پنج معیار اصلی برای انتخاب چسب پارکت با کیفیت بالا

 عکس زیبا از پنج معیار اصلی برای انتخاب چسب پارکت با کیفیت بالا
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۲۳ آبان ۱۴۰۲

انتخاب چسب پارکت در فرآیند نصب پارکت ضروری هستند. در واقع، کیفیت چسب نقش حیاتی در تعیین طول عمر پارکت دارد. به علاوه، شما نمی‌توانید هر چسب موجود در بازار را انتخاب کنید، زیرا هر نوع از پارکت به خواص چسبندگی متفاوتی نیاز دارند. عدم استفاده از چسب مناسب می‌تواند تمام هزینه‌های شما در خرید پارکت را هدر بدهد. بدین دلیل که در زیبایی و طول عمر محصول تاثیر مستقیم دارد. در این مقاله از وبسایت «مازو پارکت» به پنج معیار اصلی برای انتخاب چسب پارکت با کیفیت بالا اشاره می‌کنیم.

انواع چسب پارکت

چسب واکنشی (دو جزئی) انتخابی محبوب برای نصب پارکت است. با این چسب می‌توان پارکت را به بتن، تخته سه لا، فلز و سایر لایه‌های زیرین چسباند. چسب دو جزئی در سطل به صورت خشک فروخته می‌شود. پودر با امولسیون رقیق می‌شود تا به عنوان چسب مورد استفاده قرار گیرد. محلول دو جزئی در بین سایر ترکیبات بادوام‌ترین محلول برای پارکت در نظر گرفته می‌شود. استحکام چسب با وجود یک سخت کننده تضمین می‌شود، در حالی که هیچ آب یا حلال در محصول وجود ندارد. سخت شدن چسب نهایت دو تا سه روز طول می‌کشد.

چسب‌های دو جزئی هم ایراداتی دارند! قیمت آنها بسیار بالاست، اگرچه قیمت زیاد را می‌توان با کیفیت بالا در نصب به راحتی جبران کرد. یکی دیگر از معایب این چسب‌ها سمی بودن آنهاست. چسب دو جزئی مواد مضر در هوا منتشر می‌کند. پس نصاب و عوامل دیگر باید ماسک به صورت بزنند؛ اما پس از سفت شدن کامل حتی برای کودکان نیز خطرناک نیست. همچنین در هنگام نصب پارکت نباید پوشیدن دستکش را فراموش کرد، تماس با چسب روی پوست می‌تواند باعث سوختگی شود.

چسب تک جزئی را می‌توانید برای انتخاب چسب پارکت در نظر بگیرید. معروف‌ترین چسب تک جزئی از پلی یورتان PU ساخته می‌شود. مدت زمان سخت شدن چسب بین چهار تا پنج روز انجام می‌شود و در تمام این مدت از خود بخارات مضر آزاد می‌کند. پس باید ماسک به صورت بزنید. چسب تک جزئی ارزان‌تر از چسب دو جزئی است، اما کیفیت و دوام چسب دو جزئی را ارائه نمی‌دهد. چسب‌های دیگری بر پایه آب وجود دارند که از آن نیز برای نصب پارکت استفاده می‌شود. این چسب‌ها از آب، پلیمرها و مواد افزودنی ساخته می‌شوند.

نصب چسب پارکت

انواع کاربرد چسب پارکت

زمان انتخاب چسب پارکت باید به انواع کاربردهایی که این چسب ها دارد هم توجه ویژه ای شود. این چسب ها براساس ویژگی های مختلفی که دارند، برای موقعیت های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا چسب های پارکت بیشتر برای چسب زدن پارکت های لمینتی استفاده می شوند که بر پایه رزین هستند. برای استفاده از این چسب ها ابتدا آن را با آب رقیق می کنند. برای استفاده از چسب پارکت لمینت باید حتما از فرچه مخصوص استفاده کرد. ابتدا با فرچه، چسب را به پشت پارکت مالیده و سپس پارکت را دقیقا در محلی که قرار است نصب شود، با دقت و ظرافت قرار می دهند.

نوع دیگری از چسب ها، چسب پارکت چوبی است. انتخاب چسب پارکت چوبی برای زمانی مناسب است که پارکت شما به جای لمینت، جنسی چوبی داشته باشد. این چسب ها در اندازه و سایزهای مختلف بسته بندی می شود و در دو نوع خمیری و صنعتی تولید می شوند. انتخاب هر کدام از این مدل ها، بستگی به زیر کار پارکت های شما دارد. به عنوان مثال اگر سطح زیر کار، صاف نباشد و دارای حاشیه باشد، چسب خمیری کاربرد بیشتری دارد. چسب خمیری باعث می شود تا شیارها و قسمت های ناصاف پر شود و پارکت بهتر بچسبد. در صورتی که سطح زیر کار صاف و مسطح باشد می توان از همان مدل صنعتی استفاده کرد.

