آیا موریانه میتواند به پارکت لمینت آسیب بزند

 عکس زیبا از آیا موریانه میتواند به پارکت لمینت آسیب بزند
نویسنده:
حسام حسین‌زاده
تاریخ:
۰۷ دی ۱۴۰۲

آیا ‌لمینت موریانه می‌زند؟ بسیاری از صاحبان املاک پاسخ این سؤال را نمی‌دانند؛ اما پاسخ ممکن است شما را شگفت زده کند. موریانه‌ها بسیار کارآمدتر از آن چیزی هستند که ما فکر می‌کنیم. آنها می‌توانند بیش از آنچه تصور می‌کنید به خانه شما آسیب وارد کنند و تشخیص اینکه آیا آنها مقصر هستند یا نه همیشه آسان نیست. در این مقاله از وبسایت «مازو پارکت» به بررسی رفتار موریانه‌ها، ترجیحات غذایی و میزان آسیب موریانه به پارکت لمینت می‌پردازیم.

آیا پارکت لمینت موریانه می‌زند؟

موریانه‌ها نه تنها به این دلیل که طعم چوب را دوست دارند، بلکه چوب عامل اصلی بقای این حشرات است. سلولز چوب منبع اصلی غذا موریانه‌هاست که تمام فرآیندهای حیاتی آنها برای زنده ماندن را حفظ می‌کند. به همین دلیل است که این حشرات تمام انرژی و زمان خود را صرف جستجوی چوب می‌کنند. با اینک همه ما می‌دانیم که موریانه‌ها به دنبال چوب می‌روند، اما آیا همه انواع پارکت چوبی در معرض آسیب موریانه قرار دارند؟

اکثر موریانه‌ها ترجیحات غذایی خاصی دارند، برخی از انواع موریانه‌ها ترجیح می‌دهند به سراغ چوب‌های مرطوب بروند و بعضی دیگر عاشق خوردن چوب خشک هستند. با این حال، موارد زیادی وجود دارند که در آن موریانه‌ها می‌توانند مواد ساختمانی را بخورند به ویژه آنهایی که از چوب تقلید می‌کنند. این بدان معناست که پارکت لمینت بلوط نیز نمی‌تواند از این آفات در امان باشد؛ اما آسیب موریانه در مناطق شهرنشین وجود ندارد و این مشکل بیشتر در مناطق جنگلی و ویلاها دیده می‌شود.

آسیب موریانه به پارکت لمینت از نظر ظاهری مشابه آسیب آب به پارکت لمینت است. آسیب موریانه می‌تواند منجر به متورم شدن کفپوش و کمانش چوب شود. یکی از علائم رایج آسیب کف اتاق مربوط به موریانه وجود بوی کپک زده است. اگر بوی کپک زده در بیشتر مناطق ملک شما احساس شود، موریانه‌ها به همه جا حمله‌ور شده‌اند. با این حال، مقاومت پارکت لمینت در برابر آفات و رطوبت بیشتر از پارکت تمام چوب یا چوب مهندسی شده است.

آیا لمینیت موریانه می‌زند؟

علائم آسیب موریانه به پارکت لمینت

پارکت لمینت می‌تواند موریانه‌ها را مانند آهنربا جذب کند؛ بنابراین مناطقی از شهر که در آن موریانه‌ها به وفور دیده می‌شوند، آسیب موریانه به پارکت لمینت رخ می‌دهد. خانه‌هایی که در مناطق جنگلی هستند، اغلب مورد حمله این حشرات قرار می‌گیرند. این آفات چوب پرست می‌توانند آسیب جدی به پارکت لمینت و هر نوع کفپوش چوبی دیگر وارد کنند. با این حال، به نظر می‌رسد خسارت تنها پس از چندین سال آلودگی به آفات قابل مشاهده است. این خبر می‌تواند در عین حال خوب و همچنین بد باشد. اولاً شما زمان دارید تا کلنی حشره را شناسایی کرده و آن را تا زمانی که آسیب رخ دهد از بین ببرید.

پیدا کردن این حشرات دشوار است. بدین دلیل که این آفات کوچک و تقریباً غیرقابل شناسایی هستند؛ بنابراین دیدن آنها حتی زمانی که تعدادشان زیاد است، به سختی امکان پذیر خواهد بود. به همین دلیل است که به احتمال زیاد وقتی اولین علائم آسیب کف ظاهر می‌شوند، در مورد حمله موریانه‌ها پی خواهید برد. یکسری از نشانه‌های هستند که می‌توانند به شما در تشخیص حمله موریانه‌ها به پارکت لمینت کمک کنند. این علائم عبارتند از:

صدای جیرجیر

یک واقعیت مهم در مورد موریانه‌ها این است که آنها دوست دارند عمدتاً چوب نرم زیر کفپوش را بخورند. این بدان معناست که شما به سختی متوجه آسیب سطحی به پارکت لمینت چوبی خواهید شد. بیشتر نشانه‌ها بیشتر با سایر تجربیات حسی مرتبط خواهند بود. به عنوان مثال، صدای جیرجیر که هنگام راه رفتن روی کفپوش می‌شنوید از این تجربیات هستند. استفاده از چوب در زیر پارکت گاهی اوقات برای تراز کردن و افزایش دوام پارکت انجام می‌شود. اگر در مناطقی جنگلی زندگی می‌کنید بهتر است از زیرسازی چوبی استفاده نشود.

