چند روش آسان برای صاف کردن تاب چوب

 عکس زیبا از چند روش آسان برای صاف کردن تاب چوب
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۲۲ آ‌ذر ۱۴۰۲

چه در حال بریدن چوب یا اتصال چند قطعه چوب به یکدیگر باشید، تاب برداشتن می‌تواند شکل و فرم محصول نهایی را به طرق مختلفی تحت تاثیر قرار دهد. اگر می‌خواهید از چالش‌های کار با چوب‌های تاب خورده دوری کنید، باید جلوی تاب برداشتن چوب‌ را بگیرید. با این حال، اگر به هر دلیلی چوب دچار تاب خوردگی و کمانش شد، باید برای صاف کردن تاب چوب اقدامات لازم را انجام دهید. با این حال، افراد زیادی نمی‌دانند چگونه این کار را انجام دهند. به همین دلیل ما در این مقاله از وبسایت «مازو پارکت» در مورد نحوه تاب گیری چوب صحبت می‌کنیم.

علل تاب برداشتن چوب

تاب برداشتن چوب زمانی است که چوب به دلیل پیچ خوردگی دانه‌های آن خم می‌شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، چوب دیگر صاف نیست. به طور معمول، میزان رطوبت و نحوه کار روی چوب از دلیل اصلی تاب برداشتن آن هستند. با درک علل تاب برداشتن چوب می‌توانید بهترین و باکیفیت‌ترین پارکت چوبی را تولید کنید. با این حال، دلایل زیادی برای این مشکل وجود دارند که در ادامه توضیح می‌دهیم:

· قرارگیری در معرض گرما: هنگامی که چوب برای مدت طولانی در معرض گرما قرار می‌گیرد، دانه‌های آن دچار استرس می‌شوند که همین امر باعث انبساط بین مولکول‌های آن می‌شود. صاف کردن تاب چوب در اثر گرما دشوار است.

· قرارگیری در معرض رطوبت: اگر چوب در معرض رطوبت قرار گیرد، ممکن است چوب تاب خورده و خم شود. هنگامی که رطوبت جذب می‌شود، به صورت غیر یکنواخت خشک می‌شود که باعث خم شدن برخی از قسمت‌های چوب خواهد شد.

· کیفیت پایین چوب: چوب‌ها با کیفیت پایین مستعد تاب خوردگی هستند، زیرا به راحتی تحت تاثیر نیروهای خارجی قرار می‌گیرند. به طور کلی، کیفیت چوب به منبع آن و نحوه برش دادن نیز بستگی دارد.

· حشرات و آفات: حشرات ممکن است دلیل دیگری برای تاب خوردگی چوب باشند. آنها می‌توانند به فیبر چوب حمله کرده و باعث خم شدن آن می‌شوند. حشرات مانند مورچه‌ها و موریانه‌ها در مدت کوتاهی یک تکه بزرگ چوب را از بین می‌برند.

· ذخیره سازی نادرست: هنگامی که چوب به شکل نادرستی ذخیره و انبار شود، ممکن است تاب بردارد. بهتر است الوارهای چوب را یک لایه در یک جهت طولی و لایه بالایی را در جهت دیگری روی هم قرار دهید.

نحوه صاف کردن تاب چوب

انواع تاب خوردن چوب

قبل از اینکه وارد بحث اصلی صاف کردن تاب چوب شویم، ابتدا بیایید انواع تاب خوردگی چوب را بررسی کنیم.

1- پیچ خوردگی

پیچ خوردگی یک نوع متداول تاب برداشتن چوب است. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که بخشی از چوب دچار تاب خوردگی می‌شود. باشد. اگر چوب در معرض رطوبت یا حرارت زیاد باشد، این نوع تاب برداشتن رخ می‌دهد. پیچ خوردگی را می‌توان در لبه چوب پیدا کرد، جایی که متوجه خمیدگی 45 درجه خواهید شد.

2- تاب خوردگی کمانی

کمانش یکی دیگر از انواع متداول تاب برداشتن چوب است که در آن سطح چوب در یک طرف دچار کمانش می‌شود. هنگامی که چوب روی یک سطح صاف قرار می‌گیرد و در معرض گرما و یا رطوبت است، تاب خوردگی کمانی ممکن است رخ دهد. صاف کردن تاب چوب در زمانی که دچار کمانش شده است، دشوار خواهد بود.