قبل از انتخاب چسب پارکت توصیه می کنیم حتما با یک متخصص صحبت و مشورت کنید تا بتوانید چسبی که برای کار شما کاربرد دارد و مناسب است را خریداری کنید. اگر قرار است خودتان عملیان نصب پارکت را انجام دهید، حتما به این نکته توجه کنید که باید 5 الی 10 دقیقه به چسب فرصت دهید تا به خوبی بچسبد. فراموش نکنید که انتخاب چسب پارکت با کیفیت در ظاهر نهایی کار تاثیر زیادی دارد.

چسب پایه آبی چیست؟

بهترین انتخاب چسب پارکت چسبی است که بر پایه آب تولید شده باشد. چسب های پایه آبی دوست دار محیط زیست هستند و هیچ گونه حلالی در آن به کار نرفته است و برای نصب پارکت هم کاملا بی خطر هستندخاصیت اتصال دهندگی بالا و پوشش دهی بسیار مناسب این چسب ها بی ارتباط با وجود پایه های رزینی آب نیستند. به طوری که بیشتر افرادی که از این چسب ها استفاده می کنند، از انعطاف پذیری بالا آن ها تعجب می کنند. این چسب ها جلوه بی نظیر و منحصر به فردی را در نصب پارکت ها ایجاد می کنند. . البته این نکته را باید متذکر شویم که این نوع چسب ها برای هر نوع نصبی مناسب نیستند و بستگی به سطح زیر پارکت دارند. اما در کل می توان گفت چسب پایه آبی را می توان به عنوان بهترین چسب پارکت با کیفیت دانست.

انتخاب چسب پارکت با کیفیت بالا

هنگام نصب کفپوش پارکت، انتخاب چسب پارکت بسیار مهم است. بهترین چسب برای این منظور یک چسب دو جزئی پلی یورتان با کیفیت بالاست که به دلیل قابلیت اتصال قوی می‌تواند‌ دوام بالا را تضمین کند. با این حال، قبل از اینکه بهترین چسب را انتخاب کنید، معیارهای اصلی برای خرید چسب پارکت به شرح زیر را بررسی کنید:

1- زمان خشک شدن

در نظر گرفتن مدت زمانی که چسب کفپوش خشک می‌شود، ضروری است. این موضوع به تعیین مدت زمان تکمیل پروژه و زمانی که می‌توانید روی پارکت راه بروید کمک می‌کند. همچنین سرعت مورد نیاز برای کار و مقدار چسب مورد نیاز برای هر مرحله از نصب پارکت را در نظر بگیرید. شایان ذکر است که برندهای مختلف از نظر مدت زمان خشک شدن، سطح رطوبت و دمای اتاق متفاوت از دیگری هستند.

2- مکان استفاده

انتخاب چسب پارکت به محل نصب آن نیز بستگی دارد. نصب پارکت در مناطقی از ملک که با بیرون در تماس هستند به چسب خاصی نسبت به مناطق داخل ملک نیاز دارند. بدین دلیل که پارکت باید در برابر عوامل محیطی مقاومت بالایی داشته باشد. اگر چسب‌هایی را برای مناطق بیرون انتخاب می‌کنید، بهتر است چسبی را انتخاب کنید که بتواند باران، آفتاب، برف و سرما را تحمل کند. برخی از چسب‌ها در دمای انجماد بهتر عمل می‌کنند، در حالی که برخی دیگر به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مناسب محیط گرم و مرطوب هستند.

چسب پارکت پلی یورتان

3- کف زیرین

هنگام انتخاب چسب پارکت باید در نظر بگیرید که کف زیرین شما از چه ماده‌ای ساخته شده است. بدین دلیل که همه چسب‌ها به خوبی با انواع کفپوش‌ها پیوند نمی‌خورند. به عنوان مثال، کف زیرین بتنی به چسب خاصی نسبت به کف چوبی نیاز دارد. همچنین چسب‌هایی وجود دارند که مخصوصاً برای نوع پارکت از جمله پارکت چوب طبیعی، پارکت لمینت و پارکت مهندسی شده فرموله شده‌اند. پس از یک سو باید نوع پارکت و از سویی دیگری باید به نوع متریال کف زیرین توجه کنید.

4- قوام چسب

قوام چسب پارکت به میزان استفاده از آن روی کاردک اشاره دارد. قوام سهولت کار، چسباندن و پخش شدن راحت را تعیین می‌کند. چسب نباید خیلی نازک باشد و نه خیلی ضخیم! کار با چسب نازک ممکن است سخت باشد یا کار با چسب ضخیم شاید دشواری بیشتری داشته باشد. نوع چسب به طور مستقیم در قوام آن تاثیر دارد. هر چه قوام چسب بهتر باشد، کیفیت و راحتی در نصب افزایش پیدا می‌کند. همچنین مهارت نصاب در استفاده از نوع چسب اهمیت بالایی دارد.

5- تمیزکاری راحت

تمیز کردن چسب‌ها چالش برانگیز است! پس باید این موضوع را در انتخاب چسب پارکت با کیفیت بالا مد نظر قرار دهید. به عنوان مثال، چسب‌های مبتنی بر آب راحت‌تر از چسب‌های مبتنی بر حلال تمیز می‌شوند، اما در معرض آسیب ناشی از رطوبت قرار دارند. توصیه ما این است که چسب دو جزئی پلی یورتان بهترین گزینه بازار است و شرایط تمیزکاری راحتی را فراهم می‌کند. برای تمیزکاری مقدار اضافی چسب می‌توان از دستمال تمیز بعد از نصب پارکت استفاده کرد.

