10 نکته مهم در روش های تمیز کردن پارکت چوبی و لمینت

 عکس زیبا از 10 نکته مهم در روش های تمیز کردن پارکت چوبی و لمینت
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۲۶ مهر ۱۴۰۲

پارکت چوبی و لمینت یک انتخاب محبوب برای کفپوش است. این پارکت‌ها به دلیل زیبایی و دوام بالا در بازار بی‌رقیب هستند. با این حال، پارکت چوبی از کثیف شدن مستثنی نیست! گرد و غبار، آلودگی، شوره حیوانات خانگی و سایر موارد همگی می‌توانند ظاهر و احساس پارکت چوبی را تحت شعاع قرار دهند. فرش و موکت می‌توانند برخی از آلودگی‌ها را پنهان کنند، اما پارکت‌های چوبی و لمینت می‌توانند بیشتر کثیفی‌ها را نشان دهند. نه تنها تمیز کردن منظم کفپوش‌های چوبی باعث تمیزی و درخشان شدن کف می‌شود، بلکه طول عمر پارکت شما را نیز افزایش می‌دهد. ما در مقاله دیگری از وبسایت «مازو پارکت» به 10 نکته مهم در روش های تمیز کردن پارکت چوبی و لمینت می‌پردازیم.

تفاوت میان کفپوش پارکت و لمینت

پارکت از چوب طبیعی ساخته می‌شود و گرما و احساس چوب را منعکس می‌کند. همچنین کاملاً بادوام و پایدار است. پارکت به دلیل توانایی در جذب بو، هوای اتاق را بهبود می‌بخشد. کفپوش پارکت را می‌توان بارها و بارها بازسازی کرد، زیرا از چوب طبیعی ساخته شده است. با این حال، باید پارکت را به طور منظم تمیز کرده و نگهداری کرد.

لمینت از چندین لایه از مواد مختلف (کاغذ، چسب، پلاستیک و تخته فیبر) ساخته شده است. کفپوش لمینت اغلب شبیه چوب است. در واقع، تفاوت اصلی بین کفپوش لمینت و پارکت در متریال ساخت آنهاست. لمینت یک کفپوش مصنوعی است، اما پارکت کفپوشی طبیعی محسوب می‌شود. با این حال، کفپوش لمینت که با کیفیت بالایی ساخته شده باشد، بسیار بادوام است.

پارکت‌هایی که از چوب درختان نرم مانند گردو و گیلاس ساخته می‌شوند، نرم‌تر از لمینت‌ها هستند، بنابراین نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری دارند. آنها بیشتر در معرض آسیب هستند و اغلب پس از سال‌ها استفاده نامناسب و عدم نگهداری خراب می‌شوند. با این حال، با مراقبت مناسب می‌توان سال‌ها از پارکت‌ها استفاده کرد. به دلیل آنکه پارکت از چوب طبیعی ساخته شده است، قیمت بسیار بیشتری نسبت به لمینت دارد.

به خاطر داشته باشید که کفپوش لمینت برای حمام مناسب نیست، زیرا رطوبت می‌تواند باعث تغییر شکل آن شود. نصب لمینت بسیار آسان است و یک تکنسین معمولی نیز می‌تواند از عهده آن برآید. کفپوش پارکت را می‌توان در هر فضایی از جمله حمام نصب کرد؛ بنابراین پارکت برای مناطق مرطوب کشور نیز گزینه بهتری است. اگر هم قصد دارید سیستم گرمایش را در کف تعبیه کنید، پارکت برای این کار بسیار مناسب‌تر از لمینت است. اهمیت تمیز کردن پارکت چوبی و لمینت

اهمیت تمیز کردن پارکت چوبی و لمینت

تمیز کردن منظم به حفظ جذابیت و درخشندگی پارکت لمینت کمک می‌کند و فضا زندگی شما را زیباتر و تمیزتر نشان می‌دهد. با از بین بردن کثیفی‌ها و زباله‌ها، از خراشیدگی یا آسیب رساندن به سطح جلوگیری خواهید کرد. همین امر می‌تواند گرد و غبار، مواد آلرژی‌زا و آلاینده‌ها را از روی کف پاک کند و باعث افزایش کیفیت هوای داخل شود.

با شناخت روش های تمیز کردن پارکت چوبی و لمینت می‌توانید لکه‌های عمیق را خیلی سریع پاک کنید تا به مرور زمان به پارکت نفوذ نکنند. برخی از لکه‌ها که حاوی مواد شیمیایی هستند، ممکن است در بلند مدت باعث از بین رفتن چوب شوند. درحقیقت، نگهداری و نظافت منظم می‌تواند شما را از تعمیرات پرهزینه بی‌نیاز کند.