3- تاب خوردگی فنجانی

این نوع تاب خوردگی چوب به اندازه دو مورد بالا رایج نیست. با این حال، دشوارترین نوع تاب برای اصلاح و صاف کردن است. تاب خوردگی فنجان در امتداد لبه‌های بلند اتفاق می‌افتد. به طور معمول، این لبه‌ها به سمت داخل و به شکل منحنی ایجاد می‌شوند. این امر در چوب‌هایی با لبه‌های نازک و سطح پهن رایج است.

4- تاب خوردگی پیچشی

تاب خوردگی پیچشی معمولاً در هنگام عدم نگهداری درست از چوب اتفاق می‌افتد. اگر آب جذب شده به طور یکنواخت خشک نشود، چوب می‌تواند دچار تاب خوردگی پیچشی شود. این تاب برداشتن روی تخته‌های بلندتر اتفاق می‌افتد که در طول چوب یک حالت پیچشی رخ می‌دهد. صاف کردن تاب چوب در این حالت نیز دشوار است.

روش های صاف کردن تاب چوب

نحوه صاف کردن تاب چوب

اگر متوجه شدید که چوب دچار تاب خوردگی شده است، باید سریع مشکل را حل کرده و از گسترش آن جلوگیری کنید. داشتن چوب صاف و باکیفیت در تولید پارکت چوبی مهندسی شده اهمیت بالایی دارد. در ادامه به راه‌های صاف کردن تاب چوب می‌پردازیم:

1- رطوبت و بخار

یکی از رایج‌ترین روش‌های تاب برداشتن چوب استفاده از روش رطوبت و بخار است. با این حال، رطوبت و گرما به تنهایی باعث تاب برداشتن چوب نیز می‌شوند. شما می‌توانید از این روش برای باز کردن تاب چوب استفاده کنید. چوب را به مدت 10 تا 15 دقیقه به آرامی گرم کنید و سپس رطوبت بیشتری به چوب بدهید. گرما به چوب اجازه می‌دهد رطوبت بیشتر را جذب کند. با این کار، چوب انعطاف پذیر خواهد بود و می‌توان آن را به شکل دلخواه در آورد. نواحی خم شده را صاف کنید و چوب را روی یک سطح صاف ببندید تا خشک شود. این روش برای تاب خوردگی کمانی موثرتر است.

2- نور خورشید

با استفاده از نور خورشید می‌توانید چوب‌های تاب خورده را به راحتی صاف کنید. با این حال، این روش زمان زیادی می‌برد و اگر نمی‌توانید به اندازه کافی صبور باشید، توصیه نمی‌شود. در این روش از حوله و آب استفاده می‌شود. حوله را در آب خیس کنید و سپس فشار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود. حوله مرطوب را دورتادور چوب تاب خورده بپیچید و زیر نور خورشید قرار دهید. بگذارید تا چهار روز نور خورشید به چوب بتابد تا چوب صاف شود و تاب آن از بین برود. این روش برای پیچ خوردگی‌ها موثرتر است.

3- اعمال فشار

شما می‌توانید با اعمال فشار در مکان‌های مناسب و به مدت طولانی برای صاف کردن تاب چوب اقدام کنید. این روش نیز فرآیند کند و زمان‌بر است و فقط باید توسط افرادی با صبر کافی انجام شود. حوله‌های مرطوب را روی نواحی تاب خورده چوب قرار دهید و چوب را با پلاستیک یا نایلون بپیچید تا مطمئن شوید که رطوبت به سایر قسمت‌ها نمی‌رسد. پس از مدتی، پلاستیک را بردارید و سپس چوب را روی میز یا هر سطح صافی قرار دهید. چوب به گیره ر ببندید و سپس حرارت را روی ناحیه تاب خورده اعمال کنید. قبل از باز کردن گیره، چند روز اجازه دهید چوب داخل گیره بماند تا صاف شود.