انتخاب چسب پارکت چوبی طبیعی

چسب تک جزئی یا دو جزئی پلی یورتان به دلیل استحکام و دوام فوق العاده، گزینه‌ای عالی برای پارکت‌های ساخته شده از چوب طبیعی هستند. این چسب به ویژه برای مناطق پرتردد که بار زیادی روی پارکت اعمال می‌شود، استفاده می‌شود. مزیت اصلی این نوع چسب توانایی آن در مقاومت در برابر رطوبت است که برای مناطق مستعد رطوبت مانند آشپزخانه یا حمام عالی خواهد بود. علاوه بر این، در برابر حرارت مقاوم است و برای مناطقی که در معرض نور مستقیم خورشید هستند مناسب است. به طور خلاصه، کسانی که به دنبال یک گزینه چسب قابل اعتماد و بادوام برای کفپوش‌های چوبی هستند، باید از چسب پلی یورتان استفاده کنند.

چسب پارکت با کیفیت

انتخاب چسب پارکت لمینت

چسب پلی یورتان اغلب به دلایل مختلف بهترین انتخاب برای نصب پارکت لمینت است. اول، این چسب به خوبی به لمینت و کف زیرین می‌چسبد و یک پیوند قوی و بادوام ایجاد می‌کند. علاوه بر این، چسب پلی یورتان به دلیل استحکام و دوام خود شناخته شده است و تضمین می‌کند که کفپوش شما برای سال‌های آینده پایدار و ایمن باقی می‌ماند. یکی دیگر از مزایای استفاده از چسب پلی یورتان برای پارکت لمینت این است که به جلوگیری از آسیب رطوبت کمک می‌کند. لمینت ماده‌ای چند لایه است و می‌تواند در معرض آسیب رطوبت قرار گیرد. با این حال، یک چسب قوی مانند پلی یورتان می‌تواند به عنوان مانع از نفوذ رطوبت به پارکت شود.

انتخاب چسب پارکت مهندسی شده

چسب تک و دو جزئی پلی یورتان به دلیل استحکام بالا و خاصیت چسبندگی عالی برای کفپوش‌های پارکت مهندسی شده مناسب هستند. این چسب یک اتصال قوی و انعطاف پذیر ایجاد می‌کند که می‌تواند در برابر فشار و رطوبت مقاومت بالایی از خود نشان دهند. چسب‌های اپوکسی چسبندگی قوی و بادوامی را ارائه می‌دهند که برای نصب پارکت مهندسی شده مناسب خواهند بود. این چسب مقاومت بسیار خوبی در برابر تغییرات رطوبت و دما دارد و ثبات و دوام طولانی مدت را تضمین می‌کند. انتخاب از بین چسب پلی یورتان و چسب اپوکسی به نظر کارشناس بستگی دارد. همچنین شرایط آب و هوایی منطقه و میزان رطوبت فضای داخل ملک (اتاق خواب یا حمام) و تردد روی پارکت در انتخاب چسب موثر هستند.

خرید چسب پارکت

کلام آخر

انتخاب چسب پارکت کیفیت بالا برای اطمینان از موفقیت آمیز بودن پروژه نصب کفپوش اهمیت بالایی دارد. استفاده از چسب‌های تک و دو جزئی پلی یورتان می‌توانند انواع پارکت‌ها مناسب باشند. جدای از انتخاب چسب مناسب، سایر ملاحظات حیاتی در هنگام نصب پارکت شامل اطمینان از تراز بودن و عدم وجود کثیفی کف زیرین است که می‌توانند باعث ایجاد مشکلاتی در طول فرآیند نصب شوند. آماده سازی مناسب کف زیرین برای اطمینان از سطح صاف و یکنواخت برای نصب پارکت جدید ضروری است. در نهایت برای تعیین اینکه کدام چسب برای نیازهای نصب خاص شما مناسب است و کمک به انتخاب لوازم جانبی پارکت با مشاوران ما در مازو پارکت تماس بگیرید.

سوالات متداول

چه عواملی باید در نظر گرفته شوند تا چسب پارکت به کیفیت مطلوبی دست یابد؟

مهمترین عامل به خرید چسب پارکت از شرکت‌های معتبر مربوط می‌شود. چسب باکیفیت باید چسبندگی خوبی بین لایه زیرین و پارکت داشته باشد. عواملی مانند مواد اولیه، قوام، راحتی در تمیزکاری، مدت زمان خشک شدن در چسب پارکت با کیفیت تاثیر گذار هستند.

چگونه می‌توان مطمئن شد که چسب پارکت مقاوم و باکیفیت است؟

چسب های تک جزئی و به خصوص دو جزئی پلی یورتان بهتر از بقیه هستند. با این حال، برای اطمینان بیشتر باید به شرکت ارائه دهنده خدمات نصب اطمینان کنید.


  • چسب پارکت
  • مازو پارکت
  • پارکت