نکات مهم در روش های تمیز کردن پارکت چوبی و لمینت

در ادامه به 10 نکته مهم در تمیز کردن پارکت چوبی و لمینت اشاره می‌کنیم، سپس نحوه تمیز کردن این کفپوش‌های چوبی را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

1- جارو کردن روزانه پارکت چوبی

یک کفپوش چوبی می‌تواند گرد و غبار و خاک را سریع جذب کند، بنابراین برای تمیز و تازه نگه داشتن پارکت، هر روز با استفاده از یک برس موی نرم آن را جارو کنید. این کار همچنین به جلوگیری از ایجاد خراش روی کفپوش جلوگیری می‌کند. خراش معمولاً به دلیل راه رفتن افراد و پا گذاشتن روی ذرات ریز و سخت ایجاد می‌شود.

2- داشتن برنامه تمیزکاری هفتگی

یکی از روش های تمیز کردن پارکت چوبی و لمینت، ایجاد یک برنامه برای تمیزکاری هفتگی است. حفظ زیبایی و درخشندگی پارکت چوبی و لمینت بهتر است به صورت هفتگی کفپوش خود را تمیز کنید. برای این کار با اسپری تمیز کننده مخصوص کفپوش چوبی و پارچه میکروفایبر تمیز کنید؛ بنابراین می‌توانید هرگونه آلودگی سخت و عمیق را از بین ببرید.

3- پاک کردن سریع هرگونه مایعات

کفپوش‌های چوبی به راحتی توسط آب آسیب می‌بینند، بنابراین ضروری است که هرگونه نشت آب و مایعات دیگر را فوراً تمیز کنید. مایعات نباید برای مدت زمان زیادی روی پارکت چوبی و لمینت بنشیند، زیرا ممکن است صدمات جبران ناپذیری ایجاد کنند. مایعات به سرعت وارد درز بین تخته‌های کفپوش می‌شوند و از زیر خرابی به بار می‌آورند.

4- درآوردن کفش‌ها در ورودی منزل

یکی دیگر از روش های تمیز کردن پارکت چوبی و لمینت، قرار دادن فرش یا گلیم جلوی درب ورودی است. این کار به افراد اجازه می‌دهد تا قبل از راه رفتن روی پارکت، هرگونه آلودگی یا رطوبت را از روی کفش خود پاک کنند. در حالت ایده آل، کفش‌ها را باید قبل از راه رفتن روی پارکت چوبی به طور کامل درآورید و با پاپوش یا با جوراب به داخل بروید.

روش های تمیز کردن پارکت چوبی و لمینت

5- قرار دادن پد زیر پایه مبلمان

بهتر است در زیر پایه مبلمان از پد استفاده کنید تا روی پارکت خراش نیفتد. در بازار انواع پدهای نرم وجود دارند که می‌توانید آنها را زیر پایه مبلمان خود قرار دهید. از پدهای نرم برای همه مبلمان، میز و صندلی استفاده کنید که در تماس با کفپوش چوبی قرار دارند. قیمت این پدها بسیار ناچیز است، اما از هزینه‌های گران تعمیر پارکت جلوگیری می‌کنند.

6- عدم کشیدن وسایل سنگین

اگر اجسام تیز یا سنگین روی پارکت کشیده شوند، بدون شک به کف چوبی آسیب می‌زنند. وسایلی مانند مبلمان، اسباب بازی کودکان و حتی راه رفتن با کفش پاشنه بلند می‌تواند به پارکت چوبی و لمینت آسیب برسانید. سعی کنید وسایل سنگین را بلند کرده و از کشیدن آنها خودداری کنید تا روی کفپوش خراش نیفتد.

7- عدم استفاده از بخارشوی

یکی از روش های تمیز کردن پارکت چوبی و لمینت، عدم استفاده از بخارشوی است. هرگز نباید از بخارشوی در پارکت چوبی استفاده کنید، زیرا بخار به داخل چوب نفوذ می‌کند و می‌تواند باعث تاب برداشتن و انحراف تخته‌های کفپوش شود؛ اما اگر یک دستگاه بخارشوی دارد و می‌خواهید از آن برای تمیزکاری کفپوش چوبی خود استفاده کنید، کمتری قدرت آن را روشن کنید.