4- اتو پرس

اتو پرس یکی از راه‌های غیر متعارف اما موثر برای صاف کردن تاب چوب است. اتو پرس به معنای استفاده از یک تکه پارچه یا حوله خیس و یک میز اتو است. حوله را در آب خیس کنید و آب اضافی را فشار دهید تا حوله فقط مرطوب باشد. تمام سطح تاب خورده چوب را بپوشانید و آن را روی میز اتو قرار دهید. اتو خود را گرم کنید و به فشار دادن اتو روی حوله‌ای که روی چوب قرار دارد ادامه دهید. این کار را به طور مداوم انجام دهید تا زمانی که چوب صاف شود. سپس می‌توانید چوب را به گیره ببندید و اجازه دهید خشک شود.

صاف کردن تاب الوار چوب

نکات مهم در صاف کردن تاب چوب

در فرآیند صاف کردن تاب چوب برای تولید پارکت لمینت و کفپوش‌های چوبی می‌توانید از نکات مهم زیر استفاده کنید:

· از دستکش‌های محافظ و مقاوم در برابر حرارت استفاده کنید

· کمی صبر داشته باشید، زیرا برخی از روش‌های صاف کردن تاب چوب زمان زیادی را می‌طلبند.

· ممکن است مجبور شوید فرایند صاف کردن چوب را چند بار انجام دهید.

· قبل صاف کردن چوب ابتدا نوع تاب را بشناسید تا بهترین روش را به کار ببرید.

پیشگیری از تاب برداشتن چوب

برای جلوگیری از تاب برداشتن چوب در وهله اول از الوارهای مرغوب از منابع معتبر استفاده کنید. الوارهای بی‌کیفیت با رطوبت بالا هم اتلاف هزینه هستند و هم کاربرد ندارند. ممکن است چوب‌ها نقص‌های پنهانی مانند گره‌ها داشته باشند که می‌توانند به مرور زمان از نظر ساختاری ضعیف شوند. در مجموع، چوب‌های بی‌کیفیت با رطوبت بالا اغلب مستعد تاب خوردن هستند.

هنگام کار با الوارهای تازه برش خورده، مهم است که اجازه دهید چوب قبل از استفاده از ماشین کاری یا شروع به مونتاژ با محیط سازگار شود. این موضوع می‌تواند به شما کمک کند از تغییرات ناگهانی ناشی از رطوبت که می‌تواند منجر به تاب برداشتن چوب شود نیز جلوگیری کنید. همچنین چوب‌های مرطوب را روی هم قرار ندهید، بگذارید هر کدام جداگانه در فضای آزاد خشک شوند. الوارهای چوب را به شکل محکمی به یکدیگر ببندید تا جایی برای تاب برداشتن و کمانش وجود نداشته باشید.

کلام آخر

مهم نیست که با چه نوع چوبی کار می‌کنید، چوب تاب خورده یک مشکل قدیمی است. با داشتن اطلاعات و ابزار مناسب می‌توانید تاب خوردگی چوب را از بین ببرید. با این حال، توصیه می‌کنیم همیشه اقدامات پیشگیری را انجام دهید؛ اما اگر الوارهای چوب به هر دلیلی دچار تاب خوردگی شدند، از روش‌هایی که در این مقاله مورد بحث قرار دادیم برای صاف کردن تاب چوب استفاده کنید. برای خرید انواع کفپوش و لوازم جانبی پارکت با مشاوره در مازو پارکت تماس بگیرید.

سوالات متداول

چرا چوب تاب بر می‌دارد؟

چوب به دلیل تغییر در میزان رطوبت و گرما تاب می‌خورد. تغییرات رطوبتی باعث انبساط یا انقباض ناهموار الیاف چوب می‌شود که منجر به تاب برداشتن آن خواهد شد.

آیا همه تاب خوردگی انواع چوب را می‌توان صاف کرد؟

اکثر انواع چوب را می‌توان تا حدی با استفاده از روش‌های مناسب صاف کرد. با این حال، موفقیت در این کار به عواملی مانند گونه چوب، شدت تاب برداشتن و روش صاف کردن بستگی دارد.

چقدر طول می‌کشد تا چوب تاب خورده صاف شود؟

زمان مورد نیاز بر اساس روش مورد استفاده، نوع چوب و میزان تاب خوردگی متفاوت است. صاف شدن کامل چوب ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد.


  • پارکت چوبی
  • مازو پارکت
  • پارکت