نسبت به سایر انواع کفپوش دارد.

پارکت لمینت راش در منزل

3- راش آسیایی

راش آسیایی گونه‌ای از راش بومی آسیای جنوب شرقی است. این چوب در برابر مواد شیمیایی و حرارت مقاومت بالایی دارد. راش آسیایی طرح دانه‌ای باز و بافتی نرم، متراکم و یکنواخت دارد که به نور اجازه عبور می‌دهد. رنگ آن قهوه‌ای روشن است. این گونه چوب راش در برابر حشرات بسیار مقاوم است و از این مورد آسیب بسیار کمی می‌بیند. درخت راش آسیایی به عنوان درخت محوطه سازی و خیابانی کاشته می‌شود. همچنین این چوب راش به دلیل دوام و مقاومت در برابر سایش عموماً برای تولید کفپوش کاربرد دارد.

مزایای پارکت لمینت راش

مهمترین مزایای پارکت لمینت راش عبارتند از:

· پارکت چوبی عموماً مقرون به صرفه‌تر از کفپوش‌های تمام چوب است. در پارکت لمینت از یک لایه لمینت برای افزایش مقاومت در برابر ضربه و سایش استفاده می‌شود، اما متریال اصلی همچنان چوب راش است.

· پارکت لمینت راش با استفاده از سیستم قفل‌دار و جوش دادن قطعات قفل نصب می‌شود؛ بنابراین نصب این کفپوش نسبتاً آسان است و می‌تواند در هزینه‌های نصب و اجرا نیز صرفه جویی کند. همچنین امکان استفاده از چسب پارکت برای نصب وجود دارد.

· پارکت لمینت راش در طیف گسترده‌ای از سبک‌ها، رنگ‌ها و الگوها عرضه می‌شود. همین امر دست افراد را برای انتخاب مدل مورد نظر باز می‌کند تا پارکت را مطابق با سبک طراحی داخلی خود انتخاب کنند.

· از مزایای پارکت لمینت راش می توان به پارکت لمینت دوام، مقاومت در برابر خراش و توانایی مقاومت در برابر ترافیک سنگین (تردد بالا) اشاره کرد. همچنین در مقایسه با برخی دیگر از مواد دیگر در ساخت کفپوش، کمتر در معرض محو شدن است.

· پارکت لمینت راش در برابر کپک و باکتری مقاوم است و برای افراد مبتلا به آلرژی یا مشکلات تنفسی گزینه مناسبی خواهد بود. همچنین راش حساسیت بیشتری نسبت به رطوبت دارد، بنابراین بهتر است در حمام یا آشپزخانه استفاده نشود.

· پارکت چوبی راش با سیستم‌های گرمایش از کف سازگار هستند. بدین دلیل آنکه ارزش حرارتی بالایی دارد و گرما را به خود جذب می‌کند. همین امر باعث می‌شود تا گرمایش از کف گزینه خوبی برای فضول سرد سال باشد.

پارکت لمینت راش در خانه

معایب پارکت لمینت راش

بعد از بررسی مزایای پارکت لمینت راش به سراغ معایب این کفپوش می‌رویم:

· پارکت لمینت راش عموماً مقاومت محدودی در برابر آب دارد. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آب می‌تواند باعث آسیب و تاب برداشتن آن شود؛ بنابراین برای فضای مرطوب خانه و مناطق شرجی مناسب نیست.

· مناطق بسیار خشک یا مرطوب برای پارکت لمینت راش مناسب نیستند. چوب راش برای در شرایط رطوبت نسبی بین 40 تا 60 درصد بهترین عملکرد را دارد. برای حفظ رطوبت مناسب در فضا می‌توان از دستگاه‌های تهویه مناسب استفاده کرد.

نکات مهم در استفاده از پارکت راش

استفاده از پارکت لمینت راش می‌تواند زیبایی و عملکرد فضای شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. استفاده درست از این کفپوش می‌تواند مزایای پارکت لمینت راش را دوچندان کند. در ادامه به چند نکته برای اطمینان از استفاده صحیح و نگهداری از پارکت لمینت راش اشاره می‌کنیم:

· پارکت را به طور مرتب با استفاده از جاروبرقی تمیز کنید تا گرد و غبار، کثیفی و زباله ها را از بین برود. پارچه مرطوب که خیلی خیس نباشد نیز برای تمیز کردن پارکت کفایت می‌کند. همچنین از روغن پارکت برای درخشندگی و افزایش طول عمر پارکت راش استفاده کنید.

· پدهای نمدی یا لاستیکی را زیر پایه‌های مبلمان قرار دهید تا از خراشیدگی و فرورفتگی روی سطح پارکت راش جلوگیری شود. این امر باعث کاهش هزینه تعمیر و نگهداری در آینده می‌شود.

· هنگام استفاده از محصولات پاک کننده، مواد ملایم و مخصوص پارکت لمینت را انتخاب کنید. از مواد شیمیایی خشن یا پاک کننده‌های ساینده که می‌توانند لایه محافظ پارکت را از بین ببرند یا باعث تغییر رنگ شوند، خودداری کنید.

· قرار گرفتن مستقیم پارکت راش در معرض نور خورشید را محدود کنید، زیرا تابش طولانی مدت نور خورشید می‌تواند باعث محو شدن و تغییر رنگ پارکت شود. برای تنظیم میزان نور خورشید که وارد اتاق می‌شود از پرده استفاده کنید.

· از تماس مستقیم اجسام تیز یا سنگین با پارکت راش جلوگیری کنید، زیرا می‌توانند روی پارکت خراش بیاندازند. همچنین از کشیدن وسایل و مبلمان و راه رفتن با کفش پاشنه بلند به مدت طولانی روی پارکت خودداری کنید.

· سطح رطوبت داخل فضا را ثابت نگه دارید تا از تورم یا انقباض بیش از حد پارکت جلوگیری به عمل آید. در صورت نیاز از دستگاه‌های رطوبت ساز استفاده کنید تا از مزایای پارکت لمینت راش نهایت استفاده را ببرید.

· به طور دوره‌ای پارکت راش را برای هر گونه علائم آسیب مانند خراش، فرورفتگی، یا تاب برداشتن بررسی کنید. برای جلوگیری از وخامت بیشتر، هرگونه مشکل را سریعاً برطرف کنید.

پارکت لمینت چوب راش

کلام آخر

پارکت لمینت راش بسیار زیبا، مقرون به صرفه و با کیفیت است. این کفپوش به فضای زندگی و کار شما گرما و طراوت می‌بخشد. کفپوش راش یک انتخاب سازگار با محیط زیست است که از بهترین مواد و فناوری‌های جدید تولید می‌شود. واقعیت این است که چوب راش با رنگ روشن و طرحی زیبا ارائه می‌شود تا فضای داخلی را به مکانی دوست داشتنی تبدیل کند. با بررسی ویژگی‌های چوب راش متوجه خواهید شد که این چوب برای مناطق بسیار مرطوب مناسب است، اما سختی و دوام بالایی دارد و برای سال‌ها عمر می‌کند. برای اینکه از مزایای پارکت لمینت راش بهره مند شوید، با کارشناسان ما در مازو پارکت جهت خرید کفپوش و بررسی لوازم جانبی پارکت تماس بگیرید.


  • پارکت لمینت راش
  • مازو پارکت
  • پارکت