8- عدم استفاده از پولیش یا واکس

هرگز نباید از روغن، موم یا پولیش مبلمان برای تمیز کردن پارکت چوبی و لمینت خود استفاده کنید، زیرا سطح را لغزنده می‌کند. همچنین ممکن است این مواد حاوی عناصر شیمیایی باشند که باعث خراب شدن کفپوش چوبی شما می‌شوند. در بازار می‌توانید از انواع روغن گیاهی و صنعتی مخصوص برای تمیز کردن و جلا دادن کفپوش چوبی استفاده کنید.

9- عدم استفاده از محصولات ساینده

محصولات ساینده، محصولات اسیدی یا محصولات حاوی آمونیاک هرگز نباید برای تمیز کردن پارکت چوبی و لمینت استفاده شوند. این مواد می‌توانند صدمات و خراش‌های جبران ناپذیری به کفپوش وارد کنند. همیشه از محصولاتی استفاده کنید که به طور خاص برای پارکت‌های چوبی طراحی شده‌اند.

انواع روش های تمیز کردن پارکت چوبی و لمینت

10- استفاده از مواد طبیعی

از نکات مهم تمیز کردن پارکت چوبی و لمینت، استفاده از مواد طبیعی است. برخی از مواد طبیعی مانند سرکه یا کیسه چای می‌توانند اثرات تمیزکنندگی و ضدعفونی کننده قوی دارند. بهتر است در یک سطل آب گرم یک فنجان سرکه بریزید و با پارچه نرم روی کفپوش بکشید. چای کیسه‌ای نیز به دلیل داشتن اسید تانیک باعث درخشندگی پارکت چوبی و لمینت می‌شود.

وسایل لازم برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت

وسایل لازم برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت در جدول زیر آمده است:

جارو برقی سطل آب
پارچه میکروفایبر پارچه میکروفایبر
تی (زمین شوی) مایع یا ماده شوینده

مراحل تمیز کردن پارکت چوبی و لمینت:

مراحل تمیز کردن پارکت چوبی و لمینت به شرح زیر هستند:

  1. برای تمیز کردن پارکت چوبی و لمینت ابتدا گرد و غبار، موها و شوره حیوانات خانگی روی کفپوش را با جارو برقی تمیز کنید.

  2. سپس از یک اسفنج یا پارچه نرم را در آب خیس کنید. آب پارچه را کامل بگیرید. آب داخل پارچه نباید از آن چکه کند، فقط داشتن مقداری رطوبت کافی است.

  3. پارچه را روی کفپوش بکشید. اگر متراژ خانه شما زیاد است، از یک زمین شوی دستی استفاده کرده تا بتوانید با راحتی بیشتری پارکت چوبی را تمیز کنید.

  4. کثیفی و روغن ممکن است به مرور زمان جمع شوند و با گردگیری هفتگی به طور کامل از بین نروند.

  5. برای تمیز کردن عمیق کفپوش چوبی و لمینت از یک کفشوی چوبی یا محصول تمیز کننده مخصوص پارکت چوبی استفاده کنید.

  6. اگر هوا مرطوب است، یک پنکه سقفی یا کولر گازی را برای سرعت بخشیدن به خشک شدن کفپوش روشن کنید. توجه داشته باشید که نباید هیچ جای پارکت نباید خیس بماند.

نحوه تمیز کردن پارکت چوبی و لمینت با سرکه

از روش های تمیز کردن پارکت چوبی و لمینت می‌توان به استفاده از سرکه اشاره کرد. سرکه علاوه بر ارائه یک روش تمیز کننده ایمن محسوب می‌شود، قدرت ضد عفونی کننده بالایی نیز دارد. با افزودن 1.2 فنجان سرکه سفید به سه لیتر آب ولرم، پارکت چوبی را با سرکه تمیز کنید. سرکه می‌تواند برخی از کفپوش‌های چوبی را کدر کند، بنابراین همیشه از شرکتی که پارکت را خریداری کرده‌اید و آن شرکت نصب پارکت چوبی را برای شما انجام داده است، در این مورد سوال کنید.

نحوه تمیز کردن پارکت چوبی و لمینت با سرکه

نحوه تمیز کردن لکه‌های سخت از روی پارکت چوبی

پاک کردن لکه‌های سخت از روی کفپوش‌های چوبی به تلاش بیشتری نیاز دارد. لکه‌های سخت می‌توانند کثیفی باشند که برای مدتی تمیز نشده‌اند. برای از بین بردن لکه‌های سخت می‌توانید محلول تمیز کننده مخصوص پارکت چوبی را با اسفنج یا پارچه روی لکه بمالید. سپس از یک مسواک برای تمیز کردن لکه استفاده کنید و در نهایت محل را با آب بشویید و خشک کنید. لکه‌های بسیار سخت ممکن است نیاز به سمباده زدن، استفاده از رنگ چوب و پارکت و روش‌های دیگر داشته باشند. در چنین شرایطی باید به سراغ متخصص بروید.

