راهنمای کامل انتخاب رنگ قرنیز

 عکس زیبا از راهنمای کامل انتخاب رنگ قرنیز
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۲۷ اسفند ۱۴۰۲

راهنمای کامل انتخاب رنگ قرنیز

قرنیز‌ها، ازجمله لوازم جانبی چوب و پارکت هستندکه بر خلاف ظاهر کوچکشان، در طراحی دکوراسیون کلی محیط نقش مهمی را ایفا می‌کنند. از این رو، یکی از نکات مهم در این زمینه، انتخاب رنگ قرنیز است که جلوه‌ای ویژه و خاص به دکوراسیون می‌بخشد. به این دلیل، لازم است اصول کلی انتخاب رنگ را دانسته تا در انتخاب آن دچار مشکل نشوید. در این مطلب، شما را با انواع قرنیز، نکات مهم در زمینه انتخاب رنگ آن و بسیاری موارد دیگر آشنا می‌کنیم.

چرا از قرنیز استفاده می‌کنیم؟

همان طور که گفته شد، قرنیز‌ها ابزاری مهم در زیبایی هر چه بیشتر دکوراسیون محیط هستند. علاوه بر این، از قرنیز‌ها به دلایل مختلفی در دکوراسیون استفاده می‌شود که در ادامه، به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم:

استفاده از قرنیز برای زیبایی دیوار‌ها

قرنیز، قطعه یا ابزاری است که با ارتفاع کم و به صورت نواری در پایین دیوار‌ها و خط تقاطع آن با کف ساختمان نصب می‌شود. این قطعه مهم که در انواع مختلفی از طرح و رنگ وجود دارد، با ایجاد تناسب و هماهنگی رنگی بین دیوار و کف، موجب زیبایی فضای داخلی ساختمان خواهد شد.

استفاده از قرنیز برای جلوگیری از انتقال رطوبت به دیوار

دیوار‌ها، بخش مهمی از یک ساختمان هستند که در مقابل رطوبت، دارای حساسیت بالایی بوده و در صورت انتقال رطوبت به آن‌ها، دچار خرابی و آسیب‌های جدی می‌شوند. به منظور جلوگیری از انتقال رطوبت از کف به دیوار، می‌توان از قرنیز استفاده کرد.

استفاده از قرنیز برای جلوگیری از آسیب‌ها

از آن جایی که گوشه‌های دیوار، بسیار حساس و آسیب‌پذیر بوده و در صورت برخورد‌اشیا و وسایل با آن، دچار آسیب و خرابی می‌گردد، از قرنیز‌ها برای جلوگیری از این کار استفاده می‌شود.

استفاده از قرنیز برای مخفی کردن سیم

به دلیل ایجاد بی‌نظمی ناشی از آویزان بودن سیم و کابل برق، تلفن و غیره روی زمین و نیز، احتمال قطعی و آسیب به سیم و کابل، در برخی از مدل‌های قرنیز مانند قرنیز‌ام دی اف، فضایی خالی در پشت آن در نظر گرفته شده که می‌توان به راحتی، سیم و کابل را از آن عبور داد. به این ترتیب می‌توان گفت، یکی دیگر از موارد استفاده قرنیز‌ها، مخفی کردن سیم و کابل است.

استفاده از قرنیز برای مخفی کردن درز انبساط در کفپوش

از آن جایی که ممکن است کفپوش‌های لمینت یا پارکت، به دلیل تغییرات دمایی دچار انبساط و انقباض شوند، و در نتیجه درز و شکاف بین کفپوش‌ها ایجاد شود، در حدود ۸ سانتیمتر از فضای بین کفپوش و دیوار را خالی گذاشته تا از بروز این اتفاق جلوگیری شود. در این شرایط، از قرنیز برای پر کردن فضای خالی بین کفپوش و دیوار استفاده می‌شود.

چرا از قرنیز استفاده می‌کنیم؟

تفاوت اسکوتیا و قرنیز در چیست؟

یکی دیگر از محصولات مشابه با قرنیز، که اغلب با قرنیز اشتباه گرفته می‌شود، اسکوتیا است. از اسکوتیا هم به صورت تکی و هم با قرنیز استفاده شده که به عنوان پر‌کننده فاصله بین قرنیز و کف کاربرد دارد. از این کاربرد اسکوتیا، درمواردی که فرد نمی‌خواهد قرنیز قبلی را تعویض نماید، استفاده می‌شود. به دلیل مقرون به صرفه‌تر بودن اسکوتیا و زیبایی بیشتر آن، در برخی موارد از آن به جای قرنیز استفاده می‌شود. یکی دیگر از مزایای اسکوتیا، پوشاندن سطح درز‌ها و امکان حرکت پارکت به دلیل انبساط ایجاد شده است. از اسکوتیا در قسمت‌هایی از خانه که امکان نصب قرنیز وجود ندارد، مانند زیر درب سرویس بهداشتی یا کمد‌هایی با ارتفاع کم، می‌توان استفاده کرد.