آیا پارکت لمینت موریانه می زند؟

صدای خالی بودن

صدایی که در هنگام راه رفتن روی کفپوش می‌شنوید نیز می‌تواند‌ نشانه آسیب موریانه به پارکت لمینت باشد. این آفات هنگام خوردن چوب حفره‌هایی در آن ایجاد می‌کنند. وجود فضای خالی صدای خاصی ایجاد می‌کند که به سختی می‌توان آن را با صدای دیگری اشتباه گرفت. بهترین تصمیم این است که از یک متخصص کمک بگیرید تا فرضیه شما را تایید یا رد کند. اگر صدای توخالی واقعاً ناشی از آسیب موریانه باشد، باید دید آیا امکان تعمیر وجود دارد یا خیر. اگر آسیب زیادی باشد، باید پارکت لمینت را تعویض کرد.

افتادگی تخته‌ها

اگر پارکت لمینت شروع به فرو رفتن کرد، احتمال آسیب موریانه وجود دارد. به طور معمول، تخته‌های پارکت لمینت به دلیل پشتیبانی ضعیف در زیر شروع به افتادن می‌کنند. آفات ممکن است روی تیرهای پایه که مسئول محکم و تراز نگه داشتن کف هستند را بخورند. اگر تیرچه‌ها ضعیف باشند، تخته‌ها به راحتی فرو می‌روند و شکاف‌هایی در زیر تخته باقی می‌گذارند. آسیب دیدن تیرچه‌های سازه‌ای بسیار خطرناک‌تر از آسیب مستقیم به پارکت چوبی است. به همین دلیل است که باید بلافاصله تعمیر تیرچه‌ها را آغاز کرد. تیرچه در آپارتمان وجود ندارد و اغلب پارکت روی کفپوش قدیمی (سیمانی یا سرامیک) نصب می‌شود؛ بنابراین این مشکل اغلب در خانه‌های ویلایی رخ می‌دهد.

پیشگیری از آسیب موریانه به پارکت لمینت

پیشگیری از آسیب موریانه به پارکت لمینت

در مواردی که متخصصان میزان آسیب را شناسایی می‌کنند، برای اطمینان از ریشه کنی موریانه اغلب به تعویض تخته‌ها بسنده خواهد کرد. خوشبختانه، پارکت لمینت اغلب ارزان‌تر از گزینه‌های دیگر کفپوش چوبی است، بنابراین جایگزینی آن برای بسیاری از صاحبان خانه از نظر اقتصادی امکان پذیر است. به منظور جلوگیری از آسیب موریانه به کفپوش لمینت توصیه می‌شود که صاحبان خانه بازرسی‌های معمول را انجام دهند. اگرچه ممکن است آسیب موریانه به کف اتاق غیر معمول به نظر برسد، اما در مناطق جنگلی زیاد اتفاق می‌افتد؛ بنابراین بازرسی‌های گاه به گاه می‌تواند در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه شود.

موضوع دیگر برای جلوگیری از آسیب موریانه به پارکت لمینت، استفاده از فوم سایلنت لمینت است. این فوم برای کاهش صدا و رطوبت در زیر لمینت استفاده می‌شود به عنوان یک عامل قوی در نفوذ موریانه‌ها عمل می‌کند. همچنین عدم استفاده از زیرسازی چوبی جهت جلوگیری از حمله موریانه‌ها توصیه می‌شود. زیرسازی فلزی در صورت امکان بهترین گزینه خواهد بود. راه موثر دیگر می‌تواند سم پاشی باشد. هر چند سال یکبار برای سم پاشی ملک خود اقدام کنید تا موریانه‌ها از پارکت خود نگه دارید. همچنین استفاده از روغن پارکت می‌تواند موریانه‌ها از کفپوش چوبی دور کند.

پیشگیری از آسیب موریانه به لمینت

کلام آخر

بسیاری از انواع کفپوش چوبی وجود دارند که موریانه‌ها به آنها حمله می‌کنند و این در مورد پارکت لمینت نیز صادق است. چوب‌های نرم که شامل پانل‌های تخته سه لا و تیرچه‌های نگهدارنده است برای موریانه‌ها جذابیت بیشتری دارند. هنگامی که آنها به سطح بالایی از آسیب می‌رسند، کف شما شروع به ضعیف‌تر شدن و جیرجیر شدن می‌کند.

برای جلوگیری از تعمیرات کفپوش آسیب دیده توسط موریانه بهتر است به طور منظم تیرچه‌ها و کف‌های زیرین را از نظر آلودگی به آفات بازرسی کنید. اگر هم زیرسازی چوبی وجود نداشته باشد، آسیب موریانه به پارکت لمینت باز هم رخ می‌دهد، زیرا این حشرات به غذا برای بقا نیاز دارند. در هر صورت، برای خرید بهترین مارک پارکت لمینت ایرانی به سراغ مازو پارکت بروید. برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم مشاوران مازو پارکت تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا موریانه‌ها می‌توانند کفپوش لمینت را بخورند؟

موریانه‌ها اغلب به چوب‌ها با پایه سلولزی علاقه دارند، اما در صورت نداشتن غذا به لمینت نیز حمله می‌کنند.

چگونه می‌توانم از پارکت لمینت خود در برابر موریانه‌ها محافظت کنم؟

استفاده از فوم سایلنت، روغن پارکت، بازرسی مدام کفپوش و زیرسازی آن، سم پاشی و سایر موارد می‌توانند موریانه‌ها دور کنند.

علائم آسیب موریانه در خانه با پارکت لمینت چیست؟

علائم آسیب موریانه ممکن است شامل افتادگی یا کمانش کفپوش لمینت، صدای توخالی هنگام راه رفتن و جیر جیر کردن کفپوش باشند.


  • پارکت چوبی
  • مازو پارکت
  • پارکت