چگونه کفپوش را براق کنیم؟

براق کردن کفپوش‌های چوبی می‌تواند به حفظ زیبایی و افزایش طول عمر آنها کمک کند. مبلمان، فرش و هر مانعی را بردارید. با از بین بردن گرد و غبار، خاک و زباله از سطح کف شروع کنید. برای جلوگیری از خراشیدگی چوب از جاروی دستی یا جاروبرقی استفاده کنید. طبق دستورالعمل سازنده یک شوینده مخصوص چوب طبیعی یا لمینت را با آب مخلوط کنید. یک دستمال یا پارچه میکروفایبر را با محلول تمیز کننده مرطوب کرده و کل کف را تمیز کنید. سپس با پارچه تمیز دیگری کفپوش را خشک کنید.

براق کننده، پولیش مخصوص یا روغن چوب و پارکت را طبق دستورالعمل سازنده استفاده کنید. مقدار کمی پولیش را روی زمین یا مستقیماً روی یک پد یا پارچه بریزید. از یک گوشه اتاق شروع کرده و به سمت دیگر اتاق حرکت کنید و پولیش را به طور یکنواخت بمالید. اگر به یک بافر کفپوش یا پولیش برقی دسترسی دارید، از آن برای صاف کردن پولیش و جلا دادن به کفپوش استفاده کنید. اگر این دستگاه‌ها را در اختیار نداشتید، از دستمال خشک دیگری برای جلا دادن کفپوش استفاده کنید.

بهترین روش تمیز نگه داشتن پارکت چوبی و لمینت

چگونه از پارکت چوبی و لمینت نگهداری کنیم؟

بهترین روش های تمیز کردن پارکت چوبی و لمینت، توجه به نوع کفپوش و خیس نماندن آنهاست. کفپوش‌هایی مانند وینیل و لمینت معمولاً غیر متخلخل هستند، اما به طور کلی ضد آب نیستند. این کفپوش‌ها مانند چوب طبیعی به نظر می‌رسند، اما چوب طبیعی نیستند و می‌توانند چربی و کثیفی را بیشتر در خود نگه دارند. برای جلوگیری از آسیب، همیشه از یک محلول تمیز کننده مخصوص برای سطح استفاده کنید. در حالی که کفپوش‌های ساخته شده از چوب طبیعی یا مهندسی شده دوام بیشتری دارند، اما همچنان برای حفظ کیفیت خود به مراقبت خاصی نیاز خواهند داشت. همچنین از آب زیاد خودداری کنید و همیشه از محلول‌های تمیز کننده ملایمی استفاده کنید که برای نوع پارکت شما ساخته شده‌اند. محصولات تمیز کننده مخصوص لمینت یا وینیل برای کفپوش‌های ساخته شده از چوب طبیعی مناسب نیستند.

پارکت چوبی و لمینت را همیشه تمیز نگه دارید

اینکه هر چند وقت یک‌بار کفپوش چوبی و لمینت خود را تمیز می‌کنید، به عوامل مختلفی از جمله تعداد اعضای خانواده، سبک زندگی، وجود حیوانات خانگی و میزان رفت و آمد روی پارکت بستگی دارد. از روش های تمیز کردن پارکت چوبی و لمینت که در این مقاله مورد بحث قرار دادیم، استفاده کنید. هدف نهایی این است که کفپوش‌های شما پاکیزه و درخشان باشند تا هر بار روی آنها قدم می‌زنید، از دیدنشان و لمس کردنشان لذت ببرید. برای خرید بهترین کفپوش چوبی و لوازم جانبی چوب و پارکت از مشاوران ما در مازو پارکت مشاوره بگیرید.

سوالات متداول

بهترین شوینده برای پارکت چیست؟

بهترین شوینده برای پارکت را باید از شرکتی که کفپوش شما را نصب کرده است بپرسید، اما شوینده‌های تجاری مخصوص پارکت و شوینده خانگی مانند سرکه مناسب هستند.

آیا تمیز کردن پارکت با سرکه روش مناسبی است؟

بله این امکان را دارید از سه لیتر آب و یک فنجان سرکه برای تمیز کردن کفپوش چوبی و پارکت استفاده کنید.

برای نظافت لمینت نیاز به پولیش یا واکس داریم؟

نیازی نیست، زیرا‌ تمیز کردن کفپوش‌های لمینت بسیار راحت است و پارچه و مایع تمیز کننده کفایت می‌کند.


  • پارکت چوبی
  • مازو پارکت
  • پارکت