انواع قرنیز

لازم است برای آشنایی با چگونگی انتخاب رنگ قرنیز، ابتدا با انواع آن آشنا شوید. در ادامه، به بررسی انواع قرنیز‌ها می‌پردازیم:

قرنیز‌ام دی اف

این نوع قرنیز، یکی از انواع ساده و خاص قرنیز‌ها بوده که در رنگ‌های مختلف مانند رنگ سفید موجود می‌باشد. برای انتخاب رنگ قرنیز‌ام دی اف، لازم است به دکوراسیون کلی محیط و تناسب رنگ قرنیز با آن دقت نمایید.

قرنیز چوبی

یکی دیگر از انواع قرنیز‌ها، قرنیز چوبی است که از چوب درخت بلوط و انواع دیگر چوب ساخته شده است. این نوع قرنیز، به دلیل رنگ و طرح خاص خود، زیبایی چند برابری به محیط داخلی می‌بخشد.

قرنیز چسبی

این نوع قرنیز همان قرنیز پیش ساخته است که در رنگ‌های مختلف تولید شده وانتخاب رنگ قرنیز در این نوع قرنیز‌ها، بسیار راحت‌تر از انواع دیگر می‌باشد.

قرنیز پی وی سی

این نوع قرنیز‌ها، یکی از جدید‌ترین مدل‌های قرنیز موجود در بازار بوده که از پلاستیک چند لایه تشکیل شده است. انتخاب رنگ در قرنیز پی وی سی، با توجه به طراحی داخلی ساختمان انجام می‌شود.

عوامل مؤثر در انتخاب رنگ قرنیز

به طور کلی، انتخاب رنگ قرنیز به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه، هر کدام از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

سبک زندگی

انتخاب رنگ قرنیز در درجه اول، به سبک زندگی و اقلیمی افراد بستگی دارد. به طور مثال، در محیط‌های مرطوب، استفاده از قرنیز‌ام دی اف مناسب نبوده و بهتر است از قرنیز‌های سنگی یا سرامیکی استفاده شود. هم چنین، در صورت داشتن حیوان خانگی نیز، قرنیز‌های بلند و تیره کاربرد بیشتری دارد. علاوه بر این، در مواردی که تردد و جا به جایی وسایل کم است، می‌توان از قرنیز‌های کوچک یا اسکوتیا نیز استفاده کرد. انتخاب قرنیز تیره نیز، گزینه بهتری برای افرادی است که به پاکیزگی محیط توجه بیشتری دارند.

نوع دکوراسیون

یکی دیگر از عوامل مؤثر در انتخاب رنگ قرنیز‌ها، نوع دکوراسیون منزل یا محل کار است. در دکوراسیون‌های مدرن، اغلب از قرنیز‌های ظریف، کوتاه و ساده استفاده شده و در دکوراسیون روستایی نیز، از قرنیز‌های بلند چوبی و پر نقش استفاده می‌شود. هم چنین، در سبک‌های مختلف دیگر مانند همپتون، استانی فرانسوی و ویکتوریای انگلیسی نیز، از قرنیز‌های متناسب با این نوع دکوراسیون‌ها استفاده می‌شود.

عوامل مؤثر در انتخاب رنگ قرنیز

چطور رنگ قرنیز را انتخاب کنم؟

لازم است با دانستن اطلاعات ارائه شده در مورد عوامل مؤثر بر انتخاب رنگ قرنیز، به موارد دیگری نیز در انتخاب رنگ دقت نمایید. در ادامه، برخی از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

تمایل به رنگ‌های قوی یا ملایم

در صورتی که مایلید توجه را به سمت دیوار و کف جلب کنید، لازم است از رنگ‌های قوی، متضاد و پررنگ استفاده کرده تا جلوه‌ای خاص به محیط داخلی ساختمان داده شود. در مقابل، استفاده از رنگ‌های ملایم مانند سفید یا همرنگ با دیوار، موجب جلب توجه نشده و فضای داخلی را نیز یکدست خواهد کرد.

تمرکز بر وسایل یا دیوار

در صورتی که تمایل دارید، تمرکز افراد روی وسایل یا دکوری‌ها خانه جلب شود، بهتر است در انتخاب رنگ قرنیز‌ها، از رنگ‌های خنثی استفاده کرده تا موجب جلب توجه نشود.

افزودن رنگ جدید

در صورتی که بخواهید بدون ایجاد تغییرات بزرگ، رنگ جدیدی را به دکوراسیون اضافه نمایید، لازم است از رنگ‌هایی متفاوت با رنگ دکوراسیون خود استفاده کنید. این نوع رنگ‌ها برای قرنیز، نوعی جسارت و تنوع طلبی را به همراه داشته و مختص افرادی است که از تجربه کردن و بازی با رنگ‌ها هراسی ندارند.

هماهنگی رنگ قرنیز با کفپوش

به طور کلی، بهترین رنگ قرنیز و انتخاب درست، انتخابی است که رنگ قرنیز با رنگ کفپوش مطابقت داشته باشد. این امر، به دلیل ایجاد تناسب و هارمونی در فضای داخلی انجام می‌شود. به طور مثال، در صورتی که رنگ کفپوش تیره باشد، لازم است رنگ قرنیز چند درجه از آن روشن‌تر باشد.

هماهنگی رنگ قرنیز با دیوار

برای این کار، می‌توانید از رنگ‌های تیره‌تر برای دکوراسیون مدرن و کوچک کردن محیط استفاده کنید. در مقابل، از رنگ‌های روشن در دکوراسیون کلاسیک و بزرگ کردن فضا بهره ببرید. انتخاب قرنیز همرنگ با دیوار، انتخابی رایج برای حفظ یکپارچگی و یکدستی فضا و وسیع شدن آن می‌باشد.

ترکیب رنگ‌های پیشنهادی برای قرنیز

استفاده از ترکیب رنگ‌ها در انتخاب رنگ قرنیز، کاملاً بستگی به سلیقه افراد داشته و هیچ محدودیتی در مورد آن وجود ندارد. نکته مهم در مورد بهترین رنگ قرنیز و استفاده از ترکیب رنگ، دقت به کنتراست و هماهنگی رنگ قرنیز با فضای مورد نظر است. برخی از ترکیب رنگ‌های رایج، شامل موارد زیر می‌باشد:

ترکیب رنگ با دیوار

· دیوار سفید با تمامی رنگ‌های قرنیز

· دیوار‌های رنگی با قرنیز سفید

· دیوار‌های قهوه‌ای روشن با قرنیز قهوه‌ای تیره

· دیوار زرد با قرنیز آبی تیره

ترکیب رنگ با کفپوش

· کفپوش و قرنیز یکرنگ

· کفپوش قهوه‌ای روشن به همراه قرنیز قهوه‌ای تیره

· کفپوش قهوه‌ای تیره به همراه قرنیز قهوه‌ای روشن

· کفپوش سفید به همراه قرنیز روشن

جمع‌بندی

در این مطلب، اطلاعات مهمی در مورد چگونگی انتخاب رنگ قرنیز به دست آورده و دریافتیم که، مهم‌ترین عامل در این انتخاب، دقت در فضای مورد نظر و سلیقه افراد است. اصول گفته شده در زمینه انتخاب رنگ قرنیز، با توجه به نیاز افراد متغیر بوده و می‌توانند رنگ قرنیز را، با توجه به اصول کلی و متناسب با نیازخود انتخاب نمایند. شما می‌توانید علاوه بر اطلاعات داده شده، به منظور آشنایی با موارد دیگر در این زمینه، به سایت مازوپارکت مراجعه نمایید.

سؤالات متداول

کدامیک از قرنیز های‌ام دی اف یا پی وی سی مناسب‌تر هستند؟

از نظر جنس و میزان استحکام، قرنیز‌ام دی اف مناسب‌ترین قرنیز بوده و از نظر مقاومت در برابر رطوبت، استفاده از قرنیز پی وی سی کاربردی‌تر می‌باشد.

قیمت قرنیز‌ها به چه صورت است؟

عوامل مختلفی مانند جنس قرنیز، اندازه و ابعاد، برند تولید‌کننده و بسیاری موارد دیگر، در تعیین قیمت قرنیز‌ها مؤثر هستند. به طور مثال، قرنیز‌ام دی اف، گران‌تر از قرنیز پی وی سی می‌باشد.


  • قرنیز
  • مازو پارکت
  • پارکت